55-tum för 12Kkr som ska gå ihop med Chromecast?

Permalänk
Medlem

55-tum för 12Kkr som ska gå ihop med Chromecast?

Hej!

Skulle behöva er hjälp med att välja en tv åt mina föräldrar.

De köpte i början av December en tv ifrån Mediamarkt som var skadad vid leverans (Fabrikationsfel). För att göra en lång historia kort så har de tröttnat på hur Mediamarkt sköter detta och väljer att använda ångerrätten och köra en ny tv någon annanstans istället.

Budget är 12k och gärna 55". Inga andra preferenser finns. SmartTV är inbyggt i alla tv's idag? De använder chromecast och viaplay/cmore/netflix/hbo.

Tvn som de köpte men som var sönder är denna

Alla förslag uppskattas!

Förtydligade rubriken från "Ny tv under mellandagarna."/Thomas Y
Permalänk
Medlem

LG Oled C8 är trevlig kanske lite över budget! Men bästa TV:en i mellanklassen.

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Samsung frame 55" för 9990:- på elgiganten. Kostar dubbla i vanliga fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

LG Oled C8 är trevlig kanske lite över budget! Men bästa TV:en i mellanklassen.

Tyvärr lite för dyr.

Skrivet av Skierffe:

Samsung frame 55" för 9990:- på elgiganten. Kostar dubbla i vanliga fall.

Den ser okej ut, vad är skillnaden på den och den de köpte förutom ramen? Finns det möjlighet att hänga upp denna med vanligt väggfäste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Tyvärr lite för dyr.
Den ser okej ut, vad är skillnaden på den och den de köpte förutom ramen? Finns det möjlighet att hänga upp denna med vanligt väggfäste?

The frame är liknande den de köpt fast sämre. Varför ska de köpa en annan tv? Den de fått som var trasig går ju att köpa i andra butiker och är grym för priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

The frame är liknande den de köpt fast sämre. Varför ska de köpa en annan tv? Den de fått som var trasig går ju att köpa i andra butiker och är grym för priset.

Det är sant.

Hur är denna tvn: https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/uhd-tv-led-tv/sams... Bra pris på den. Hur står sig den mot den de hade?

Permalänk
Medlem

Cmore har bara app för Samsung-TV, inga andra TV-märken. Annars får de köra Chromecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Cmore har bara app för Samsung-TV, inga andra TV-märken. Annars får de köra Chromecast.

Det spelar inte så stor roll för dem. De har inte haft smartv innan.

Permalänk
Medlem

Jag köpte QE55Q7FNATXXC för 9990 på netonnet. Nöjd.

https://www.samsung.com/se/tvs/qledtv-q7fn/QE55Q7FNATXXC/

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av lolrazz:

Det är sant.

Hur är denna tvn: https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/uhd-tv-led-tv/sams... Bra pris på den. Hur står sig den mot den de hade?

Denna har identisk bild men lite skillnad på designen. Det är ett relativt litet hopp till 65" av dessa, men det kanske inte är intressant alls?

Q7FN ska vara lite bättre på hdr, mindre känslig mot reflektioner, har one connect box bland annat.

https://www.power.se/tv-och-bild/tv/sony-55-4k-hdr-smart-tv-k...

Om de skulle sträcka lite på budgeten finns https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/OLED55B8/lg-55-4...
(Tydligen med extra garanti)

Permalänk
Medlem

Samsung QE55Q7FN blev det för mig, och jag är otroligt nöjd. Varför inte OLED? Jag sitter väldigt väldigt sällan i ett mörkt rum, och då tappar OLED lite av sin vassaste fördel. Jag har den dessutom kopplad till datorn och då slipper man oroa sig över inbränning av statiska delar av bilden. Och så har vi det att OLED tappar kvalitet med tiden, jag lär nog ha min i en 6-8 år iaf och vill inte ha en bild som försämras (om än långsamt) över tid.

Dessutom vet jag att Samsung Service supporten är riktigt bra. Trevliga ägare och duktiga anställda, iaf i deras lokaler i Kista. Jag jobbade själv där en gång i tiden. Efter dess har jag varit dit med min förra mobil två gånger för reparation och det gjordes på 30-45 minuter och var sedan klar för upphämtning, och de har samma kvalitet gällande service av TV-apparater. Finns reservdel in-house går det fort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Sony XF9005.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987