Permalänk

Finn min flaskhals! :)

Hejsan!
Jag skulle behöva lite assistans att hitta den svagaste länken i min dator.
Jag spelar inte mycket nu för tiden men Hitman-serien har alltid legat nära hjärtat. Hitman (2016) gick hyffsat men Hitman 2 är tyvärr alldeles för ospelbart.

Min dator:

CPU: AMD Phenom(tm) II X4 965 Processor (3.4 ghz)
Ram: 12 gb
Grafikkort: Radeon R9 290

Jag är f.ö väl medveten om att både cpu och grafikort är gamla, men det finns tyvärr inte budget till att uppgradera båda.
Jag hade nöjt mig med att kunna spela Hitman 2 med en blandning av medium och high i video-settings. Absolut inga krav på att maxa grafikinställningarna.
Vad hade hjälpt spelprestanden mest vid en uppgradering? CPU eller Grafikkort?

Permalänk
Medlem

@Robincroneld: Jag skulle säga att det är CPUn som behöver bytas, Får man fråga vad budgeten är?

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Inaktiv

hmm alltså bra fråga, personligen skulle jag satsa på att uppgradera till ett nvidia kort.
om du uppgraderar CPU så kommer de kräva att uppgradera moderkort också.

Alltså ett val är att kolla på blocket eller på marknad här efter lätt beganade delar, så kanske du har råd att uppgradera båda?

Permalänk
Avstängd

CPU.

Vad har du för RAM? Körs de i dual?

Ditt 290 presterar som ett GTX1060.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

@Robincroneld: Jag skulle säga att det är CPUn som behöver bytas, Får man fråga vad budgeten är?

Helst inte mer än 2000 kr. Just kring CPU´n har jag tänkt att jag skulle kunna köpa ett begagnat AM3+ moderkort och en FX 9590. Den processorn har mer än dubbelt så hög score i cpu benchmark än min nuvarande. Då skulle jag landa på ca 1600 kr (har kikat lite på ebay). Då slipper jag ju köpa ny ram-minnen som skulle kostat typ en tusing till (om jag nu ska köpa 16 gb).
Hade det räckt, eller är det dumt?

Skrivet av anon30129:

hmm alltså bra fråga, personligen skulle jag satsa på att uppgradera till ett nvidia kort.
om du uppgraderar CPU så kommer de kräva att uppgradera moderkort också.

Se mitt svar till Paddglutt ovan, jag har funderat över det där.

Skrivet av VadSaDu:

CPU.

Vad har du för RAM? Körs de i dual?

Ditt 290 presterar som ett GTX1060.

Ram körs inte i dual-mode. Har det stor betydelse i just detta fallet?

Permalänk
Medlem

Blir det märkbart bättre om du kör i en lägre upplösning och med sänkta inställningar?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Robincroneld:

Helst inte mer än 2000 kr. Just kring CPU´n har jag tänkt att jag skulle kunna köpa ett begagnat AM3+ moderkort och en FX 9590. Den processorn har mer än dubbelt så hög score i cpu benchmark än min nuvarande. Då skulle jag landa på ca 1600 kr (har kikat lite på ebay). Då slipper jag ju köpa ny ram-minnen som skulle kostat typ en tusing till (om jag nu ska köpa 16 gb).
Hade det räckt, eller är det dumt?

Se mitt svar till Paddglutt ovan, jag har funderat över det där.

Bättre att du letar efter en Intel Haswell istället. Det borde du kunna hitta för ungefär samma peng men med mycket bättre spelprestanda.
Tänk även på att FX-9590 är en processor som kräver en riktigt bra kylare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

CPU...det kan kanske vara läge att lägga in en köpes annons här på swec, typ:
Köpes uppgraderingspaket moderkort/cpu med kylare budget 2000kr.
Har du tur så får du ett bra paket med intel istället för amd.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Bättre att du letar efter en Intel Haswell istället. Det borde du kunna hitta för ungefär samma peng men med mycket bättre spelprestanda.
Tänk även på att FX-9590 är en processor som kräver en riktigt bra kylare.

Jag har kollat och jämfört en hel del, men de flesta intel som kommer upp i samma "score" på cpubenchmark kostar ju betydligt mer. Vilka sockets är det du tänker dig om jag vill behålla mina ddr3-minnen?

Jag har redan en bra kylare (ej orginal) som även stödjer AM3+ - processorer. Så den biten vore nog lugn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robincroneld:

Helst inte mer än 2000 kr. Just kring CPU´n har jag tänkt att jag skulle kunna köpa ett begagnat AM3+ moderkort och en FX 9590. Den processorn har mer än dubbelt så hög score i cpu benchmark än min nuvarande. Då skulle jag landa på ca 1600 kr (har kikat lite på ebay). Då slipper jag ju köpa ny ram-minnen som skulle kostat typ en tusing till (om jag nu ska köpa 16 gb).
Hade det räckt, eller är det dumt?

Se mitt svar till Paddglutt ovan, jag har funderat över det där.

Ram körs inte i dual-mode. Har det stor betydelse i just detta fallet?

Man kan vinna en del extraprestanda om man kör i Dual.

är det 4+4+4GB du har nu?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Man kan vinna en del extraprestanda om man kör i Dual.

är det 4+4+4GB du har nu?

Nej det är en liten udda kombination. 8+2+2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robincroneld:

Nej det är en liten udda kombination. 8+2+2.

