Köpråd till en gamer/fotograf som alltid kört laptop (trött på skiten)

Permalänk

Köpråd till en gamer/fotograf som alltid kört laptop (trött på skiten)

Hej på er!

Nu är det äntligen dags. Jag ska ta steget till en stationär hörna istället för den där sega, varma laptopen som blir överhettad och skollar ens ben varje dag..

Först tänker jag bara sammanställa lite bakgrund.

Kikar nu på webbhallens Config datorer specifikt denna:

https://www.webhallen.com/se/product/289383-Webhallen-Config-...

- då jag absolut inte orkar bygga mig en egen. Och jag vet att typ Inet kan bygga ihop en dator åt mig för en relativt bra summa och att många ogillar webhallen, pga overprised, men men..

Mina behov samt vad jag vill ha datorn för.

- SPEL (typ Wow, CoD Skyrim osv osv, kanske inte direkt Crysis på högsta specs liksom, men vill att det ska funka felfritt)

- FOTO
Jag är fotograf och sitter därför en del i Adobe programmen, typ Photoshop, Illustrator, Lightroom, Premiere. Funkar fint på min MacbookPro 13” Retina än så länge..

-FRAMTIDSSÄKER (samt uppgraderingsbar)

-EJ SEG. Är allergisk mot datorer som segar. Den ska vara snabb, Inget lagg.

- INGEN märkes dator som Taurus osv..

- Relativt tyst, vill inte att den ska dra igång som en gammal cessna mitt natten när man drar igång Wow eller öppnar upp lite tyngre filer.

Är en sucker för Fractal Designs chassin och väljer helst inget annat (hehe)

Nuvarande dator:
MacBook Pro Retina 13” I5 2,7Gz

Min Budget är typ 11K Ish +/-2k

Är väldigt minimalistisk och behöver inga onödiga prylar. Bara en stark och snabb dator som jag kan lita på och byta delar på i framtiden.

Det var väl ungefär det jag har att säga om mitt framtida köp. Är EXTREMT tacksam för SERIÖSA svar. Och som sagt jag kan typ ingenting om hur jag själv bygger ihop lådan. Så skippar gärna det

TACK!

Permalänk
Medlem

@Sbrainstormer: Nu hårdgranskade jag inte komponenternas märke osv. Men ganska identisk spec från komplett fast 3500:- billigare. Går även att configuera chassi osv.
https://www.komplett.se/product/11145/datorer/komplett-pc/kom...

Denna för hela din budget verkar hyfsad prisvärd med. Dock kanske du vill byta till snabbare minnen osv som går på nån hundring extra pga att det är AMD. Kommer dock hålla längre än den andra burken.
https://www.komplett.se/product/11282/datorer/komplett-pc/kom...

Permalänk

@Zypox Tacksam för hjälp iaf. Vad är det egentligen som är så bra med AMD. Kostar väl dessutom ganska mkt mer? Men förstår, håller i längden(?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sbrainstormer:

@Zypox Tacksam för hjälp iaf. Vad är det egentligen som är så bra med AMD. Kostar väl dessutom ganska mkt mer? Men förstår, håller i längden(?)

Skickades från m.sweclockers.com

AMD är billigare än intel, men om det är bättre beror lite på vad man ska ha CPU till. Man brukar generellt säga att intel är lite bättre för gaming då de oftast har högre singlecore hastighet jämfört med AMD i likvärdig generation CPU för spel kräver sällan mer än 4 kärnor i dagsläge. AMD åt andra hållet har betydligt fler kärnor än intel och brukar vara bättre på videoredigering osv som kräver mer multicore prestanda. I5-8400 är sämre än Ryzen 5-2600x t.o.m i singlecore prestanda (dock enbart några procent) och även mer så i multicore med enbart 6 kärnor. 2600x har 6 fysiska kärnor och 6 virtuella vilket fungerar som en 12-kärnig processor. Ryzen har även fördelen att den kan överklockas, det kan inte intels CPU's som inte har ett K eller X i slutet på namnet.

Det du får i den andra datorn jämfört med den du kollat på är bättre CPU, 16gb ram (8 är nästan för lite), större SSD (256 är för lite) och ett mycket bättre grafikkort. Jag hade inte nöjt mig med mindre om du vill att den ska hålla ett tag.

Permalänk

Mm i see. Ja alltså den du länkade för 12.999 verkar ju as fet. Är det jag som är dum eller har den något SSD? Och hårddisk går att lägga till antar jag? Tänkte typ ha 1TB

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sbrainstormer:

Mm i see. Ja alltså den du länkade för 12.999 verkar ju as fet. Är det jag som är dum eller har den något SSD? Och hårddisk går att lägga till antar jag? Tänkte typ ha 1TB

Skickades från m.sweclockers.com

Den har en sån liten SSD som sitter direkt på moderkortet, ser ut som ett litet RAM-minne typ. Fördelen med dom är att dom är snabbare än traditionella SATA SSD. Du kan konfigurera på komplett och lägga till hårddiskar.

