Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Die hard - Yippie kai yea motherfucker! 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Die hard - Yippie kai yea motherfucker! 9/10

En riktig Julfilm. Har också planer på att se den i julhelgen. Nyligen inköpt på 4k UHD Bluray också

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Interstellar .. nog tredje gången. F*n vad den är bra! Svårt att hålla tillbaka tårarna i vissa av scenerna. Ni som sett filmen vet nog vilka ..

10/10 - helt klart en av de bästa filmerna jag sett.

Skrivet av griid:

japp, det här är bästa filmen på många år. sett den 5ggr.

Instämmer, såg premiären i London på IMAX och vilken upplevelse. Det är visuel upplevelsefilm och inte en film som håller av sig själv storymässigt om man tänker efter. Det var nästan lite antiklimax att se rullen igen på svenska biografer, så stor skillnad var det!!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

K-19 The Widowmaker (2002)

Inte sett den på säkert 10år. Dom läskiga scener när dom blir exponerade av radioaktiviteten fastnade helt i minnet sen första gången man såg den 2002. Som om det inte var nog läskigt att vara inlåst i en plåtburk under vattnet. Tror inte jag skulle palla det IRL

Inte bästa ubåtsfilmen direkt men den är helt klart bra. Harrison Ford inte är sådär jätteövertygande som Ryss t.ex.

Permalänk
Medlem

Satt och bläddra lite filmer på Netflix och såg Låt den rätte komma in fanns där. Den hade premiär oktober 2008. Över 10 år sedan alltså. Vart fan tog de åren vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Instämmer, såg premiären i London på IMAX och vilken upplevelse. Det är visuel upplevelsefilm och inte en film som håller av sig själv storymässigt om man tänker efter. Det var nästan lite antiklimax att se rullen igen på svenska biografer, så stor skillnad var det!!

Eftersom det blev ett sånt ryggdunkande så får jag väl gå mot strömmen å säga att jag inte håller med. Visst christofer nolan visar än en gång att han är en fantastisk filmskapare, och audio visuellt är den klockren. Men är nånting med filmen/manus som inte klickar alls för mig. Är något med försöket i att göra den lite ”smart” och realistisk i kombination med mängder av Hollywood melodramatiskt smörj och klyschor som känns ofräscht å inte alls så intellektuell som man får intrycket av att den vill vara. Hade dessutom väldigt svårt för hela bokhyllegrejen.

Ska väl inte dissa allt för mycket, fortfarande en bra film, men jag hade så jävla gärna sett att man hade taggat ner lite med allt spex å drama å gjort en mer jordnära (hehe) rymdfilm, hade känts så mycket mer interessant och fräschare. För även om mycket av vetenskapen är sund så betyder inte det att det känns realistist. Hade velat se något så episkt och välgjort utspela sig i vår värld, och inte en Hollywood värld.

Den är väl inte allt för olik Contact, och får nog säga att mitt minne av den är bättre än interstellar, grundstoryn där lockade mer (är väl iof Carl sagans förtjänst snarare än filmen i sig).

Tyvärr vart dåligt på filmenfronten över jul då jag är på resande fot. Men Elf och a christmas Carol har jag iaf lyckats se, där den första hade åldrats betydligt bätte än vad jag trott, skrattade nog mer denna gång än när jag såg den sist för tio år sedan. Den senare dock... ojoj snacka om uncanny valley, mindes den som rätt bra, men nu kändes den mest som meh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bumblebee var mer komedi än action film men riktigt bra film
8/10 humlor skulle jag säga.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

The House That Jack Built - 2/10 för att den första kvarten var vagt underhållande. Pretentiös teaterdialog-inre-röst, såg ca 85% för den underbart ljumma känslan av avsmak. Gick man för att ordna en drink under en kvart så fick man i alla fall se samma hemska scen tre gånger till. Som att Von Trier ville utforska upplevelsen att långsamt kvävas till döds av en komocka över ansiktet och ner i svalget medan en folksamling står som ugglor och ser på.

The Nun - ffs / 10 . "Det var en gång en nu- Jumpscares?? JAAA! JUMPSCARES!!!! Från 1933s "Spökhuset" i Blackeberg!"

Re: Interstellar
-
Den är riktigt, riktigt bra! Känns som att jag inte sett någon bra film på ett år eller så snart.. :/

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Såg idag Star wars Rymdimperiet slår tillbaka.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Snowpiercer

Bra, välgjord och smått deprimerande action/sci-fi som gått under radarn för mig som i vanliga fall brukar ha koll på sevärda apokalyps-filmer.

7/10.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Serien Norsemen på netflix 9/10 trälar!
Om 30%-iga europeiska utbudet är såhär bra, bryr jag mig inte om EUs nya regler

Kollat igenom Norsemen första säsongen. Håller med, den är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

The Happytime Murders
Trailern va riktigt lovande , men tyvärr så va det allt.
En svag 2.a får det bli.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Green Room - Handlar om ett hardcore-band som hamnar i en riktigt runkig situation efter en spelning. Våldsam, gore och spänning.

Jag ger den 8/10 Hundvalpar

Permalänk
Medlem

Åh, det var en tjej film med han som var tillsammans med madonna... en ung Scarlett (Johanssen) var med där. Horsewhisperer?
Trasiga kvinnor, barn och hästar i filmen ger filmen en femma av 10. Den duger som familjefilm mao.

https://www.imdb.com/title/tt0119314/

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Kung Fu Hustle - grymt underhållande o rolig film. Skrattade så jag grät! Överdriven karate-film med många glimtar i ögonen. Får en Bruce Lee-film att se ut som en dokumentär...
9/10 kaststjärnor!

Permalänk
Medlem

The Accountant

Riktigt bra och ovanlig action/thriller med Batfleck som gått under min personliga radar.
Kommer antagligen se om den någon gång framöver. Rekommenderas.

8/10

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Bumblebee

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bamse och Dunderklockan (på Bio). Jag såg den tillsammans med syskonbarnet (4 år gammalt)
för en knapp vecka sedan. Enligt barnets ömdöme var filmen var både rolig och lite läskig.

David Bowie: The last five years (dokumentär SVT-play). Tycker den var helt ok.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimemy:

The thing från 1982. En väldigt bra film som står sig även idag. Finns att se på netflix. 8,5/10 får den i betyg av mig. Den har gett mig mersmak på scifi-genren. Så har ni något tips där på scififilmer på någon av de större streamingtjänsterna så får ni gärna skicka dom till mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Fortsätter på scifi-temat.
Alien (den första av dom) directors cut.
En klassiker som jag såg som liten. Jag kommer ihåg att den var väldigt bra. Tyvärr tycker jag inte att den har åldrats så bra och den var sämre än vad jag kom ihåg. 5,5/10 får den av mig.

Vilken tycker ni är den bästa Alien filmen? Jag har lånat hem alien quadrilogy, vilket innehåller Alien, Aliens, Alien3 och Alien Resurrection. Så tanken är att jag ska försöka hinna med en till.

Det bör dock tilläggas att väldigt mycket mer än vad jag trodde var glömt från när jag såg filmen som ung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fortsätter på scifi-temat.
Alien (den första av dom) directors cut.
En klassiker som jag såg som liten. Jag kommer ihåg att den var väldigt bra. Tyvärr tycker jag inte att den har åldrats så bra och den var sämre än vad jag kom ihåg. 5,5/10 får den av mig.

Vilken tycker ni är den bästa Alien filmen? Jag har lånat hem alien quadrilogy, vilket innehåller Alien, Aliens, Alien3 och Alien Resurrection. Så tanken är att jag ska försöka hinna med en till.

Det bör dock tilläggas att väldigt mycket mer än vad jag trodde var glömt från när jag såg filmen som ung.

Första är helt klart bäst. Tvåan är okej, men mer en actionfilm. Trean är lite seg, men har sina stunder. Fyran är ganska kass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Elektron

Håller helt med om första filmen. Vill komma ihåg den som bra och gav den ganska motvilligt en 6a först pga det. Men efter några dagar gick jag tillbaks på imdb och justerade ner den till en 5a, för den har verkligen åldrats uruselt och en 6a kändes för givmilt.

