Kan man ställa chassifläktar efter både CPU- och GPU-temperatur?

Permalänk
Medlem

Kan man ställa chassifläktar efter både CPU- och GPU-temperatur?

Har ett MSI 1060 3GT som når 83 grader vid spel. Borde inte vara något större problem tänker jag men enligt HWMonitor så slår den i "temperature limit" (1 under en spelsession) och under gårdagen såg jag två svarta fyrkanter (1x1 cm) i en sekund och jag klurar på om det kan ha varit artefakter. Häromdagen frös även spelet i två sekunder men jag avfärdade det som serverproblem.

Jag har inte tänkt på det tidigare men ersatte min Intel stock-kylare förra veckan med en Noctua towerkylare och jag klurar på om det kan ha påverkat negativt. GPU-fläktarna låter ordentligt när de varvar upp (76% - 2326 RPM) samtidigt som chassiväggen blir varm. Möjligt att den gamla CPU-kylaren bara maskerade genom att låta lika högt.

Chassifläktarna (120 mm - 2 in, 1 ut) är inställda i BIOS att gå efter CPU:n som inte når över 63 grader med resultatet att fläktarna rör sig mellan 600-900 RPM beroende på load. Min tanke är att försöka synka fläktarna till både GPU och CPU för att enkelt kunna dra upp dem till 1100-1200 RPM och få lite frisk luft i datorn utan att behöva höra dem vid CPU-intensiva arbeten. Tyvärr verkar det inte finnas något sådant alternativ i BIOS, enbart "system temperature" som bara kommer upp i 48 grader. Alternativt så får jag väl ladda ner Afterburner och ändra grafikkortets fläktkurva men jag tycker att den låter ganska illa redan idag trots att den inte är nära 100%.

Överreagerar jag eller finns det en smidig lösning?