Leksaksjätten BR & Toysrus i konkurs

Permalänk
Avstängd

Leksaksjätten BR & Toysrus i konkurs

Har många minnen från BR när jag var liten och nu går dom i konkurs undra hur många som går i konkurs när amazon kommer.

https://nyheter24.se/nyheter/920276-foretaget-bakom-leksaksja...

Bättra gärna eran minne från BR & Toysrus?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Är väl för att föräldrar försöker köpa Fortnite i stället för att köpa leksaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Är väl för att föräldrar försöker köpa Fortnite i stället för att köpa leksaker.

Tänkte precis likadant hahah

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Hette Stor & Liten när jag var liten. Mina största minnen är TV-spelsdelen, där man även spenderade sina sparade slantar nån gång om året. Sen satt man och var avunsjuk på ungarna i bingolotto eller vad det var, där de vann X minuter i affären och de vann så mycket de hann plocka på sig. De smarta ungarna tog en pulka och lastade den full med TV-spel.

Toys R´ Us har jag barndomsminnen ifrån när min familj var i USA. Snacka om affär! Man kunde spendera en heldag där och bara förundras över leksaker man aldrig sett förut. De hade exempelvis en hel avdelning med Turtles, medan jag i Sverige bara hade sett gubbarna och kanske nåt enstaka fordon.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling. I dag ska väl barnen bara ha mobiltelefoner och dataspel. De kommer förmodligen att bli helt handikappade när det gäller fantasi, kreativitet och att lösa praktiska uppgifter.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hoppas BR skänker alla leksaker istället för att kasta dem. "Second-hand" butiker brukar väl uppskatta det.

Permalänk
Medlem

Minns så väl deras reklam som oftast hördes i barntrean när man var liten: vet du det bästa är? Leksaker från BR
Tråkigt hur som helst, är väl tyvärr bara och inse att kidsen idag hellre spelar fortnite och likande spel.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Är väl för att föräldrar försöker köpa Fortnite i stället för att köpa leksaker.

Jag var till en BR-butik före jul och köpte lite julklappar till systerbarnen, de hade en hel hylla med Fortnite-leksaker Fortnite-gosedjur, Fortnite-kläder, o.s.v.

Permalänk
Medlem

Nu kanske det säger emot sig självt då butiken försatts i konkurs, men kan man förvänta sig att de slumpar bort spel i lagret för att täcka ev. skulder?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Nu kanske det säger emot sig självt då butiken försatts i konkurs, men kan man förvänta sig att de slumpar bort spel i lagret för att täcka ev. skulder?

25% really på ALLT... Utom presentkort och spelkonsoler/spel...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tråkigt för alla barn som fick presentkort i julklapp och nu inte kan använda det, och för de som gav bort det. https://support.br.dk/hc/sv/articles/360002256839-Information...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Nu kanske det säger emot sig självt då butiken försatts i konkurs, men kan man förvänta sig att de slumpar bort spel i lagret för att täcka ev. skulder?

Schhh, prata inte så högt om det annars kommer butikerna översvämmas av en massa arga 30-plussare med helskägg som bråkar om vem som var först till kvarn till senaste Skylanders :S

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Mest förvånad över att det tagit så lång tid.
Dåligt sortiment och framför allt höga priser känns inte som ett vinnande koncept.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Kreativiteten

@fantomsmurfen:
Nja, det beror nog mer på vad föräldrarna väljer att ge barnen. Jag har spelat
Mario och annat sällskapligt med våra barn på Wii och U, det har vi gjort i tillsammans. Super kul (men även lite dålig stämning)
Jag känner att vi skull nog ha klarat oss utan ganska mycket av de plast leksaker vi köpt. Jag menar alltså, att kreativiteten inte sitter i Plastleksaken.
Även om jag lekte hos min kompis med en SKELETOR BORG (i He-Man serien) som var fantastisk, då kring 1987'ish.
Men,
jag ser på våra barn, Analogt spel, d.v.s sällskapsspel är roligt, och digitalt Fortnight, Mario och SIMs etc. Play tjänster funkar oxå.
Men det fanns inte när jag växte upp, två TV kanaler. Tecknat på fredagar med Disney Dags.
DÅ var nog plastleksakerna som bäst!
Tror BR och Toys R Us kört fast. Nu är det inget fel på Lego, Playmobil Etc. Det är kul.
Men känslan är att, som i flertalet branscher, att personalkostnaden äter upp allt kapital. tror jag läste att det gått -2 Miljarder, på leksaker. Oops!

Man får hjälpa till lite som vuxen i dessa tider, inte bara trycka en surfplatta i handen för att det är lätt, annars fastnar de i det digitala....
Man Undrar vart det tar vägen.....tror det finns utrymme för fortsatt diskussion

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit in en sån butik, även när jag var barn så kan tänka mig att det går ännu sämre nu för dem. Synd för dem som blir utan jobb.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvånad.
Leksaksaffärer numera har nästan till 100% blivit lumpsamlare.
Kinasaker i plast eller svindyra plastsaker från vad nu disney försöker att prångla på ungarna just nu.

Permalänk
Inaktiv

Det är en tråkig trend men sån är utvecklingen.
En annan kedja som har ändras är Hobbex, denna katalog var hur rolig som helst när jag är liten. De gick dock dåligt ekonomisk fick göra en rekonstruktion och vad har de nu? Radiostyrda saker, cyklar, skateboards, ja det är typ allt.

Nå BR minskade omsättningen beror på flera saker, butiker som biltema, jula etc blir en konkurrent plus såklart konsumtion av digital media. Där den sista leder till att behov av helt andra arbetare behovs. Där denna trend växer på flera håll, inte bara att de försvinner utan de blir jättar som är mer effektiva.

*edit*
De som tror teknikmagasinet gör storvinster tror fel:
https://www.solidinfo.se/foretag/teknikmagasinet-sweden-aktie...

Nå när BR, Toysrus försvinner så kanske Teknikmagasinet går bättre. Men teknikmagasinet är mer för barn 10år och uppåt och mer inriktat på teknikintresserade ungdomar.

Clas Ohlsson som en gång var en nördkatalog: Kolla in 1980 katalog och jämför med vad de har idag: https://www.clasohlson100.com/wp-content/uploads/2018/01/kata...
Det är lite som att Inet idag skulle vara en helt vanlig konsumbutik senare, där de har en liten datoravdelning.

Permalänk
Medlem

Då jag själv har barn så springer jag ”ofta” i nämnda affärer och det är förståeligt att de lägger ner...
Utbudet är kasst samt för dyrt jämfört med näthandel.

Tycker samtidigt det är tråkigt, ungarna älskar att gå runt i affären och kika på all skit som finns..
Nåväl, många affärer kommer nog gå samma öde till mötes(Gamestop nästa?)

Visa signatur

Bara gammalt skräp...