Permalänk

Min kundvagn - Bra/dåligt? 12k budget

Hallå!

Min polare plockade ihop grymma delar på inet åt mig(!!!)

Sa egentligen max 12.000:- Men hamnade på lite mer, han tyckte jag skulle satsa på vissa grejer.

Kan jag få ner priset, och vilka delar borde jag isåfall byta till?

Jag ska ha datorn främst till Spel (wow, Cod, osv liknande grejer) Samt Adobe programmen för redigering av bilder samt videos.

Tacksam för hjälp/tips!

(Ska dock inte köra på AMD)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11995536/

Glömde lägga in länk!
Permalänk
Medlem

En länk till kundvagnen skulle hjälpa en del.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Finns ingen länk till datorn

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk

SRY

Skrivet av StegeSWE:

En länk till kundvagnen skulle hjälpa en del.

@swestege ligger inne nu! Heh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

SRY

Skrivet av m0s:

Finns ingen länk till datorn

@m0s glömde helt! Ligger inne nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp snabbare minnen.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

:)

Skrivet av CyberNerd:

Köp snabbare minnen.

Var inte svaret på min fråga. Men tackar iaf! :I

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade rekommenderat att handla från Komplett om du nu inte tänker vänta tills alla andra butiker också har BF.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Sjusovarn

Inköpslista från Komplett

Det är denna datorn från komplett Komplett Gamer Premium a180

Gå sedan in och konfigurera datorn genom att välja bort Windows 10 och lagringsdisken, därefter köper du W10 på EBAY.com - Där de kostar mellan 30kr och 80kr istället för 1500kr.

  • Fractal Design Define C Temp G

  • Corsair TX550M, 550W PSU

  • AMD Ryzen 7 2700X Processor

  • Gainward Geforce RTX 2080 Triple Fan

  • ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, Socket-AM4

  • HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

  • Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD

  • Garanti 3 års inskicksgaranti

  • Stötsäker kartong

  • Totalt: 16.385 kr

8700K är lite snabbare än 2700X i spel, no doubt, men då handlar det om 5-15% beroende på hur optimerat spel är för multithreading. Skillnaden mellan 1060 6GB och 2080 är mellan 110 och 150%

Permalänk
Medlem

@Sbrainstormer: Du har valt ett av de dyraste 1060-korten på marknaden, så du kan spara en tusenlapp bara på att välja en billigare modell. T.ex. Palit GTX 1060 6GB.

Sen kan du spara nästan 2000 kr på att välja en i5 9600K istället. I spel är skillnaden inte jättestor, se t.ex. Sweclockers test. Men är du ändå villig att lägga pengarna för en bättre processor så är en 9700K ett bättre val, samma pris men oftast lite bättre prestanda än 8700K.

Och välj snabbare minnen som sagt, minst DDR4-3000. Det kostar inte många kronor mer, och gör rätt stor skillnad jämfört med långsamma DDR4-2133-minnen.

Permalänk
Medlem

Med tanke på prisutvecklingen på Intelprocessorer (blivit märkbart dyrare pga dålig tillverkningskapacitet som lett till svårigheter att möta efterfrågan) skulle jag absolut satsat på en AMD Ryzen 2700x istället för en Intel i7 8700K i dagsläget.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Over budget

Skrivet av MyScnd:

Inköpslista från Komplett

Det är denna datorn från komplett Komplett Gamer Premium a180

Gå sedan in och konfigurera datorn genom att välja bort Windows 10 och lagringsdisken, därefter köper du W10 på EBAY.com - Där de kostar mellan 30kr och 80kr istället för 1500kr.

  • Fractal Design Define C Temp G

  • Corsair TX550M, 550W PSU

  • AMD Ryzen 7 2700X Processor

  • Gainward Geforce RTX 2080 Triple Fan

  • ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, Socket-AM4

  • HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

  • Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD

  • Garanti 3 års inskicksgaranti

  • Stötsäker kartong

  • Totalt: 16.385 kr

8700K är lite snabbare än 2700X i spel, no doubt, men då handlar det om 5-15% beroende på hur optimerat spel är för multithreading. Skillnaden mellan 1060 6GB och 2080 är mellan 110 och 150%

Tack! Men detta blir fortfarande över budget :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

@Sbrainstormer: Du har valt ett av de dyraste 1060-korten på marknaden, så du kan spara en tusenlapp bara på att välja en billigare modell. T.ex. Palit GTX 1060 6GB.

Sen kan du spara nästan 2000 kr på att välja en i5 9600K istället. I spel är skillnaden inte jättestor, se t.ex. Sweclockers test. Men är du ändå villig att lägga pengarna för en bättre processor så är en 9700K ett bättre val, samma pris men oftast lite bättre prestanda än 8700K.

Och välj snabbare minnen som sagt, minst DDR4-3000. Det kostar inte många kronor mer, och gör rätt stor skillnad jämfört med långsamma DDR4-2133-minnen.

Absolut tack! Du säger att i spel så är det inte så stor skillnad, hur är det med typ redigering av bilder/filmer? Tack för alla svare! )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Sbrainstormer:

Absolut tack! Du säger att i spel så är det inte så stor skillnad, hur är det med typ redigering av bilder/filmer? Tack för alla svare! )

Skickades från m.sweclockers.com

Om du konfigurerar som jag skrev ovan SAMT ändrar processorn till 2600X så är du nere på 15.287kr + 50kr för Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tycker processorn är lite overkill i detta fall om du inte tänkt att uppgrader inom kort. Detta säger jag i välmening men du väljer ett 1060 som är de lägsta i klassen så att säga för att safta på med en svindyrprocessor. Säger inte att det är fel men det blir lite obalanserat.

Satsa på ett lite billigare moderkort och processor. Hade jag varit du hade jag letat ett begagnat 1060 eller alterantivt ett 1070 för samma pengar.

Kommer att bli en del över efter black friday känner jag då många sitter på knappen för att köpa ett 2070/80. Även en hel del erbjudanden på det du söker. Håll dig kall

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sbrainstormer:

Absolut tack! Du säger att i spel så är det inte så stor skillnad, hur är det med typ redigering av bilder/filmer? Tack för alla svare! )

Det beror på vilka program man använder och hur de utnyttjar datorns resurser. En del program utnyttjar bara en tråd, då blir skillnaden inte så stor. I program som kan utnyttja många trådar så har däremot 9700K två kärnor mer, eller 33% fler kärnor. Ytterligare andra program använder grafikkortet för att accelerera en del operationer, då spelar processorn mindre roll.

Se t.ex. det andra passet i x264-testet (videokomprimering) i Sweclockers recension, där 9700K är ganska precis 33% snabbare än 9600K. I det första x264-passet är 9700K nästan dubbelt så snabb, men det andra passet är det som större delen av tiden går åt till.

Permalänk
Sjusovarn

Komplett Gamer Premium A145 Gaming Dator

Komponentlistan

  • Komplett Gamer Premium a145

  • Art. nr: 917623

  • Phanteks Eclipse P400

  • Corsair TX550M, 550W PSU

  • AMD Ryzen 5 2600X Processor

  • ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, Socket-AM4

  • HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

  • MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G

  • Kingston A1000 480GB M.2 SSD

  • Windows 10 Home

  • Komplett Gaming Musmatta M

  • Stötsäker kartong

  • Garanti 3 års inskicksgaranti

  • 12.999kr

  • Utan Windows samt köper från Ebay så blir totalen 11.798kr

Betydligt mycket bättre än de paket en du kunnat köpa med Intel för samma summa. Uppgradera minnena till 3000@15CL eller 3200@16CL.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Sbrainstormer: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Snickrade lite:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11997371/

RX 590 istället för GTX 1060, liknande prestanda till mycket bättre pris.
Dubbelt så stor NVMe SSD istället för SATA (mycket snabbare).
3200MHz minnen istället för 2133MHz, och G.Skill dessutom.
Ryzen 2700X istället för dyra 8700K.
Redig och tyst CPU kylare.
Lite billigare PSU, fortfarande bra modell dock.

Allt som allt, annorlunda och billigare.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte glömt en sak? Skärmen. Om du går från en bärbar så har du ju ingen skärm. Jobbar du dessutom mkt med bilder så kan det vara viktigt med en skärm som har bra färgåtergivning? Tänkte om du hade räknat in detta i din budget eller om det är redan tänkt på och utanför din budget.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Utanför budget

Skrivet av Björn Endre:

Du har inte glömt en sak? Skärmen. Om du går från en bärbar så har du ju ingen skärm. Jobbar du dessutom mkt med bilder så kan det vara viktigt med en skärm som har bra färgåtergivning? Tänkte om du hade räknat in detta i din budget eller om det är redan tänkt på och utanför din budget.

Tjena! Jo men precis! Jag har räknat det utanför min budget för burken, men tack för påminnelsen!