Borde jag hoppa av min utbildning?

Permalänk
Medlem

Borde jag hoppa av min utbildning?

Hej! Ursäkta textväggen, men känner att ju mer kontext som finns, desto bättre kan ni förstå mig.

Jag pluggar för närvarande andra året på en civilingenjörsutbildning. Egentligen skulle jag ha påbörjat det tredje året nu i höstas. Ända sedan jag började på programmet så har jag mått rätt dåligt och dessutom haft dåliga rutiner, vilket lett till dåliga resultat vilket i sin tur lett till att jag har känt mig rätt uppgiven och omotiverad till att plugga och att jag mår ännu sämre. Mina rutiner har blivit mycket bättre men jag upplever att jag saknar så mycket kunskap från första året att det gör utbildningen extremt svår.
Programmet var inte heller som jag förväntade mig, men jag har inte funderat på om jag verkligen hamnat rätt - fram tills nu.

I gymnasiet hade jag alltid ganska svårt för beräkningsämnena, matte och fysik (betyg C), men betydligt lättare för att plugga in och resonera kring teorikunskap, vilket biologi och till viss grad även kemi innehöll (båda betyg A). Redan innan jag hoppade på ingenjörsprogrammet jag går nu så hade jag svårt att bestämma mig för om jag skulle välja det eller läkarprogrammet. Problemet var att jag inte hade betygen till att ta mig in på det sistnämnda. Med tanke på den sitsen jag befinner mig i just nu, och med tanke på att även flera andra i klassen vågat hoppa av under sommaren, så funderar jag på att istället hoppa av programmet, börja jobba samtidigt som jag pluggar inför högskoleprovet. Jag har sneglat lite på gamla prov under veckan och matematiken, som var min svaga del tidigare, har jag inga som helst problem med nu efter två år av ingenjörsstudier. Jag känner därmed att det finns hopp.

Jag tror själv att utbildningen hade passat mig mycket bättre på grund av att det inte är just så beräkningstungt och att jag alltid haft intresse och haft lätt för både biologi och kemi.

Det som skrämmer mig lite är att jag börjar känna mig lite gammal. Kommer vara 22 år om jag börjar nästa höst och att programmet är fem och ett halvt år. Jag har ju iofs i dagsläget 4 år kvar (minst). Men det känns läskigt att faktiskt ta steget och hoppa av.

Alla synpunkter, idéer och resonemang är positiva.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Något som brukar hjälpa mig i dilemman är listor. Gör en egen lista med för och nackdelar till att hoppa av.

Jag tror inte det är en bra idé att plugga något man inte tycker är kul men samtidigt kan det vara svårt att bedömma. Ett år är inte jättelång tid och du kanske bara ligger i en svacka i livet just nu. Men du behöver inte ha någon ålders nojja, du är fortfarande ung, det tar tid att hitta rätt.

Permalänk
Medlem

Man är aldrig för gammal att utbilda sig jag är 25 och hoppade på civil nu så jag kommer vara 30 när jag är klar

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag började plugga en femårig utbildning vid 25-26 nånstans, ångrar det inte nånstans.

Men var säker på att du faktiskt kommer in på läkarprogrammet, du bör åtminstone ha gjort ett HP på 1.7 för att tänka att du ska kunna plugga upp till 1.9-2.0 tänker jag.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Tror du att du har en chans att komma in på läkarlinjen så ge det en chans tycker jag. 22 år är ingen hög ålder för att börja med en ny universitetsutbildning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Hej! Ursäkta textväggen, men känner att ju mer kontext som finns, desto bättre kan ni förstå mig.

Jag pluggar för närvarande andra året på en civilingenjörsutbildning. Egentligen skulle jag ha påbörjat det tredje året nu i höstas. Ända sedan jag började på programmet så har jag mått rätt dåligt och dessutom haft dåliga rutiner, vilket lett till dåliga resultat vilket i sin tur lett till att jag har känt mig rätt uppgiven och omotiverad till att plugga och att jag mår ännu sämre. Mina rutiner har blivit mycket bättre men jag upplever att jag saknar så mycket kunskap från första året att det gör utbildningen extremt svår.
Programmet var inte heller som jag förväntade mig, men jag har inte funderat på om jag verkligen hamnat rätt - fram tills nu.

I gymnasiet hade jag alltid ganska svårt för beräkningsämnena, matte och fysik (betyg C), men betydligt lättare för att plugga in och resonera kring teorikunskap, vilket biologi och till viss grad även kemi innehöll (båda betyg A). Redan innan jag hoppade på ingenjörsprogrammet jag går nu så hade jag svårt att bestämma mig för om jag skulle välja det eller läkarprogrammet. Problemet var att jag inte hade betygen till att ta mig in på det sistnämnda. Med tanke på den sitsen jag befinner mig i just nu, och med tanke på att även flera andra i klassen vågat hoppa av under sommaren, så funderar jag på att istället hoppa av programmet, börja jobba samtidigt som jag pluggar inför högskoleprovet. Jag har sneglat lite på gamla prov under veckan och matematiken, som var min svaga del tidigare, har jag inga som helst problem med nu efter två år av ingenjörsstudier. Jag känner därmed att det finns hopp.

Jag tror själv att utbildningen hade passat mig mycket bättre på grund av att det inte är just så beräkningstungt och att jag alltid haft intresse och haft lätt för både biologi och kemi.

Det som skrämmer mig lite är att jag börjar känna mig lite gammal. Kommer vara 22 år om jag börjar nästa höst och att programmet är fem och ett halvt år. Jag har ju iofs i dagsläget 4 år kvar (minst). Men det känns läskigt att faktiskt ta steget och hoppa av.

Alla synpunkter, idéer och resonemang är positiva.

Resonemanget med att du tycker du är för gammal borde du försöka att släppa så snabbt som möjligt. Du är inte gammal, du är 22 år och har all tid i världen att fundera på vad du vill göra i livet. Snarare är det värre om du skulle tvinga dig själv att plugga något som du sen om 10-20 år känner att du mår skit av och inte trivs med och så har du inte bara slösat 5,5 år på en utbildning utan också då slösat 10-20 år på ett jobb du inte brinner för...

Ta dig tiden att verkligen kontemplera vad du vill göra. Jobba, res, lev och framförallt sluta stressa! Det är ett viktigt beslut du har att fatta och inget du ska stressa fram. Bättre att du hoppar av så inte CSN börjar gnälla över alltför dåliga resultat så att när du sen hittat det du verkligen fastnat för så blir det problem då istället

Permalänk
Medlem

Det första att komma ihåg är att det är sällan man är för gammal för att göra något nytt. Jag är 26 och ska studera igen.
Samt om du mår dåligt av den utbildning du gör nu så bör det ta i hands med på ett eller annat sätt. Det är inte bra att må dåligt i längden även om man tror man kan kämpa på så är det bra att göra något innan stora problem kan uppstå.
om du inte längre känner för denna utbildning så ja, det är surt att spenderat år på det. Men om du gör klart det kanske du inte vill jobba inom något relaterat till det oavsett.

Jag hade nog hoppas av själv, om jag inte vill göra det, mår dåligt av det och ej kan hantera det hela vet jag själv, så som jag fungerar, att om jag fortsätter kommer jag bara må sämre. Och det är inte värt det.

Du ska aldrig känna sig som en förlorare bara får att hoppa av. Se det som en läxa för framtiden. Nu vet du mer om dig själv, vad du vill och var du kanske vill gå. Man vet aldrig sådant utan att pröva, vilket du nu har.

Vad har du för andra alternativ till utbildning eller jobb? Hobby du kan utveckla?
hela min familj fungerar på att jobba 5-7år på ett ställe och sedan antingen byta eller utbilda sig på något nytt. Vi blir alla uttråkad eller liknande och vill göra något annat. Det är inget farligt eller dåligt utan bara positivt. Vi lär oss mer, vi vet vad som fungerar och ej fungerar.

Du är 22 och har hela livet framåt, det är okej. På jobbet har vi en man som precis blev klar. Han blev advokat nu. Han fyllde nyligen 46.

Du kan alltid göra något annat. Men det gäller att fundera igenom det helt. Är problemet att du inte gillar det, eller att det går dåligt? Kan det vara så att du kanske behöver lite hjälp att få till rutiner och studier? Det är aldrig fel att få hjälp och många saker är inte alltid lätt.

Det kanske finns mycket inom kemi du istället vill studera? Många intressanta jobb inom det området.

Hur som, fundera på det. Diskutera med nära och kära kanske? Brukar jag göra. Bjuda över några polare på öl och prata framtid är alltid nice.. Men glöm aldrig att ta vara på dig själv och sitt eget välmående. Jag har inte gjort det förr och det slutade dåligt för mig. Men men, man växer för varje dag!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Om du känner att detta inte är för dig, hoppa av. Som andra säger så är det inget fel med att börja plugga ny utbildning vid 22 års ålder. Jag skulle dock fundera starkt på om det verkligen är läkarprogrammet som är rätt för dig så att du inte ångrar dig igen.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Inaktiv

Åldern är såklart alltid ett problem, börjar man läsa ett nytt program efter man är 30 så bör man verkligen ge 100% på att klara det. Ju yngre man är ju fler chanser har man på sig att lyckas.
Är man så ung som TS så är det väldigt konstigt att ens prata om ålder som ett problem, det skulle isåfall vara om TS inte ännu hade läst klart gymnasiet och fundera på att börja läsa detta. Då hade TS varit sent ute, men inte nu.

Angående utbildning så vet jag folk som har läst civilingenjörsprogrammet i runt ett år, lyckas dåligt och sedan valt högskoleutbildningen istället och fullständigt briljerat bland studenterna.
De som klarar första året dåligt brukar inte få CSN andra året och därför hoppa av.

Läkarprogrammet så har jag själv många fördomar kring denna, som stentufft att komma in. Tror man att man kan fixa det genom högskoleprovet, ja testa och gör såna prov för att se om det känns värt.

Permalänk
Inaktiv

Enklaste först, du är inte alls gammal. En fd jobbarkompis började på civ.ing. vid 40 och hade inga större grubblerier runt det.

Vet inte vilken linje du går på och hur programmet ser ut men att det är jobbigt andra året är nog rätt nog rätt vanligt. År 1 och 2 brukar handla om grunderna och då blir det gärna matte och kanske också rätt tungt. År 3 och därefter kommer nog både vara lättare och mera i din smak.

Snacka med folk och lägg upp ett eget program ända till examen som du känner passar dig. Hittar du inget alls som passar dig så får du väl söka lyckan på annat håll.

Sedan ser jag att du sitter i Göteborg. Götet i november och december kan få vem som helst att fundera över meningen med livet. Kolla upp vad skolan kan erbjuda för godis och stick sedan söderut en vecka för att ta dig en lite gladare funderare, gärna vid poolen med en parasoll-drink i handen.

Permalänk
Medlem

Vad många svar! Tack allihopa! Jag försöker svara lite generellt här istället för att citera er alla individuellt.

@Elghinnarisa det är faktiskt kemiteknik som är inriktningen jag pluggar just nu. Jag förväntade mig att det skulle vara mer ren kemi, men det känns som att allt just nu handlar om pumpar, reaktorer, destillationskolonner och all utrustning runtomkring, vilket jag inte riktigt förväntade mig när jag började programmet. Det är inte förrän under master som man kan välja en ren kemimaster.
Jag tror nog att jag hade tyckt att programmet var helt okej om jag hade lyckats bättre från början. Hade jag haft betygen till att välja läkare efter gymnasiet så tror jag nog fortfarande att jag hade gjort det, även om det inte är helt säkert.

Tack till er som säger att jag inte är för gammal. Det känns skönt att höra. Jag har någon form av inre press på mig själv att bli klar så fort som möjligt, vilket kan vara lite stressigt, speciellt med tanke på den sits jag hamnat i nu.

Jag har tittat på antagningskraven och i Göteborg så ligger det på 1,70-1,75. Det blir svårt att flytta någon annanstans då jag redan förbrukat en del av mitt CSN och i Göteborg har jag möjlighet att bo hemma ett tag. Om man inte ska jobba extra då dvs.

Jag skulle väl kunna försöka stanna kvar på utbildningen fram tills HP skrivs i vår. Dock innebär det att jag antaglugen kommer behöva plocka ut en extra termin CSN för att klara mig tills dess. Den terminen hade varit skön att ha om man byter program, vilket är anledningen till att jag helt funderar på att hoppa av istället.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Hej! Ursäkta textväggen, men känner att ju mer kontext som finns, desto bättre kan ni förstå mig.

Jag pluggar för närvarande andra året på en civilingenjörsutbildning. Egentligen skulle jag ha påbörjat det tredje året nu i höstas. Ända sedan jag började på programmet så har jag mått rätt dåligt och dessutom haft dåliga rutiner, vilket lett till dåliga resultat vilket i sin tur lett till att jag har känt mig rätt uppgiven och omotiverad till att plugga och att jag mår ännu sämre. Mina rutiner har blivit mycket bättre men jag upplever att jag saknar så mycket kunskap från första året att det gör utbildningen extremt svår.
Programmet var inte heller som jag förväntade mig, men jag har inte funderat på om jag verkligen hamnat rätt - fram tills nu.

I gymnasiet hade jag alltid ganska svårt för beräkningsämnena, matte och fysik (betyg C), men betydligt lättare för att plugga in och resonera kring teorikunskap, vilket biologi och till viss grad även kemi innehöll (båda betyg A). Redan innan jag hoppade på ingenjörsprogrammet jag går nu så hade jag svårt att bestämma mig för om jag skulle välja det eller läkarprogrammet. Problemet var att jag inte hade betygen till att ta mig in på det sistnämnda. Med tanke på den sitsen jag befinner mig i just nu, och med tanke på att även flera andra i klassen vågat hoppa av under sommaren, så funderar jag på att istället hoppa av programmet, börja jobba samtidigt som jag pluggar inför högskoleprovet. Jag har sneglat lite på gamla prov under veckan och matematiken, som var min svaga del tidigare, har jag inga som helst problem med nu efter två år av ingenjörsstudier. Jag känner därmed att det finns hopp.

Jag tror själv att utbildningen hade passat mig mycket bättre på grund av att det inte är just så beräkningstungt och att jag alltid haft intresse och haft lätt för både biologi och kemi.

Det som skrämmer mig lite är att jag börjar känna mig lite gammal. Kommer vara 22 år om jag börjar nästa höst och att programmet är fem och ett halvt år. Jag har ju iofs i dagsläget 4 år kvar (minst). Men det känns läskigt att faktiskt ta steget och hoppa av.

Alla synpunkter, idéer och resonemang är positiva.

Jag pratar med folk dagligen som är inne på att studera till läkare, men 9 av 10 gånger vet de inte vad läkarprogrammet handlar om alt. att någon annan utbildning passar dem bättre. Det känns som folk tror att är man intresserad av kemi och biologi så är läkarprogrammet det enda alternativet att studera till.
Det du bör börja med är att fundera på vad du faktiskt är intresserad av, för att sedan sondera genom alla de utbildningar som finns. Ibland är det bättre att ta ett steg tillbaka innan man fortsätter framåt. Jag själv arbetade 6-7 år innan jag kom fram till vad jag ville göra.

Permalänk
Medlem

Var i Skottland för några år sedan. Träffade på en svensk som nyligen hade flyttat till norra skottland.
Han hade pluggat till tandläkare vid 50års ålder och sedan flyttat dit.

Du kommer vara klar när du är 27-28 och ca 40år kvar till pension.
Din ålder är det minsta problemet.

Permalänk
Medlem

Du vill läsa kemi och biologi... Men du läser till civilINGENJÖR . Du blir alltså en ingenjör, med lite vinklad inriktning. Men en ingenjör. Det innebär matte och fysik.

Du ska helt klart byta program! Mitt tips är att kolla in Göteborgs Universitet istället. Där kan du läsa till just kemist. Lite enklare beräkningar krävs såklart (molmassa o dylikt) men lätta saker. Annars är det mycket laborationer o annat sköj.

Vill du ha lite biologi också så kan jag rekommendera Molekylärbiologi. Då får du både kemi och biologi samt satsar på ett framtidsyrke som dessutom är stort i Göteborg.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hearken:

Jag pratar med folk dagligen som är inne på att studera till läkare, men 9 av 10 gånger vet de inte vad läkarprogrammet handlar om alt. att någon annan utbildning passar dem bättre. Det känns som folk tror att är man intresserad av kemi och biologi så är läkarprogrammet det enda alternativet att studera till.
Det du bör börja med är att fundera på vad du faktiskt är intresserad av, för att sedan sondera genom alla de utbildningar som finns. Ibland är det bättre att ta ett steg tillbaka innan man fortsätter framåt. Jag själv arbetade 6-7 år innan jag kom fram till vad jag ville göra.

Ja, kan absolut hålla med om din bild av folk som säger att dom vill plugga till läkare. Och det är klart, jag har ju inte heller 100% koll på allt som ingår i utbildningen. Dock vet jag att det inte är lika beräkningstungt som mitt nuvarande program, vilket jag uppskattar. Utöver det så handlar det mycket om tre ämnen jag tycker är intressanta, nämligen biologi, fysiologi och kemi. Detta, tillsammans med mer teoribaserad problemlösning lockar mig mer än att den typ av problemlösning jag håller på med nu, som ofta innebär tunga beräkningar.

Självklart finns det andra utbildningar inom biologi och kemi, men dessa tycker jag helt enkelt inte verkar lika intressanta.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har nästan gjort den resa du funderar på. Började civ ing direkt efter gymnasiet och bytte till läkare efter 2,5 år. Började HT17 så har gått 3 terminer läk nu och inte ångrat det en sekund. Jag började som 22 år gammal och medelåldern i klassen ligger runt 20-21 så du behöver inte tänka att du är för gammal. Har du några frågor så är DM öppen

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

22 år, är väl inte torr bakom öronen ännu? ;D

Att plugga något man mår dåligt av skulle jag inte rekommendera, däremot vad du ska göra istället kan jag inte råda om.

Permalänk
Medlem

Som så många andra har skrivit så är 22 år ingen ålder.
Det låter som att du har valt fel utbildning. Ingen skam med det, det är svårt att veta i förväg vad som passar.
Som du har märkt - missar man saker i början av utbildningen så blir det ännu värre senare när man dels måste läsa in de kunskaper man missat samtidigt som det kommer en massa nytt.

Prata med någon studievägledare - det är sådant här de är till för.
Och var öppen för att det kanske inte är just läkarprogrammet som passar dig bäst.

Permalänk
Medlem

Ja, risken med att hoppa av är ju att jag sedan inte kommer in på läkarprogrammet och i så fall vet jag inte riktigt vad jag vill göra. I så fall får man börja se sig omkring på vad som finns.

Jag kommer plugga stenhårt tills januaritentorna, och om dom går vägen så kommer jag nog att ansöka om CSN igen och fortsätta fram tills terminen är slut. Dock kommer jag skriva HP och det känns som att det är med resultatet i hand som man kanske bör ta beslutet att hoppa av. Får se vad som händer, men det känns redan nu som att jag fått en tydligare idé över hur jag bör gå till väga framöver.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tjo,
Mina tankar och funderingar nedan som jag fick när jag läste vad du skrev.

Skrivet av Axxident:

Hej! Ursäkta textväggen, men känner att ju mer kontext som finns, desto bättre kan ni förstå mig.

Jag pluggar för närvarande andra året på en civilingenjörsutbildning. Egentligen skulle jag ha påbörjat det tredje året nu i höstas. Ända sedan jag började på programmet så har jag mått rätt dåligt och dessutom haft dåliga rutiner, vilket lett till dåliga resultat vilket i sin tur lett till att jag har känt mig rätt uppgiven och omotiverad till att plugga och att jag mår ännu sämre. Mina rutiner har blivit mycket bättre men jag upplever att jag saknar så mycket kunskap från första året att det gör utbildningen extremt svår.
Programmet var inte heller som jag förväntade mig, men jag har inte funderat på om jag verkligen hamnat rätt - fram tills nu.

Provat att prata med en studievägledare? Jag vet inte exakt hur en sån kan hjälpa dig men jag tror det är just för såna här situationer som dom finns. Och jag är ganska säker det finns en på din skola.
Har du provat att plugga ihop med klasspolare? Själv hade jag ganska lätt för skolan fram till gymnasiet men på högskolan så sa ju lärarna inte till en när/var/hur/vad man skulle plugga till veckan efter så jag med min obefintliga självdisciplin pluggade inte. Eller jo, 2v innan tentorna började jag panikplugga gamla tentor, fattade knappt hälften, brände nog 60-70% av tentorna jag skrev. Jag måste varit den i klassen som skrev flest tentor(jag räknar in omtentorna med) men som tur var det någon annan polare i klassen med dom brände tentor som jag kunde plugga ihop med och förr eller senare så klarade jag tillräckligt med tentor för att få ut en examen. Men jag har ett par stycken i klassen att tacka för det. Hade aldrig klarat av det på egen hand. Men detta vill jag ha sagt att du inte borde ge upp. Ska du ge upp så ska det ju vara för att du vill något annat och inte bara för att det är jobbigt. T.ex. hoppa av om du kommer in på läkarprogrammet eller om du har hittat ett vettigt jobb. Men hoppa absolut inte av plugget för att sedan börja leta efter ett jobb och upptäcka att det var jäkligt svårt att hitta ett jobb utan en utbildning eller tidigare arbetserfarenheter och att dela ut tidningar inte kommer betala hyran.

Skrivet av Axxident:

I gymnasiet hade jag alltid ganska svårt för beräkningsämnena, matte och fysik (betyg C), men betydligt lättare för att plugga in och resonera kring teorikunskap, vilket biologi och till viss grad även kemi innehöll (båda betyg A). Redan innan jag hoppade på ingenjörsprogrammet jag går nu så hade jag svårt att bestämma mig för om jag skulle välja det eller läkarprogrammet. Problemet var att jag inte hade betygen till att ta mig in på det sistnämnda. Med tanke på den sitsen jag befinner mig i just nu, och med tanke på att även flera andra i klassen vågat hoppa av under sommaren, så funderar jag på att istället hoppa av programmet, börja jobba samtidigt som jag pluggar inför högskoleprovet. Jag har sneglat lite på gamla prov under veckan och matematiken, som var min svaga del tidigare, har jag inga som helst problem med nu efter två år av ingenjörsstudier. Jag känner därmed att det finns hopp.

Har du provat kolla upp möjligheterna att plugga utomlands? Jag tänker främst på EU-länderna i Östeuropa. Jag har genom åren träffat en del personer både från Sverige och andra länder som valt att plugga i Östeuropa. Blev lite förvånad då det aldrig hade varit mitt förhandsval att plugga där i kombination med lite fördommar. Men vad alla dom hade gemensamt som jag pratat med var att dom var väldigt positiva till det. T.ex. en polares kusin träffade jag på hennes student. Hon skulle börja plugga läkarprogrammet i Polen på hösten. Jag undrade såklart varför en ung 18årig tjej gjorde det valet. Det visade sig att hennes storasyster redan pluggade där och tyckte det var toppen. I de andra länderna inom EU så kan du plugga gratis och CSN räcker längre i östeuropaländerna. Har även träffat folk som valt att flytta och pluggat till tandläkare i (jag tror det var) Bulgarien. Fick direkt jobb sen i Irland. Har även en svensk polare (han hade iofs rumänskt ursprung) som funderade på att plugga till läkare i Rumänien och var väldigt nära att flytta dit men valde IT i Sverige istället. Själv har jag ingen egen erfarenhet av det men det känns som att det kan va värt att kolla upp. En bo och leva lite utomlands är inte heller en dum erfarenhet.

Skrivet av Axxident:

Jag tror själv att utbildningen hade passat mig mycket bättre på grund av att det inte är just så beräkningstungt och att jag alltid haft intresse och haft lätt för både biologi och kemi.

Det som skrämmer mig lite är att jag börjar känna mig lite gammal. Kommer vara 22 år om jag börjar nästa höst och att programmet är fem och ett halvt år. Jag har ju iofs i dagsläget 4 år kvar (minst). Men det känns läskigt att faktiskt ta steget och hoppa av.

Alla synpunkter, idéer och resonemang är positiva.

Jag förstår om du känner dig så men när du blir äldre så kommer du tänka på när du var 22 och tänka att du var ju bara barnet då.

Permalänk
Inaktiv

Mycket snack om att bli läkare. Vardagen som läkare är inte så kul. Rätt repetitivt. Det är inte så stor variation på sjukdomarna. Rätt mycket samma sjukdomar som återkommer i 511 olika förpackningar.

Biomedicinsk forskning kan vara ruggigt spännande men få är kallade. Antagligen hamnar du som inhyrd allmänläkare på någon vårdcentral. Stressen och prestationstrycket är också hårt. Inte så mycket att välja på som arbetsgivare. Stressutmattning och sjuksskrivningar är vanligt. Glamouren runt den vita rocken har ett pris.

Permalänk
Hedersmedlem

@Axxident: Jag kan säga att mitt intresse för kemi, biologi och fysiologi var det som fick mig att söka Apotekarprogrammet på GU, där får du alla delar. Nu har jag i och för sig inte kollat upp det här själv men jag tror inte det är så mycket, eller i alla fall inte lika mycket, kemi på Läkarprogrammet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kan instämma i kören som säger att åldern bara är en bortförklaring. De flesta ser på utbildning som något man går igenom tidigt i livet och efter det är man fullärd och behöver aldrig mer röra en bok igen. Som barn säger folk till en att man går i skolan för att få ett jobb och det är då livet börjar. När man väl kommer ut i arbetslivet säger folk till en att man jobbar för att gå i pension och det är livet börjar. Sanningen är den att livet sker hela tiden och man lär sig hela tiden, oavsett om man gör det i skolan eller inte. Det kanske låter självklart för vissa, men för mig var det en uppenbarelse jag fick när jag "gick ut" och började jobba. Vad gjorde jag då? Jag började studera saker på egen hand som astronomi, teckning, datorer, flygplan... allt som fångade mitt intresse. Nästa år fyller jag 30 och tänker då ta tjänstledigt från mitt jobb och söka in till högskolan. Min ålder är inget som jag bryr mig om. Det enda jag är lite orolig för är om jag har vad som krävs för att klara kurserna och arbetsuppgifterna som krävs av mig efteråt. Fast även om jag inte gör det, så är det okej ändå. Det löser sig på något sätt.

