Dell 3008WFP - displayport-ingången dog spontant på skärmen - vad gör man?

Permalänk
Medlem

Dell 3008WFP - displayport-ingången dog spontant på skärmen - vad gör man?

Displayport-ingången på min Dell 3008WFP, (30 tum, 2560x1600, IPS, 4xUSB + minneskortsläsare) lade av i morse. Se bild:

HDMI-ingången fungerar fint, men den tillåter bara 1920x1200 i max upplösning, något som givetvis inte är långsiktigt hållbart.
DVI-DL finns på skärmen, men har inte haft möjlighet att testa den ännu. Är ju ändå julafton.

Jag har varit väldigt nöjd med skärmen, men nu står jag lite i valet och kvalet vad jag ska göra. Antingen skaffa en displayport-till-DVI-DL-omvandlare. Exempelvis Monoprice DisplayPort 1.2a to 4K HDMI Dual Link DVI. Eller också byta ut hela skärmen mot en bra 4K-skärm, något som verkar landa på omkring 5000-6000 kronor.

Det senare alternativet kostar uppenbart betydligt mer, och har både för- och nackdelar.
På rak hand kommer jag på:
Högre upplösning/skarpare text
Betydligt lägre strömförbrukning (100 vs ~20 watt)
Full upplösning över HDMI, och HDMI är standard på konsumentmaskiner
Potentiellt bättre bildkvalitet
Saknar eventuellt både usb-portar och minneskortläsare.
Förmodligen sämre stativ än vad 3008WFP har.
Har högre upplösning än vad många äldre datorer stödjer.

Min fråga blir lite allmän, hur skulle ni ha gjort? Är det dags att låta den gamla skärmen få ta pension, eller mer sannolikt - dumpa den på någon som har ett grafikkort med DVI-utgång. Eller låta en trogen vän få fortsätta vandra vid min sida till dess döden skiljer oss åt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakro807:

Displayport-ingången på min Dell 3008WFP, (30 tum, 2560x1600, IPS, 4xUSB + minneskortsläsare) lade av i morse. Se bild: http://www.bilddump.se/bilder/20181224164247-83.68.236.173.jpg
HDMI-ingången fungerar fint, men den tillåter bara 1920x1200 i max upplösning, något som givetvis inte är långsiktigt hållbart.
DVI-DL finns på skärmen, men har inte haft möjlighet att testa den ännu. Är ju ändå julafton.

Jag har varit väldigt nöjd med skärmen, men nu står jag lite i valet och kvalet vad jag ska göra. Antingen skaffa en displayport-till-DVI-DL-omvandlare. Exempelvis Monoprice DisplayPort 1.2a to 4K HDMI Dual Link DVI. Eller också byta ut hela skärmen mot en bra 4K-skärm, något som verkar landa på omkring 5000-6000 kronor.

Det senare alternativet kostar uppenbart betydligt mer, och har både för- och nackdelar.
På rak hand kommer jag på:
Högre upplösning/skarpare text
Betydligt lägre strömförbrukning (100 vs ~20 watt)
Full upplösning över HDMI, och HDMI är standard på konsumentmaskiner
Potentiellt bättre bildkvalitet
Saknar eventuellt både usb-portar och minneskortläsare.
Förmodligen sämre stativ än vad 3008WFP har.
Har högre upplösning än vad många äldre datorer stödjer.

Min fråga blir lite allmän, hur skulle ni ha gjort? Är det dags att låta den gamla skärmen få ta pension, eller mer sannolikt - dumpa den på någon som har ett grafikkort med DVI-utgång. Eller låta en trogen vän få fortsätta vandra vid min sida till dess döden skiljer oss åt.

Eftersom omvandlaren kostar så lite, så är det en ickefråga. Skaffa omvandlaren, sen köper du en ny skärm när det är dags för det. Problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Eftersom omvandlaren kostar så lite, så är det en ickefråga. Skaffa omvandlaren, sen köper du en ny skärm när det är dags för det. Problemet löst.

Fast kanske är det så att jag vill ha en anledning till att köpa något nytt.