Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

På PCB till powerknappen ser man tydligt att dom satt dit distanser på ovan och undersidan som ej fanns där förrut.

Kan du visa bilder där man ser dessa distanser? Hade varit intressant att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Vet inte hur de vet exakt vilket ditt paket/chassi är, men de kanske tog sig tiden att kolla upp just din order.

Enligt @Pachalski på slack skickades 465 paket igår vilket han ska skicka ID till alla under dagen. Sen var det ca 300 paket kvar om jag kommer ihåg rätt. Dessa kommer nog skickas först nästa vecka på grund av Black Friday hetsen.

Jag har enbart fått min Tophat. Tjejen på luren frågade efter ett ordernummer, så jag frågade om ordernumret som jag fick på följesedeln till min Tophat skulle gå. Då sa hon att hon kunde då kolla hur den ordern var uppdelad via det ordernumret.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Jag har enbart fått min Tophat. Tjejen på luren frågade efter ett ordernummer, så jag frågade om ordernumret som jag fick på följesedeln till min Tophat skulle gå. Då sa hon att hon kunde då kolla hur den ordern var uppdelad via det ordernumret.

Intressant. Tack för informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag ska inte svära på det, men snubbla över en Bitcoin tråd i annat forum.

Läste att det inte är säkert fungerar så bra, en som installerade drivers och datorn hängde sig (gick inte köra med två kort på samma pci plats på det moderkortet i alla fall).

Ja precis, läste om att man måste göra lite research först för att ta reda på om moderkortet stödjer bifurcation eller inte. Men det finns mini itx-kort som stödjer det, så det BORDE gå att ha sli i en Ghost S1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Kan du visa bilder där man ser dessa distanser? Hade varit intressant att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Jämförelse kolla under PCB på kortsidorna på detta chassi

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Inte för att vara sån. Men ser inga distancer eller annat än vad som fanns på andra bilder. Utom att PCB i denna är rak.

Tror det handlar mer om att fabriken inte sållade bort dem tidiga som Patrik och dem inte godkände och bad dem göra om. De behöll förmodligen dem istället för att slänga dem och skickade sedan ut dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Inte för att vara sån. Men ser inga distancer eller annat än vad som fanns på andra bilder. Utom att PCB i denna är rak.

Tror det handlar mer om att fabriken inte sållade bort dem tidiga som Patrik och dem inte godkände och bad dem göra om. De behöll förmodligen dem istället för att slänga dem och skickade sedan ut dem.

På kortsidorna under pcb finns en gummi distans som på Noctuas Cpu kylare som saknats på dom jag sett med böjd pcb.

Kanske lite svår att upptäcka eller att tänka på.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Administrativ avgift

INNO3D GEFORCE RTX 2080 X2 OC beställt då för 7777:- <3 Vill även inflika att det är skitviktigt att ni drar åt sidorna så att de sitter 100% ner för att Grillen ska passa 100%

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Vad Ghosten tillåter: 2.1-Slot: 144 (H) x 45 (W) x 305 (D) mm

Vad kortet du tittar på verkar ha: Bredd;39.9 mm,Längd;292 mm,Höjd; 112 mm

Skrivet av mallot:

Max tjocklek är <40mm, 2.0 slot är max. Det kan gå upp till 2.1 mer vid mitten av kortet.
Alltså, kortet får inte sticka ut längre än 2 slot, kanske 0.5mm, men om det är 1-2mm så kommer det inte att passa.

Skrivet av Jaycobicious:

@Nima2001: Jag skulle snarare säga att Ghosten tillåter 43-44mm när jag mäter själv, för att vara på den säkra sidan, men det borde fortfarande passa

Ghost S1 tillåter max 40mm breda grafikkort eftersom Risern sticker ut 5mm från mitten, det finns alltså c:a 45mm att tillgå totalt men 5mm är bakom grafikkortet. Har själv ett Asus Dual GTX1060 som inte går in för att det är ”2.1-slots” på kanten. Blev tvungen att ta bort lite plast för att det skulle gå i utan att sitta fastkilad i aluminiumet. Så satsa på ett äkta 2 slots så behöver ni inte hamna i min sits!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Ghost S1 tillåter max 40mm breda grafikkort eftersom Risern sticker ut 5mm från mitten, det finns alltså c:a 45mm att tillgå totalt men 5mm är bakom grafikkortet. Har själv ett Asus Dual GTX1060 som inte går in för att det är ”2.1-slots” på kanten. Blev tvungen att ta bort lite plast för att det skulle gå i utan att sitta fastkilad i aluminiumet. Så satsa på ett äkta 2 slots så behöver ni inte hamna i min sits!

Copy Paste på deras GPU compatibility lista..

