Permalänk
Medlem

Dålig hastighet med Wifi?

Har lite funderingar.
Har precis ökat upp mitt fiber från 100/10 till 250/100.
Via kabel får jag ca 250mbit utan ploblem.
Men via min Asus router RT-N65U ( Wifi) får jag endast ut drygt 42mbit på min mobil o surfplatta och även min stationära om jag drar ut sladden.
Är Routern för gammal? Har i för sig haft den en del år nu.
Wireless Protocol 802.11a/b/g/n
Data Link Protocol Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11a, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n
Device Type Wireless router - 4-port switch (integrated)
Frequency Band 2.4 GHz / 5 GHz
Antenna Qty 3 ( inbyggda)

Blir det inte bättre än så med denna router?
Vad ska jag i så fall köpa för router utan att bli ruinerad?

Permalänk
Rekordmedlem

Man använder inte wifi om man vill ha snabb uppkoppling.
bortsett från det så är det antagligen dåliga radioförhållanden det handlar om, har du tex grannar, ser du andra ssidn n ditt eget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Gör två olika ssid, ett för 2.4 ett för 5 ghz. Du borde få bättre hastighet om du tvingar dina klienter att använda 5ghz. Men också lite sämre räckvidd, så använd det främst för sånt som brukar vara nära routern. 2.4 ghz bandet är oftast väldigt begränsat av störningar från andra nätverk, blåtand, mikrovågsugnar och allt möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man använder inte wifi om man vill ha snabb uppkoppling.
bortsett från det så är det antagligen dåliga radioförhållanden det handlar om, har du tex grannar, ser du andra ssidn n ditt eget ?

Blir lite svårt att dra en kabel till varje mobil o surfplatta i hushållet
Mycket som går via Wifi i dagens hushåll ju.
Mycket smidigt tycker jag Kräver inte 250mbit på Wifi men 150-200 hade varit nice
I vissa fall när jag mäter så får jag upp 75mbit faktiskt
TV, Xbox, ljudanläggning, stationär dator, laptop, mobiler, surfplattor, google home, vitvaror mm mm .
Mitt wifi blir ganska belastat när jag själv sitter vid den stationära datorn, frugan streamar film på sin platta, grabben spelar online spel på sin platta, musik spelas i bakgrunden på spotify mm mm mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Gör två olika ssid, ett för 2.4 ett för 5 ghz. Du borde få bättre hastighet om du tvingar dina klienter att använda 5ghz. Men också lite sämre räckvidd. 2.4 ghz bandet är oftast väldigt begränsat av störningar från andra nätverk, blåtand, mikrovågsugnar och allt möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset men det är just det med räckvidden som är kasst
Plus att jag gärna vill ha allt på 2.4 Blir smidigast så, så slipper man hoppa mellan de olika hela tiden beroende på vad man vill göra

Permalänk

kan de va värt att ändra kanal på routern? går inte 2,4ghz bandet bara till 100mbits

Permalänk
Medlem

@RichiB:

Din router klarar hög hastighet. Upp till 450 Mbit/s i rå data hastighet (vilket blir kanske 360 Mbit/s i användbar bandbredd.)

Frågan är hur mycket av den hastigheten dina andra enheter kan använda sig av?
För att nå de där 450Mbit/s så behövs tre antenner, och 40MHz kanaler - och naturligtvis störningsfri miljö.
Stödjer dina klienter det?

Har du många olika klienter som försöker köra mot routern, så kommer de till viss del att störa varandra.

Har du mycket störningar i omgivningen så att vissa datapaket tappas, ja då kan TCP-uppkopplingar få drastiskt minskad hastighet.

Wifi är komplicerat. Du kan inte bara titta på routern, utan måste ta med allt annat också för att se var problemet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttish123:

kan de va värt att ändra kanal på routern? går inte 2,4ghz bandet bara till 100mbits

Det finns inga sådana begränsningar i sig för 2.4GHz bandet. Dock så är det bandet rätt smalt, så finns det andra enheter i närheten som också använder 2.4GHz bandet så är det väldigt svårt att undvika att de stör varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

@RichiB:

Din router klarar hög hastighet. Upp till 450 Mbit/s i rå data hastighet (vilket blir kanske 360 Mbit/s i användbar bandbredd.)

Frågan är hur mycket av den hastigheten dina andra enheter kan använda sig av?
För att nå de där 450Mbit/s så behövs tre antenner, och 40MHz kanaler - och naturligtvis störningsfri miljö.
Stödjer dina klienter det?

Har du många olika klienter som försöker köra mot routern, så kommer de till viss del att störa varandra.

Har du mycket störningar i omgivningen så att vissa datapaket tappas, ja då kan TCP-uppkopplingar få drastiskt minskad hastighet.

Wifi är komplicerat. Du kan inte bara titta på routern, utan måste ta med allt annat också för att se var problemet ligger.

20/40 Mhz kanaler är routern inställd på.
Den har 3 inbyggda antenner.
Mobilen jag mäter på är en helt ny OnePlus6t så den borde klara höga hastigheter.
Mäter även på en helt ny platta Huawei Mediapad T5.
Plus att jag mäter på min stationära dator där jag har TP-Link 450Mbit trådlöst

Störningar vet i sjutton, klart grannarna också använder Wifi.
När jag söker wifi så hittar jag mina egna tre nätverk ( 2.4 o 5Ghz ) plus ett annat nätverk jag har i garaget.
Utöver de så ser jag 5st andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

20/40 Mhz kanaler är routern inställd på.
Den har 3 inbyggda antenner.
Mobilen jag mäter på är en helt ny OnePlus6t så den borde klara höga hastigheter.
Mäter även på en helt ny platta Huawei Mediapad T5.
Plus att jag mäter på min stationära dator där jag har TP-Link 450Mbit trådlöst

Störningar vet i sjutton, klart grannarna också använder Wifi.
När jag söker wifi så hittar jag mina egna tre nätverk ( 2.4 o 5Ghz ) plus ett annat nätverk jag har i garaget.
Utöver de så ser jag 5st andra

Vad din router klarar kunde jag leta reda på själv. Frågan är vad dina klienter klarar? Har de också 3 antenner var?

På 2.4GHz så får det plats exakt ett nätverk som använder 40MHz kanalbandbredd. Finns det mer än ett sådant nätverk på 2.4 GHz så kommer de att söra varandra. Med 20MHz kanalbandbredd så får det plats upp till tre nätverk på 20 MHz - om man valt kanaler rätt - utan att de stör varandra alltför mycket.

Troligen så är ditt huvudproblem störningar från omgivningen. På 2.4GHz bandet så är det svårt till omöjligt att undvika störningar om det finns andra nätverk i närheten - bandet är så pass smalt.

Kan du få ut statistik från dina enheter om antal tappade/omsända paket så kan det hjälpa för att se hur stort problem störningar verkar vara. Kan du även se vilken kanalbandbredd och modulering som faktiskt används för sändningr så kan det också vara användbart.
Hur du får fram sådan information får du läsa i manualerna som förhoppningsvis följde med dina enheter.

Permalänk
Medlem

Det är typ max 65mbit riktigt bandbredd på 802.11N 2.4GHZ...
Så kör på 5GHZ så kommer du få en ökning i bandbredd... Men rådet är att köpa en router med AC istället och 5GHZ (AC är endast 5ghz) så kommer enheterna dra mindre ström och gå myyycket fortare!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Det är typ max 65mbit riktigt bandbredd på 802.11N 2.4GHZ...
Så kör på 5GHZ så kommer du få en ökning i bandbredd... Men rådet är att köpa en router med AC istället och 5GHZ (AC är endast 5ghz) så kommer enheterna dra mindre ström och gå myyycket fortare!

okok är detta något vettigt?
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/asus-rt-ac12...
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/asus-rt-ac58...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

okok är detta något vettigt?

Återigen - vad stöder dina klienter? Ingen mening att uppgradera routern om klienterna inte hänger med.
Ingen ide att uppgradera någonting om problemet är störningar - de försvinner inte så lätt.

Prova att köra på 5GHz - helst på en kanal som ligger långt bort från de kanaler andra nätverk använder.

Permalänk
Medlem

Störigt. Men fundera på vad du använder telefonen till. 40 mbit räcker till 4k på netflix. Du laddar Aftonbladets startsida på långt under en sekund. Jag har ärligt talat svårt att hitta appar annat än speedtest som behöver över 40 mbit. Viktigare är latens och stabilitet. Riktigt störigt när man sitter på dass och måste ladda om sidan flera gånger för att få upp allt resultat..

Med det sagt så blr det inte vara omöjligt att komma högre. Vad jag förstått så är 70 mbit normalt över wifi N och 2.4 ghz (1 dataström). AC ger mer. Detsamma gäller 5 ghz. Dock är en praktisk överföring på 40 mbit inte ovanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goddag:

Störigt. Men fundera på vad du använder telefonen till. 40 mbit räcker till 4k på netflix. Du laddar Aftonbladets startsida på långt under en sekund. Jag har ärligt talat svårt att hitta appar annat än speedtest som behöver över 40 mbit. Viktigare är latens och stabilitet. Riktigt störigt när man sitter på dass och måste ladda om sidan flera gånger för att få upp allt resultat..

Med det sagt så blr det inte vara omöjligt att komma högre. Vad jag förstått så är 70 mbit normalt över wifi N och 2.4 ghz (1 dataström). AC ger mer. Detsamma gäller 5 ghz. Dock är en praktisk överföring på 40 mbit inte ovanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

okok det kanske räcker rent ut av hehe men det låter lite faktiskt
Mycket som händer samtidigt ju i nätverket. En streamar film, en streamar serier, en spelar Xbox online, jag sitter vid stationära, spotify igång, tv igång mm mm allt på wifi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RichiB:

okok det kanske räcker rent ut av hehe men det låter lite faktiskt
Mycket som händer samtidigt ju i nätverket. En streamar film, en streamar serier, en spelar Xbox online, jag sitter vid stationära, spotify igång, tv igång mm mm allt på wifi

Dra kabel till allt som kan ansluta via kabel, stäng sedan av wifi på de klienterna, det kommer inte att gå att få till en bra wifilösning om man inte bor så att man inte har något annat/andra som använder samma frekvensområden inom radioräckvidd.
Wifi är en nödlösning för att koppla upp mobila enheter, man ska tex inte koppla upp tv och nasar med wifi

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

okok det kanske räcker rent ut av hehe men det låter lite faktiskt
Mycket som händer samtidigt ju i nätverket. En streamar film, en streamar serier, en spelar Xbox online, jag sitter vid stationära, spotify igång, tv igång mm mm allt på wifi

Ja, men 70 mbit är på 1 dataström. Vilket händer om din telefon bara har en antenn (vilket jag inte vet om den har). Din router har flera antenner och dataströmmar. Ett intressant test är att se om du får lägre bandbredd om du kör speedtest på flera enheter samtidigt. Jag misstänker att summan av alla enheterna är högre än 40 mbit. Kanske rent av 40 * 3 när du kör 3 enheter. Eller så får du 40 / 3 på varje enhet, vilket skulle vara trist.

Jag tror att en av begränsningarna är att du kör N-nätverk. AC är väldigt mycket snabbare på 5 ghz, men även på 2.4 ghz. Dock så kan det vara tillräckligt snabbt tills du kör 8k video på telefonen. Och då köper du nästa generation router med nästa generation Wifi med pengarna du sparat på att inte uppgradera nu.

Permalänk

Jag får ut 95 Mbit ner och 70 upp på min 100/100 Radio-fiber via Wifi så det ska ju inte vara något problem tycker jag att köra trådlöst.
Har dock en riktigt bra Netgear Nighthawk X500 router.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Tack för tipset men det är just det med räckvidden som är kasst
Plus att jag gärna vill ha allt på 2.4 Blir smidigast så, så slipper man hoppa mellan de olika hela tiden beroende på vad man vill göra

Sätt samma ssid på både 5 och 2.4 bandet. Så behöver du inte fundera.

För bättre täckning på 5ghz får du addera en accesspunkt till

Skickades från m.sweclockers.com