Fota lång slutartid men vilken kamera?

Permalänk

Fota lång slutartid men vilken kamera?

Jag är ju så urusel på kameror med vill verkligen försöka lära mig.
Nu undrar jag om någon vet om denna kamera kan ta bilder av vattenfall med lång slutartid?
Canon Powershot G7 X mark II.

Jag är van vid kompaktkameror som sköter allt, men den kameran jag har kan man vad det verkar inte
gå att fota ett sådant vattenfall, Panasonic TZ90.

Så nu tittar jag efter en annan bra kamera, och som inte ha så stor zoom.

Nån som vet?

Permalänk
Medlem

@Nils_Nils_Nils: Vet du hur TV-mode fungerar? Om inte, läs manualen och börja experimentera. Du bör ha ett stativ om du ska fota med långa slutartider.

Eller vad är ditt exakta problem?

Permalänk
Skrivet av KAD:

@Nils_Nils_Nils: Vet du hur TV-mode fungerar? Om inte, läs manualen och börja experimentera. Du bör ha ett stativ om du ska fota med långa slutartider.

Eller vad är ditt exakta problem?

Nej jag vet inte vad TV-mode är..finns det valet på TZ90, och heter det TV-mode? Mitt problem är som jag skrev, jag skulle vilja fota vattenfall med lång slutartid.

Permalänk
Medlem

@Nils_Nils_Nils: Det heter S-mode (S för att du kontrollerar shutter speed) på din modell. Och ja, den klarar av att göra det du vill.

När du har på S-läget väljer du själv exponeringstiden du vill ha, så justerar kameran bländaröppning (aperture, A) och ISO så att bilden får lagom exponering. S och A är alltså halvautomatiska lägen, där du väljer att kontrollera antingen slutartid (shutter speed, S) eller bländare (aperture, A). Som sagt ovan kommer du behöva någon form av stativ för långa exponeringar.

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

@Nils_Nils_Nils: Det heter S-mode (S för att du kontrollerar shutter speed) på din modell. Och ja, den klarar av att göra det du vill.

När du har på S-läget väljer du själv exponeringstiden du vill ha, så justerar kameran bländaröppning (aperture, A) och ISO så att bilden får lagom exponering. S och A är alltså halvautomatiska lägen, där du väljer att kontrollera antingen slutartid (shutter speed, S) eller bländare (aperture, A). Som sagt ovan kommer du behöva någon form av stativ för långa exponeringar.

Tack så mycket, det ska jag prova och se om jag klarar det.

Permalänk
Medlem

Värt att tillägga utöver det att du behöver använda S- eller M-läget för att själv ställa slutartiden och att stativ kommer att behövas så är det även så att det inte kommer att funka att ta dylika bilder mitt på dagen utan man behöver göra det i skymning eller på kvällen, annars kommer bilden att bli överexponerad.
Man kan såklart använda ND-filter för att ta bort en del av ljuset men man får vara lite kreativ för att använda det på en TZ90 då den inte verkar ha filtergänga. Ett tre- eller sexstegsfilter kan vara vettigt att börja med om man vill testa. Sex steg ger lite "onödligt" långa tider för just vattenfall när det har börjat skymma. Vill man ha riktigt långa tider så behöver man 10 steg eller mer.

Permalänk
Medlem

Om du är i skugga eller en skog så kan du nog få lite mjukt vatten utan ND filter men inte så överdrivet att det känns som en dimma effekt, då vill du köra på ND filter. Själv kör jag jämt på Manuellt läge oavsett kamera.

Permalänk
Medlem

Ta och lär dig om ISO, slutartid och f-stop, hur dessa 3 fungerar tillsammans. Testa och lek lite i manuell läge eller "M"-läge som det är förkortat till.

Utöver detta, OM du vill ha längre slutartid än vad kameran erbjuder finns det mjukvara som magic light eller ninja(?) (minns inte riktigt vad de heter) som du kan köra på canon kamerorna.
Jag ändrade min powershot så att jag kunde ha från typ 2-5 sekunder till 80 sekunder. (måste ha stativ med det är väl kanske givet )

Kul att ta sådana bilder på den nattsvarta himlen. Görs på egen risk dock att byta ut firmware.

Permalänk
Medlem

Lär dig "slutartid" "bländare" och iso" vad dom innebär o vad gör. Allt handlar o ljus för att kunna ta en bild. För mkt ljus ger vita bilder, för lite ljus ger svarta bilder grovt sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

@Nils_Nils_Nils: Jag har den kameran och det går visst att ta fina bilder med lång slutartid. Det är lite knepigt i dagsljus bara, eftersom det inte går att sätta på något filter på objektivet. Men kvällstid kan man året runt få många väldigt fina bilder med 10-30 sekunders slutartid.

Permalänk
Medlem

Lågt ISO
Hög bländare (f20 typ)

Du kan även eventuellt behöva ett ND filter som tar bort ljus. Lämplig slutartid för vattenfall blir ganska lång, över 10 sekunder.

Forsar kan man ta med lite kortare slutartid.
denna har 1.6sekunder. Men denna har jag ett ND1000 filter

ND filter räknar man med hur många gånger längre slutartiden blir.
Antingen i antalet dubleringar av slutartiden eller total multiplication av slutartiden. 10 stops ND filter är samma som ND1000

Permalänk
Medlem

@Nils_Nils_Nils: Har själv lärt mig fotografera genom att köpa en fullt manuell kamera. Då lär man sig vilka värden man skall sätta för att få korrekt exponering för vad man önskar.

Pratar man vattenfall kan man ju gissa på:
Slutartid: 2 sekunder+
ISO: 100
Bländare: F8 till F32

Allt är ju helt beroende på ljusförhållande vid tillfället.

Längre slutartid innebär också att du behöver stativ eller ställa kameran på något. Generellt kan man inte hålla kameran stilla i 1/15 sekunder eller långsammare.

Fujifilm X serien och Sony's modeller har digital sökare vilket i praktiken innebär att du i sökaren ser hur bilden blir exponerad, är den för mörk eller för ljus. Som en digitalbild innan du tagit den.