Nog om mig, ett tankeexperiment som kan vara värt för dig att fundera på är: vad skulle du göra om du hade oändligt med resurser (tid, pengar, etc.)? Ett ärligt svar på den frågan kommer att guida dig i rätt riktning. Det är egentligen bara du som kan svara på trådtiteln, men åldern anser inte jag ska spela roll i ditt svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FANTEN:

Jag förstår om du känner dig så men när du blir äldre så kommer du tänka på när du var 22 och tänka att du var ju bara barnet då.

Exakt! Många av oss sitter hela livet med konsekvenserna av beslut man fattade som blåögd 20-22-24-30 åring. Man tror man är klok och smart. Ibland är man faktiskt det också men tyvärr inte alltid.

Life is tough. Then you die.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Axxident:

Hej!
Alla synpunkter, idéer och resonemang är positiva.

Tjenare! Själv pluggar jag till sjöingenjör och blir klar när jag är runt 26-27 år beroende på hur det går med tentorna

Men nu tar vi ett steg tillbaka här innan du gör ett misstag

du kan alltid pausa din utbildning. Hade jag varit du. Pausa. Jobba och plugga till högskoleprovet. Kommer du in på läkarlinjen ta det annars har du reserven att häva din "paus" och börja studera igen.

Gå till studerandeombud eller vad ni nu har på eran högskola.

Eftersom jag ligger till ankars utanför amsterdam kanske jag inte svarar försen imorgon (150 mb att surfa för om dagen)

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@Axxident: Jag kan säga att mitt intresse för kemi, biologi och fysiologi var det som fick mig att söka Apotekarprogrammet på GU, där får du alla delar. Nu har jag i och för sig inte kollat upp det här själv men jag tror inte det är så mycket, eller i alla fall inte lika mycket, kemi på Läkarprogrammet.

Skickades från m.sweclockers.com

Apotekare sneglade jag en del på innan jag började plugga kemiteknik faktiskt. Jag har dock väldigt dålig koll på vad programmet innebär, men jag ska absolut ta mig en titt på det.

Nja, kemi är ju väldigt brett, och många av kroppens processer styrs ju av biokemi. Det är snarare biokemi jag tänker på än "ren" kemi när jag säger att det är därför jag är intresserad av just läkarprogrammet. Hur kroppen fungerar av vad det kan få för effekter när den inte fungerar som den ska har alltid fascinerat mig. Även psykolog verkar intressant, men det är ju tyvärr lika svårt att ta sig in på som läkarutbildningen.

Skrivet av Automatoaster:

Jag kan instämma i kören som säger att åldern bara är en bortförklaring. De flesta ser på utbildning som något man går igenom tidigt i livet och efter det är man fullärd och behöver aldrig mer röra en bok igen. Som barn säger folk till en att man går i skolan för att få ett jobb och det är då livet börjar. När man väl kommer ut i arbetslivet säger folk till en att man jobbar för att gå i pension och det är livet börjar. Sanningen är den att livet sker hela tiden och man lär sig hela tiden, oavsett om man gör det i skolan eller inte. Det kanske låter självklart för vissa, men för mig var det en uppenbarelse jag fick när jag "gick ut" och började jobba. Vad gjorde jag då? Jag började studera saker på egen hand som astronomi, teckning, datorer, flygplan... allt som fångade mitt intresse. Nästa år fyller jag 30 och tänker då ta tjänstledigt från mitt jobb och söka in till högskolan. Min ålder är inget som jag bryr mig om. Det enda jag är lite orolig för är om jag har vad som krävs för att klara kurserna och arbetsuppgifterna som krävs av mig efteråt. Fast även om jag inte gör det, så är det okej ändå. Det löser sig på något sätt.

Nog om mig, ett tankeexperiment som kan vara värt för dig att fundera på är: vad skulle du göra om du hade oändligt med resurser (tid, pengar, etc.)? Ett ärligt svar på den frågan kommer att guida dig i rätt riktning. Det är egentligen bara du som kan svara på trådtiteln, men åldern anser inte jag ska spela roll i ditt svar.

