Höjja luftfuktigheten i ett varmt "serverrum"?

Permalänk
Inaktiv

Höjja luftfuktigheten i ett varmt "serverrum"?

Jag har min server i ett förråd.

Där är det ca 30 grader varmt. Jag vet, alldeles på tok för varmt. Och tyvärr ingenting jag kan göra något åt. Men det är en diskussion för en annan tråd.

Hur som helst så är luftfuktigheten i rummet nere på 20%. Pga av värmen, yes. Men även för att lägenheten i sig är en torr sådan och dessutom är det vinter just nu. (~30% RH i övriga rum)

Så jag tänkte ställe en luftfuktare i förrådet för att få upp luftfuktigheten till rekommenderade nivåer i "servermiljö".

Men sen slog mig tanken om att det kanske inte är någon bra ide att ha hög luftfuktighet i kombination med hög värme?
Då kanske det är bättre att det är torrare?

Jag tänker mig i alla fall att det finns någon gräns där det blir sämre med hög luftfuktighet vid en viss temperatur.

Vad säger ni om detta? Någon som vet hur det ligger till?
Och tycker ni jag ska skippa luftfuktaren?

Permalänk
Medlem

En snabb googling säger att 40-60% luftfuktighet är att rekommendera. Får du upp luftfuktigheten något minskar risken för ESD, men stiger du för högt kan det bli klassiska fuktproblem istället.

Personligen skulle jag inte oroat mig så mycket för servrarna, snarare skulle jag köpt en luftfuktare om det gjorde inomhusklimatet behagligare för mig själv

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha högre luftfuktighet i serverrumet?

Permalänk
Medlem

Luftfuktigheten är ju relativ, så höjer du temperaturen så måste du tillföra mer fukt för att ha samma relativa luftfuktighet, detta då varmare luft binder med fukt.

Det är inte farligt att höja, bättre för både människor och annat.

Det är lätt att få ont i halsen om det är för torrt, samt att du lättare får ESD som sagt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en hel del luftfuktare som du kan välja att de ska köra upp till 40/50/60% luftfuktighet och sedan stänger de av tills det faller igen. Nackdelen med alla vanliga luftfuktare är ju att de har en ganska liten vattentank och de kan utan problem göra åt en tank om dagen så var beredd på att den kräver lite underhåll.

Permalänk
Medlem

Att hänga in en genomfuktad badhandduk kommer att ge rejält med fukttillskott, och om luftutbytet är långsamt i serverrummet kan det räcka för ett par dygn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

En snabb googling säger att 40-60% luftfuktighet är att rekommendera. Får du upp luftfuktigheten något minskar risken för ESD, men stiger du för högt kan det bli klassiska fuktproblem istället.

Personligen skulle jag inte oroat mig så mycket för servrarna, snarare skulle jag köpt en luftfuktare om det gjorde inomhusklimatet behagligare för mig själv

Jag har koll på vilken RH som är att rekommendera. Men den rekommenderas ihop med en viss temperatur. Nu har jag inte denna temperatur i rummet. Så frågan var om den rekommenderade luftfuktigheten även borde följas trots en mycket högre temperatur.

Skrivet av Deo:

Varför vill du ha högre luftfuktighet i serverrumet?

Som andra precis sagt, risken för ESD ökar med låg luftfuktighet.

Skrivet av Karaff:

Luftfuktigheten är ju relativ, så höjer du temperaturen så måste du tillföra mer fukt för att ha samma relativa luftfuktighet, detta då varmare luft binder med fukt.

Det är inte farligt att höja, bättre för både människor och annat.

Det är lätt att få ont i halsen om det är för torrt, samt att du lättare får ESD som sagt.

Vet inte ens om du läste mitt inlägg. Vet inte heller riktigt vad du svarar på. Jag har koll på hur luftfuktighet fungerar. Och det var inte vad denna tråd handlar om. Hade du läst inlägget så hade du vetat att tillföra fukt är precis det jag tänkt göra. Frågan var huruvida detta var en bra idé med så hög temperatur. Men tack för försöket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Som andra precis sagt, risken för ESD ökar med låg luftfuktighet.

