Permalänk

4 pin CPU fläkt, finns det olika?

Hej!
Tänkte köpa en ny CPU fläkt till min laptop. Det jag undrar är, finns det olika varianter av 4 pin fläktar?
Allt jag vet är att jag ska ha en 4 pin för det ser jag på moderkortet men samtidigt har jag testat med
en 4 pin cpu fläkt som jag fått låna av en vän och den fungerade inte på min dator? Är det min connector
som är sönder eller finns det olika typer av 4 pin cpu fläktar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1450888-3-pin-fan-vs-4...

du skall ha en 4 pin för pwm styrning med du skall dock ha samma storlek på fläkten du tog ur.

Permalänk
Skrivet av Dolesen:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1450888-3-pin-fan-vs-4...

du skall ha en 4 pin för pwm styrning med du skall dock ha samma storlek på fläkten du tog ur.

Tack för ditt svar. Jag har läst att det finns 3 pin och 4 pin samt vad skillnaden är. Men skulle det finnas
en anledning till att en 4 pin inte fungerar på en 4 pin connector? Menar du att om storleken inte stämmer
så fungerar den inte alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Tack för ditt svar. Jag har läst att det finns 3 pin och 4 pin samt vad skillnaden är. Men skulle det finnas
en anledning till att en 4 pin inte fungerar på en 4 pin connector? Menar du att om storleken inte stämmer
så fungerar den inte alls?

Jag vågar faktiskt inte svara på om det kan vara att 4 pin på laptop lämnar lägre strömstyrka än för vanliga pc moderkorts 4 pinskontakter för att dom är batteridrivna..men är det inte på det viset så skall den du testat starta om nu inte antingen den fläkten är kass eller att 4 pinskontakten på laptopen är det.

storleksmässigt skall ju fläkten bara få plats där du tog ur den gamla så att säga men det har ingen betydelse för själva 4 pinskontakten om det är en 80-120-140 mm fläkt du kopplar in.

Permalänk
Hedersmedlem

@Behappypro: På laptop kan det kanske vara olika, jag är osäker. Vad har du för laptop och vad var det för fläkt du lånade? Inte säkert att du kan sätta in vad som helst. Storleken måste vara samma för att den över huvud taget ska få plats.

Permalänk
Medlem

Är båda fläktarna i din laptop kass? annars prova den hela i den 4 pins som inte vill starta din lånefläkt.

Vad jag förstår så har din laptop en fläkt i varje sida så.

Permalänk
Skrivet av Dolesen:

Är båda fläktarna i din laptop kass? annars prova den hela i den 4 pins som inte vill starta din lånefläkt.

Vad jag förstår så har din laptop en fläkt i varje sida så.

Jag vill undvika att skruva lös värmerören etc. Jag testade precis Delta fläkten istället för min GPU fläkt som fungerar normalt och inget hände. Så jag tror snarare att det är fläkten som antingen inte fungerar även om min kompis tror sig vara säker på den fungerar eller så är det så att de kanske inte matchar. Att det måste vara rätt volt och så.

Permalänk
Medlem

Laptop verkar driva cpu-fläkt i 5 V medans det på stationär är 12V så där emellan är det skillnad iaf.