Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft arbetar på Chromium-baserad webbläsare för att ersätta Edge

Permalänk

Själva webläsaren behöver inte bli så mycket annorlunda, det är som sagt renderings motorn som ska bytas vilket inte påverkar funktioner i själva webläsaren och inte påverkar slutanvändaren något nämvärt.
Det som blir skillnaden som jag ser det är att det blir enklare att bygga hemsidor som är kompitabla mot webläsare med färre renderings motorer att tänka på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte riktigt det jag försökte få fram. Då har ju användaren aktivt försökt få tag på chrome trots allt bara gjort det på ett dåligt sätt. Det jag menar är att "installera Chrome" brukar vara ikryssat på samma sätt som "installera xxx toolbar" på diverse gratisprogram. Och därför hamnat på mångas datorer av misstag.

Exempel från Adobe flash

Jepp, det där förfarandet är aids. Opt out vid installation av andra grejer. Också noterat det. Som du säger, det hamnar på folks datorer på samma vis som diverse skräptoolbars gjorde en gång i tiden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Testade nu precis att skapa en mapp under en annan bland favoriter i Edge och den klagade inte

Då är det något nyare påfund. Skrev fel tidigare; DEt skulle vara att jag hade testat i en av dom första iterationerna av W10. Det kanske inte hade utvecklats då. Men det är saksamma i dagsläget, då det är Firefox jag föredrar och har ju ändå inte tillgång till Edge.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar Edge. Men edge gillar inte mig...

Använder bookmarks bar flitigt i firefox och har denna syncad där. Har försökt föra över denna till edge ett helt gäng gånger utan framgång.
Edges import från annan webläsare har jag aldrig fått att fungera. Export från firefox till en fil som sedan importeras fungerar nästan. Problemet är att min bookmarks bar inte blir populerad utan istället lägger edge alla bokmärken i en ny mapp kallad bookmarks bar 2 eller nå liknande. Denna visas såklart inte där jag vill då och det går inte att flytta allt innehåll från en mapp till en annan. (och nej jag får inte byta namn på dehär mapparna som jag vill för att rätta till problemet heller)
Verkar inte finnas riktiga foldrar på datorn som motsvarar dessa heller så jag kan inte göra flytten utanför edge vad jag sett.
Såhär har det varit i åratal nu...

Så jag har ju velat testa att migrera och köra edge men utan fungerande migreringsverktyg har jag helt enkelt inte orkat. Lägga in varje site en i taget kommer inte på fråga.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Låter inge vidare bra för konkurrensen om alla ska använda sig av ett och samma företags kod till sin webbläsare. Tycker dessutom Edge fungerar alldeles utmärkt till vanlig webbsurf. Största fördelen med Chrome har väl varit add-ons och snabbheten, och där tycker jag Edge har kommit ikapp tillräckligt för mina behov.

Att Microsoft lägger ned Windows Phone och lägger fokus på att utveckla appar till konkurrenternas plattformar kan jag förstå. Men att ge ytterligare mark åt Google på det här sätter verkar inte vara en bra plan när de själva har egen kontroll över Windows och vad som följer med det (förutom när EU lägger sig i).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Sötast
Skrivet av Infiniti:

Låter inge vidare bra för konkurrensen om alla ska använda sig av ett och samma företags kod till sin webbläsare. Tycker dessutom Edge fungerar alldeles utmärkt till vanlig webbsurf. Största fördelen med Chrome har väl varit add-ons och snabbheten, och där tycker jag Edge har kommit ikapp tillräckligt för mina behov.

Att Microsoft lägger ned Windows Phone och lägger fokus på att utveckla appar till konkurrenternas plattformar kan jag förstå. Men att ge ytterligare mark åt Google på det här sätter verkar inte vara en bra plan när de själva har egen kontroll över Windows och vad som följer med det (förutom när EU lägger sig i).

Skickades från m.sweclockers.com

Dock viktigt att särskilja på Chromium och Chrome (Något som artikeln också borde förtydliga)

Chromium är open source som Chrome bygger på, på samma sätt så kommer nya "edge" vara baserad på Chromium, alltså så använder man renderingstekniker som är lika Chrome - men är baserad på fri mjukvara.

Men visst, spridningen av Chromium baserade projekt ökar såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte riktigt det jag försökte få fram. Då har ju användaren aktivt försökt få tag på chrome trots allt bara gjort det på ett dåligt sätt. Det jag menar är att "installera Chrome" brukar vara ikryssat på samma sätt som "installera xxx toolbar" på diverse gratisprogram. Och därför hamnat på mångas datorer av misstag.

Exempel från Adobe flash

@dlq84 Har jag påstått något annat?

Jag ominstallerade min dator nyligen med Windows 10 Pro 1809 och jag fick inget val att inte installera Edge. Vad kallas det när man inte ens kan välja bort det vid installation?

Utöver Edge fick jag också en massa bloatware installerad i from av mobilspel och annat trams. Tog tid att få bort all skit som installeras med Windows 10. Microsoft suger verkligen getpung ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Måste visa denna för min kollega, han kallar fortfarande IE för "internet".

It's the button for the internet..

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag ominstallerade min dator nyligen med Windows 10 Pro 1809 och jag fick inget val att inte installera Edge. Vad kallas det när man inte ens kan välja bort det vid installation?

Utöver Edge fick jag också en massa bloatware installerad i from av mobilspel och annat trams. Tog tid att få bort all skit som installeras med Windows 10. Microsoft suger verkligen getpung ibland.

Jag har inte påstått att microsoft skulle vara bättre. Om det var det du försökte antyda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har inte påstått att microsoft skulle vara bättre. Om det var det du försökte antyda.

Du påstod "Chrome är väl bara vanlig för att folk råkar installera den när de installerar gratisprogram?". Vad är då inte Edge om det är installerat på varenda dator med Windows 10?

Själv kör jag Firefox och har inte ens Chrome installerat på min dator.

Permalänk
Snusfri

Usch, Chrome är skräp och borde förbjudas.
Edge är en riktigt bra browser och är min sekundära efter Pale Moon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Blergh mer Chromium. Gillar Edge faktiskt, även om jag kör Vivaldi (som också bygger på Chromium men fler alternativ är ju alltid bra).

Skrivet av lilu:

Som webbutvecklare tycker jag att Edge och IE är gräsligt att arbeta med.

Webbutvecklare är inte som annat folk. IE kan jag fatta, men Edge också? Något bättre borde det ju vara, som jag fattt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Du påstod "Chrome är väl bara vanlig för att folk råkar installera den när de installerar gratisprogram?".

Och det betyder inte att jag tror Edge är vanlig pga att alla aktivt väljer att installera den webbläsaren.

Citat:

Vad är då inte Edge om det är installerat på varenda dator med Windows 10?

Vet inte vad edge inte är använt den för lite, men det lilla jag använt den så har det fungerat fint.

Citat:

Själv kör jag Firefox och har inte ens Chrome installerat på min dator.

Fint själv kör jag Opera när jag får välja.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Måste vara kul för de som jobbade med KHTML en gång i tiden. Från helt okänt litet projekt till att driva alla stora webläsare utom Mozilla.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Och det betyder inte att jag tror Edge är vanlig pga att alla aktivt väljer att installera den webbläsaren.
Vet inte vad edge inte är använt den för lite, men det lilla jag använt den så har det fungerat fint.

Fint själv kör jag Opera när jag får välja.

Chrome till skilland från Edge har ett otroligt stört utbud av plugins (Vilket inte ens finns till Edge), detta gör att Chrome blir ett självklart val i många fall.

Varför man då väljer att köra Chrome över Firefox är en bättre fråga, personligen tycker jag om Chrome mer pga integrationen med google kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Låter inge vidare bra för konkurrensen om alla ska använda sig av ett och samma företags kod till sin webbläsare. Tycker dessutom Edge fungerar alldeles utmärkt till vanlig webbsurf. Största fördelen med Chrome har väl varit add-ons och snabbheten, och där tycker jag Edge har kommit ikapp tillräckligt för mina behov.

Att Microsoft lägger ned Windows Phone och lägger fokus på att utveckla appar till konkurrenternas plattformar kan jag förstå. Men att ge ytterligare mark åt Google på det här sätter verkar inte vara en bra plan när de själva har egen kontroll över Windows och vad som följer med det (förutom när EU lägger sig i).

Skickades från m.sweclockers.com

Fast vi har ju kvar Firefox som numera (efter några "dåliga" år) är en mycket bra web-läsare och renderingsmotor. Och den utvecklas av en stiftelse så det är en mycket långsiktig produkt.

Permalänk
Medlem

En sak jag hatar med Edge är att saker som Disqus inte funkar som live feed, man måste refresha sidan hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Edge är en bra webbläsare, men jag personligen föredrar Firefox. Men det finns bra saker med Edge, Firefox och Chrome, alla har saker jag tycker om.

Jag tycker det låter rätt dumt att lägga ner Edge och köra på Chromium's motor Blink istället.
Chrome behöver abstrahera och krångla till det med olika lager för att kunna funka på Windows, macOS, Linux, Android, mfl.
Microsoft kan med sin egen motor ha en webbläsare specialbyggd för Windows som inte nyttjar abstraktioner och istället verkligen nyttjar direkta plattformsanrop och teknik som är native till Windows.

Så Microsoft kan nog få en snabbare och mer resurssnål webbläsare om dom bygger en själv helt på egen teknik än om dom använder Chromium.

Dessutom om dom anammar Blink motorn så blir det ju en monokultur på webben där allt är Blink. Det är inte bra för innovation eller säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte riktigt det jag försökte få fram. Då har ju användaren aktivt försökt få tag på chrome trots allt bara gjort det på ett dåligt sätt. Det jag menar är att "installera Chrome" brukar vara ikryssat på samma sätt som "installera xxx toolbar" på diverse gratisprogram. Och därför hamnat på mångas datorer av misstag.

Exempel från Adobe flash

@dlq84 Har jag påstått något annat?

