Liten kraftfull surfplatta?

Permalänk
Medlem

Liten kraftfull surfplatta?

Hej,

Jag letar en ersättare till min gamla slöa iPad Mini, och tycker att utbudet av små men kraftfulla surfplattor verkar helt obefintligt. Eller letar jag fel?

Jag vill bort från Apple, i övrigt är jag flexibel med tillverkare och OS. Det är rätt storlek och tillräcklig prestanda jag är ute efter. Budgeten är på kanske 10.000 som mest.

Med rätt storlek menar jag runt 8 tum. Och med tillräcklig prestanda menar jag att man kan köra flera appar samtidigt (chrome med många flikar, Netflix, Hbo, SVTPlay m.m). Jag avskyr sega användargränssnitt.

Någon som har några tips?

Om jag tummar lite på storlekskraven så är Samsung Galaxy Tab S3 eventuellt aktuell, med sina 9.7 tum. Det är två tum större än min nuvarande surfplatta, vilket känns som att det kan vara i största laget. Bra pris visserligen, men jag hade hellre lagt dubbla pengen på en mindre och kraftfullare platta.

/Jimi

Permalänk
Medlem

Denna skulle jag rekommendera, går att hitta billigare i utlandet. Köpte den större versionen med 10.8 tums skärm till min far och den är grym!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ms surface go är kanske rätt? Lagom liten?

Lite kul att den kör win10. Själv har jag dragit igång steam på min och laddat ner lämpliga spel.
Rekommenderar i så fall +tangentbord, smidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser nu att jag inte fick med någon produktlänk i mitt inlägg ovan. Huawei mediapad M5 8.4 var det jag tänkte på. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4700465

Permalänk
Medlem

Håller med om att utbudet är i stort sett obefintligt. Dom enda två riktiga alternativen är urgamla iPad Mini 4 eller Huawei Mediapad M5 8.4
Huaweien verkar ha fått "okej" recensioner, men hade gärna sett lite fler alternativ...

Permalänk
Medlem

Jaså, det var inte bara jag som var ute efter just en sådan! Har nästan bestämt mig för Huawei M5 8.4 med LTE stöd, men blir osäker på cpu’n i den. Läste ett test där de fick ~6000 poäng i någon prestandamätning medans nyare mobiler från Apple och andra märken kan nå upp runt ~10000 poäng i samma test. Sen att den saknar en 3,5mm utgång år mycket tråkigt, men att köra BT hörlurar är väl inte hela världen.

Gillar designen skarpt på den, kommer mest surfa, streama från twitch, youtube, viaplay, cmore, Netflix mfl.

Vill dock kunna spela lite fräscha spel på den också, hur tror ni den klarar spel som PUBG mobile? Eller streama från Steam Link?

Ser inte ut att finnas i så många affärer i Sverige, Proshop säljer den för 4795kr men dock endast 32GB och i färgen svart. Jag ska spana de större utländska sidorna i mellandagarna efter reor och hoppas ha turen med mig!

iPad mini 4 är väl rätt gammal nu förresten?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD