Permalänk
Avstängd

Jag hade själv problem med backspänning på nollan här, så det är ingen myt.
Nu var det inte värre än att personerna som bodde här tidigare fick en rejäl kyss och ramlade i golvet, men det hade kunnat sluta illa om man tar saker för givet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Oavsett vad man får och inte får göra så tycker jag att det är dumt att potentiellt sätta människoliv i fara genom att försöka tänja på bestämmelser eller hitta kryphål.

Att göra ändringar i anläggningen, göra nya installationer eller ansluta apparater till fast installation får bara registrerat elinstallationsföretag eller auktoriserad elinstallatör göra. Det är inte en kunskapsfråga som ditt tidigare inlägg antyder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Att göra ändringar i anläggningen, göra nya installationer eller ansluta apparater till fast installation får bara registrerat elinstallationsföretag eller auktoriserad elinstallatör göra. Det är inte en kunskapsfråga som ditt tidigare inlägg antyder.

Ok, då gav det felaktiga signaler, tydligen.

Nå, detta är vad som gäller, ingenting annat:
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, då gav det felaktiga signaler, tydligen.

Nå, detta är vad som gäller, ingenting annat:
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-...

Eller så redigerar/anmäler du bara ditt tidigare inlägg.

Skrivet av Mizzarrogh:

Så, kort sagt, låt bli om man inte vet exakt vad man håller på med som sagt.

Låt bli all trefas och alla fast monterade, jordade uttag.
Montera aldrig heller nya fasta uttag och gör inte om trefasuttag om man inte vet exakt vad man håller på med.
Montera inte nya starkströmsuttag i våtutrymmen.
Dra inte in lösa jordledare från elnätet till ensamma uttag.

Edit, betrakta alltid en ledning som strömförande tills man vet säkert att den inte är det.
Betrakta ledningar som strömförande om man inte är bekant med hur man använder respektive typer av mätinstrument korrekt.
(Gör man fel här kan vissa typer av instrument visa noll om man är obekant med hur de fungerar)

Edit, Använd aldrig nollan som skyddsjord om man inte vet exakt vad man håller på med.

Edit, belasta inte ledningar med högre säkrings styrka än de ursprungligen var tänkta för även om man har fantastiska matematiska tabeller i huvudet om hur man kan "maximera kopparen".

Om man behöver tillfälligt ta ut enfas från ett trefas uttag så finns det färdiga, kapslade adaptrar för detta som är säkra att använda.

Fetade det som du skrev som är otydligt och kan misstolkas i #17729614. Det spelar ingen roll om du så jobbat 3 år och 11 månader som elmontör och är utbildad, det är inget du får göra själv om du inte är auktoriserad elinstallatör. Om man inte vet vad man håller på med klarar man förhoppningsvis inte av att ta sig igenom utbildning och fyra år i branschen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Eller så redigerar/anmäler du bara ditt tidigare inlägg.

Fetade det som du skrev som är otydligt och kan misstolkas i #17729614. Det spelar ingen roll om du så jobbat 3 år och 11 månader som elmontör och är utbildad, det är inget du får göra själv om du inte är auktoriserad elinstallatör. Om man inte vet vad man håller på med klarar man förhoppningsvis inte av att ta sig igenom utbildning och fyra år i branschen.

Ok, tackar för påpekandet, jag skall redigera bort det.
Edit, redigerade förhoppningsvis allt nu som kan tolkas felaktigt.

Jag har ADHD så jag ser inte alltid vad jag skriver i text, så tack för påpekande då jag inte vill oavsiktigen sprida information som kan läsas felaktigt i sådanahär saker där missförstånd kan vara direkt farliga, ser ni fler saker jag skrivit underligt så låt mig veta så att jag kan korrigera det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ska man vara riktigt petig så ryker apparatens CE-märkningen i de allra flesta fall vid fast installation också, då man blir tvungen att klippa kabeln. Så i det avseendet är det bättre att sätta ett uttag och använda stickproppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, tackar för påpekandet, jag skall redigera bort det.
Edit, redigerade förhoppningsvis allt nu som kan tolkas felaktigt.

Jag har ADHD så jag ser inte alltid vad jag skriver i text, så tack för påpekande då jag inte vill oavsiktigen sprida information som kan läsas felaktigt i sådanahär saker där missförstånd kan vara direkt farliga, ser ni fler saker jag skrivit underligt så låt mig veta så att jag kan korrigera det.

Jag har också ADHD plus lite mer hade aldrig kopplat in en tvättmaskin själv.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Är lite skrämmande de som säger att röd är jord då det inte finns gulgrön (då detta är en äldre installation)
detta påstående är LIVSFARLIGT och kan orsaka dödsfall

Information till de som kanske inte visste det så användes röd både som jord & fas/ tändtråd tidigare (minns ej mellan vilka årtal detta gjordes)
Så enda sättet att säkerställa vilken tråd som är jord är att kontinuitetsmäta mellan misstänkt jordtråd i dosa samt centralen

Skrivet av mrqaffe:

Före centralen ? Där är det elnätsbolagets elektriker som kopplar och efter centralen är det förbjudet att lägga ihop nolla och jord.

Elnätsbolagets elektriker kopplar fram till mätarsäkringarna i mätarskåpet och utgående kabel därifrån är anläggningsägarens ansvar
Där personen som äger fastigheten (oftast) ringer en behörig firma som får utföra installationsarbete som då drar en kabel från mätarskåpet till centralen i huset, garaget, gäststugan eller vart man nu vill ha centralen

Skrivet av Mizzarrogh:

Edit, Använd aldrig nollan som skyddsjord om man inte vet exakt vad man håller på med.

I ditt påstående
''Edit, Använd aldrig nollan som skyddsjord om man inte vet exakt vad man håller på med''

Jord SKALL vara gulgrön samt vara gulgrön i hela sin längd (detta gäller förvisso nya installationer och inte äldre befintliga)
Man ska inte använda blå som skyddsjord även om man vet vad man håller på med

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erieri02:

Är lite skrämmande de som säger att röd är jord då det inte finns gulgrön (då detta är en äldre installation)
detta påstående är LIVSFARLIGT och kan orsaka dödsfall

Information till de som kanske inte visste det så användes röd både som jord & fas/ tändtråd tidigare (minns ej mellan vilka årtal detta gjordes)
Så enda sättet att säkerställa vilken tråd som är jord är att kontinuitetsmäta mellan misstänkt jordtråd i dosa samt centralen

Elnätsbolagets elektriker kopplar fram till mätarsäkringarna i mätarskåpet och utgående kabel därifrån är anläggningsägarens ansvar
Där personen som äger fastigheten (oftast) ringer en behörig firma som får utföra installationsarbete som då drar en kabel från mätarskåpet till centralen i huset, garaget, gäststugan eller vart man nu vill ha centralen

I ditt påstående
''Edit, Använd aldrig nollan som skyddsjord om man inte vet exakt vad man håller på med''

Jord SKALL vara gulgrön samt vara gulgrön i hela sin längd (detta gäller förvisso nya installationer och inte äldre befintliga)
Man ska inte använda blå som skyddsjord även om man vet vad man håller på med

Glömde tydligen att ändra det, det var ursprungligen från en gammal diskussion om vad som händer med nollan.

Den biten skall tas bort, men jag såg inte att jag klistrat in det igår kväll.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det handlar om Växelström. Det spelar ingen roll Vilken du sätter på vilket stift varken när du monterar uttag eller stickproppar. Särskilt inte med tanke på att du kan vända stickproppen upp och ned och sätta in den i uttaget åt båda hållen.

EDIT: F.ö så tror jag inte att tvättmaskiner skall kopplas med stickpropp då det handlar om en fast installation och sådana skall vara kopplade direkt och inte med stickpropp.

Jo du kan ansluta dom med stickkontakt. Många nya kommer med förmonterad stickkontakt. Fick själv klippa av min för att ansluta den.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Avstängd

.
Det var korrekt, men jag orkar fan inte hålla på och förklara längre här.
Lyssnar folk med röven så lär de väl höra därefter också.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Generellt är väl att vanlig stickpropp kan användas i normala sammanhang upp till 10 eller 16 ampere (i vissa fall högre om anläggningen är klassad för högre effekt, tex vissa typer av svetsuttag) om det är enfas. Max effekt och spänning får ej överskridas, så kontrollera att dessa stämmer med den aktuella apparatens förbrukning om det är en apparat med hög strömförbrukning eller som använder högre spänning än 230V (högre spänning kan ibland kräva olika isolationsavstånd inuti, därför måste man även kontrollera att detta är korrekt).

Den (vanlig konsumentstandard från byggbutiken) får som sagt inte användas till trefas som går fas till fas på grund av värmeutvecklingen.
Då måste elektrikern klippa och göra en fast montering. (Nästan bara spisar och varmvattenberedare som använder det dock och spisar har ju en egen standard som inte passar i annat) Eventuellt behöver han (elektrikern) också bygla om maskinen om så krävs.

Vissa typer av våtrumsinstallationer behöver (den certifierade, av företaget utsände) elektrikern också ibland av praktiskt skäl göra en fast inkoppling, men det gäller främst äldre utrustning, modernare maskiner brukar elektrikern kunna göra ett uttag för så att de kan monteras med stickpropp efter (att elektrikern monterat) säkerhetsfrånskiljaren.

Du kanske ska sluta att kommentera i denna tråd då du fortfarande inte vet vad du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

Är lite skrämmande de som säger att röd är jord då det inte finns gulgrön

Så, utifrån ingångsvärdena att det finns tre ledare med färgerna Röd, Vit och Brun, så håller du inte med om att det med 99% säkerhet är Röd=Jord, Vit=Nolla och Brun=Fas? (Med förbehållet att det inte är garanterat och aldrig får förutsättas)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Igelkott:

borde vara så ja (men kan lika gärna vara 2 fas-ledare och neutralledare)
men skulle ALDRIG över internet säga åt någon annan att det är så bara för att det brukar eller borde vara så

sedan motsäger du frågan mot mig att hålla med dig med att avsluta ditt inlägg med
''(Med förbehållet att det inte är garanterat och aldrig får förutsättas)''

har jobbat som elektriker i ca 5 år och sedan servicetekniker i ca 4 år och stött på ett antal äldre villor mm där röd är antingen jord eller fas/ tändtråd (och i några fall båda) så pratar från en del egen erfarenhet och inte bara vad jag hört och läst

sedan kanske skillnaden mellan mig och de som ger tips på hur det borde vara är att jag har utbildningen och vet riskerna med vad felaktiga inkopplingar kan orsaka

men generellt så brukar jag säga måste du fråga om det ska du definitivt inte göra det

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@Igelkott: Nu är det inte mig du frågar men du kan inte med 99% säkerhet säga att det du skriver stämmer. Var har du fått 99% ifrån? Kan det inte lika gärna vara 97.79%. Du har ju bara hittat på en hög siffra som du tycker ska verka övertygande men ändå ge dig lite felmarginal för att det kanske inte är så i alla fall ute i verkligheten. Hur många lägenheter har du kollat/dragit om el i i dina dagar som elektriker? 100 000? I olika delar av landet? Från olika "tidsepoker"? Vet garanterat att det är olika firmor som från början dragit elen? Det är inte riktigt så lätt som att om man har varit i några lägenheter och hållit på med el så kan man slänga ur sig en siffra som 99%. Det du däremot kan förutsätta är att det troligen är så och när du ska mäta upp det så kan du utgå från det för att se om din gissning var korrekt.

Permalänk

Tycker vi alla kan vara överens om att TS absolut skall anlita en elektriker, om TS inte har råd, ge fan i att koppla in maskinen själv då det i värsta fall kan medföra livsfara. Kontenta KOPPLA INTE SJÄLV om du inte har rätt kompetens. Tillbaka till tvättstugan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Du kanske ska sluta att kommentera i denna tråd då du fortfarande inte vet vad du pratar om.