Ok då är jag med, då är det ju bara att ställa in en luftfuktare där

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deo:

Ok då är jag med, då är det ju bara att ställa in en luftfuktare där

Du läste min tråd va? Det var EXAKT det jag skrev att jag skulle göra..
Frågan var huruvida det var en bra idé eller ej. Pga den höga värmen i rummet.

Men eftersom de flesta här bara verkar vilja upprepa vad jag skrev i mitt inlägg så får jag vända mig någon annanstans, eller testa mig fram.

Permalänk
Medlem

Relativa luftfuktigheten är just 'relativ' - 40% Rh har mer vatten (räknat i vikt) i form av ånga vid 30 grader C än dito vid 20 grader C.

varför tittar man på detta - jo material som trä med små porer i sig gör sk. kapillärkondensering i sina porer och fyllnadsgraden på dessa beror på Rh-värden och nästan inte alls på temperaturen.

Den här fyllningsgraden (och därmed ytornas förmåga att leda av tex. statisk elektricitet) och förmågan till triboelektrisk uppladdning (vid tex gnuggning av olika material mot varandra) är altså inte speciellt känslig för temperatur utan allt är avhängig på aktuell Rh-värde.

En grundregel är att man inte skall ha nivåer mycket över 60% Rh för att ha marginal till 70% Rh då det är gränsen att kapillärkondenserade porerna är så vattenfyllda att fukthalten i materialet (tex trä, MDF-skivor etc.) räcker för röta och mögel skall efter en ganska låg tid kunna börja gro (väl grott så kan de växa även när fukthalten är betydlig lägre då svamparns själva har förmåga att skydda sig från uttorkning en bit ned i Rh-värdena)

Har du dimmande vattenfuktare (med ultraljud tex) - tänk på legionärsjuke-risken, är det med filter och annat så måste man emellanåt byta insatser som är efter hand fyllda av kalk och salter från vattnet samt fångade partiklar i luften då det kan börja växa saker efter en Tid...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

Relativa luftfuktigheten är just 'relativ' - 40% Rh har mer vatten (räknat i vikt) i form av ånga vid 30 grader C än dito vid 20 grader C.

varför tittar man på detta - jo material som trä med små porer i sig gör sk. kapillärkondensering i sina porer och fyllnadsgraden på dessa beror på Rh-värden och nästan inte alls på temperaturen.

Den här fyllningsgraden (och därmed ytornas förmåga att leda av tex. statisk elektricitet) och förmågan till triboelektrisk uppladdning (vid tex gnuggning av olika material mot varandra) är altså inte speciellt känslig för temperatur utan allt är avhängig på aktuell Rh-värde.

En grundregel är att man inte skall ha nivåer mycket över 60% Rh för att ha marginal till 70% Rh då det är gränsen att kapillärkondenserade porerna är så vattenfyllda att fukthalten i materialet (tex trä, MDF-skivor etc.) räcker för röta och mögel skall efter en ganska låg tid kunna börja gro (väl grott så kan de växa även när fukthalten är betydlig lägre då svamparns själva har förmåga att skydda sig från uttorkning en bit ned i Rh-värdena)

Har du dimmande vattenfuktare (med ultraljud tex) - tänk på legionärsjuke-risken, är det med filter och annat så måste man emellanåt byta insatser som är efter hand fyllda av kalk och salter från vattnet samt fångade partiklar i luften då det kan börja växa saker efter en Tid...

Det är en ultraljuds-variant jag har. Hur ofta skulle du rekommendera att byta filter?
Eller skulle du rekommendera att inte köra med den alls? Köra med något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Vet inte ens om du läste mitt inlägg. Vet inte heller riktigt vad du svarar på. Jag har koll på hur luftfuktighet fungerar. Och det var inte vad denna tråd handlar om. Hade du läst inlägget så hade du vetat att tillföra fukt är precis det jag tänkt göra. Frågan var huruvida detta var en bra idé med så hög temperatur. Men tack för försöket.

