Byter nytt moderkort och cpu, behöver jag göra något särskilt?

Permalänk

Byter nytt moderkort och cpu, behöver jag göra något särskilt?

Tja! Så inom snar framtid tänker jag byta moderkort och cpu (och ram). Har fått lite mixade svar om vad jag behöver göra ang windows.

Vissa säger att jag behöver installera om windows, vissa säger det är lugnt eftersom jag redan är inloggad och aktiverad via windows 10.
Har produktnyckeln så det är ingen fara om det. Mer om jag behöver ladda ner den ISO filen från microsofts egna hemsida. Behöver jag spara några filer?

Någon som har erfarenhet?

Köpte alla delar separat innan (ihop byggt via INET).

All hjälp är uppskattad

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenDubbe:

Har produktnyckeln så det är ingen fara om det. Mer om jag behöver ladda ner den ISO filen från microsofts egna hemsida. Behöver jag spara några filer?

Ja, om du inte har något installations media så behöver du ladda ner den och skapa ett (bör även göras om det har en äldre version av Win 10, för att slippa att Windows uppdaterar sig via Windows Update).
Ja, alla filer du vill ha kvar måste du spara på något annat än den disk/partition du kommer att installera Windows på.

Sen angående ominstallation & aktivering.
Man bör alltid ominstallera Windows vid moderkorts byte, eftersom även om kan fungera att inte göra det så är det inte rekommenderat annat än i nödfall för att te.x komma åt filer om moderkortet dör oväntat, då gamla drivrutiner kommer att finnas kvar och kan ställa till det.

Om du har kopplat din licens till ett Microsoft konto kan du genom aktiverings felsökning guiden i regel aktivera ditt Windows igen, då Microsoft inte är lika hårda med att man behöver en ny licens längre vid moderkorts byte när det gäller Win 10.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Behöver jag även om jag inte bytar håddisken där windows ligger?

Permalänk

Så jag behöver bvara ladda ner den iso filen via microsofts hemsida, spara alla nödvändiga filer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenDubbe:

Så jag behöver bvara ladda ner den iso filen via microsofts hemsida, spara alla nödvändiga filer?

Ja, du måste dock skapa ett installations media (DVD/USB) antingen direkt genom Microsoft's nerladdnings program, eller genom att du laddar ner ISO-filen och använder dig sedan av te.x Rufus för att skapa ett USB installations media.

Angående sparande av filer, du behöver spara alla filer du vill ha kvar som finns på C:, eftersom du bör formatera den antingen under installationen eller med hjälp av något diskhanterings program innan installation av Windows.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer burken att starta och känna av dom nya delarna utan större problem då Windows10 är rätt så bra på att hoppa mellan hårdvara, men jag skulle nog se till att ha ett Installationsmedium redo ifall något skulle fela.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KaptenDubbe:

Tja! Så inom snar framtid tänker jag byta moderkort och cpu (och ram). Har fått lite mixade svar om vad jag behöver göra ang windows.

Vissa säger att jag behöver installera om windows, vissa säger det är lugnt eftersom jag redan är inloggad och aktiverad via windows 10.
Har produktnyckeln så det är ingen fara om det. Mer om jag behöver ladda ner den ISO filen från microsofts egna hemsida. Behöver jag spara några filer?

Någon som har erfarenhet?

Köpte alla delar separat innan (ihop byggt via INET).

All hjälp är uppskattad

Jag säger som en del andra: Nytt moderkort och CPU = NY/reninstallation av Windows.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tror jag laddar ner detta https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 via microsofts hemsida, och har det som backup liksom. Tror jag provar först att bara byta och ser.

Nojjar nog bara upp mig för jag aldrig har gjort det innan haha