Återställningspartition på fel disk

Permalänk
Medlem

Återställningspartition på fel disk

Tja,

försöker installera om Windows efter att ha börjat se en för många keffa beteenden som jag inte orkar felsöka. Alla återställningsverktyg stannar dock och säger att Windows inte kan hitta återställningsmiljön. Och det överraskar mig inte, eftersom att återställningspartitionen ligger kvar på SSD:n jag migrerade ifrån när jag uppgraderade boot disk senast.

Uppdateringar fungerar inte, hänger sig i start up, inga återställningsverktyg fungerar pga. frånvarande återställningspartition (även om jag gör en USB-sticka med boot medie och stoppar i) och om jag bootar från USB skapad i Windows Media Creation Tool så fastnar datorn i startup likadant som under uppdateringar.

Några idéer..?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du tömma din nuvarande bootdisk så borde det väl gå bra att lägga Windows på en USB-sticka, koppla ur alla diskar utom bootdisken och sedan se till att bootdisken sitter i SATA0 (första SATA-porten). Sedan installerar du Windows från USB't.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Masyve: Jösse så många diskar du har kopplad medan du installerar. Kan det vara nån av de andra diskarna, USB prylar, USB kablar mm som den slösar tid med.

Ha bara 1 disk kopplad tills USB installerat klart Windows för att undvika olika problem.

Man kan också ta bort ALLA diskar för att testa om själva USB biten funkar som den ska. Om det funkar borde orsaken vara nån av grejerna, kablarna man tog bort eller porten dom kopplades till.

Edit:
Passa på att ta bort partitionerna på disken du installerar på. Det fixar olika fel där det inte räckte att bara formatera och installera om. Tar bara några sekunder extra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Återställ MBR /Boot till Disk 4 som egentligen ska vara Disk 0..
Du har bootfiler/partition på din frilansdisk.

Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte från USB oavsett, spelar ingen roll om jag har diskarna i eller inte och samma USB bootar klockrent i andra datorn. En clear cmos senare hände ingenting heller.

Datorn startar utmärkt med disk 0 urkopplad, trots att recovery partitionen ligger där på. Bara disk 4 med alla andra kablar ur funkar skitbra.

Det här är så jävla förvirrande...

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Kan inte starta med disk 0 (som har recov part) och USB heller tillsammans heller, och med alla diskar utom Windowsdisken (4) så igenkänns inget OS oavsett USB-sticka eller inte.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Boota från USB ska fungera oavsett var återställningspartitionerna finns. Så fokusera på att få det att fungera. Har du kollat boot-ordningen i BIOS så USB ligger först? Testa även alla USB-portar.

Vad har du för dator? Modell eller moderkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Masyve:

Kan inte starta med disk 0 (som har recov part) och USB heller tillsammans heller, och med alla diskar utom Windowsdisken (4) så igenkänns inget OS oavsett USB-sticka eller inte.

Vad har du för moderkort?
Vad händer när du försöker boota från USB?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för moderkort?
Vad händer när du försöker boota från USB?

MSI X99 SLI, och det beter sig lika i alla USB-portar. Fastnar under windows logo screen vid start up, där de där roterande prickarna ska göra en cirkel under Windowsloggan.

Bootordning i BIOS är rätt, testat både legacy och UEFI. Nu är något annat fel också, trots att alla diskar upptäcks av BIOS återfinns enligt datorn inget OS, som jag bootade in i för typ 2 minuter sen. Men skit i det just nu, fokus bör vara på att kunna boota från externt medie och sen efter det att installera om den här röran.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Boot från disk, oavsett sataport: Funkar.
Boot från disk med andra diskar ikopplade: Funkar.

Boot från USB, legacy/uefi: Funkar inte, stannar vid logo screen, gäller alla uttag men funkar på annan dator.
Systemåterställning inuti windows: Funkar inte, saknas recovery part (ligger på fel disk).
Windowsuppdatering: Funkar inte, saknas recovery part.

Under återställning blir jag ombedd stoppa i medie med Windows på, typ CD/USB. Testar det med bootstickan gjord i media creation tool som går att boota in i windows setup på andra datorn från ikopplad, ingen skillnad.

Recovery part ligger på disk 0, Windows på disk 4.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Masyve: eftersom du skriver att usb stickan fungerar i andra datorer undrar jag nu vad är det för usb sticka du har? märke? storlek? har du uppdaterat firmware på Usb stickan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@Masyve: eftersom du skriver att usb stickan fungerar i andra datorer undrar jag nu vad är det för usb sticka du har? märke? storlek? har du uppdaterat firmware på Usb stickan?

Samsung, 64GB.

Provade en lite långsökt variant och installerade Rufus istället för Windows Media Creation-mjukvaran, och manuellt valde att formatera stickan till MBR för att sedan byta ut usb boot:en i BIOS till legacy istället för UEFI, och då av någon orsak fungerade det.

Allt löste sig, förutom att recoverypartitionen fortfarande ligger kvar på fel disk men jag kan tömma den på data och formatera skiten bara så lägger jag tillbaka datan sen. Riktig rysslösning på allting blev det, RIP 2 timmar.

Tur att man gillar det här lite grann.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Masyve: Du kan använda (CMD) kommandotolken och köra den som administratör för att ta bort Återställnings partitionen på Disk 0 ( som syns i ditt första inlägg)

Skriv CMD i sök nere till vänster och högerklicka på sökresultatet och kör som administratör.

Skriv sedan som nedan i CMD och tryck på Enter efter varje rad

diskpart
list disk
select disk X (X är välj nr på rätt disk)
list volume
select volume X (X är välj nr på rätt volume)
clean
exit
exit

Efter detta så kan du gå in i Diskhantering och högerklicka på partitionen som finns på Disk 0 och välja utöka volym.

Och jag ser även att F: partitionen är aktiv och det är nog från en tidigare windows installation på denna Disk, läs här hur du använder kommandotolken för att avaktivera https://eforum.idg.se/topic/211888-aktivicke-aktiv-h%C3%A5rdd...

Det är extremt viktigt att du väljer rätt disk och partition när du gör detta, det är mycket lätt att göra fel om man inte är noggrann.

Edit: Men fixa windows installationen på systemdisken med endast den inkopplad innan du gör något annat.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Masyve: bra att det löste sig. Du behöver ingen recovery partition om du har hela installationsmediet av windows 10.