Men eftersom man säger relativ luftfuktighet så är den precis det, den är relativ.

Ska du ha en viss rekommenderad relativ luftfuktighet måste du tillföra fukt för att bibehålla det värdet.

När det gäller rekommendationer så brukar det väl stå ett intervall på temperatur och fuktighet, då får man gå på det som inträffar först. Som tillägg ser man väl även att det kan nämnas "non condensing", troligen rätt tillämpligt i tropikerna eller under transporter med stora växlingar i miljö.

Jag fick intrycket av din post att du inte hade full koll på hur det faktiskt fungerar, du har dock fått ett väldigt uttömmande svar längre ner i tråden som understryker just detta med relativ fuktighet.
Själv kommer jag i kontakt en del med fuktmätning inom mitt yrke, men då handlar det om att veta hur mycket fukt något innehåller, när det gäller luft brukar man ange daggpunkt och när det gäller ex vis material så anger man te x i procent.
När det gäller en miljö så blir det dock irrelevant, just på grund av förändrade temperaturer, som ex vis din servermiljö, då måste man hålla sig till det relativa värdet. Där handlar fuktigheten om en miljö lämpad för att elektroniken skall fungera utan risk för överslag, samtidigt som man vill undvika att det är så torrt att du får statiska laddningar. Skall du processa ett råmaterial så måste du istället veta exakt vad det innehåller för att kunna avgöra om en process är möjlig.

Jag tycker du fått ganska bra svar i tråden så det finns ingen anledning att vara smådryg, vill du ha svar som passar dig bättre så kan du väl söka dig till andra forum, men risken är att du inte får mycket bättre svar där.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

När det gäller risk för legionellan vid användning av atomiserande dimbildning (läs ultraljud) så handlar det om kemiskt behandlad vatten (med en smula klor eller brom som förhindrar bakterietillväxt alternativ att vattnet ångas av värme (> 55 grader C).

Om du kör kranvatten (och det handlar om litrar per dygn) med atomisering med ultraljud så kommer det bli avlagringar av salter och kalk som kommer att upplevas som en ganska kompakt damm-lager på allting i utrymmet efter tid (den synliga ångan slutar med ett mycket litet korn av salt och kalk när det torkat upp och driver runt ett tag innan det hittar plats att ansammla sig i rummet) och när det är igång 24/7 så kommer det att märkas...

Kör man evaporativ avdunstning med filtmattor som det fläktas igenom eller med trumma så är det dags att byta när man börja se kalkavlagring och det börja lukta unket/sur disktrasa om det hela, det han handla om att byta insats från var 14 dag till månads mellanrum...

alternativ fuktning är att hålla akvarium eller mycket växter i rummet.

Permalänk
Medlem

Eller så gör man helt enkelt serverrummet till det rum man hänger upp fuktig tvätt. Tvätten torkar snabbare och luftfuktigheten höjs markant. Win-win!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Men eftersom man säger relativ luftfuktighet så är den precis det, den är relativ.

Ska du ha en viss rekommenderad relativ luftfuktighet måste du tillföra fukt för att bibehålla det värdet.

När det gäller rekommendationer så brukar det väl stå ett intervall på temperatur och fuktighet, då får man gå på det som inträffar först. Som tillägg ser man väl även att det kan nämnas "non condensing", troligen rätt tillämpligt i tropikerna eller under transporter med stora växlingar i miljö.

Jag fick intrycket av din post att du inte hade full koll på hur det faktiskt fungerar, du har dock fått ett väldigt uttömmande svar längre ner i tråden som understryker just detta med relativ fuktighet.
Själv kommer jag i kontakt en del med fuktmätning inom mitt yrke, men då handlar det om att veta hur mycket fukt något innehåller, när det gäller luft brukar man ange daggpunkt och när det gäller ex vis material så anger man te x i procent.
När det gäller en miljö så blir det dock irrelevant, just på grund av förändrade temperaturer, som ex vis din servermiljö, då måste man hålla sig till det relativa värdet. Där handlar fuktigheten om en miljö lämpad för att elektroniken skall fungera utan risk för överslag, samtidigt som man vill undvika att det är så torrt att du får statiska laddningar. Skall du processa ett råmaterial så måste du istället veta exakt vad det innehåller för att kunna avgöra om en process är möjlig.

Jag tycker du fått ganska bra svar i tråden så det finns ingen anledning att vara smådryg, vill du ha svar som passar dig bättre så kan du väl söka dig till andra forum, men risken är att du inte får mycket bättre svar där.

Om jag varit dryg beror det på svaren jag fått. Men det är väl du för blind för att se. Lättare att ge idiotiska/dryga svar och sedan nu irriterad på den som skapade tråden när hen blir förbannad än att lägga lite tid och ge vettiga och trevliga svar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om du inte petar så mycket på servern så spelar väl inte risken för ESD någon större roll? Då skulle jag hellre ha torrt än fuktigt i förrådet. Bättre då att när du tänker dig att jobba med servern att du garderar dig mot ESD på annat sätt. Om du inte har rörliga delar i servern så torde risken för "spontan-ESD" vara minimal.

Sedan är det faktiskt drygt att bli irriterad på svar man får, är det så att folk missuppfattar frågan så kanske den inte är så klart ställd som man själv tror. Är man inte nöjd med svaren så får man utveckla lite.

Bara en tanke.

Permalänk
Medlem

Om det uppenbart är torrt (tex efter längre köldperiod vintertid) och man märker att allt blir lätt statiskt laddat, så har det hänt att jag haft med mig blomspruta med vatten och blåst ett antal tag med findimmande vatten kring i luften där åtgärden skall göras och under mycket kort tid fukta upp luften (vi pratar om antal minuter) för att tillfälligt minska problemet en smula.

Det är kortvarigt lösning för stunden/momentet och man behöver heller inte belasta utrymmet med kontinuerligt med vatten, byta filter, få kalkavlargingar i massor eller att behöva passa...

I ditt fall fyller du på och slår på den atomiserande luftfuktaren en kort tid innan jobbet, gör det du skall och stänger av luftfuktaren efteråt - då det som redan nämnt inte har någon större nytta av högre luftfuktighet eller har ökad risk för lokalt genererad ESD-urladdning när ingen är där och rotar.

Har man något så när vettigt upplagt så gör man all administration ändå via remote desktop eller via SSH och bara behöver vara på plats vid komplettering av diskar eller diskutbyte ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Om jag varit dryg beror det på svaren jag fått. Men det är väl du för blind för att se. Lättare att ge idiotiska/dryga svar och sedan nu irriterad på den som skapade tråden när hen blir förbannad än att lägga lite tid och ge vettiga och trevliga svar...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag är säkert blind för att jag inte har samma utsikt som du har, från hästen med så långa ben.
Ta det vackert bara när du hoppar ner, så du inte trillar och slår dig

Vilket forum skulle du byta till ? Som hade så bra svar tänkte ja..

Personligen tycker jag du fått grymma svar i tråden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

För hobbybruk skulle jag inte bry mig.

Mecka inte server i syntetkläder utan ESD skydd så klarar du dig.
Hur många gånger har du fått stötar av något i det rummet?
(ja jag vet att det kan vara så svaga stötar att man inte känner något men det är en bra indikation på om det är ett problem)

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Klart du kan ha någon form av luftfuktare om du upplever nu arande som problematisk. Antingen en automatisk eller, om du har eller vill börja med lite "smarta hem", en billig sensor och en billig luftfukttare ifrån typ Kjell som du kodar upp att gå igån vid en luftfuktigjet under 30% och slå av över 40% tex.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

För hobbybruk skulle jag inte bry mig.

Mecka inte server i syntetkläder utan ESD skydd så klarar du dig.
Hur många gånger har du fått stötar av något i det rummet?
(ja jag vet att det kan vara så svaga stötar att man inte känner något men det är en bra indikation på om det är ett problem)

håller med, låt det vara som det är.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.