Kan moderator rensa, jag vet inte hur man gör för att ta bort gamla inlägg.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Nu skall jag koppla in min tvättmaskin i allafall, sedan skiter jag i hur ni anser att jag borde göra.

Bokstavligen allt jag fått påpekanden om här har varit jädra rena fånerier av uteslutande rent estetisk karaktär.
(i synnerhet det sista påpekandet jag fick här var genuint jädra idiotiskt och utöver det innehöll det direkt felaktig information, det JAG skrev i (det numera av mig raderade inlägget) var det som var korrekt, men jag orkar fan inte ens svara på det seriöst.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@Igelkott:

borde vara så ja (men kan lika gärna vara 2 fas-ledare och neutralledare)
men skulle ALDRIG över internet säga åt någon annan att det är så bara för att det brukar eller borde vara så

sedan motsäger du frågan mot mig att hålla med dig med att avsluta ditt inlägg med
''(Med förbehållet att det inte är garanterat och aldrig får förutsättas)''

har jobbat som elektriker i ca 5 år och sedan servicetekniker i ca 4 år och stött på ett antal äldre villor mm där röd är antingen jord eller fas/ tändtråd (och i några fall båda) så pratar från en del egen erfarenhet och inte bara vad jag hört och läst

sedan kanske skillnaden mellan mig och de som ger tips på hur det borde vara är att jag har utbildningen och vet riskerna med vad felaktiga inkopplingar kan orsaka

men generellt så brukar jag säga måste du fråga om det ska du definitivt inte göra det

Nej jag motsäger mig inte alls. Man kan ha en hypotes som med stor sannolikhet stämmer och fortfarande vara medveten om att det kan visa sig vara på ett helt annat sätt. Det är så uppenbart att jag egentligen aldrig behöver påpeka det.

Annorlunda blir det om man påstår sig vara säker på något (100%).

Jag tänker inte ursäkta mig för att delge information som troligtvis är korrekt. I synnerhet inte när det görs tillsammans med beskrivning av riskerna. Jag tycker snarare att det kan tillföra ett tankesätt hos den som tar till sig tipset som är helt nödvändigt att ha.
Resultatet blev ju också att TS gjorde ett förnuftigt val. Vem vet, ett generellt tips att "ringa elektriker" kanske inte ger samma insikt. (?)

Skrivet av ToddTheOdd:

@Igelkott: Nu är det inte mig du frågar men du kan inte med 99% säkerhet säga att det du skriver stämmer. Var har du fått 99% ifrån? Kan det inte lika gärna vara 97.79%. Du har ju bara hittat på en hög siffra som du tycker ska verka övertygande men ändå ge dig lite felmarginal för att det kanske inte är så i alla fall ute i verkligheten. Hur många lägenheter har du kollat/dragit om el i i dina dagar som elektriker? 100 000? I olika delar av landet? Från olika "tidsepoker"? Vet garanterat att det är olika firmor som från början dragit elen? Det är inte riktigt så lätt som att om man har varit i några lägenheter och hållit på med el så kan man slänga ur sig en siffra som 99%. Det du däremot kan förutsätta är att det troligen är så och när du ska mäta upp det så kan du utgå från det för att se om din gissning var korrekt.

Jag deltar i ett forum där man kommunicerar med språk. Självklart är det matematiskt inte 99,0000%. Även om det vore det skulle jag inte kunna skriva 99% med säkerhet eftersom det inte går att bevisa att det är just det. Det går, som bäst, bara att hänvisa till källor som då skulle påstå det.
Men eftersom språket bygger på gemensamma konnotationer så kan jag använda begreppet 99% med följden att 99% av de som läser förstår innebörden. Sen finns såklart dem som väljer andra sätt att kommunicera.

Jag har inget att vinna på att "låta övertygande".
Felmarginal? Varför skulle det vara intressant i detta sammanhang?
Det spelar ingen roll om det så vore 99,999999% i verkligheten. Finns det en möjlighet att det kan vara på något annat sätt så ska det säkerställas genom att mäta.

Du gör märkliga psykologiska tolkningar enligt min åsikt. Dina påståenden ger uttryck att vara sanning när de i själva verket är åsikter. Men som sagt så använder vi språk. Och jag kan därmed begripa att du i själva verket uttrycker åsikter.

-----------------------
1. Sen visade sig att det inte var Röd, Vit, Brun.
2. och att det inte gällde kabeln från tvättmaskinen, utan dosan på väggen.?
3. Det farligaste här är fortfarande att dosan är öppen, eller åtminstone var det vid fotografering.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Med tanke på att din elinstallation verkar vara "uråldrig" eller felaktigt gjord (du har ju ingen grön/gul skyddsjord och för väldigt länge sedan använde man röd för skyddsjord) så undrar jag om du har en jordfelsbrytare, sitter det verkligen en sådan vid säkringarna eller inte ? Om det inte finns en jordfelsbrytare så bör du installera en !

Du verkar inte ha särskilt stor kunskap om hur man ska montera en stickpropp på tvättmaskinen heller men kabeln på maskinen har förhoppningsvis en grön/gul ledare och den är skyddsjord och får under inga som helst omständigheter kopplas fel för då kan maskinen och dina vattenrör bli strömförande.

I ditt läge så tycker jag att du bara ska vänta på hjälp av nån mer kunnig och under tiden ta reda på om du har en jordfelsbrytare för det är den pryl som förbättrar personskyddet mest av allt för säkringar ger i princip inget personskydd.

Finns det ingen jordfelsbrytare så låt bli att sätta in en tvättmaskin i badrummet för jordfelsbrytaren är så enormt viktig för säkerheten att du bör skaffa en sådan först och det är idag krav på att man har en i nya elinstallationer och det finns ingen anledning att inte uppdatera en gammal elinstallation heller när det handlar om att montera nått i ett badrum.

Eftersom installationen är urgammal kan ev röd vara jord då det har varit standarden en gång i tiden.

Ser ut som en gammal 3fas med skyddsjord i mina ögon utan framdragen nolla.

Kan dock ev var 2 faser nolla och jord för den delen lite mysko färgval på kablarna vet inte riktigt varför det är 2 gröna utan att mäta är det svårt att säga exakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nej jag motsäger mig inte alls. Man kan ha en hypotes som med stor sannolikhet stämmer och fortfarande vara medveten om att det kan visa sig vara på ett helt annat sätt. Det är så uppenbart att jag egentligen aldrig behöver påpeka det.

Annorlunda blir det om man påstår sig vara säker på något (100%).

Jag tänker inte ursäkta mig för att delge information som troligtvis är korrekt. I synnerhet inte när det görs tillsammans med beskrivning av riskerna. Jag tycker snarare att det kan tillföra ett tankesätt hos den som tar till sig tipset som är helt nödvändigt att ha.
Resultatet blev ju också att TS gjorde ett förnuftigt val. Vem vet, ett generellt tips att "ringa elektriker" kanske inte ger samma insikt. (?)

och jag undviker att tipsa eftersom du jag eller de flesta här inte är säker på vad som är vad i den dosan

men för den som är intresserad om vad man får och inte får göra finns mycket nyttig information på Elsäkerhetsverket

står bland annat
''En del enklare arbeten kan du få utföra själv, men bara om du har kunskap om hur du ska göra. Chansa aldrig! Ett enda misstag kan få ödesdigra konsekvenser.''

Exempel på arbeten som endast får utföras av elinstallationsföretag eller auktoriserad elinstallatör:
Förändringar i fasta installationer.
Byte av ojordat vägguttag mot jordat.
Elinstallationer i dusch- och badrum.
Installation av golvvärme och värmekabel.
Förläggning av kabel i mark.

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Säger som så många andra i tråden, du bör definitivt vänta på att nån kunnig person med behörighet kan hjälpa dig med detta. Kan vara potentiellt livsfarligt annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Igelkott, @erieri02: Misstänker att kabeln till tvättmaskinen är utbytt om den är brun, vit och röd som TS beskriver. Maskinen är från ca 00 och kom med stickpropp. Säger sig självt att en kabel som är ersatt kan vara kopplad hur som helst. Vad kablar från kanske 60-talet i väggen i sin tur går efter för färgkoder kan ingen gissa, där får inte TS koppla något vilket som heller. Där är det bara för en auktoriserad elinstallatör eller registrerat elinstallationsföretag att installera ett nytt uttag och dra nya ledningar, som förutom att vara jordat ska vara skyddat med jordfelsbrytare. Först efter det elinstallationen motsvarar det som tillverkaren förväntade sig.

TS ville tillfälligt ansluta den till vanligt vägguttag, men det framkom att han inte hade vägguttag i badrummet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag hoppas att gruppen/säkringen till tvättmaskinsuttaget är avstängd! Enligt bilden saknar den lock och är livsfarlig om spänningssatt. Särskilt i ett badrum!

Jag skruvade bort locket för att ta en bild. Locket är skruvat på igen och inväntar elektriker som kommer att koppla in tvättmaskinen där

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Tycker vi alla kan vara överens om att TS absolut skall anlita en elektriker, om TS inte har råd, ge fan i att koppla in maskinen själv då det i värsta fall kan medföra livsfara. Kontenta KOPPLA INTE SJÄLV om du inte har rätt kompetens. Tillbaka till tvättstugan.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du läser i början av tråden så har jag skrivit själv att detta är absolut inget jag kommer att röra själv, och jag undrade endast om det var enkelt att bara sätta dit en stickkontakt istället.

Skrivet av RVX:

Säger som så många andra i tråden, du bör definitivt vänta på att nån kunnig person med behörighet kan hjälpa dig med detta. Kan vara potentiellt livsfarligt annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Ännu en gång, så är det inget jag vill själv röra. Jag gav ut en fråga om det var enkelt att montera dit en stickkontakt i väntat på elektriker.
Skrev själv där att jag är väldigt osäker på att montera dit en stickkontakt oavsett om det nu skulle var lätt!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Jag får den uppfattningen av att några här tror att jag har skrivit ut och frågat om det är lätt att koppla in min tvättmaskin till väggen (se bild). Så är inte fallet!

Min fråga var om det är lätt att bara köpa en stickkontakt och skruva fast och sen koppla i väggen i hallen då tvättmaskinen står nära badrumsdörren. Oavsett om det nu skulle vara väldigt lätt att göra det så var jag väldigt osäker på att göra det. Jag ville bara få igång tvättmaskinen tillfälligt tills en elektriker kommer! Och jag känner en som jobbar som elektriker och han har lovat att komma och koppla in den åt mig "professionellt" för det där är något jag absolut inte rör då jag har ingen aning om att koppla el?

Ni får fortsätta gärna att diskutera detta, jag tycker det är kul att läsa och kan vara bra för andra som läser denna tråden och får förståelse över hur farligt det kan vara att koppla in saker själv då man själv inte har någon aning om vad + och - är, men jag vill bara klarlägga för alla nya läsare att jag har aldrig haft i tanke att koppla in tvättmaskinen själv i väggen, utan hade bara fråga om att sätta dit en stickkontakt.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk

@Whaea: Visst blev det en härlig tråd?
Du kan bara skruva dit en kontakt om dom tre kablarna är 1 brun, 1 blå & 1 grön/gul.
Brun & blå till stiften, grön/gul till jord.
+ / - behöver du inte tänka på då du har växelström.

Har inte uttaget du vill koppla in den till någon jord, skall du inte koppla in den alls!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

@Whaea: Visst blev det en härlig tråd?
Du kan bara skruva dit en kontakt om dom tre kablarna är 1 brun, 1 blå & 1 grön/gul.
Brun & blå till stiften, grön/gul till jord.
+ / - behöver du inte tänka på då du har växelström.

Har inte uttaget du vill koppla in den till någon jord, skall du inte koppla in den alls!

Tråden växte på ordenligt, intressant att läsa och lära sig lite. Tack för ditt inlägg men har bestämt mig att vänta på min elektriker

Visa signatur

Punch a fish make a wish