Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vilken ska jag välja? Cpu

Tjenare joo det är så att nu är jag ute efter en ryzen processor.
Jag har alltid kört Intel men det har börjat bli för dyrt för mig och då tänkte jag prova på ryzen ge dom en chans liksom. Sitter på en i5 6600 utan k
Dom jag har kollat på är ryzen 5 1600x skulle ju helst köpa den då den är på väldigt bra pris på inet
Men har också kollat på 2600 som jag kanske inte har råd med direkt men är det något men den som gör att den är mer värd så kan jag överväga det.

Har sån sjuk besluts ångest över detta kan faktiskt knappt sova haha, så alla tips är väldigt välkommna!
Mvh escen

Permalänk

Jag har Ryzen 2600x och är grymt nöjd. Skulle rekommendera 2600 med

Permalänk
Medlem

Om du bara ska spela så är jag tveksam till att det ens är värt en uppgradering imo, 6600 hänger relativt med i svängarna fortfarande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dax123: njaa det tycker jag inte. Vill också kunna ha lite saker igång när jag spelar och ska nog ta tag i streama det igen

Permalänk
Medlem

@Escen: Jag har en Ryzen 1600x. Byte från en intel 4670k och vilken boost det blev. Du kommer bli sjukt nöjd med en 1600x

Permalänk
Medlem

Som sagt, om du bara ska spela så kan du knappast förvänta dig en markant ökning i prestanda med en 2600. Om du ska streama, så kan du nog ha nytta av den men inte annars.
Bara nyfiken, vad syftar du på med för saker igång medan du spelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1600x är ju knappt en uppgradering. Inte värt i min mening. Borde dock vara lite bättre när det kommer till streaming men är ju en skaplig kostnad med moderkortets kostnad. Sen är ju Ryzen 1xxx serien ganska RAM känslig också. Kanske skulle försöka hitta en beg 7700k istället?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@Nagelfar: även en 1600X borde köra cirklar runt en 6600k när det kommer till streaming i alla lägen (om man tänker hur 2700X presterar mot en 8700k), och en uppgradering är det definitivt (åtminstone i moderna titlar).
Men jag hade rått TS att hålla ut och vänta tills 3000-serien har släppts med Ryzen så att man vet hur de presterar innan man köper

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Ja om syftet är streaming enbart är det ju en uppgradering men en 7700k är ju en skaplig uppgradering också om man är villig att kolla efter begagnat. Sen är ju AMD:s 2xxx serie bättre än deras 1xxx serie också (bättre än 7700k också).

Jag tänkte lite mer ur den ekonomiska synvinkeln då TS redan har en intel bräda som stöder bättre propp

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@Nagelfar, håller helt med om det, min rekommendation är att vänta då en 6600k antagligen håller helt ok prestanda fortfarande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Borde inte 7 1700 va den mest prisvärda för tillfället? Då få man ju alla kärnor som 7 2700x. 5 1600 känns ju sjukt bra för det priset. Men med tanke på va du redan har så vet jag inte va som blir vettigt för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Ryzen R5 1600 är väldig prisvärd i dagsläget, men med tanke på vad du har idag så anser jag nog att en R5 2600 hade varit vad du minst hade behövt köpa för att en uppgradering från en i5-6600k skulle vara motiverat.

Om du inte har ekonomi för den rätta uppgradering så har du inte ekonomi för den icke rätta uppgraderingen. Håll kvar i slantarna och vänta in Ryzen 3000 och dess medföljande utförsäljningar istället, eller leta upp en i7-7700k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

Framkommer inte vad du har för gpu, men de flesta grafikkort idag har ju hårdvarustöd för streaming utan någon performancehit.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

1600x är ju knappt en uppgradering. Inte värt i min mening. Borde dock vara lite bättre när det kommer till streaming men är ju en skaplig kostnad med moderkortets kostnad. Sen är ju Ryzen 1xxx serien ganska RAM känslig också. Kanske skulle försöka hitta en beg 7700k istället?

Jag kommer clocka 1600x samt do. Ska ju ha dröm priser för sina 7700k.. Just därför Amd kommer ju använda am4 socketen i några år till därav vill jag ha ryzen och att dom är lite billigare än Intel är..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Ryzen R5 1600 är väldig prisvärd i dagsläget, men med tanke på vad du har idag så anser jag nog att en R5 2600 hade varit vad du minst hade behövt köpa för att en uppgradering från en i5-6600k skulle vara motiverat.

Om du inte har ekonomi för den rätta uppgradering så har du inte ekonomi för den icke rätta uppgraderingen. Håll kvar i slantarna och vänta in Ryzen 3000 och dess medföljande utförsäljningar istället, eller leta upp en i7-7700k

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt jag har 6600 utan ket så kan ej över locka heller men det kommer jag kunna göra med ryzen. Övetklocknings korten är bra mkt dyrare än va amds är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Nagelfar, håller helt med om det, min rekommendation är att vänta då en 6600k antagligen håller helt ok prestanda fortfarande

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt jag har inte 6600k jag har 6600 därav min uppgradering ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escen:

Som sagt jag har 6600 utan k:et så kan ej över locka heller men det kommer jag kunna göra med ryzen. Överklocknings korten är bra mycket dyrare än va amds är..

Missade modell namnet, men det gör ingen större skillnad.

Även om du har en i5-6600 i bas frekvenserna så gör det ingen större skillnad i ditt beslut. En R5 1600X är bara drygt 2% starkare i singelkärnig prestanda, med överklockning kanske den blir ~10% starkare, men det översätts bara drygt till ett par extra fps i spel med traditionella krav på hårdvara. Skillnaden ligger i spel som kräver flera processor trådar för att flyta på bra (tex Vermintide 2, WoW, BFV), där en R5:a med 12 trådar klår en i5-6600 avsevärt. Om du inte kör några av dem spelen så är en uppgradering nästan helt onödig, såvida streaming inte ligger högt på listan.

Vet inte vilken prislista du kollar på, men just nu så är priserna följande på inet:
R5 1600 - 1290 kr
R5 1600X - 2149 kr
R5 2600 - 1790 kr

2600 har samma prestanda som en 1600X utan överklockning, den har bättre all-core-boost och den har inte problem med mikro förseningar mellan beräkningar som 1600X tydligen ska ha (rätta mig om jag har fel här). Ser ingen anledning att ta en 1600X även om den var en hundring billigare än 2600. 1600 har sjukt bra värde just nu, men det är knappt en uppgradering då du måste överklocka den för att kunna matcha din nuvarande singelkärniga prestanda, vilket gör att du bara köper ny hårdvara för att få fler trådar att leka med.

Hade jag varit du så hade jag väntat på att 3000 ska släppas och invänta utförsäljningar, eller köpt en R5 2600 OM jag redan har ett 3000mhz ram paket i nuvarande system att använda. Alternativt valt en 1600 och skaffat ett redigt moderkort för framtida ryzen generationers överklockningar.

Vad för ram har du i ditt nuvarande system?

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

@Axel95: vad gör du med din bruk då?

Permalänk
Medlem

@Mr_Sappy: det lutar åt en 2600:) hyperx fury 2400 som är tänkt att öcerclockats till 2666 eller 2999

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escen:

@Mr_Sappy: det lutar åt en 2600:) hyperx fury 2400 som är tänkt att öcerclockats till 2666 eller 2999

Är den specificerad 2400mhz av tillverkaren eller är det nuvarande hastighet?

Man ska aldrig räkna med att kunna "överklocka" ram över dess specificerade hastigheter (särskilt på billigare moderkort), och du behöver mer eller mindre ha minst 2933mhz på dina ram stickor för att en Ryzen processor ska prestera optimalt.

Jag tror nog att du får räkna med nytt ram i din kostnadsberäkning för uppgraderingen, ifall det inte skulle gå att överklocka dem.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Är den specificerad 2400mhz av tillverkaren eller är det nuvarande hastighet?

Man ska aldrig räkna med att kunna "överklocka" ram över dess specificerade hastigheter (särskilt på billigare moderkort), och du behöver mer eller mindre ha minst 2933mhz på dina ram stickor för att en Ryzen processor ska prestera optimalt.

Jag tror nog att du får räkna med nytt ram i din kostnadsberäkning för uppgraderingen, ifall det inte skulle gå att överklocka dem.

Har redan kollat upp det här med ramen och kollat rewiews med just det moderkortet jag ska ha och samma minnen öcäverclockade då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Escen: Spelar spel och surfar mest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Escen: Spelar spel och surfar mest

Vad har du för grafikkort och vad spelar du för spel? fps i dom ECT..

Permalänk
Medlem

@Escen: Har ett GTX 1070. ligger runt 80 till 120 fps i bf1 och 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Escen:

Har redan kollat upp det här med ramen och kollat rewiews med just det moderkortet jag ska ha och samma minnen öcäverclockade då

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att det skiljer mycket på ram från kit till kit fast det är likadana minnen

Ett kit kan klocka bra medans ett annat inte funkar alls att klocka.