Good guy google, dom förstår att Safari är som Linus säger "A hot piece of garbage"

Själv kör jag Chrome för jag gjort det länge, körde firefox förr i tiden.
Aldrig gillar interface på Opera, Firefox så chrome passar mig bättre, och har aldrig problem med någon av dom så spelar mindre roll ur den synpunkten.

Föredrar dock äldre Chrome design personligen.

Permalänk
Medlem

Har kört på Opera i över ett decennium och kommer fortsätta med det :^) Kan inte komma på någon vettig anledning till att köra Google Chrome istället för Opera. Opera i princip är Google Chrome fast bättre. Även plugins/addons/whatever skapta för Google Chrome fungerar på Opera. Man får extra grejer utan att ge upp något.
Det enda dåliga är när någon hemsida tvingar en att använda en specifik webbläsare utan någon direkt anledning, som till exempel som tv4play. "du måste använda en av dessa 3 because reasons"

Dom tvingar en att använda en av dessa tre webbläsare för att det "ska fungera bra", även fast det inte fungerar bra sen när man gör det. När jag använder Chrome så måste jag först titta på reklamen, sen ladda om hemsidan och titta på reklamen igen, och sen börja titta på det jag faktiskt ville se. Annars fortsätter bara ljudet spela medan bilden är fryst efter första rundan reklam.
Innan dom tvångsblockerade andra webbläsare än dessa så använde jag såklart Opera som vanligt, och då fungerade det utan problem. The irony...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Blergh mer Chromium. Gillar Edge faktiskt, även om jag kör Vivaldi (som också bygger på Chromium men fler alternativ är ju alltid bra).

Webbutvecklare är inte som annat folk. IE kan jag fatta, men Edge också? Något bättre borde det ju vara, som jag fattt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha. Jag håller med om att Edge är något bättre än IE. Utvecklar mycket mot Microsoft Dynamics 365, och där är prestandan fruktansvärd dålig i IE. Edge är marginellt bättre, men Chrome ligger väldigt långt före. Lite lustigt när produkten är från Microsoft. Sämst stöd/prestanda i sin egen browser. Är bara glad om det blir ändring på detta!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Problemet med Edge, till skillnad mot IE, har väl aldrig primärt varit att Edge är långsamt eller instabilt?

Fler har vant sig vid annat efter floppen med IE och Edge ligger gräsligt efter med design och funktioner.

Själv kör jag Opera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tycker fortfarande att Explorer känns stabilast för det jag pysslar med. Snabbare än Edge på min PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Chrome är väl bara vanlig för att folk råkar installera den när de installerar gratisprogram? Det brukar ju vara ikryssat tillsammans med massa sök "toolbars"

Jag använder främst opera. De gånger jag är vid en dator som bara har edge så är det inga problem lite dåligt med funktioner bara, men syftet är väl att den ska vara simpel att använda.

Har aldrig vart med om att Chrome installeras med andra program. Själv har jag använt Chrome sen betan 2008(?). Använder den även på alla iPhones, iPads och laptops jag haft. Tycker det är den bästa webbläsaren av alla. Snabb och bästa gränssnittet och har alla funktioner jag behöver.
Innan dess använde jag firefox och innan dess typ IE och Netscape xD

Har dock 7 webbläsare installerade på datorn. Använder olika till olika saker, men 99% av fallen är Chrome bäst.

Får hoppas för Microsofts skull att denna blir bättre än IE och Edge tredje gången gillt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Vägledare

Var relativt nyligen dom la till möjligheten att söka från kontextmenyn. Att det skulle ta dom en sån tid att lägga till vad som idag är en grundläggande funktion i en webbläsare är rätt kasst.

Permalänk
Medlem

"Webbläsaren Edge har dock aldrig nått några stora framgångar och nu rapporterar Windows Central att Microsoft arbetar på en ersättare till den. Den går under namnet Anaheim och använder renderingsmotorn Chromium, vilken även används för Googles webbläsare Chrome."

@Epic: Chromium är inte en renderingsmotor som det står i artikeln. Chromium är ett open source projekt som chrome och andra derivat bygger på. Chromium och Chrome använder Blink(fork av tidigare motor Webkit) som renderingsmotor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av justabit:

"Webbläsaren Edge har dock aldrig nått några stora framgångar och nu rapporterar Windows Central att Microsoft arbetar på en ersättare till den. Den går under namnet Anaheim och använder renderingsmotorn Chromium, vilken även används för Googles webbläsare Chrome."

@André: Chromium är inte en renderingsmotor som det står i artikeln. Chromium är ett open source projekt som chrome och andra derivat bygger på. Chromium och Chrome använder Blink(fork av tidigare motor Webkit) som renderingsmotor.

Tack, rättar till det.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Tycker Edge är en riktigt trevlig webbläsare, strular betydligt mindre än både chrome och firefox. Känns rappare än båda 2 på nåt sätt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

T.om Microsoft själva installerar Chrome

https://www.youtube.com/watch?v=q4rL_Lnt6kA