Försök att få tag på 16GB DDR3 sälj begagnat för 200-300:-

8+8GB.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hitta en 2600k eller 2700k begagnat med tillhörande moderkort det bör gå på under 2000:- och ger rejäl skjuts.
När jag gick från en FX-8350 klockad till nästan 5ghz till en 2600k klockad till 4.8ghz ghz så ökade min fps med nästan 40% när inte mitt grafikkort var flaskhalsen.

Jag sålde ett am4 paket ganska nyligen med en 1600, ett x370 moderkort och 16gb ram för 3000 så vill du ha nyare grejer behöver det inte bli så mycket dyrare.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Hitta en 2600k eller 2700k begagnat med tillhörande moderkort det bör gå på under 2000:- och ger rejäl skjuts.
När jag gick från en FX-8350 klockad till nästan 5ghz till en 2600k klockad till 4.8ghz ghz så ökade min fps med nästan 40% när inte mitt grafikkort var flaskhalsen.

Jag sålde ett am4 paket ganska nyligen med en 1600, ett x370 moderkort och 16gb ram för 3000 så vill du ha nyare grejer behöver det inte bli så mycket dyrare.

Tack för tipsen om 2600k och 2700k. Hittar även en hel del andra begagnade intel-cpu´s som funkar bra med moderkort som fortfarande kör ddr3. Många med score över 10 000 till en bra summa. Helt klart värt som ett alternativ för att slippa köpa nya ram-minnen.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Tack för tipsen om 2600k och 2700k. Hittar även en hel del andra begagnade intel-cpu´s som funkar bra med moderkort som fortfarande kör ddr3. Många med score över 10 000 till en bra summa. Helt klart värt som ett alternativ för att slippa köpa nya ram-minnen.
Tack!

Tänk på att passmark är inte allt, många spel är beroende av singeltrådad prestanda och där har en amd ingen chans. Även om dom kan prestera ganska lika över flera trådar så är det få spel sim är så bra optimerade att ta tillvara på alla trådar. Det enda spelet jag känner till som mim ryzen 7 2700 inte bottnar före mitt 1070 i 1080p är horizon 4

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Tänk på att passmark är inte allt, många spel är beroende av singeltrådad prestanda och där har en amd ingen chans. Även om dom kan prestera ganska lika över flera trådar så är det få spel sim är så bra optimerade att ta tillvara på alla trådar. Det enda spelet jag känner till som mim ryzen 7 2700 inte bottnar före mitt 1070 i 1080p är horizon 4

Tack för tipset. Ska kolla efter test när man även kan se prestandan i olika spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har gjort lite jämförelser mellan olika cpu'er (inkl min nuvarande) i 3dmark på Fire Strike Extreme-demot.
Är en score som skiljer 1000 poäng mycket eller lite om jag vill åstakomma en hyffsad prestandaförhöjning? Går det lita någorlunda på sådana jämförelser?

Har jämfört olika system med r9 290 (mitt grafikkort) och sen mellan olika cpu'er.

Har är mina jämförelser:
https://www.3dmark.com/compare/fs/17524100/fs/16589669/fs/149...

Hittade även den här videon med mitt grafikkort vilket borde ge någon slags bevis för hur mitt system hade presterat med en 4770-processor.
https://www.youtube.com/watch?v=xGqLsQDihO4&t=178s

Permalänk

För den som är nyfiken hur det blev: Det blev en budget-uppgradering. Moderkort plus i5 3570k landade totalt på 1100 kr.
Och ligger nu stabilt på 50-60 fps i Hitman 2 på dom mer krävande banorna (ex Sapienza och Miami exempelvis), på medium/high-settings. Låg tidigare på under 30..
Så jag är nöjd!

Permalänk
Medlem

Hej,
har du testat att överklocka?

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Hej,
har du testat att överklocka?

På den gamla testade jag, men det räckte inte på långa vägar.
På den nya dock...
Har tryckt upp den till 4 ghz utan problem. Kört prime flera timmar och det verkar stabilt. Håller sig fortfarande under 63 grader så jag kan nog trycka den lite till.
3570k är ganska tacksamma att överklocka, sett många exempel på nätet där man lyckats trycka upp den till 4.7 ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bättre att du letar efter en Intel Haswell istället. Det borde du kunna hitta för ungefär samma peng men med mycket bättre spelprestanda.
Tänk även på att FX-9590 är en processor som kräver en riktigt bra kylare.

Riktigt bra vet jag inte, körde min gamla 9590 med cooler master Seidon 120m och den gick aldrig över 65c när jag spelade medans ni 8086k tuggar i 70-93c stock i spel.
Ångrar nästan all skit jag gav min 9590n när jag köpte min 8086k. 😁

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ExcZist:

Riktigt bra vet jag inte, körde min gamla 9590 med cooler master Seidon 120m och den gick aldrig över 65c när jag spelade medans ni 8086k tuggar i 70-93c stock i spel.
Ångrar nästan all skit jag gav min 9590n när jag köpte min 8086k. 😁

Nu är det ju dock så att du pratar om olika processorer med olika temperaturskalor. Processorerna har även olika areor och värmedensitet. FX-9590 kräver i princip en kylare som klarar 200 W eller mer.

8086k fungerar på en betydligt mindre kylare även om den kortvarigt kan dra bra mycket kräm den med. Turbon är dock bättre konfigurerad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin