kan inte installera windows, vill inte hitta UEFI usb

Permalänk

kan inte installera windows, vill inte hitta UEFI usb

Hej! Fan nu sitter man med problem såhär sent igen..

Lång historia kort,

köpte en ny ssd av m.2 version, installerade om windows på den och wipeade resten av diskarna, gjorde självklart felet som förra gången jag skulle installera om windows.
kopplade inte ur resten av ssd diskarna, där satt man med 4 olika portioner på den gamla ssdn och fick valet varje gång jag startar datorn vilken windows version jag vill starta. dvs det fanns nu två os på datorn. en på varje disk.

kopplade ur dom gick in och gjorde om hela proceduren. bara att nu vill den inte installera på m.2 disken. För att jag kan inte borta i UEFI läget. kunde det förut med samma usb sticka.

Vad har jag gjort för fel? Jag måste få igång datorn, kommer aldrig kunna sova om jag inte löser problemet. hjälp!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem

Använd rufus och välj GPT, UEFI och FAT32 när du skapar installationsmediet. Stäng av CSM i UEFI-inställningarna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion: problemet är att nu sitter jag på mac och försöker göra ett nytt usb minne med installationsfilerna

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk

@LemonIllusion: kommer ju inte in på pc maskinen nu

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Skrivet av Chillkungen:

@LemonIllusion: problemet är att nu sitter jag på mac och försöker göra ett nytt usb minne med installationsfilerna

Använd Etcher, ännu bättre än Rufus. https://www.balena.io/etcher/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Använd rufus och välj GPT, UEFI och FAT32 när du skapar installationsmediet. Stäng av CSM i UEFI-inställningarna.

Skrivet av TobiasStockholm:

Använd Etcher, ännu bättre än Rufus. https://www.balena.io/etcher/

Hörni, jag är på goda spår, kommit in i installationsprogrammet och kan välja m.2 disken som att jag kunde boota UEFI.

Jag använde inte heller usb 3.0 portarna då jag hört att man kan ha problem att få upp UEFI versionen av usb där?

Kan ha löst det! Nästa gång ska jag fan använda mig av något program som ni föreslog, det här var en mardröm 23:00 på en onsdag.

Uppdaterar om allt fungerar!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk

sen uppdatering men allt fungerar! Var också tvungen att använda diskpart vid installationen och köra clean disk!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.