Permalänk
Medlem

Köpråd: 24" 16:10 eller 27" 16:9

Hej!

Jag ska köpa en skärm för i huvudsak kontorsarbete (editera o läsa dokument), lite photoshop och programmering.

Efter lite funderande och mätande, så kom jag fram till att valet stor mellan dessa:
- 24" 16:10 (1920 x 1200)
- 27" 16:9 (?)

Båda dessa skärmar kan ha två A4-sidor bredvid varann, och det blir lite plats kvar under och mer bredvid.

Vad som gör mig tveksam med 27" är att allt blir så litet dvs upplösningen mycket större. Men o andra sidan, så kan man med 27" 16:9 lättare se på film.

Hjälp mig nu, hur ska ja egentligen resonera här? Vilken storlek ska jag välja?
Om jag väljer 27", vad är då bra upplösning, 2560 x 1440?

Tackar på förhand om råd o tips!

Permalänk
Medlem

Den "klassiska" upplösningen för 27" är 2560x1440, lägre än se upplevs lätt som pixligt. 24" 16:10 och 27" 16:9 är annars ganska lika i höjd som du kanske kommit fram till, men 27" är förstås bredare. Skillnaden i pixelstorlek är annars inte särskilt stor mellan 1920x1200@24" och 2560x1440@27".

Själv kör jag 3840x2160 (a.k.a. 4K) på 27" och använder skalning, det gör att t.ex. text blir mycket skönare att läsa tack vare hög pixeltäthet. Men såna skärmar kostar också lite mer om man jämför mot 1440-skärmar av samma kvalité.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Jag hittade en pixel storleksräknare på nätet.
http://lcdtech.info/en/data/pixel.size.htm

Det visade sig att pixelstorlekarna är:
24" 1920x1200 = 0,269 mm
27" 2560x1440 = 0,233 mm
27" 3840x2160 = 0,155 mm

Jag tror jag går in i ngn butik och jämför hur dom ser ut.

Du skriver att du skalade din 4k upplösning. Hur stor skalning använder du?
Vilket OS använder du? Fungerar skalningen bra?

Permalänk
Medlem

@Jem: Jag använder Linux, med vad jag vet ska skalning fungera bra i Windows 10 också. Jag kör 2x skalning på gränssnittet, men med lite egna inställningar i vissa program. T.ex. kör jag 1.8x i Firefox och lite mindre textstorlek i gvim än jag skulle ha med lägre upplösning. Jag har kört 4K med skalning i runt 4 år nu, och sen Steam till slut implementerade stöd för skalning i början av året så har jag inte stött på något program som inte har stöd för skalning.

Att gå in i någon butik och jämföra är nog en väldigt bra idé.

Permalänk
Medlem

@Jem: Det är ju inte bara så lätt, ju närmare skärmen du sitter ju mindre pixlar skall du ha för att inte bli "pixligt".

Permalänk
Medlem

@perost:
Känns som om jag börjar få lite grepp om det här.

Kollade på min Eizo 17" 1280x1024 0,263mm pixel. Och det känns som om detaljerna inte får bli mindre på större skärm.

Min MacBookPro 13" Retina har default inställning 1280x800 0,218mm (fast den kan bättre) och detta känns bra för 13" dator.

Såå en 24" 1920x1200 0,269mm är väl ok, men skulle kunnat vara lite större.

En 27" 3840x2160 (4k) 0,155mm kanske skulle vara bäst, om man skalar den dubbelt och får 0,310mm ?! Klart dessa kostar, men om det är blir rätt storlek med fin skärpa, så varför inte. Och en 16:9 är bra för film också.

Visste inte att man kan ställa in olika skalningar för olika applikationer, hur gör man detta egentligen?

Permalänk
Medlem

@loefet:
Ok, så ännu en orsak att välja 27" 3840x2160 (4k) ?

Permalänk
Medlem

@Jem: Du ska välja så stor skärm som möjligt så du kan sitta en armlängd från skärmen ca 60-90 cm och 15 graders lutning ner från ögonen. Annars kommer du att få nackspärr. Om du är någorlunda seriös så se till att använda en skärm som stödjer hårdvarukalibrering av färgen samt använder Adobe-RGB färgrymd eller bättre. NEC, EIZO och Benq:s toppmodeller har extremt bra färgåtergivning.

Jag kör en Nec PA301W 30" i 2560x1600 (standard). Morsan har en BenQ 32" (har inte modellen i huvudet) i 4k. Kör du själv en EIZO idag så kommer du bli besviken om du väljer något annat som inte ligger i denna toppklass. Det är färgåtergivningen och betraktningsvinkeln som är halva bilden.

En bildskärm för under 7000 kr skulle jag inte ens titta på.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Om du ska jobba med text ska du ju såklart ha 4k (eller mer, fontrendering osx blink blink:)

Om man inte ska köra pro-aktig grafik så vågar jag hävda att hårdvarukalibrering är overkill. Varför skulle man köra adobeRGB om man inte är typ ett tryckeri?

Jag personligen tycker att ”stora” pixlar nuförtiden är plågsamt. Skulle aldrig palla att sitta vid en 30” med lägre upplösning än min ipad.

Permalänk
Medlem

Jag läste om din fråga nu.. stirra dig inte blind på upplösning utan tänk dig att den ska skalas = allt skarpare och du och dina ögon gladare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Visste inte att man kan ställa in olika skalningar för olika applikationer, hur gör man detta egentligen?

Program som sköter rendering själva, t.ex. webbläsare, får också sköta skalningen själva. Och då har de ofta alternativ så att man själv kan välja vilken skalning som ska användas. I just Firefox kan man t.ex. gå till about:config och ställa in layout.css.devPixelsPerPx, om man inte vill använda standardskalningen.

Om du har en MacBook Pro med Retina-skärm så använder du ju förresten skalning redan, eftersom den har en 2560x1600 skärm och du kör 2x skalning (tror jag, jag har inte riktigt koll på hur Apple hanterar det). Sen handlar ju inte skalning om att bara göra pixlarna större, utan att använda fler pixlar för att rendera grafik. D.v.s. text i storlek 11 renderas inte i storlek 11 och skalas upp, utan renderas i t.ex. storlek 22 med 2x skalning och visas normalt. Varje tecken renderas alltså med fyra gånger så många pixlar i det fallet, vilket gör att kanterna blir mjukare och texten upplevs som skarpare.

Skrivet av OldComputer:

Kör du själv en EIZO idag så kommer du bli besviken om du väljer något annat som inte ligger i denna toppklass.

Att det är en EIZO betyder inte att det är en skärm i toppklass. Även om det är vad de är kända för så har de även gott om skärmar i de lägre prisklasserna, och har haft en hel del sämre TN-skärmar i sortimentet genom åren.

Permalänk
Medlem

Jag kollade på Macens specification och det står HDMI 3840x2160@30Hz. Jag läste på nätet om dom andra utgångarna och fick uppfattningen att interna grafik/video-kretsarna begränsar, så dom har inte heller bättre kapacitet.

Såå, om jag köper 27" 3840X2160 med ex 60Hz, så orkar inte min MacBook Pro köra den fullt ut !?
Och jag antar att 30Hz inte är tillräckligt.

----------------

Specen (Retina, 13-inch, Late 2013):

Graphics and Video Support
Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 2560 by 1600 pixels on up to two external displays, both at millions of colors

HDMI video output
Support for 3840-by-2160 resolution at 30Hz

Permalänk
Medlem

@Jem: För 4K@60Hz krävs minst DisplayPort 1.2 eller HDMI 2.0. Din MacBook Pro verkar ha HDMI 1.4 som max klarar 4K@30Hz, samt en Thunderbolt 2 som kan användas som en DisplayPort-utgång men som har samma begränsning som HDMI-porten. Högsta upplösningen den klarar i 60Hz är som du citerar 2560x1600. Och nej, du vill verkligen inte köra 30Hz, det är ingen rolig upplevelse.

Permalänk
Medlem

@perost:
Jag har nu full koll på vad som krävs för mina behov och hur man ska resonera.
Jag tackar så jättemycket för informationen/hjälpen!

/Jem