Andra filmen tycker jag är bäst, gav den en 8a.
Tredje och fjärde gav jag en varsin 7a.

Permalänk
Medlem

Hyrde The Meg på iTunes. Positivt överraskad.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fortsätter på scifi-temat.
Alien (den första av dom) directors cut.
En klassiker som jag såg som liten. Jag kommer ihåg att den var väldigt bra. Tyvärr tycker jag inte att den har åldrats så bra och den var sämre än vad jag kom ihåg. 5,5/10 får den av mig.

Vilken tycker ni är den bästa Alien filmen? Jag har lånat hem alien quadrilogy, vilket innehåller Alien, Aliens, Alien3 och Alien Resurrection. Så tanken är att jag ska försöka hinna med en till.

Det bör dock tilläggas att väldigt mycket mer än vad jag trodde var glömt från när jag såg filmen som ung.

Tvåan är helt klart min favorit. Directors Cut. Ettan är mest skräck medans tvåan har mer action och större variation i scenerna. Ettan är liksom mest bara på skeppet medans tvåan har dom en hel bas att utforska vilket gör det hela mer intressant.

Permalänk
Medlem

Såg Solaris (2002) häromdagen. Positivt överraskad. Hållet Tarkovskys film högt men tycker ändå Soderberghs är sevärd. 6.5/10

Bird Box blev det igår på Netflix. Gillar premissen men hatar hur den utfördes. För mycket som lämnas till fantasin. Känns som om de kunde finslipat manuset ytterligare. 6/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fortsätter på scifi-temat.
Alien (den första av dom) directors cut.
En klassiker som jag såg som liten. Jag kommer ihåg att den var väldigt bra. Tyvärr tycker jag inte att den har åldrats så bra och den var sämre än vad jag kom ihåg. 5,5/10 får den av mig.

När det gäller första Alien-filmen skulle jag nog rekommendera att inte kolla directors cut i första hand. Den krystar in lite mer scener än som riktigt behövs. (tex: Även om det är klart intressant att se Dallas öde, så är den scenen långt från klockren, och den passar in riktigt dåligt tajming/pacing mässigt, då den ju sker typ mitt i när Ripley egentligen har bråttom att fly från skeppet)

Jag håller nog ettan högst fortfarande. Lite seg stundtals kanske, och kanske nästan för old-school i sitt sci-fi perspektiv, men samtidigt känns den mest trovärdig/äkta när det gäller miljöer och människor. ... och tvåan blir (som nämnts) lite för mycket av en actionrulle.

När det gäller tvåan däremot så känns ju directors cut som den egentligen färdiga filmen
Jag insåg precis att jag inte sett vanliga theatrical release av tvåan på skitlänge. Kanske dags att göra det igen för att fräscha upp minnet lite!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Escape at Dannemora

Har ni möjligheten, se den.

Ingen film, men en riktigt välgjord serie.

https://www.imdb.com/title/tt6866266/?ref_=fn_al_tt_1

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

The ballad of Buster Scruggs - Härlig Western av bröderna Coen. Det är egentligen flera små historier som inte har något sammanhängande tema mer än att de är westerns. Rolig och välgjord. Dock knappast historiskt korrekt på något sätt. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Patrioten.
Aningen nostalgisk film som är helt okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Black '47

"Set in Ireland during the Great Famine, the drama follows an Irish Ranger who has been fighting for the British Army abroad, as he abandons his post to reunite with his family. Despite experiencing the horrors of war, he is shocked by the famine's destruction of his homeland and the brutalization of his people and his family."

En mycket bra film, det var lite av en chansning men en mycket bra sådan. Väldigt välgjorda actionscener och gripande berättelse om hungersnöden, lidande befolkning och engelsk imperialism och kolonialism. Bara en sådan sak som att höra människorna i filmen tala Iriska (Gaeilge) ökar på betyget! Rekommenderar den varmt!

7,5 potatisar av 10 möjliga.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

The wild bunch - Gammal western från 70-talet. Mycket mycket folk blir skjutna. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.