Men ja det verkar som att folk inte ens får in sitt EVGA 1080ti FTW som står att det ska få plats utan några problem. Så ja det är nog bra att ta måtten med en nypa salt och ta det säkra före o säkra om man inte vill ta bort skit från grafikkortet eller modda chassit.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

man får in ett 1080ti FTW3, problemet är att LED remsan på kortet är kanske 1mm för hög, den kräver ett S-tophat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

man får in ett 1080ti FTW3, problemet är att LED remsan på kortet är kanske 1mm för hög, den kräver ett S-tophat.

Ja exakt? Vilket kräver att du "ändrar" på ditt kort eller köper tophat. Det är inte vad Louqe kommunicerade tidigare.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Ja exakt? Vilket kräver att du "ändrar" på ditt kort eller köper tophat. Det är inte vad Louqe kommunicerade tidigare.

Står exakt det I louqes gpu-lista. Finns en asterisk vid det grafikkortet där det framgår att man måste ta bort led-listen och köra med low profile adaptrar till strömkablarna. Alternativt använda en top hat. Gör klart researchen innan ni börjar basha...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Står exakt det I louqes gpu-lista. Finns en asterisk vid det grafikkortet där det framgår att man måste ta bort led-listen och köra med low profile adaptrar till strömkablarna. Alternativt använda en top hat. Gör klart researchen innan ni börjar basha...

Skickades från m.sweclockers.com

Efter den listan publicerades så gick Louqe ut med detta;

Vilket hävdar att det inte behövs göra något.
För övrigt så bashar jag inte någon.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Efter den listan publicerades så gick Louqe ut med detta;

https://i.imgur.com/h390Doq.jpg

Vilket hävdar att det inte behövs göra något.
För övrigt så bashar jag inte någon.

Hmm. Det blev ju snabbt pinsamt. Ber om ursäkt för det. Är väl kanske tur i oturen för louqe att de inte har uppdaterat den officiella gpu-listan då..
Edit: Hittade bilden!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Det här med 2.1 grafikkort vs 2.0. Har hela tiden sen jag backade projektet förstått att 2.1 fungerar. Mitt kort (asus strix rx 480) ska få plats. Men om nu folk börjar rapportera problem med att få in givna kort så har bestämt att inte köpa några fler komponenter förrens jag fått hem min ghost och provat så att mitt grafikkort går i utan problem. Tänker inte "modda" något, det ska gå i som det är tänkt.
Har fortfarande inte fått något kolli-id. Har backat pangea. Har något pangea kommit fram till svenska kunder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det här med 2.1 grafikkort vs 2.0. Har hela tiden sen jag backade projektet förstått att 2.1 fungerar. Mitt kort (asus strix rx 480) ska få plats. Men om nu folk börjar rapportera problem med att få in givna kort så har bestämt att inte köpa några fler komponenter förrens jag fått hem min ghost och provat så att mitt grafikkort går i utan problem. Tänker inte "modda" något, det ska gå i som det är tänkt.
Har fortfarande inte fått något kolli-id. Har backat pangea. Har något pangea kommit fram till svenska kunder?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp finns i galleriet på SweClockers.
Och ja. Om dom skickar dit först eller sist är bara tur eller otur. Plus blsck friday. Det sista ska väl skickas ut nästa vecka. Det vet jag och jag har inte ens beställt en Ghost än

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

https://i.imgur.com/443b0Ov.jpg

Jämförelse kolla under PCB på kortsidorna på detta chassi

https://i.imgur.com/WNN6Xtl.jpg

Lite kul att du länkar till en bild jag har tagit, till ditt försvar så ser man faktiskt inte att det sitter ”distanser” på kortsidorna även här pga vinkeln bilden är tagen i. Jag kan ta fler bilder om du vill se.

Med andra ord, inget har ”fixats” eftersom tillverkaren gör alla case efter samma ritning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk

Tycker det var synd att denna inte fanns i silver. fick bli ett DAN A4-SFX istället för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Tycker det var synd att denna inte fanns i silver. fick bli ett DAN A4-SFX istället för mig

Limestone är väl ganska silveraktigt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Sådärja. Har precis spenderat kvällen med att flytta över nedanstående komponenter till mitt lilla Limestone-spöke:

- Mamma: ASUS ROG STRIX Z270i Gaming
- CPU: Intel Core i7 7700 3,6GHz
- Kylare: Noctua NH-L12
- PSU: Corsair SF600 600W 80+ Platinum
- GFX: ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1080 Ti OC
- SSD M.2 #1: Samsung 960 EVO Series MZ-V6E500BW 500GB
- SSD M.2 #2: Samsung 970 EVO Series MZ-V7E1T0BW 1TB

Tankar och slutsatser gällande framförallt Ghost + ASUS Strix 1080 Ti:

  • Detta grafikkort passar definitivt inte i Ghost SE1. Jag hade ett Strix 1080Ti i det tidigare chassit och kände att jag ändå ville pröva, så jag gav mig fan på att få in det ändå.

