Får inte subwoofern att samspela med högtalarna

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du borde välja 2.0 och använda en fysisk förgrening på signalkabeln.
jag vet inte exakt hur ditt kablage ser ut ,men du behöver ett par förgreningar av nån typ likt dessa https://www.kjell.com/se/image/Product_233424sv/product/1/rca-adapter-med-ljudavtappning-guldplaterad?636524928405775003 så du får 2 utgångar på både h och v kanal.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Men då blir det väl fel åt motsatt håll eftersom det rör sig om 3 högtalare och inte bara om de 2 frontarna? Var kommer subwoofern in i bilden vid 2.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grafikante:

Men då blir det väl fel åt motsatt håll eftersom det rör sig om 3 högtalare och inte bara om de 2 frontarna? Var kommer subwoofern in i bilden vid 2.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Han menar att du kan använda två såna förgreningar, så det blir exakt samma signal, dvs line-in fullregister även till subben.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grafikante:

Men då blir det väl fel åt motsatt håll eftersom det rör sig om 3 högtalare och inte bara om de 2 frontarna? Var kommer subwoofern in i bilden vid 2.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja som sagt ett par förgreningar, basen har ju stereoingång på line in just för dena typ av inkoppling.
det som är nackdelen är att man inte riltrerar bort basen som går till topparna, det gör attde inte avlastas på samma sätt so,m med ett riktigt filter de spelar alltså inte lika starkt och disten minskar inte utan de spelar exakt likadant som innan du kopplar in basen.
Du ställer sedan in basens delning så att den tar vid där topparna faller av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja som sagt ett par förgreningar, basen har ju stereoingång på line in just för dena typ av inkoppling.
det som är nackdelen är att man inte riltrerar bort basen som går till topparna, det gör attde inte avlastas på samma sätt so,m med ett riktigt filter de spelar alltså inte lika starkt och disten minskar inte utan de spelar exakt likadant som innan du kopplar in basen.
Du ställer sedan in basens delning så att den tar vid där topparna faller av.

Eftersom du skriver flera förgreningar så är jag rädd för att göra fel. Det låter iallafall bra som det är redan nu med sub:en inkopplad på Line in. När jag testade med LFE-ingången så lät det skit om frontarna trots att jag i programmet ställde dem som Small, sub:en som Large och crossover 80 hz. Det blev ett väldigt oklart och bumligt ljud från frontarna till skillnad från när sub:en var inkopplad på Line in. Jag låter det vara så här nu ett tag men när jag får råd kan jag nog tänka mig ett riktigt delningsfilter. Tack för hjälpen och gott nytt år!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grafikante:

Eftersom du skriver flera förgreningar så är jag rädd för att göra fel. Det låter iallafall bra som det är redan nu med sub:en inkopplad på Line in. När jag testade med LFE-ingången så lät det skit om frontarna trots att jag i programmet ställde dem som Small, sub:en som Large och crossover 80 hz. Det blev ett väldigt oklart och bumligt ljud från frontarna till skillnad från när sub:en var inkopplad på Line in. Jag låter det vara så här nu ett tag men när jag får råd kan jag nog tänka mig ett riktigt delningsfilter. Tack för hjälpen och gott nytt år!

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen fara. Köp två av dessa, eller liknande som mrqaffe länkade till, gör samma sak.
Förgrening innebär bara att rca signalen går från 1 -> 2 kablar, en röd och en vit till subben och en röd och en vit till högtalarna. 😃 ..men självklart är ett aktivt filter att föredra.
Gott nytt år till dig med 🥳