Får inte webDAV att fungera med synology nas

Permalänk
Medlem

Får inte webDAV att fungera med synology nas

Hej!

Jag är en riktigt noob som försöker få tillgång till min synology utifrån via webDAV för att kunna mappa upp den via explorer eller typ netdrive.

Problemet är att jag inte får det att fungera.

Har ASUS ac56u router och synology DS213j

Jag har följt diverse guider och gjort följande:

  • Installerat webDAV server och aktiverat portarna 5005 och 5006

  • Kört EZ-internet som fungerat bra förutom att jag får felmeddelande att min router inte klarade UPnP-kompabilitetstest samt en varning: "Om alla regler för vidarebefordring av port misslyckas, vänligen kontrollera om det finns två eller fler routrar i ditt nätverk. Om det är fallet, vänligen rådgör med din internetleverantör för att ställa in modem/router i bryggat läge eller försök ställa in din router i bryggat läge".

  • Upnp är aktiverat i routern men just 56an verkar inte stödjas av synology

  • jag har publik ip om det spelar någon roll

  • Öppnat portar manuellt i routern eftersom det inte riktigt verkar fungera via EZ-internet

  • lagt in behörigheter hos användare och grupper för att köra webDAV

  • testat att stänga av brandväggarna i router och i min win 10-maskin som jag försöker nå NASen med

  • registrerat DDNS och värdnamn via synology och lyckas komma åt NASen då via webläsare via mobilen

När jag försöker ansluta nätverksenhet via explorer kommer jag till inloggningsrutan men när jag skriver in användarnamn och lösenord så kommer bara inloggningsrutan upp igen. Försöker jag göra motsvarande via netdrive så står det "please check login credentials".

Jag har slut på ideer och alla tips mottages tacksamt.

Permalänk
Vila i frid

För att få webdav att funka över https måste du använda certifikat både på server och klient. Det är enbart port 5005 och port 5006 som måste öppnas in till NAS'en.

För windows 7 klienter lär du pilla register för webclient och lägga till AuthForwardServerList.

Control Panel->Credential Manager->Generic lägg till inloggningsuppgifterna för NAS'en.