Frysningar vid desktop på USB minne

Permalänk
Medlem

Frysningar vid desktop på USB minne

Jag köpte det här usbminnet med läs på 400 och skriv på 300 (upp till).

Det bör väl flyta rätt så väl i ubuntu när man kör ifrån det minnet med en full installation av ubuntu?

Jag tycker det tar väldigt lång tid att köra en uppdatering, den kan även frysa sig en stund när man växlar mellan lite olika tabbar. Vid installationen tog jag "something else" där jag valde minnet med en swap på 8 gig (samma som mängden ram). Resterande tog jag på EXT4 journaling file system. Ska jag lägga till något mer?

Är det något mjukvarurelaterat som man ska köra? Kör jag ubuntu i vmWare på min HD så är det aldrig några frysningar.

Permalänk
Medlem

Enligt denna recension så har just det minnet extremt dålig prestanda när det handlar om slumpmässiga läsningar och i synnerhet skrivningar. 300 MB/s vid skrivning kommer man t.ex. bara i närheten av när man skriver stora sekventiella filer till minnet, handlar det om massor av småfiler (som t.ex. en uppdatering) så kan prestandan i vissa fall dyka ner till långt under 1 MB/s. Notera också att recensionen handlar om 256GB-modellen, 128GB-modellen presterar troligtvis sämre.

Så du har nog tyvärr köpt helt fel minne för att köra Ubuntu ifrån. Om du har möjlighet så bör du lämna tillbaka det, och istället köpa t.ex. ett SanDisk USB 3.1 Extreme Pro Solid State 128GB (se recension).

Som alltid när det handlar om USB-minnen eller minneskort: lita aldrig på tillverkarnas siffror, de kan vara väldigt missvisande.

Permalänk
Medlem

USB-stickor och SD-minne har inte kontroller i sig som ens är i närheten av vad en hyffsad SSD-disk presterar. - har du inte betalat multum för stickan så kan du heller inte förvänta att det sitter tier-1 flashminne i dessa - snarare tier-3 flash...

Skall man köra mycket från USB av olika orsaker så är kanske en USB/SATA-adapter/kapsling för en SSD-disk att föredra, det börja också finnas USB3.1/USB-C kapslingar som även kan hantera M.2-NVMe minne (då USB-C kan bära PCIe-signalering i en av sina protokoll)

de flesta SD-minnen och USB-stickor är rätt usla på småsektorskrivning i stora antal och fort efter varandra - de höga hastigheterna gäller bara för sekventiell skrivning som att ladda över mediafiler.

Permalänk
Rekordmedlem

Skippa usb minnen om det är ett "normalt" os du tänkt ha på det för det funkar dåligt, det finns linuxversioner som är tänkta att köras från ram, ett vettigt val om du ska köra från usb minne.
Om du inte tänker ha ett "special" os så välj en usbansluten ssd för de har mer passande egenskaper och finns med design både som minnespinne elerl extern låda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har kört en hel del från små usb-minnen (8GB Scan-disk usb2) med Ubuntu, CentOS och Open SuSE som har funkat bra, prestandan är lägre än från disk men det mesta laddas ändå med god fart för ett desktop-system. Med små USB-minnen vill man ha så lite swap som möjligt (2GB).

Kolla vad du får för prestanda från din "disk" med #> hdparm -t /dev/sd<x>
(kör kommandot några gånger för att få ett medelvärde)

Om du har möjligheten jämför sedan med vad du får från ett minneskort i RaspbianPI.
Frågan är vad man ska ha systemet till och vilka krävande applikationer man ska köra.
En SSD är så klart att föredra, är behovet att flytta disken mellan olika system kan man sätta den i en liten USB-ansluten disklåda.

(Och en uppdatering från en nyinstallation av en std. Ubunto tar lång tid även med disk.)

Permalänk
Medlem

Väldigt bra svar, tack för hjälpen!
Det är frässten för att ha en utvecklingsmiljö i linux istället för windows.

Permalänk
Medlem

Eller bara ha en terminal uppe med t.ex. "dstat 10" så blir det nog ganska uppenbart att det är skrivningar som är flaskhalsen.

Man kan även googla sig fram till valfri recension av USB minnet och se att skrivningar är långsamma: https://www.storagereview.com/patriot_supersonic_rage_2_usb_f...

Bättre med en USB ansluten SSD än en minnessticka. Man får det man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Väldigt bra svar, tack för hjälpen!
Det är frässten för att ha en utvecklingsmiljö i linux istället för windows.

Om det är det du ska ha (varför du nu har det på ett USB-minne förstår jag verkligen inte) så kör VirtualBox istället, även om du lägger VHDn på USB-disken kan du sätta en fast storlek på filen och undvika lite random access.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@MB: USB ska bara användas för flyttbara filer, backuper eller för live-ISO:n. Att köra ett system en längre tid, dvs mer än 30 minuter segar redan ner systemet. Att använda en egen installation på ett USB-minne är egentligen bara intressant om man har ett eget uppbyggt system som automatiskt återställer en kraschad maskin och exempelvis har en hårddiskavbild som man återställer istället för att installera om, I ett sådant fall kan man konfigurera systemet så att alla inställningar bevaras och att systemet blir som det var när det senast fungerade.

Om man behöver använda systemet på flera maskiner så ska man använda ett speciellt bantat system, i princip MS-DOS eller enbart Linux med TTY. Ett alternativ att kringgå detta är en Linuxdistribution med live-ISO och att köra ett separat minne för att spara filer. Räkna med att du måste stänga av allt godis som förhandsgranskning, räknade av kataloger och filer (vilket drar enorma prestanda av ett system även om det inte syns speciellt på CPU) samt att du även måste göra om detta och andra inställningar varje gång en live-ISO startas.

Räkna även med att du behöver mer än 24 GB RAM för att få plats med en stor cache av en Ubuntu-variant i RAM för att inte hela tiden läsa och skriva till disken. Jag får i princip dubbla prestandan med 64 GB RAM vs. 32 GB. jag ligger på 2 - 6 GB i användning av RAM. (Cachen tar max 50% av ram.)

Ett alternativ till är att skapa en ramdisk och använda en inställning för att alltid spara ramdisken när systemet stängs ner samt att "chroota" till ramdisken. Detta kommer dock att kräva väldigt lång uppstart (60 sek+) och är i princip bara intressant på system med skydd från ändringar, dvs filservrar alternativt enkla hemsidor. Persistent RAM disk, dvs en disk som sparas och återläses vid omstart. En sådan ramdisk behöver vara i princip 16 GB+ och RAM behöver vara 32 GB+ för att få någorlunda prestanda.

Den största boven i dag är förutom långsamma minnen för lite RAM samt "för mycket" grafik. Räkna med dubbelt så mycket RAM som hela ditt system tar på disken. En Ubuntu-variant tar ca 7 - 12 GB på disken vid ren installation med /home på separat partition. Räkna praktiskt 20 GB+ för uppdateringar, /tmp etc. Den katalog som tar mest utrymme är /usr som brukar ligga på 6 GB+.

Jämför man Linux och Windows så har Linux mycket smartare cachehantering vilket innebär mer RAM = mer prestanda. Då i princip allt sparas i cache tills ramminnet behövs av något annat.

Den säkraste metoden om du behöver köra både Linux och Windows är båda systemen på fysiskt separerade diskar och boota om från ditt BIOS bootmeny.

Att banta ner grafiken så som Windows 10 gjort (i alla fall från början) är inte ett dugg för att minska prestandapåverkan, snarare bara att göra det fult och svårläst.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Om man vill ha Linux på en portabel enhet som tar minst möjlig plats kan man använda SSD i mSATA format med mSATA kabinett.

MicroStorage mSata kabinett:
https://www.dustinhome.se/product/5011103632/msata-to-usb30

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CyberNerd:

Om man vill ha Linux på en portabel enhet som tar minst möjlig plats kan man använda SSD i mSATA format med mSATA kabinett.

MicroStorage mSata kabinett:
https://www.dustinhome.se/product/5011103632/msata-to-usb30

Det finns färdiga usb-ssder som ser ut som usbminnen men som i stället har en ssd kontroller och flera minnesceller så de får liknade egenskaper som en vanlig ssd, så mycket mindre än så blir det nog inte och det är ju en smidigare lösning än att bygga ihop nått eget.
https://www.sandisk.com/home/usb-flash/extremepro-usb

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns Linuxvarianter som är anpassade till att köra från USB-minne eller SD-kort. Ett exempel är OMV.

OMV är så litet att det kan köras i huvudsak från RAM och logg-filer läggs på tmpfs (RAM-disk) samt uppdatering av timestamp för access är avstängt.

Jag kör fyra OMV-baserade NAS med operativsystemet på SD-kort. Fungerar fint. Jag har dock lite finare 32GB SanDisk A1-klassade kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux och Android