Veeam får error på backup job efter en viss tid

Permalänk
Inaktiv

Veeam får error på backup job efter en viss tid

Av någon anledning så slutar Veeam att fungera efter ett tag.
Den kör backup jobbet felfritt tills dess. Men sedan efter någon månad så får jag felmeddelande. Och det enda jag lyckats göra för att avhjälpa felet hittills är att starta om backup-servern.

Felmeddelandet lyder:
Failed to create VM recovery checkpoint (mode: Crash consistent) Details: Failed to call wmi method 'CreateSnapshot'. Wmi error: '32775' Failed to create VM recovery snapshot, VM ID 'b2e840ae-3497-484e-a6b7-0ea5965cf3b0'.
Retrying snapshot creation attempt (Failed to create production checkpoint.)
Task has been rescheduled
Queued for processing at 2018-12-19 05:34:09
Unable to allocate processing resources. Error: Failed to call wmi method 'CreateSnapshot'. Wmi error: '32775' Failed to create VM recovery snapshot, VM ID 'b2e840ae-3497-484e-a6b7-0ea5965cf3b0'.

Veeam körs på en VM bestående av 2st vCPU och 4GB RAM och den kör backup av 6st VM för tillfället.

Någon som har några förslag på vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Har du supportavtal med Veeam så ta det med dom. Vi har fått mycket hjälp av dom med liknande fel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

Det enda han gjorde var att starta om. Så inte direkt någon lösning. Dvs detsamma som jag gör nu.

Skrivet av Wip3:

Har du supportavtal med Veeam så ta det med dom. Vi har fått mycket hjälp av dom med liknande fel?

Nej jag har inget supportavtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken version av vCenter och ESXi kör du?
och vilken version av Veeam

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Vilken version av vCenter och ESXi kör du?
och vilken version av Veeam

Vad får dig att tro att jag kör vCenter och ESXi?
Jag kör Hyper-V.

Veeam 9.5.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Vad får dig att tro att jag kör vCenter och ESXi?
Jag kör Hyper-V.

Veeam 9.5.0

oj, jag tog det på att Veeam har haft problem med senaste vCenter v6.7 där man får liknande felmeddelanden för att de har ändrat några APIer.

Om du gör en "vanlig" snapshot i Hyper-V fungerar allt som det ska då?
Har du nyligen uppdaterat Hyper-V till någon ny version. Den säger ju något om WMI i felmeddelandet.

Vilken build av 9.5?

Om du kör en Quick Backup på en VM till ett nytt repository (som du skapat temporärt) vad händer då?
Har du "Guest Filesystem Indexing" påslaget?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Loggarna som du får upp i GUI:t är bara början. Där hittar du sällan något nyttigt.

Det du får göra är att dyka ner in i C:\ProgramData\Veeam och leta efter loggar där. Det är mycket att plöja igenom dock. Veeam har tyvärr inte en tendens att logga särskilt användbart.

Tänk på att även kolla katalogen på Hyper-V-servern (och i förekommande fall inuti VM:en).

Testat Veeams forum annars?

Permalänk
Medlem

Kör du 9.5U3a? Att uppdatera Veeam är alltid en bra ide. Kan lösa mycket problem. https://www.veeam.com/kb2687 Det verkar vara ett problem i versioner innan U2. Dock så verkar det mestadels påverka SQL servrar.

Om du provar att ta en production snapshot direkt på hyper-v hosten, vad händer då?
Kör följande i powershell som admin:
Set-VM -Name <vmname> -CheckpointType ProductionOnly
Checkpoint-VM -Name <VMName>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

oj, jag tog det på att Veeam har haft problem med senaste vCenter v6.7 där man får liknande felmeddelanden för att de har ändrat några APIer.

Om du gör en "vanlig" snapshot i Hyper-V fungerar allt som det ska då?
Har du nyligen uppdaterat Hyper-V till någon ny version. Den säger ju något om WMI i felmeddelandet.

Vilken build av 9.5?

Om du kör en Quick Backup på en VM till ett nytt repository (som du skapat temporärt) vad händer då?
Har du "Guest Filesystem Indexing" påslaget?

Har ej uppdaterat nyligen. Har ej kommit någon uppdatering sedan jag installerade Veeam.
Kör 9.5.0.1922

Skrivet av pv2b:

Loggarna som du får upp i GUI:t är bara början. Där hittar du sällan något nyttigt.

Det du får göra är att dyka ner in i C:\ProgramData\Veeam och leta efter loggar där. Det är mycket att plöja igenom dock. Veeam har tyvärr inte en tendens att logga särskilt användbart.

Tänk på att även kolla katalogen på Hyper-V-servern (och i förekommande fall inuti VM:en).

Testat Veeams forum annars?

Ok, får kolla lite loggar. Jag brukar dock inte vara någon höjdare på att hitta nyttig information i loggar.
Får testa Veeams forum också.

Skrivet av dozix:

Kör du 9.5U3a? Att uppdatera Veeam är alltid en bra ide. Kan lösa mycket problem. https://www.veeam.com/kb2687 Det verkar vara ett problem i versioner innan U2. Dock så verkar det mestadels påverka SQL servrar.

Om du provar att ta en production snapshot direkt på hyper-v hosten, vad händer då?
Kör följande i powershell som admin:
Set-VM -Name <vmname> -CheckpointType ProductionOnly
Checkpoint-VM -Name <VMName>

Inte kommit någon uppdatering sedan jag installerade Veeam.
Ingen höjdare på PowerShell, men den hittar inget kommando som heter "Set-VM".