Permalänk
Medlem

AOI_PUMP eller cpu_fan?

Hej! Har ett ASUS prime z370-a II och en vattenkylning som heter captain 120 ex.

Skall pumpen kopplas på aoi_pump eller på cpu_Fan? Bruksanvisningen från captain vill att pumpen skall kopplas på cpu_fan. Vad är skillnad? Spelar det npgon roll? Skadas pumpen av att INTE kopplas på aoi_pump?

Sorry för många frågor men har läst runt och ser olika svar överallt.. tacksam för alla tips

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Nyare moderkort har en port för aio pump. Det fungerar väl som en extra cpu_fan i verkligheten om jag inte fattat helt fel. Koppla pumpen i aoi_pump och fläkten i cpu_Fan.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Nu har jag lite annan hårdvara, men jag satte min corsair AIO i aoi_pump på ett z390 moderkort.
Jag blev dock tvungen att ställa in i BIOS att den skulle ignorera CPU_fan headern, då den hindrade datorn från att starta.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Z390-A med samma kylare , jag använde aio_pump

Permalänk
Medlem

Oftast på nyare AiO så är den kabeln som skall kopplas på cpu_fan endast till för att bios inte skall varna. AiO'n får ström från Sata så bäst är att sätta den på cpu_fan. Fläktarna brukar kopplas direkt till pumpen så den reglerar fläktarnas hastighet. Sen i mjukvaran (tex Corsair iCUE) kan man ställa in olika förprogrammerade fläktkurvor eller göra egna om så önskas.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Pumpen skall gå på 100%, sätter du den på CPU_fan måste du själv ställa in att den hela tiden ska köra 100% för det gör den ju så klart inte annars.

På min Z390-F är AIO_PUMP 100% konstant och det går heller inte ändra den till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

AiO'n får ström från Sata så bäst är att sätta den på cpu_fan.

Deepcool Captain 120 EX verkar inte göra så, enligt manualen har den bara en 3-pin fläktkabel till pumpen och en 4-pin till fläkten. Men pumpen drar max 0.15A enligt specifikationen, och CPU_FAN-uttaget på moderkortet klarar av 1A enligt Asus. Det är med andra ord lugnt att koppla hur man vill utan att oroa sig över att något ska gå sönder.

Underligt nog så skriver för övrigt Asus i manualen till moderkortet: "Connect the fan of your water cooling kit to the AIO_PUMP connector". Då kan man ju undra varför de kallar den för AIO_PUMP, men ska man följa både vad Deepcool och Asus säger så gott man kan (båda är rätt bristfälliga med info) så bör man alltså koppla pumpen till CPU_FAN och fläkten till AIO_PUMP. Fast det hade nog varit mer logiskt att koppla tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Deepcool Captain 120 EX verkar inte göra så, enligt manualen har den bara en 3-pin fläktkabel till pumpen och en 4-pin till fläkten. Men pumpen drar max 0.15A enligt specifikationen, och CPU_FAN-uttaget på moderkortet klarar av 1A enligt Asus. Det är med andra ord lugnt att koppla hur man vill utan att oroa sig över att något ska gå sönder.

Underligt nog så skriver för övrigt Asus i manualen till moderkortet: "Connect the fan of your water cooling kit to the AIO_PUMP connect". Då kan man ju undra varför de kallar den för AIO_PUMP, men ska man följa både vad Deepcool och Asus säger så gott man kan (båda är rätt bristfälliga med info) så bör man alltså koppla pumpen till CPU_FAN och fläkten till AIO_PUMP. Fast det hade nog varit mer logiskt att koppla tvärtom.

Ja, jag sökte rätt på installationsanvisningen och pumpen får all ström via cpu_fan eller aio_pump. Då är det bäst att sätta pumpen på aio_pump och fläkten på cpu_fan.

Allt handlar om vilken modell på AiO man köper och hur den skall kopplas, tex Corsairs "i" modeller får ju sin ström från Sata direkt från nätaggregaten och endast två mycket klena kablar sätts på cpu_fan bara för att bios inte skall varna.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100