Permalänk
Medlem

Minne till Ryzen 7 2700X?

Hej,
Det har äntligen blivit dags att uppgradera datorn och jag har kommit fram till följande setup:

Dock när det kommer till minne så är jag lite lost. De flesta rekommendationer man hittar är för 2x8gig men jag ska köra 2x16gig för att ha möjligheten att stoppa i 2x16gig till.

Oftast är det minnen med Samsung B-die som rekommenderas, finns dessa att hitta i 16gig stickor? Satsar på 3200Mhz eller bättre.
Budget? säg 5k för 2x16gig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

G.Skill FlareX rekommenderar jag.
Mycket bra minnen anpassade till Ryzen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Sjukt dåligt med info om 16GB stickor, hittar dock rätt mycket info om 8GB stickor :/

Många som verkar hålla sig ifrån 16GB stickor, pg a stabilitets problem, många som rekommenderar att köra 8GB stickor tills vidare.

Kan alltid fråga i denna tråd verkar finnas en del nyttig info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Sjukt dåligt med info om 16GB stickor, hittar dock rätt mycket info om 8GB stickor :/

Många som verkar hålla sig ifrån 16GB stickor, pg a stabilitets problem, många som rekommenderar att köra 8GB stickor tills vidare.

Kan alltid fråga i denna tråd verkar finnas en del nyttig info.

Många av dem som har problem verkar vara för flertalet månader sedan dock. Blir https://new.webhallen.com/se/product/276590-G-Skill-Trident-Z... som ska vara Samsung b-die.

Permalänk

Resultat?

Skrivet av dozix:

Hej,
Det har äntligen blivit dags att uppgradera datorn och jag har kommit fram till följande setup:
https://new.webhallen.com/api/cart-img/285057,284729,255465,272060,280212

Dock när det kommer till minne så är jag lite lost. De flesta rekommendationer man hittar är för 2x8gig men jag ska köra 2x16gig för att ha möjligheten att stoppa i 2x16gig till.

Oftast är det minnen med Samsung B-die som rekommenderas, finns dessa att hitta i 16gig stickor? Satsar på 3200Mhz eller bättre.
Budget? säg 5k för 2x16gig.

Nyfiken på om det blev någon minnes-succé alt minnes-katastrof 🎭
Ska själv sätta ihop en dator med ryzen 7 2700x här i dagarna, så man är lite nyfiken...

Visa signatur

Blå laget Intel DC 6300@1.86GHz¨3.24 RAM¨Loose XP Home Edition SP3¨NVIDIA GeForce GT 710¨X7gaming A4TECH (musmatta).

Byter snart lag!
Har missat att fylla i 1,5 generation av hårdvarasignatur, men ändå onödigt att byta ut ovanstående smurfsignatur just nu då...its about to change 🎁

Permalänk
Medlem

Jag körde på flare x 3200mhz med cl14, funkar galant out of the box Ska även testa pusha dem lite mer men flarex Snygga som fan oxå ifall man inte är ute efter rgb.

Frågade i en annan tråd här men varför dem just säger att flare x är anpassade för ryzen är lite
Sälj snack tror jag... det är vanliga minnen.. enda som gör flare x anpassade för ryzen är att dem är snabba med samsung chip.. tror inte det är något annat eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@Croissaint: Det blev dessa minnen. Samsung B-die, rullar på fint i 3200Mhz med CL 14. Går säkert att pusha högre men har inte provat.

Permalänk
Medlem

Kör samma minnen till min 2700X, men i annan färg
3200 MHz CL14 2x16GB Trident Z black and white. Funkar finfint!

Permalänk
Inaktiv

Kör med Corsair Vengeance LPX 2X8GB 3200 Ryzen till min.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar seriöst att du väntar med köpet på AOI till mellandagarna. Priset brukar gå ner väldigt bra under reor på AOIs. Tex gick FDs 360mm på runt 1000kr och nya Corsairs 280mm Platinum gick på 1450.