Alla fantaster, hjälp! Liten diskret speldator 10-12k.

Permalänk
Medlem

Alla fantaster, hjälp! Liten diskret speldator 10-12k.

Hej!

Tänkte passa på att köpa en ny speldator nu när mellandagsrean snart är igång. Inte byggt en dator på många år då jag har kört med en MSI laptop i nästan 5 år. Har därför ingen vidare koll på vad som gäller längre eller vad som är mest prisvärt och "bäst". Bara förstått att AMD är ifatt med sina processorer till skillnad för några år sedan då det var intel för hela slanten.

Då jag bor ihop med min sambo i lägenhet och hon inte vill ha någon stor maffig gaminghörna så funderar jag på en liten smidig kub av något slag. Tänkte mig en budget på 10-12k, med viss mån för stretch. Såg t.ex. att elgiganten hade bra erbjudande på GTX 1070 nu till rean. Spelar för det mesta Fortnite. Intel eller AMD?

Så bygg gärna ihop era förslag så är jag hjärtligt tacksam. Självklart är det svårt nu innan mellandagsrean, då det kan förändra bilden någorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegero:

Hej!

Tänkte passa på att köpa en ny speldator nu när mellandagsrean snart är igång. Inte byggt en dator på många år då jag har kört med en MSI laptop i nästan 5 år. Har därför ingen vidare koll på vad som gäller längre eller vad som är mest prisvärt och "bäst". Bara förstått att AMD är ifatt med sina processorer till skillnad för några år sedan då det var intel för hela slanten.

Då jag bor ihop med min sambo i lägenhet och hon inte vill ha någon stor maffig gaminghörna så funderar jag på en liten smidig kub av något slag. Tänkte mig en budget på 10-12k, med viss mån för stretch. Såg t.ex. att elgiganten hade bra erbjudande på GTX 1070 nu till rean. Spelar för det mesta Fortnite. Intel eller AMD?

Så bygg gärna ihop era förslag så är jag hjärtligt tacksam. Självklart är det svårt nu innan mellandagsrean, då det kan förändra bilden någorlunda.

Har du skärm, mus, tangentbord, Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

@Jaegero: Ska du inte bygga en själv, samt vill ha en lite diskretare look så har ju elgigangen även ganska bra pris på denna från HP:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Har kollat själv ett tag och det är rätt svårt att få dom specsen under 11k, ganske bör lägga till ett 8gig minne så du kör dual men tveksamt om du märker skillnad om du bara kör fortnite. Vill man ha ett riktigt modekort så kanske man ska bygga själv dock.

Permalänk
Medlem

@AndersBlomdahl: Ja det har jag har en äldre 144Hz skärm osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan184:

@Jaegero: Ska du inte bygga en själv, samt vill ha en lite diskretare look så har ju elgigangen även ganska bra pris på denna från HP:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Har kollat själv ett tag och det är rätt svårt att få dom specsen under 11k, ganske bör lägga till ett 8gig minne så du kör dual men tveksamt om du märker skillnad om du bara kör fortnite. Vill man ha ett riktigt modekort så kanske man ska bygga själv dock.

Har faktiskt tittat på denna dator med ett tag!! Är som du säger bara ramen man skulle kanske vilja uppgradera till 16gb. Dock inte tittat moderkortet, är det inget "riktigt" moderkort? men 11k med windows är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Har du skärm, mus, tangentbord, Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej har tyvärr inte windows dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan184:

@Jaegero: Ska du inte bygga en själv, samt vill ha en lite diskretare look så har ju elgigangen även ganska bra pris på denna från HP:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Har kollat själv ett tag och det är rätt svårt att få dom specsen under 11k, ganske bör lägga till ett 8gig minne så du kör dual men tveksamt om du märker skillnad om du bara kör fortnite. Vill man ha ett riktigt modekort så kanske man ska bygga själv dock.

Men tanken är ju att bygga en själv, då man oftast får "mer" för valutan. Däremot så känns 400watt I denna dator ganska svagt? eller? räcker det? Sen är i5an i den datorn bra?

Permalänk
Medlem

Inget win10 men set flera trådar att det ska gå köpa för typ 150kr annars usb varianten retail går på 1100kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegero:

Men tanken är ju att bygga en själv, då man oftast får "mer" för valutan. Däremot så känns 400watt I denna dator ganska svagt? eller? räcker det? Sen är i5an i den datorn bra?

400w agget fixar det utan problem, men du kan ju inte uppgradera till något jätteströmhungrigt i framtiden, frågan är hur uppgraderingsvänlig den är överlag dock.

Skrivet av AndersBlomdahl:

https://komponentkoll.se/bild/Orgkv.png
Inget win10 men set flera trådar att det ska gå köpa för typ 150kr annars usb varianten retail går på 1100kr

Skickades från m.sweclockers.com

Bra dator men denna är ju dock allt utom liten.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

https://komponentkoll.se/bild/Orgkv.png
Inget win10 men set flera trådar att det ska gå köpa för typ 150kr annars usb varianten retail går på 1100kr

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för att du tog dig tiden, ska kika närmare! Är helst sugen på micro eller mini atx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

400w agget fixar det utan problem, men du kan ju inte uppgradera till något jätteströmhungrigt i framtiden, frågan är hur uppgraderingsvänlig den är överlag dock.

Bra dator men denna är ju dock allt utom liten.

Bara byta chassi till detta tex och massor av olika färger att välja på om man inte vill ha svart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12159800

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

400w agget fixar det utan problem, men du kan ju inte uppgradera till något jätteströmhungrigt i framtiden, frågan är hur uppgraderingsvänlig den är överlag dock.

Bra dator men denna är ju dock allt utom liten.

Tack för svar. Ja lite stor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller detta chassi som jag själv har på skrivbordet, inge knusel med kvalitén heller. https://www.inet.se/produkt/6909937/fractal-design-node-804-s... va tydligen alugänger som va känslig på styx, men ska man inte skruva av siderna så ofta så borde det inte va nå problem om man är försiktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Bara byta chassi till detta tex och massor av olika färger att välja på om man inte vill ha svart https://komponentkoll.se/bild/IMDLj.png

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!

Permalänk
Medlem

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Eller detta chassi som jag själv har på skrivbordet, inge knusel med kvalitén heller. https://www.inet.se/produkt/6909937/fractal-design-node-804-s... va tydligen alugänger som va känslig på styx, men ska man inte skruva av siderna så ofta så borde det inte va nå problem om man är försiktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser bra ut! Tack!

Permalänk
Medlem

Måste man inte ha mini grafikkort i denna låda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

@AndersBlomdahl: Klarar upp till 310 mm längd och 40 mm bredd (2-slot).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegero:

Ser bra ut! Tack!

Tänk på att AMD-komponenterna kommer dra klart mer effekt än de från Intel/Nvidia och är svårare att kyla i ett litet chassi.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Tänk på att AMD-komponenterna kommer dra klart mer effekt än de från Intel/Nvidia och är svårare att kyla i ett litet chassi.

Okej tack. Vattenkyld CPU-kylare kanske? Corsair? Sen pratar folk om minneshastigheter med ryzen? Men får läsa den där quiden;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Tänk på att AMD-komponenterna kommer dra klart mer effekt än de från Intel/Nvidia och är svårare att kyla i ett litet chassi.

Många väljer Radeon 590x fatboy, är det den mest prisvärda? Tänkte Elgiganten kommer ha gtx 1070 8gb för 3600. Trodde Nvidia låg i framkant men mycket dyra dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Tänk på att AMD-komponenterna kommer dra klart mer effekt än de från Intel/Nvidia och är svårare att kyla i ett litet chassi.

Det där beror ju väldigt mycket på vad man jämför med för prylar. i9 9900k drar mer än 2700X så då blir det mer värme i totalt från intel. 590 kortet är ju dock lite törstigare än 1060 typ men detta är inget som man ska behöva tänka på oftast när man bygger.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegero:

Många väljer Radeon 590x fatboy, är det den mest prisvärda? Tänkte Elgiganten kommer ha gtx 1070 8gb för 3600. Trodde Nvidia låg i framkant men mycket dyra dock

Skickades från m.sweclockers.com

Om 1070 passar in i budgeten så tycker jag det låter som ett bättre val. Det är lite snabbare och har möjligheten att vara lite tystare med beroende på modell.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Det där beror ju väldigt mycket på vad man jämför med för prylar. i9 9900k drar mer än 2700X så då blir det mer värme i totalt från intel. 590 kortet är ju dock lite törstigare än 1060 typ men detta är inget som man ska behöva tänka på oftast när man bygger.

Vem har pratat om 9900k? 8400/9600k osv drar mindre energi än Ryzen och presterar bättre i spel.

Klart man behöver tänka på värmen i ett litet mITX-chassi som här. 590 är inte så lite törstigare heller...

Men ett 1070 från rean är väl bra om det går att få till.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vem har pratat om 9900k? 8400/9600k osv drar mindre energi än Ryzen och presterar bättre i spel.

Klart man behöver tänka på värmen i ett litet mITX-chassi som här. 590 är inte så lite törstigare heller...

Men ett 1070 från rean är väl bra om det går att få till.

Hittade bara amd prollar i tråden när jag tittade lite fort så förstod inte vad du jämförde med det var allt. Såg inget tydligt om itx heller men aja. Lite för off-topic så det var allt jag tänkte nämna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650