Hur kopplar jag in mixerbordet till datorn?

Permalänk
Medlem

Hur kopplar jag in mixerbordet till datorn?

Hej!

Jag undrar hur jag gör för att koppla in mixerbordet till min dator. Mitt mixerbord heter Yamaha mg06x. Outputs på mitt mixerbord är xlr out och ”phone plugs”. Vet inte vad det betyder. Från datorn har jag USB och mick utgångar.

Är ny på området så lite vägvisning hade inte varit fel😁.

Tack på förhand👌

Permalänk
Medlem

Vad försöker du göra? Vad är det du vill mixa?

XLR och "phono" är kontakttyper.

Om du vill spela in outputen från mixerborded på datorn kan du exempelvis köpa en sladd med 3,5mm i ena änden (kopplas till line-in på datorn) och XLR eller phono i andra änden som du kopplar i ouputs på mixern

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Om du vill spela in outputen från mixerborded på datorn kan du exempelvis köpa en sladd med 3,5mm i ena änden (kopplas till line-in på datorn) och XLR eller phono i andra änden som du kopplar i ouputs på mixern

Nej. Gör inte det. Jag tror inte det existerar en enskild kabel som löser alla problem som TS försöker fixa.

Både XLR- och phonoutgångarna på mixern är balanserade. Line in i datorn förväntar sig obalanserad stereo. TS behöver både konvertera balanserad signal till obalanserad och slå ihop två st monokablage till stereo.

Balanserad till obalanserad löses med en adapter till RCA:

2 × tvåpolig mono till 1 × trepolig stereo löses med kablage med 2 × RCA till 3,5 mm stereo:

Bilderna snodda från Kjell.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Nej. Gör inte det. Jag tror inte det existerar en enskild kabel som löser alla problem som TS försöker fixa.

Både XLR- och phonoutgångarna på mixern är balanserade. Line in i datorn förväntar sig obalanserad stereo. TS behöver både konvertera balanserad signal till obalanserad och slå ihop två st monokablage till stereo.

Balanserad till obalanserad löses med en adapter till RCA:
https://www.kjell.com/se/image/Product_214589sv/product/1/ljudadapter-rca-till-6-3-mm?636028031240436856

2 × tvåpolig mono till 1 × trepolig stereo löses med kablage med 2 × RCA till 3,5 mm stereo:
https://www.kjell.com/se/image/Product_215176sv/product/1/ljudkabel-3-5-mm-till-2x-rca?636435114007409541
Bilderna snodda från Kjell.com

Phono är väl inte balanserade? Xlr är det, men worst case blir det ju bara lägre volym med bara en ledare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hej

Kikade lite snabbt på nätet och ditt mixerbord verkar sakna effect send/tape in out. Så beroende på vad du vill använda mixerbordet till finns ett par alternativ.
1 - du vill använda mixerbordet som mic-preamp. Då bör du skaffa exempelvis en 3.5 mm till 2x RCA , samt två RCA till 6.3 som
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/6-3-mm/adapter/ljudadapter-rca-till-6-3-mm-mono-p39191
och koppla till ”line in” i datorn från ”stereo out”
2 - du vill styra volym till högtalare samt använda hörlursförstärkaren. Då bör motsvarande kabeluppsättning kopplas från line out på datorn (3.5 mm) till 3/4 line (eller 5/6, valfritt). Då fårdu ljud från datorn till mixern. Högtalarna kopplas då till ”stereo out”.

Om det är både mik till dator samt ljud från dator som du behöver så tror jag inte du får ihop det med denna mixer pga ovan nämnda avsaknad.

Lycka till med sladdkopplandet.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Phono är väl inte balanserade? Xlr är det, men worst case blir det ju bara lägre volym med bara en ledare.

Tvåpolig phono är obalanserad. Trepolig phono kan vara tvåkanalig/stereo eller balanserad. I manualen till mixern står det att både XLR- och phonoutgångarna är balanserade.

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch:
Läser man det finstilta i manualen så specar tom yamaha att om man använder stereo 6.3 mm plug är det balanserat, men kör man med mono 6.3 mm blir signalen obalanserad. Vilket i mina öron låter logiskt då man kopplar ihop ”cold” med jorden (sleeve & ring, kan inga bra svenska benämningar på delarna i 6,3 mm kontakten), och således ”har kål på” cold-signalen. Så köra på 6,3 mm monopluggar till rca, och sedan en vanlig 2x RCA till 3,5 mm bör vara funkis OM TS vill få in ljud i datorn.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla förslag och vägvisning. Nu kan jag lite mer om området.👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan jag köra med den adaptern https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... och sedan bara köra 3,5 till 3,5? Jag ska mixa min mikrofon https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/pa-ljud-underhal...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@WebzI:

Japp, bör gå utmärkt om du bara vill ta in mikrofon till datorns line in. Se bara upp om du använder stereokabel (3.5 mm) med att mikrofonen kan hamna på bara ena kanalen (beroende på hur adaptern ser ut internt). Brukar inte vara något problem utan man väljer den kanalen man vet mikrofonen ligger på.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Tack😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så jag behöver bara en 6,3 hane till 3,5 hona i mixerbordet och sedan en 3,5 hane till 3,5 hane in i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av WebzI:

Hej!

Jag undrar hur jag gör för att koppla in mixerbordet till min dator. Mitt mixerbord heter Yamaha mg06x. Outputs på mitt mixerbord är xlr out och ”phone plugs”. Vet inte vad det betyder. Från datorn har jag USB och mick utgångar.

Är ny på området så lite vägvisning hade inte varit fel😁.

Tack på förhand👌

Köp ett USB-ljudkort med XLR- ingångar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad kostar ett USB ljudkort och var hittar jag ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebzI:

Så jag behöver bara en 6,3 hane till 3,5 hona i mixerbordet och sedan en 3,5 hane till 3,5 hane in i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Är detta rätt? Skulle jag kunna få ett snabbt svar?

Permalänk
Medlem

@WebzI:

Japp det stämmer! Dock är det enbart för att ta in mikrofon till datorn. Vill du samtidigt styra ljudnivå ut till högtalare eller hörlurar räcker inte ditt mixerbord till (antar att du idag har dessa kopplade direkt till datorn) utan du får köra som nu.

Permalänk
Medlem

Okey så det är bara mikrofonen som jag kan koppla in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av WebzI:

Vad kostar ett USB ljudkort och var hittar jag ett.

Skickades från m.sweclockers.com

För det du ska göra, runt 500 kr.
Thomann, 4Sound.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det du ska göra med mixerbordet?

Du kan inte lämna tillbaka den och köpa denna istället som har ljudkort och fungerar troligen som du vill ha det:
https://www.thomann.de/se/yamaha_ag06.htm

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ska jag koppla in 3,5 i Mick eller i hörlurs ingången? Tack för alla svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av WebzI:

Ska jag koppla in 3,5 i Mick eller i hörlurs ingången? Tack för alla svar.

Ingen av dem (Tror jag. Jag vet inget om vad du har för dator). Mixern lämnar linjenivå ut. Jag gissar att du har en kontakt på datorns baksida (om det inte är en laptop) som är ljusblå. Det brukar vara linjeingången.

Permalänk
Medlem

Okey tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt säker på det så jag inte förstör något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av WebzI:

Helt säker på det så jag inte förstör något?

Nä.

Jag har ingen aning om vad du har för dator, vad du har köpt för kablage, hur någon av apparaterna är jordade eller om någon del i signalkedjan är trasig.

Men det borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket nu är jag lite smartare.🥳🥳

Skickades från m.sweclockers.com