  • Du får faktiskt plats med kortet på längden, förutsatt att du monterar bort front cover på kortet + framsideplåten på Ghost. Annars tar kylarens hölje emot spåren i fronten som sidoplåtarna glider ner i.

  • När allt väl är på plats kommer du däremot inte kunna få ner den andra sidoplåten. Det saknas visserligen bara ett par fjuttiga millimeter, och det finns lite att ge på om man trycker in grafikkortet. Men även om du får ner sidolåten kommer fläktarna inte kunna snurra eftersom de utan sitt front cover sitter helt nakna.

Sjukt frustrerande att tvingas ge upp tanken på att klara sig med kortet man redan har. Kanske kan man byta det på marknaden, men det är själva konceptet med att bli besegrad av en liten plåtlåda som är svårt att smälta.

Nu ångrar man nästan att man inte slog till på ett 2080 från Inet när man ändå hade chansen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Sådärja. Har precis spenderat kvällen med att flytta över nedanstående komponenter till mitt lilla Limestone-spöke:

- Mamma: ASUS ROG STRIX Z270i Gaming
- CPU: Intel Core i7 7700 3,6GHz
- Kylare: Noctua NH-L12
- PSU: Corsair SF600 600W 80+ Platinum
- GFX: ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1080 Ti OC
- SSD M.2 #1: Samsung 960 EVO Series MZ-V6E500BW 500GB
- SSD M.2 #2: Samsung 970 EVO Series MZ-V7E1T0BW 1TB

Tankar och slutsatser gällande framförallt Ghost + ASUS Strix 1080 Ti:

  • Detta grafikkort passar definitivt inte i Ghost SE1. Jag hade ett Strix 1080Ti i det tidigare chassit och kände att jag ändå ville pröva, så jag gav mig fan på att få in det ändå.

  • Du får faktiskt plats med kortet på längden, förutsatt att du monterar bort front cover på kortet + framsideplåten på Ghost. Annars tar kylarens hölje emot spåren i fronten som sidoplåtarna glider ner i.

  • När allt väl är på plats kommer du däremot inte kunna få ner den andra sidoplåten. Det saknas visserligen bara ett par fjuttiga millimeter, och det finns lite att ge på om man trycker in grafikkortet. Men även om du får ner sidolåten kommer fläktarna inte kunna snurra eftersom de utan sitt front cover sitter helt nakna.

Sjukt frustrerande att tvingas ge upp tanken på att klara sig med kortet man redan har. Kanske kan man byta det på marknaden, men det är själva konceptet med att bli besegrad av en liten plåtlåda som är svårt att smälta.

Nu ångrar man nästan att man inte slog till på ett 2080 från Inet när man ändå hade chansen...

Tråkigt att höra att du hade strul med grafikkortet, men riktigt kul att du lyckades bygga! Har du några bilder på bygget?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Sjukt frustrerande att tvingas ge upp tanken på att klara sig med kortet man redan har. Kanske kan man byta det på marknaden, men det är själva konceptet med att bli besegrad av en liten plåtlåda som är svårt att smälta.

Nu ångrar man nästan att man inte slog till på ett 2080 från Inet när man ändå hade chansen...

Jag kommer vara i ungefär samma sits, hade räknat med att köpa ett 2080 Ti som passade men jag hade definitivt inte räknat med att 2080 Ti skulle ha den hutlösa prislappen. Men jag kommer köra utan sidoplåt tills den dag jag har råd att uppgradera, blir iaf bra kylning.

Permalänk
Administrativ avgift

@serdyllon: Här kommer din skinande riddare i nöd, fick göra samma här o byta kort men fick 6000 för mitt 1080TI så det blev en enkel uppgradering.

https://www.mrpc.se/product_info.php?products_id=993703758&os... 7777:-

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Nu ångrar man nästan att man inte slog till på ett 2080 från Inet när man ändå hade chansen...

Vilket 2080 tänker du på ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur många här kommer använda en tophat bara för att få exhaust fläktar i toppen? Är det något som ens kommer vara nödvändigt?

Då jag inte komma använda några SSD diskar utan bara NVME så funderar jag på att sätta en 120mm fläkt under nätagget (ska köra corsair SSF v2).

Några tankar om detta?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Administrativ avgift

@Nima2001: LOQUE gjorde ett test , det gör typ nada skillnad. Om du inte tycker det är snyggt så är det onödigt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Vad gör man med ett grafikkort som inte har någon bakplåt? Det finns ju inget skydd här som i dan chassin.

Permalänk
Administrativ avgift

@mallot: Du ska ha utrymme nog att den inte ska slå i och kortet sitter som sten så det scenariot är typ omöjligt. (Jag har ett chassi just nu)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3