Det där var en mycket intressant frågeställning. Aldrig har jag tänkt i dom banorna. Jag har svårt att peka på något konkret yrke som jag skulle vilja arbeta med, men jag hade nog velat fördjupa mig inom någonting jag tycker är intressant. Det är för mig lättare att konstatera att jag nog inte hade valt samma inriktning som jag har gjort i dagsläget.

Oavsett vad, så hade jag velat bli riktigt bra på någonting. Gärna något som kan tillföra glädje eller välmående till andra och som jag kan känna mig stolt över. Om man ska bli riktigt bra på någonting så krävs det såklart att man lägger ner mycket tid på det, vilket blir väldigt mycket enklare om man tycker det är intressant. Kanske är det helt enkelt så att jag inte tycker det jag sysslar med nu är särskilt intressant, och att det är därför det går som det går.

Givetvis är det bara jag som kan svara på trådstarten, men inlägg som ditt bidrar definitivt till att jag tänker i andra banor än jag tidigare har gjort, vilket är lite av en ögonöppnare.

Skrivet av anon186265:

Tjenare! Själv pluggar jag till sjöingenjör och blir klar när jag är runt 26-27 år beroende på hur det går med tentorna

Men nu tar vi ett steg tillbaka här innan du gör ett misstag

du kan alltid pausa din utbildning. Hade jag varit du. Pausa. Jobba och plugga till högskoleprovet. Kommer du in på läkarlinjen ta det annars har du reserven att häva din "paus" och börja studera igen.

Gå till studerandeombud eller vad ni nu har på eran högskola.

Eftersom jag ligger till ankars utanför amsterdam kanske jag inte svarar försen imorgon (150 mb att surfa för om dagen)

Lycka till!

Yes, jag kommer att kontakta studievägledaren under dagen idag. Hade varit skönt att bolla lite idéer med någon som har erfarenhet av osäkra personer som mig.

Jag börjar känna mig allt yngre ju fler svar som trillar in, och tack för det. Det gör det lite lättare att bortse från den faktorn.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

@Axxident Jag hade också problem med min utbildning. Tog en paus, men fortsatte sen. Jobbar nu och jag kan intyga att jag hade haft ett sämre jobb annars och hade förlorat ännu mer av min tid ifall jag inte fortsatt plugga.

Så att du känner dig gammal är bara irrationella tankar som kommer inifrån huvudet och har mycket lite med verkligheten att göra. Det bästa du kan göra är att fortsätta ifall du tror att det kommer att leda dig i rätt riktning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är 32 och börjat yh på tekniska instituet till BIM ingenjör med inriktining infrastruktur. 2 år sen klar:) aldrig för gammal att plugga! Långt till pension. Kommer ut och ska jobba minst 32 år.till. Kul att göra något intressant dem åren.
Enligt skolan får 95% jobb efter utbildningen. Fina ord, men va tvungen att höra med branchpersonal och fick veta att dem skriker efter BIM projektörer/ingenjörer. Är 3d moddellering, intresse för framtida samhällsbyggande mha VR/AR, revit etc, så är detta spot on. Praktik 23 veckor under utbildningen för att knyta kontakter och lära sig i arbetslivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Sötast

Det är aldrig för sent att plugga.

Låt säga att du går i pension vid 65, mer troligt 68-70 när det är dags för dig.

Om du då pluggat klart vid 30 så har du alltså minst 35! år att arbeta med ett yrke som passar dig bra.
35 -> 30 år
40 -> 25 år
Alltså om du pluggar klart vid 45 års ålder så har du fortfarande 20! År att arbeta i den bransch du är intresserad av.

Skulle tro att det de som ej vågat plugga i efterhand har gemensamt är ånger över att de inte gjort det, det är verkligen aldrig för sent.

Om du får panik igen över att du känner att det är för sent så ställ dig då frågan "Vill jag verkligen arbeta med något jag faktiskt inte vill/kommer ångra / kommer må dåligt av i XX år.

Permalänk
Medlem

Om du funderar på läkarprogrammet bör du också fundera kring intresset att arbeta direkt mot människor, om det är något för dig. Att omsätta kunskapen till åtgärder som är till gagn för just den patient och dess situation du har framför dig. Det jag försöker säga är nog att saker tenderar att bli mer komplexa om man slänger in en människa i ekvationen. Att du kommer vara lite äldre när du blir färdig läkare är absolut inget negativt i det yrket.

Sen är läkaryrket oerhört brett och många möjligheter öppnar upp sig när det är dags att välja specialitet.

/Fysioterapeuten som är gift med en läkare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll