Välja mellan Samsung NU7xxx eller Philips PUS73xx?

Permalänk
Medlem

Välja mellan Samsung NU7xxx eller Philips PUS73xx?

Hejsan, har postat om liknande ämne tidigare.

Kort och gott så är det imorgon Black Friday, och jag tänkte köpa mig en ny TV. Jag har fått beslutsångest och pendlar mellan två olika

Samsung 55" UHD Smart TV UE55NU7096
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/10279/samsung-55...

Och

Philips 55" 4K UHD LED Smart TV 55PUS7363/12
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/55PUS7363/philip...

Vet inte riktigt vilken jag ska välja. Alla tips hjälper!

Förtydligade rubriken från "Köpråd"/Thomas Y
Permalänk

Samsung alla gånger!
Pratade med en kille som var där o levererade apparater till butik och fick höra att philips har stora problem med att dom hänger upp sig ofta i web systemet och måste startas om
Skulle jag köpa en själv så står det mellan en Lg eller Samsung

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Thurug: Båda är VA-paneler i mellanklassen. Blir därför en smaksak och en fråga om vad mer du önskar dig utöver "...en ny TV".

Permalänk
Medlem

Körde på samsungen 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thurug:

Körde på samsungen 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Hunnit titta på den nåt? Går i köptankar jag också.

Visa signatur

"We don't stop playing because we get old, we get old because we stop playing" --George Bernard Shaw

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

@Thurug: Båda är VA-paneler i mellanklassen. Blir därför en smaksak och en fråga om vad mer du önskar dig utöver "...en ny TV".

Ursäkta men att säga mellanklass (som om det vore dåligt) på dagens tv är i mitt tycke inte rätt. Dagens Tv apparater har väldigt bra bild!
har själv QE75Q9FNAT 2018 modell som jag gav 60tkr och är inte ett DUG imponerad av den och jämfört mot min "Mellanklass" Samsung tv 46" för 5000kr köpt för ca 3-4 år sedan är där ingen wow skillnad. (Hade lika gärna kunnat köpa 75" för 15.000kr och varit helt nöjd)

Men det är vad jag tycker. Kan tycka att mellanklass är riktigt bra tv för betydligt mycket bättre pengar

MVH

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon144883:

Kan tycka att mellanklass är riktigt bra tv för betydligt mycket bättre pengar

Absolut kalla det vad du vill: Riktigt bra klass – superklass – Superduperklass

Det viktiga är att det finns inbördes skillnader och att dessa skillnader ska uppmärksammas. Sedan måste du som person själv besluta vilken nivå som är din nivå. Annars kan man skippa hela guiden och säga att alla TV duger! Alla TV är bra!

Som i ditt fall kanske? För ifall du inte märker skillnaden på en av de bästa LCD:erna någonsin jämfört med en flera år gammal 46-tummare som inte är i närheten rent tekniskt – ja, då har du ett enkelt köp framför dig: Vilken TV som helst, alla duger!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon144883:

har själv QE75Q9FNAT 2018 modell som jag gav 60tkr och är inte ett DUG imponerad av den och jämfört mot min "Mellanklass" Samsung tv 46" för 5000kr köpt för ca 3-4 år sedan är där ingen wow skillnad. (Hade lika gärna kunnat köpa 75" för 15.000kr och varit helt nöjd)

Q9F har ju FALD. Bara svärtan och mörka scener bör se hundra gånger bättre ut än någon annan TV som inte är av OLED.

Samt kan ju nå runt 1900 nits i HDR.

Hoppas liksom du inte sitter och kikar på vägg-TV utan kör 4K via netflix eller dylikt. Och hoppas du inte rört Brightness eller Contrast något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AdoringFan:

Q9F har ju FALD. Bara svärtan och mörka scener bör se hundra gånger bättre ut än någon annan TV som inte är av OLED.

Samt kan ju nå runt 1900 nits i HDR.

Hoppas liksom du inte sitter och kikar på vägg-TV utan kör 4K via netflix eller dylikt. Och hoppas du inte rört Brightness eller Contrast något.

Hej

Ledsen med det imponerar fortfarande inte 4k via netflix är inget häpnadsväckande tyvärr då streamat material alltid drar ner på kvalitet oavsett jämfört mot riktigt 4k material. Yes svärtan är bättre men fortfarande inte värd pengarna i mitt tycke. Jag menar på att man får en väldigt bra tv för 5-10tkr.
Min tv är inte värd pengarna kan jag få säga så ?

P.s nej har inga vägg-tv kanaler, antennen är inte ens kopplad

Permalänk
Medlem
Skrivet av MenacE:

Hunnit titta på den nåt? Går i köptankar jag också.

Tittat lite men inte hunnit med något i 4K ännu, men är mycket nöjd med allt hittills

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Thurug:

Tittat lite men inte hunnit med något i 4K ännu, men är mycket nöjd med allt hittills

Skickades från m.sweclockers.com

Hunnit kolla 4k ännu? haha. Går också i tankarna på denna TV.. har du kunnat jämföra den med någon dyrare variant, och isf sett någon skillnad?
Kollar så sällan TV att jag inte vill köpa något dyrt, men skulle vilja att 4K var någorlunda bra iaf så jag kan streama det från plexen.

Permalänk

Klippte mig en Samsung av samma modell och utförande. Ska komma på torsdag. Hunnit skapa dig en bättre uppfattning om din modell?

Den ligger fortf. Uppe för 5555:- vilket borde vara en schysst deal!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev även en sådan modell för mig som jag ska hämta imorgon
Väntar med spänning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har hunnit titta lite på 4K och för mig passar den perfekt till mina ändamål. Samt ett riktigt schysst pris för det man får 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Thurug:

Jag har hunnit titta lite på 4K och för mig passar den perfekt till mina ändamål. Samt ett riktigt schysst pris för det man får 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Snyggt! Klippte också samma modell, grymt bra pris ju. Väntar på leverans, men detta gjorde mig väldigt glad
Den ligger idag på 9k på elgiganten, tur man slog till.