Köpt stationär dator - Luktar som cigarettrök

Permalänk
Medlem

Köpt stationär dator - Luktar som cigarettrök

Hej,

Köpte en stationär dator från en medlem här på forumet, kan snabbt tillägga att jag kontaktat honom och han är ärlig osv så skriver inte för att hänga ut någon här utan ber enbart om råd.

Jag köpte en mer eller mindre komplett stationär dator från honom, dock ville han inte sälja chassit då han informerade mig om att det varit i en lokal där man rökt inomhus osv men jag sa att jag kunde ta det för 50:- för att försöka lufta ur chassit. De övriga delarna har dels jag tänkt sätta in i mitt nya bygge och CPU-kylaren AIO gick till datorn min lillebror ska få i julklapp. Dock så doftar alla komponenter en hel del rök och även lillebrors dator som jag nu satte kylaren i har en svag doft av rök. Har ngon här något tips på hur/om det går att få bort doften på något sätt?

Har läst lite online om att man generellt kan använda bakpulver, skrubba med vinäger osv på vanliga saker men känner inte direkt att det är applicerbart på elektroniska komponenter. Har även läst om vissa som skrivit att det inte går att "lufta bort" då tjära och nikotin kan sätta sig som en "film" ovanpå grejerna som gör att doften inte går bort.

Någon som har erfarenhet kring detta sedan tidigare och som skulle kunna ge något råd?

Med vänlig hälsning,
Christoffer

Permalänk

Rengör allt med typ T-röd eller kemisk ren bensin gäller att få bort nikotinet till en början men kan vara väldigt klurigt på känsliga kretskort. alt 2 är ju en ozon maskin men vågar inte säga hur ozonet påverkar kretsarna

Permalänk
Hedersmedlem

Ozon används ibland för att sanera röklukt. Exempelvis efter bränder.
Det låter ganska lämpligt för ändamålet.
Det är emellertid ganska giftigt för oss så jag vet inte hur produktutbudet för hemanvändning ser ut riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

en som fick en väl inrökt data låda av mig fick tvätta den sen måla om den helt för att få bort lukten både plast detaljerna och plåten

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

@chrippe7

har pysslat med fordons sanering förut, och en del i processen är att använda ozon efter en initsiell god rengöring.Fungerar bra mot röklukt...

ozon är viktigt att använda i utrymmen man inte skall vistas i under tiden, och skall efteråt vädras ordentligt.
det kan vara hälsofarligt om man ej följer föreskrifterna.

de finns att hyra runt om i sverige, bara googla så hittar du

ELLER

bor du nära örebro, och kan hämta så har jag en liten smidig hemmamaskin du kan få låna om det är något du vill testa..hör av dig i PM bara så får du mitt nummer..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd

@chrippe7: Ställ ett glas med ättika inuti chassit,låt det stå några dagar så kommer du märka stor skillnad.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Skrivet av S-OD:

@chrippe7: Ställ ett glas med ättika inuti chassit,låt det stå några dagar så kommer du märka stor skillnad.

Ätikan döljer bara lukten tar inte bort något. Är en gammal myt att det hjälper

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Manaflask: Säg det till alla som använt knepet och vet att det fungerar. Har själv fått bort lukten av stall i en bil med ättika.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen men gick faktiskt bra att lösa allt själv, om någon hittar denna tråd i framtiden och inte får resultat med ovan kan den ju prova följande!

Chassi: Rengjorde med Universal All-rengöring från Ajax med citrondoft. För de paneler som har ljuddämpande material så hällde jag rengöringsmedlet på de och lät de ligga så de sög in. Sen tog jag en diskborste och körde en till runda med rengöringsmedel.
Moderkort: Rengjorde de delar som inte är elektronik med bomullstops och Isopropanol(samma som för att ta bort kylpasta). Sedan satte jag denna framför en fläkt och la några tepåsar(Blueberry smak) på moderkortet och lät fläkten stå på i en dag.
RAM: Rengjorde de delar som inte var elektronik med bomullstops och Isopropanol.
PSU: Samma behandling som MoBo, tejpade fast några tepåsar framför luftintaget och satte den framför en fläkt i någon dag.
Vattenkylare: Tepåsar + fläkt för radiatorn och Isopropanol i en handduk använde jag för att torka av kablarna(var ett Fractal S24 så radiator-kablarna var i tyg).

Med fläkt så syftar jag på en vanlig hushållsfläkt kan jag dessutom poängtera.

Nu har jag en komplett dator som inte doftar rök och fungerar alldeles utmärkt! Har jag varit snäll i år kommer tomten med några RGB-fläktar i form av LL120 som ska installeras och sen kan jag lägga upp en bild på mitt bygge

OBS! - Jag tar ej ansvar om någon där ute testar detta och produkterna går sönder, jag har ingen som helst aning om/vad detta kan skada på kort eller lång sikt. Ovan lösning fungerade för mig och allt fungerar som det ska men kan inte garantera samma resultat om någon där ute provar detta. Ligger ingen vetenskap bakom detta utan enbart "hemmalösningar" med en kreativ syn.