Permalänk
Medlem

Hjälp med speldator

Tja! Är inte så haj på komponenter och datorbyggen, men har börjat få framedrops när jag lirar Fortnite och funderar på ny/uppgradering av dator.
Har idag 750 ti tsm med en i7-4790 och 16 GB RAM.
Skulle kunna tänka mig en budget på 15-17 om någon är sugen på att försöka få ihop ett paket!
Alla tips är välkomna på CPU, GPU osv’

Permalänk

mitt tips är att första han uppgradera med ett beggat gpu, kolla efter 1060/1070 kort på marknaden.

Permalänk
Medlem

Klocka prollen till 5GHz å köp ett 2080 nu tills vidare sen uppgradera moderkort prollen å minne senare om du känner att det behövs. Fast kan du vänta en månad så vet vi vad och när nya produkterna för 2019 dyker upp, dvs efter ces mässan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av UGR:

Tja! Är inte så haj på komponenter och datorbyggen, men har börjat få framedrops när jag lirar Fortnite och funderar på ny/uppgradering av dator.
Har idag 750 ti tsm med en i7-4790 och 16 GB RAM.
Skulle kunna tänka mig en budget på 15-17 om någon är sugen på att försöka få ihop ett paket!
Alla tips är välkomna på CPU, GPU osv’

Jag håller med de andra. Du klarar dig med en bra överklockning på processorn OM det nu är en som stödjer överklockning. Om du har ett Z97-moderkort och det är en i7-4790K (notera K:et på slutet) så kan du överklocka - om inte så går det tyvärr ej. Om du nu har ett Z97-moderkort och en 4790K så skulle du kunna köra på korgen nedanför eller eventuellt leta begagnat GTX 1080Ti/GTX 1080/GTX 1070ti (från bäst till "sämst"):

Egentligen är detta väldigt overkill för Fortnite som är rätt lättdrivet - men om du ändå tänkt dig köpa kring dessa summor så ..

Annars om du vill ha allt nytt:

Båda dessa utgår från att du monterar sakerna själv. Räkna med ca 20-30% dyrare om du vill ha den färdigbyggd.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Jag håller med de andra. Du klarar dig med en bra överklockning på processorn OM det nu är en som stödjer överklockning. Om du har ett Z97-moderkort och det är en i7-4790K (notera K:et på slutet) så kan du överklocka - om inte så går det tyvärr ej. Om du nu har ett Z97-moderkort och en 4790K så skulle du kunna köra på korgen nedanför eller eventuellt leta begagnat GTX 1080Ti/GTX 1080/GTX 1070ti (från bäst till "sämst"):

https://komponentkoll.se/bild/ODOFp.png

Egentligen är detta väldigt overkill för Fortnite som är rätt lättdrivet - men om du ändå tänkt dig köpa kring dessa summor så ..

Annars om du vill ha allt nytt:

https://komponentkoll.se/bild/eOGgq.png

Båda dessa utgår från att du monterar sakerna själv. Räkna med ca 20-30% dyrare om du vill ha den färdigbyggd.

Tack så mycket! Har en kollega som är väldigt duktig på montering som jag kommer ta hjälp ac, så inget färdigbygge. Har tyvärr ingen 4790k utan bara vanliga 4790!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av UGR:

Tack så mycket! Har en kollega som är väldigt duktig på montering som jag kommer ta hjälp ac, så inget färdigbygge. Har tyvärr ingen 4790k utan bara vanliga 4790!

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt!

Går ju att få in ett RTX 2080 i en budget på 17TKR om du vill. Kortet nedan från Netonnet är det bra pris och då landar du på 16 983kr.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Du kan ju också eventuellt återanvända hårddiskar, chassi och kanske även nätaggregatet om det är ett bra sådant.

Här är ett prestandaindex över dagens grafikkort:

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Rx580 8GB för ~2500kr https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-Radeon-RX-580-GAMI...
Att lägga 9000kr på grafikkort för att spela fornite känns helt absurt.
Vill du ha rejält med overkill så kan du gå upp till 2070

Du kan till och med köpa ett beg 970 för runt 1000kr och få ett rejält lyft över 750ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du bara vill undvika framedrops i Fortnite så räcker en uppgradering av grafikkortet. Ska du däremot spela nyare, mer krävande spel så kanske det börjar bli dags att uppgradera.

Men jag tycker som många andra att du bör leta typ begagnat 1060/1070, kanske till och med 970 som @Elektron föreslår. Lägg pengarna på en resa istället.