Permalänk
Medlem

kurviga skärmar är inte min typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Okej...något är riktigt fel/konstigt med denna skärm. Efter jag lekt runt med kablarna så tänkte jag dra en runda igenom http://www.lagom.nl för att kolla inställningarna igen. När jag kom hit http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php så såg jag att hälften av dom svarta rutorna ej gick se. Dom gick se när jag första gången kalibrera skärmen. Jag har även tänkt på hur "lättare" det var se fiender i spel i mörka sektioner men tänkte att det nog var kalibreringen som påverkat det. Så efter att jag letat och testat runt i skärmens inställningar så kom jag till "screen size" som jag satt till wide. Ändrade till auto och BOOM alla rutorna gick se på sidan. Lekte runt igen med kontrast/färger etc och gick tillbaka till sidan med rutor för kontrast. HÄLFTEN gick inte se igen! Gick in till "screen size" och satte nu på auto och vips så blev kontrasten okej igen...

Känns som att firmware behövs ses över. Jag vet inte vilken inställning eller vad som påverkar vad men någon/några kombinationer av inställningar skapar definitivt konstigheter med skärmen.

Tusen tack @hulkenstrong för alla tester du har tagit dig tiden att utföra och rapportera om, det är verkligen värdefull information för alla konsumenter. Detta är då för mig avgjort i alla fall att om den nya skärmen beter sig likadant som min förra eller i likhet med din så lägger jag ned den modellen, vill inte ha en halvfärdig produkt som beter sig så kaosartat när det kommer till så "simpla" funktioner som att komma ihåg justerade inställningar etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pratade med Samsung idag och dom föreslog en fw uppdatering, tyvärr kan man inte göra den själv men deras service center fixar det.
Jag har ett Samsung service center här i Malmö och skall se om jag kan köra dit med skärmen innan jul och få den uppdaterad medans jag väntar, återkommer när jag pratat med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Pratade med Samsung idag och dom föreslog en fw uppdatering, tyvärr kan man inte göra den själv men deras service center fixar det.
Jag har ett Samsung service center här i Malmö och skall se om jag kan köra dit med skärmen innan jul och få den uppdaterad medans jag väntar, återkommer när jag pratat med dom.

Härligt initiativ, mycket uppskattat 👍
Om du har möjlighet får du gärna kolla vad du har idag för FW-version för att få jämföra om Samsung bara installerar om samma FW eller om de installerar en ny/uppdaterad FW.
Spännande fortsättning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läst på lite på nätet och även om andra har upplevt problemet så verkar DP-bildkälla vara något som har löst problemet, kan vara något att fundera på för de som verkligen vill behålla skärmen.

Permalänk
Medlem

Inte en enda recension på elgiganten ännu. Är intresserad av vad ni andra tycker?
Att den tappar settings är ingen dealbreaker för mig - hänger inte heller med i den lite märkliga diskussionen kring kvalite på skärmars FW - att tappa settings är en bugg vilken som helst - kan finnas andra buggar på vad som helst oavsett tillverkare - knappast därför som de reas ut - en FW bugg att man tappar settings är inte något liknande "felproduktion" som gör att man måste dumpa priset - det är liksom inte kantstött. Samsung känner nog inte till problemet.
Däremot är de säkert fullt medvetna om döda/hängande pixlar och det är ju ett vanligt problem på andra forum (ingen nämner settings eller surr..bara pixlar)- när man tillverkar skärmar så blir det alltid en viss procent med pixelfel och beroende på tillverkaren och förväntad prisklass så tillåter man olika många fel. Ibland har man samma panel till flera olika skärmar och då är det oftast high end varianten så blir tilldelad de felfria, medan budget kan få knappt godkända.

Men är det ingen här som fått pixel alltså? Det är nog det första jag skulle kolla

Angående surr så är det ofta dålig kvalite på nätdelen - har fått byta det på en del prylar hemma - tex min Nvidia mediaspelare.

Hoppas ju den ska återkomma till mellandagarna - nu finns den ju i lager igen. Går den under 4000:- igen så slår jag till - går ju att returnera i värsta fall.

Så någon mer som tycker något?

Permalänk
Medlem

@e3henri: Vad det verkar så är det endast färginställningarna som påverkas, så använder du inte dom så är det en bra skärm för pengarna, använder du färginställningarna kan det bli jobbigt att justera dom var gång du sätter dig vid skärmen.
Själv har jag 27" versionen och har inte upptäckt några pixelfel.

Permalänk
Medlem

Min har slutat nollställa färginställningarna nu fungerar allt som det ska.
När man ändrar en färg så slår skärmen om color tone till custom för att du ändrat färgerna, men jag har spårat problemet till just detta på min skärm. Om jag istället för att låta skärmen själv ändra color tone till custom så gjorde jag så att jag själv valde alternativet custom color tone innan jag började ändra färgerna, och jag har efter detta inte fått den att nollställa sig, inte genom av och på, inte genom ingånsbyte, inte efter strömlös och inte heller efter att man ändrat "picture mode".
Jag kör HDMI kan jag tillägga.

Angående surret så är det inget jag märkt vid normal användning, så som vid spel och surf, förutom ett undantag och det är när man surfar in på https://rog.asus.com/ då surrar skärmen, men det har jag lokaliserat till inställningen black equalizer, den slutar surra om man sänker den inställningen.

Inga döda pixlar har jag heller!

Är super nöjd med skärmen, har 27" versionen.

Permalänk

@MacAllan: man kan uppdatera firmware själv med usb 27 och 32tum
https://www.samsung.com/se/support/model/LC27HG70QQUXEN/

oj såg fel på vilken skärm de är. man kanske kan uppatera den andra skärmen också.

Permalänk
Medlem

@SLARVA: Tror du hitta "problemet" där faktiskt, tror man blir lite lurad av inställningsmenyn och hur den fungerar.
Verkar som den återgår till den color tone man står i när inställningar görs, samtidigt ändras custom inställningarna var gång du gör ändringar i färginställningarna.
Ex. Normal är 50 - 50 - 50, andrar du till 45 - 45 - 45 och sedan stänger av och slår på skärmen är du tillbaka i normal med 50-50-50, väljer du då custom så är den tillbaka i 45-45-45. MEN om du sedan står i normal med 50-50-50 och endast ändrar första till 45 så blir nya custom 45-50-50.
Så var gång du ändrar färgen ändrar du custom inställningen för färg och den tar med sig de värden från förinställda även om man bara ändra ett värde.

Slutsats: Vill man ha egna färginställningar skall man själv ändra till custom colortone INNAN man gör ändringarna, då kommer skärmen även att behålla dessa inställningarna när den slås av och sen på.
Skärmen återgår ALLTID till den colortone man aktivt valt innan den slås av.
Glömmer man ändra colortone innan inställningarna återställer den till profilen man hade när man gjorde inställningarna, men går man då in och sätter den i custom har man tillbaka sina ändringar och då även när man stänger av den nästa gång.

Blir ju inte lättare av att man inte ser custom inställningen när man klickar upp colortone inställningarna, man måste "scrolla ner" innan dom syns.

Haha, blev ett lite invecklat inlägg, knappt så jag förstår vad jag själv skrivit
Men nu är jag med på hur den fungerar

BTW, har själv HDMI och testat ovanstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttish123:

@MacAllan: man kan uppdatera firmware själv med usb 27 och 32tum
https://www.samsung.com/se/support/model/LC27HG70QQUXEN/

oj såg fel på vilken skärm de är. man kanske kan uppatera den andra skärmen också.

Dessa skärmarna har tyvärr inte USB portar, så det går inte.

Permalänk
Medlem

Någon mer som inte fått sin skärm från ElGiganten som skulle leveras idag tex? eller med leveransen som skulle kommit igår?

Visa signatur

KÖPES:MINIMUM 24 TUMS SKÄRM MED MINST 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av iqser:

Någon mer som inte fått sin skärm från ElGiganten som skulle leveras idag tex? eller med leveransen som skulle kommit igår?

Här har du en 😫

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

Här har du en 😫

Skickades från m.sweclockers.com

Har din kommit ännu? min kom idag är rätt nöjd faktiskt, fick fippla en del med färgerna och inställningar men jag är jävligt nöjd iallafall

Visa signatur

KÖPES:MINIMUM 24 TUMS SKÄRM MED MINST 144HZ

Permalänk
Medlem

Fick hem Samsung C32JG50 i Mån och packade upp den igår. Kör med DP och inte märkt av nåt surr, inga döda pixlar (vad jag kan se), minimalt ljusinsläpp (beror vinkel man tittar).
Jag köpte inte denna monitor endast menad för spel, utan mera allround och inte lagt mig in med alla inställningar ännu. Detta är min första kurvad skärm, så allt ser lite konstigt nu och tar tid att vänja sig. Det första positiva är från 24-32" och får mycket plats nu med multitasking. Enkla spel på ena sidan och surf på andra. Väldigt nöjd med detta.

Nackdelarna är saknar USB port, enkel plastigt fot. Men detta vissta jag från början och beställt hem en som kan tilt/svängbar/rotation Logilink BP0044 för 299:-
https://www.eldirekt.se/varumarken/logilink/logilink-monitors...

För 3490:- är det är helt oki skärm.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Är dessa skärmar flimmer-fria?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Är dessa skärmar flimmer-fria?

Skickades från m.sweclockers.com

Det står att det skall vara det. Flicker free.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det står att det skall vara det. Flicker free.

Samsung brukar skriva så även när många av deras modeller har PWM-flimmer, därför jag undrar om någon som äger skärmen kan kontrollera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Samsung brukar skriva så även när många av deras modeller har PWM-flimmer, därför jag undrar om någon som äger skärmen kan kontrollera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla reviews säger att den är flicker free, en av anledning jag köpte skärmen. Så skall nog vara det. Men ge mig att testa med så kan jag göra det när har tid.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Alla reviews säger att den är flicker free, en av anledning jag köpte skärmen. Så skall nog vara det. Men ge mig att testa med så kan jag göra det när har tid.

