Permalänk

Streama Telia play till TV

Jag ska flytta ut på landet där vi enbart kommer att ha möjlighet till bredband via 4G.

Telia har då enbart Telia play appen som lösning för tv.

Min fundering är hur man smidigast streamar till teven. Då det mest är kidsen som kollar så bör det bli så enkelt som möjligt. Känns som att HTPC går lite bort, streama från platta via chromecast känns också lite överkurs för barn ?

Jag kollade lite på ASUS VivoStick, något värt att satsa på ? Eller finns det bättre alternativ ?

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Apple TV?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Apple TV?

Jag vill helst slippa en extra enhet som man måste streama till från en annan enhet.
Jag är mest inne på en datorsticka just nu som man kör trådlös mus till.
Kidsen har datorvana rent allmänt.

Netflix osv har jag appar i teven till.

Någon här som kör Asus hdmi sticka ?

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Skrivet av EfterlysT:

Jag vill helst slippa en extra enhet som man måste streama till från en annan enhet.
Jag är mest inne på en datorsticka just nu som man kör trådlös mus till.
Kidsen har datorvana rent allmänt.

Netflix osv har jag appar i teven till.

Någon här som kör Asus hdmi sticka ?

Telia Play finns på Apple TV, så du behöver inte köra AirPlay.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Telia Play finns på Apple TV, så du behöver inte köra AirPlay.

Ah ok !
Fan, då måste jag fundera några varv till

edit. Apple TV 4K lutar det nog åt isf efter lite snabb research.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Skrivet av EfterlysT:

Ah ok !
Fan, då måste jag fundera några varv till

Apple TV som rekommenderats är väl lättast om man nu också har andra enheter från Apple (Iphone, Ipad osv). Annars så ska det också finnas Telia Play som "app" till Chromecast.

Någon av dessa är nog enklast.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Apple TV som rekommenderats är väl lättast om man nu också har andra enheter från Apple (Iphone, Ipad osv). Annars så ska det också finnas Telia Play som "app" till Chromecast.

Någon av dessa är nog enklast.

Apple TV kan användas helt utan iPhones, iPod Touch eller iPads. Med andra ord det enda jag vet som klarar hans krav.

Billigast är såklart en gammal Chromecast och en telefon. Dyrast är en egen PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Apple TV kan användas helt utan iPhones, iPod Touch eller iPads. Med andra ord det enda jag vet som klarar hans krav.

Billigast är såklart en gammal Chromecast och en telefon. Dyrast är en egen PC.

Jo, jag vet. Jag har själv en Apple TV. Jag bara menar att det blir extra välmotiverat med en Apple TV om man också har andra iOS-enheter.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Jag har bara en Ipad, i övrigt kör vi bara Android här hemma.
Men det lutar nog ändå åt en Apple TV just nu.

Jag har hört en hel del om buggar med Chromecast ?

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men lär inte surfen ta slut väldigt fort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av twk:

Lite offtopic, men lär inte surfen ta slut väldigt fort?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är obegränsad surf, upp till 300mbit. 499:-/månad

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Vi kör Chromecast här hemma, har 3st och det funkar perfekt.
Dottern kör från sin Iphone utan problem, Frugan och jag kör Android.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Skrivet av UniMatrixZ:

Vi kör Chromecast här hemma, har 3st och det funkar perfekt.
Dottern kör från sin Iphone utan problem, Frugan och jag kör Android.

Ok, tack för input 👍
Ska googla lite för/nackdelar

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Skrivet av EfterlysT:

Det är obegränsad surf, upp till 300mbit. 499:-/månad

Grymt, visste inte att det fortfarande fanns

Permalänk
Medlem

Chromecast är grymt. Kidsen har inga problem att sitta och välja på svtplay själva när de får titta. Har en gammal Nexus 5X till det.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har 2st chromecast som funkar galant. De kunde bli lite överhettade av dålig wifi täckning men inte haft det problemet sen jag skaffat "mesh" nätverk.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EfterlysT:

Det är obegränsad surf, upp till 300mbit. 499:-/månad

Vilken operatör har du obegränsad surf via?

Skrivet av EfterlysT:

Jag har bara en Ipad, i övrigt kör vi bara Android här hemma.
Men det lutar nog ändå åt en Apple TV just nu.

Jag har hört en hel del om buggar med Chromecast ?

Kör Telia Play via Chromecast i sommarstugan. Funkar helt okej. Tycker dock att Telia Play appen kan vara lite besvärlig och buggig ibland. Att behöva casta blir ett extra steg som kan gå "fel". Om du kollar på TV relativt mycket, året om borde du investera i en Android eller Apple TV. Lite osäker på om Telia Play funkar till Android TV.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Tack alla för input.
Jag köpte en Apple TV 4k 64GB idag, lyxlösning på alla sätt men kändes mest TV utan meck.
Jag är grymt nöjd iaf, har kopplat in den hos kidsen så dom får köra in sig på den tills vi flyttar.

Visa signatur

Subzero Junkie !