Köp av ny PC, är denna värd det?

Permalänk

Köp av ny PC, är denna värd det?

Halloj!

Tänkte passa på att köpa en dator nu när det är mellandagsrea, då jag ändå sparar runt 4000kr.
Är inte så insatt men drog ihop en pc på inet och tänkte kolla med er vackra individer om denna är värd det eller om det går att dra ner priset för samma värde?

även windows 10, dvd läsare som ej står med på bilden

Budget är runt 20-25k helst runt 20k.

Alla svar uppskattas enormt!
God jul på er alla och god fortsättning!

Permalänk
Medlem

Samma nätaggregat säljs väl för 890 kr av Elgiganten. Har inte koll på övriga priser. Köper du det separat och skippar monteringen så kan du byta ut lagringsdisken mot en SSD. Kolla komponentkoll bara för att få en uppfattning om vad du kan spara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tja! Tack för svar! @Ducedo.
Kan tyvärr inte bygga själv och har inga planer på att bygga själv.
Du menar att jag byter ut 2tb mekaniska till 2x SSD?

Kan någon dra ihop en bättre/billigare setup vore det toppen!

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag.
https://www.inet.se/produkt/b1050645/23-2k

Jämförelse mellan det som du har plockat ihop och det som jag har plockat ihop:

Moderkort: Samma moderkort som du valde.
RAM: Samma märke med samma mängd av 16GB RAM, samma minnesfrekvens men dessa ramminnen har RGB, vilket jag anser är trevligare att ha så du kan se de när datorn är igång (syftar på sidofönstret).
Chassi: Samma märke men en modell som är också ljuddämpad, har en fönstersida, dammfilter och är billigare.
Processor: Är bättre processor, har lika många kärnor men fler trådar än i5-9600K. Är ett bättre val för balansera prestanda med grafikkortet.
Grafikkort: Samma som du valde.
Vattenkylare för processorn: Är mindre men har högre luftflöde (CFM). Denna kylare har ett luftflöde på 73.11cfm.
SSD: Samma som du valde:
HDD: Har också 2TB men är ett annat märke (Seagate).
Nätaggregat: Valde en annan nätaggregat. 750W, 80+ Gold Certifiering, 10år garanti, mindre storlek och är billigare.

I nuläget så ligger priset för det hela på 23170kr.

Permalänk
Medlem

@MAB576 - Hade personligen valt en i7-9700k över en i7-8700k.
Den är även nästan 300 kr billigare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Tja! Grymma ni är som hjälper!

Gjorde dessa ändringar du föreslog @MAB576

La till i9 9900k istället för i5:an då i9:an var lite billigare pga mellandagsrea och långsikt tänkande.
Är det värt det eller är i7:an isåfall ett bättre val?

Uppskattat som alltid!