Ett enkelt sätt att testa är att ta en mobiltelefon och titta igenom kameran samtidigt som du sänker ljusstyrkan på skärmen. Ännu enklare syns det om man startar slow-motion läget I kameran, kör med en solid vit bakgrund när du testar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Ett enkelt sätt att testa är att ta en mobiltelefon och titta igenom kameran samtidigt som du sänker ljusstyrkan på skärmen. Ännu enklare syns det om man startar slow-motion läget I kameran, kör med en solid vit bakgrund när du testar.

Skickades från m.sweclockers.com

Oki testat det som du säger och den är flicker free. Märker inget flimmer.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Oki testat det som du säger och den är flicker free. Märker inget flimmer.

Tack för svaret

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Rea igen på juldagen. Denna gången får jag nog slå till. Är ju öppet köp på eg i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande kvar om någon vill prova - känns grymt prisvärt med QHD, 32 tums, 144hz i den prisklassen... Är fortfarande spetisk till curve samt att den kanske är för stor (och så har jag ett trött Geforce 760 kort som nog inte orkar driva den) - men är ju som sagt "riktigt" öppet kö på elgiganten

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Finns fortfarande kvar om någon vill prova - känns grymt prisvärt med QHD, 32 tums, 144hz i den prisklassen... Är fortfarande spetisk till curve samt att den kanske är för stor (och så har jag ett trött Geforce 760 kort som nog inte orkar driva den) - men är ju som sagt "riktigt" öppet kö på elgiganten

Jag har en väntandes men kommer inte att hämta ut den. Kort och gott så hade jag innan jul beställt en AOC 32" IPS-panel 1440p 75Hz Flat och den överväger VA Curved 144Hz:
* VA kurvad gör betraktningsvinklarna så himla känsliga om du inte verkligen sitter i mitten. Inget kurvat för mig igen.
* IPS- färgerna är bättre och jämnare i alla lägen och gör att kontrasten samt svärtan blir jämnare när betraktningsvinklarna är bättre.

Kort och gott, önskar bara att priset var lägre på en 32" IPS QHD Flat +100Hz 🙉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

Jag har en väntandes men kommer inte att hämta ut den. Kort och gott så hade jag innan jul beställt en AOC 32" IPS-panel 1440p 75Hz Flat och den överväger VA Curved 144Hz:
* VA kurvad gör betraktningsvinklarna så himla känsliga om du inte verkligen sitter i mitten. Inget kurvat för mig igen.
* IPS- färgerna är bättre och jämnare i alla lägen och gör att kontrasten samt svärtan blir jämnare när betraktningsvinklarna är bättre.

Kort och gott, önskar bara att priset var lägre på en 32" IPS QHD Flat +100Hz 🙉

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker ändå prova min. En 32 IPS QHD ligger väl på 8000+
Kan inte köpvillkoren hos EG utantill, men tror inte du kan bara strunta i att hämta den på posten och tro att det blir retur utan avgifter. Normalt brukar man behöva hämta ut den, göra en returanmälan och sedan skicka in den/lämna in den. Fast du kan menar hämta den i butik.

Har en Samsung 245B (TN panel, 5ms, typ 10 år gammal - innan LED belysning kom), den drar över 100W.
Tror VA panelens färger komma duga för mig, men är mer orolig för det curvade - dock säger de flesta tester att man vänjer sig väldigt fort.
Kör 75% surf och 25% gaming.

Permalänk
Medlem

Upptäckte igår en död svart pixel, syns på vit bakgrund. Vad skulle ni gjort med en svart död pixel på skärmen? Elgiganten får inte in nya förrän Jan och inte säkert får ny felfri.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Upptäckte igår en död svart pixel, syns på vit bakgrund. Vad skulle ni gjort med en svart död pixel på skärmen? Elgiganten får inte in nya förrän Jan och inte säkert får ny felfri.

Är det på ett ställe där den ofta syns? Om inte, låt det vara

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Ni som har köpt skärmen nu och har använt den ett tag.
Har ni möjlighet att skriva era erfarenheter?
Vore även toppen med vilka inställningar ni har?

Har själv en order som ligger och väntar hos Elgiganten, men börjar fundera på att välja en IPS istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bornrich:

Ni som har köpt skärmen nu och har använt den ett tag.
Har ni möjlighet att skriva era erfarenheter?
Vore även toppen med vilka inställningar ni har?

Har själv en order som ligger och väntar hos Elgiganten, men börjar fundera på att välja en IPS istället.

Köpte först 27" skärmen som jag var nöjd med bild och allt men kändes som den hade mycket småproblem som att den tjöt när den var avstängd, lyste uppe i ett hörn som jag störde mig på. Nu har jag 32" och den känns mycket bra, låter lite när jag kör testet som länkades tidigare i tråden men har inte märkt det på någon annan hemsida. Spelar mycket CS och fungerar gött till det så för 3700kr som jag gav för den så är jag väldigt nöjd måste jag säga.