Begrava gamla 5.1 systemet till förmån för en soundbar? HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Begrava gamla 5.1 systemet till förmån för en soundbar? HJÄLP!

Har ett ca 9 år gammalt hemmabiosystem med:

* Receiver onkyo tx-sr608
* Dynavoice magix f6 frontar, center och sateliter
* XTZ 99 10.16 subwoofer

Tröttnat på att högtalarna tar MYCKET plats och receiver stödjer ej 4k vilket vår nya tv gör.

Vad skulle ni gjort?
Slängt rubbet och köpt en liten limpa under tvn?
Kompletterat receivern med en chromecast och använt ihop med frontarna för endast musik?
Går något av prylarna att sälja idag?
Kan min subwoofer användas med ihop med en modern soundbar?

Tacksam för råd!

Permalänk
Medlem

Hej du,

Jag satt i typ samma sits för några år sedan med min underbara Technics TX50 som inte stödde de nya standarderna.

Då mina päron hade en Yamaha soundbar så lyssnade vi. Det enda vi kom fram till var att lägga pengar på en ny reciever som har allt den behöver. I vårt fall blev det en Pioneer.

Antagligen har utvecklingen på soundbar fronten gått framåt men att ersätta "riktiga" högtalare kommer de aldrig att göra i min uppfattning. Och har du inte anläggningen till mer än att kolla reklamen på tv4 och lyssna på P1 så kanske du blir nöjd med en soundbar.

Leta upp nått ställe där de har vad du söker på demo och lyssna själv. Men lyssna på det DU vill höra, inte vad de vill visa.

Själv har jag kvar mina 4 enorma pre-millenium golvhögtalare och dubbla subbar, för när det hettar till i filmen vill jag känna det. (Bor i hus kanske jag ska tillägga)

Lycka till.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med föregående talare, vitplastade mina golvfrontar och sprayade / klistrade om till vita skydd för att göra frugan nöjd (Blev dessutom riktigt högklassigt, 10 år gamla före-bilder från ungkarlslyan finns i gallerit i sign). Nu 5 år senare återstår bakhögtalarna i samma serie, dock något mindre, fortfarande golvare. När som helst när tid finnes.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Nej, köp inte soundbar iaf. Jag brukar säga att fysikens lagar gäller. Det är omöjligt att få ett plastigt litet kabinett med minimala element att låta som en riktig högtalare.

Om du tycker att det är skrymmande och tar plats, överväg att skaffa en mer slimmad tvåkanals-anläggning. Då behöver du dessutom inte hämnas av en gammal receiver, kör en enkel stereostärkare bara. Finns gott om eleganta, snygga stativare som har ordentligt välljud. Kika på märken som Dynaudio, Kef, Monitor Audio, B&W etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Jag var i liknande sits inför en flytt nyligen. Mitt 5.0-system fick fysiskt inte plats på ett bra sätt i nya lägenheten, inte utan att kompromissa rejält med i princip allt annat. Så, jag bet i det sura och skaffade en soundbar.

Kraven jag gick in med var minst tre HDMI in med stöd för 4K UHD vid 60 Hz samt HDR. Alltså, HDMI 2.0 med HDCP 2.2. Man kan säga att det drar ned valmöjligheterna "en smula", och valet föll därför på Sony HT-ST5000.

Så här några veckor in i daglig användning kan jag säga att.. det fungerar bättre än jag trodde på förhand. Mycket bättre, faktiskt. Jag gick in med extremt låga förväntningar ska sägas, hoppades väl på ett lyft från tv-ljudet men fortfarande väldigt platt. Så är verkligen inte fallet, utan jag får imponerande bra spridning av ljudet med tanke på att det fysiskt kommer från ungefär samma plats.

Det som faller är ljud rakt bakifrån, där är det tydligt att förmågan inte finns. Däremot kan jag ibland svära på att ljud kommer från sidorna och taket, trots att det sker via "studs". Visst är precisionen sämre än mitt gamla 5.0, men ljudet fyller ändå rummet mycket bättre än jag vågade hoppas på förhand. Speciellt Atmos-grejer som lägger saker i "taket" ger riktigt bra närvarokänsla.

Annat positivt att lyfta fram är att dialoger låter riktigt bra. Jag vet inte om det är just ST5000 som är stark där, men upplever faktiskt klarare och bättre ljud ställt mot gamla centern. Kan också ha lägre volym totalt och fortfarande höra bra, något som underlättar nattetid.

En sak värd att tänka på är att positionen spelar mycket större roll jämfört med 5.0-systemet. Jag behöver sitta rätt så mitt framför för optimalt ljud, och framför allt "sidokanalerna" tappar rätt snabbt effekt när jag byter plats i sidled.

TL;DR - jag är positivt överraskad. Menar absolut inte det ersätter separationen ett 5.0/5.1-system ger, men efter förutsättningarna är jag imponerad av hur bra det fungerar. Något jag på förhand inte trodde jag skulle skriva.. jag är extremt bra på att såga grejer jag köper.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Finns soundbars med bakhögtalare och dylikt om man verkligen vill ha ett sådant system. Givetvis billigare att börja om och bygga ett nytt system runt en modern receiver och högtalare man gillar, golvare behöver man ju verkligen inte köra om man inte vill.

Permalänk
Medlem

Ungefär samma upplevelse som @emilakered, fick ställa undan mitt Bose 5.1 och köpte en Bower Wilkins-soundbar och trodde det skulle vara 'skit'. Dock riktigt schyst ljud sett till storleken och att det inte är 5.x-ljud.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Behövs 5.1?

Köpte mig ett "billigt 3500 kr" Cambridge 2.1 trådlös sub från HIFI klubben och måste säga att ljudet är riktigt bra. Fördel att den har 1 output och 3 input HDMI.

Sen har jag Soundbar för datorn med Creative Katana Virtuelt 7.1 ljud. Men det är nog bara text på ett papper. Bra ljud annars.