Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan80
hehe ok ,,,men hur vet jag om bostrem mätte fågelväg eller kabelvägen?

Dom mätte kabelvägen, alltså klarar du dig med 80 meter.. Eftersom Bostream kollar signalen mellan telestationen och ditt hem så går signalerna via Telekablarna, bara att gratta du sitter snart på toksnabb uppkoppling via BBB :]

Visa signatur

PSN: nickeswe
XBL: Jixel

Permalänk
Avstängd

ja tack tack ..hehe bara dom bygger ut i den statsdel som jag bor i ...funkar inte än iaf.

Visa signatur

"efter regnet kommer solsken"

Permalänk
Medlem

Vafan, fick bekräftelsen idag.. Jag skulle tydligen bara få 8/1 och då kan jag fan lika gärna ha kvar mitt chello+ !!! De sa på kundtjänsten att de trodde att det berodde på att jag hade dåliga ledningar till telestationen, för avståndet borde inte vara nått problem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryking
Vafan, fick bekräftelsen idag.. Jag skulle tydligen bara få 8/1 och då kan jag fan lika gärna ha kvar mitt chello+ !!! De sa på kundtjänsten att de trodde att det berodde på att jag hade dåliga ledningar till telestationen, för avståndet borde inte vara nått problem!

Hmm, vart bor du någonstans?
Vill verkligen inte veta av något 8/1 mbit!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radical2000
haha.. Telia är så komiska.. ringde dit nyss och bad dem mäta avståndet till min telestation..
Men det vägrade de.. Jag frågade direkt varför och då sa han att de inte får ge ut avståndet eftersom det är en tjänst som telia betalar för för att kunna använda..

Så om man vill byta leverantör eller kolla avståndet får man ringa till den operatör man hade tänkt byta till t.ex spray, bostream osv.. Jag påpekade flera gånger att jag ville veta av allmänt intresse men han vägrade ändå att göra denna mätning...

Kan inte BBB kolla det då? Ring till dem och fråga hur långt det är till din telestation..

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Jag måste bara säga att jag tycker det är sjukt det börjar utvecklas bredband i Sverige (till privatpersoner), i dessa hastigheter när långt ifrån hela Sveriges befolkning kan erbjudas bredband (minst 0,5mbit/s). Jag är medveten om att BBB vill tjäna pengar och så. Men jag tycker bara att det så illa att folk kan sitta med 10mbit/s medans andra sitter kvar på 56k modem. Som sagt så vill ju bara BBB erbjuda snabbt internet till en låg kostnad och det är kanske ändå inte så många som ändå har tillgång till denna snabba uppkoppling i och med avståndskravet till stationen.
Jag kände bara för att skriva av mig lite av mina aggressioner.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Kan inte BBB kolla det då? Ring till dem och fråga hur långt det är till din telestation..

/Hasse

När jag pratade med BBB:s support kunde dem inte se det, utan sa att det bara va telia som kunde det. Förstår visserligen inte hur Bostream kan se det i sånt fall, men de kanske får sin info från Telia.

Permalänk
Medlem

Kan ha att göra med hur de kopplar in sig. Är jag inte felinformerad så kopplar BBB in sig i din lokala station och hyr sista biten till dig av scanova. Motsvarande för BoStream är att de hyr ADSL-kapacitet av Scanova. Jag antar att detta också är orsaken till att du behöver använda BBB:s telefonabbonnemang. Jag är lite osäker dock.
Jag väntar med spänning på en liten notis i min malbox om att BBB har kommit till mig.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Assar, inte för att vara dum.. men det heter Skanova.. med K bara så du vet

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

OK, vi säger väl scanova då, flåt Skanova.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryking
Vafan, fick bekräftelsen idag.. Jag skulle tydligen bara få 8/1 och då kan jag fan lika gärna ha kvar mitt chello+ !!! De sa på kundtjänsten att de trodde att det berodde på att jag hade dåliga ledningar till telestationen, för avståndet borde inte vara nått problem!

japps samma skit här!
för långt bort för 10/9
tror fan att man var tillräckligt dum för att kryssa i "jag avsäger mej ångerrätten" rutan, men inte hade jag räknat med mer än 1,2km!(!!!!!!!!!!) till min stationfan när man bor mitt i sthlms innerstad.

aja man får stå sitt kast men just nu är jag grymt lack :/

Permalänk
Medlem

" Maxavståndet är 650 meter fågelvägen eller 1200 meter kabellängd, så har du kortare avstånd än så till din telestation så kan du få 10 / 9 Mbit via vdsl. "

Avståndet fågelvägen är väl ganska ointressant........Tja egentligen fattar jag ingenting av det där.

Så om jag har 1100m till stationen o 1199m kabelvägen så kan jag inte få VDSL, eller kan jag?..?..?

Eller 300m till stationen o 1400m kabelvägen så kan jag få VDSL, eller kan jag inte?..?..?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
" Maxavståndet är 650 meter fågelvägen eller 1200 meter kabellängd, så har du kortare avstånd än så till din telestation så kan du få 10 / 9 Mbit via vdsl. "

Avståndet fågelvägen är väl ganska ointressant........Tja egentligen fattar jag ingenting av det där.

Så om jag har 1100m till stationen o 1199m kabelvägen så kan jag inte få VDSL, eller kan jag?..?..?

Eller 300m till stationen o 1400m kabelvägen så kan jag få VDSL, eller kan jag inte?..?..?

Eftersom elektronerna inte flyger utan springer i dina ledningar så är det denna sträcka som räknas.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay
Jag måste bara säga att jag tycker det är sjukt det börjar utvecklas bredband i Sverige (till privatpersoner), i dessa hastigheter när långt ifrån hela Sveriges befolkning kan erbjudas bredband (minst 0,5mbit/s). Jag är medveten om att BBB vill tjäna pengar och så. Men jag tycker bara att det så illa att folk kan sitta med 10mbit/s medans andra sitter kvar på 56k modem. Som sagt så vill ju bara BBB erbjuda snabbt internet till en låg kostnad och det är kanske ändå inte så många som ändå har tillgång till denna snabba uppkoppling i och med avståndskravet till stationen.
Jag kände bara för att skriva av mig lite av mina aggressioner.

Så om inte du kan få det så ska ingen ha det alltså ? Tjusigt .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -SaLZa-
Hehe vad avundsjuk man blir Tror ni jag som bor i Borås kan få ADSL tjänsten på 8 mbit/s jag bor 3540 m från stationen, alltså 40 meter för mycket, är dem så nogranna att jag inte kan få det?

om du har adsl i dag & dom mäter på ditt ab så mäter dom igenom din adsl utrustning på stn å det blir en binge meter som inte ska räknas . så för att få en korekt längd så måste ditt adsl rakkopplas på stn & mätas

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay
Jag måste bara säga att jag tycker det är sjukt det börjar utvecklas bredband i Sverige (till privatpersoner), i dessa hastigheter när långt ifrån hela Sveriges befolkning kan erbjudas bredband (minst 0,5mbit/s). Jag är medveten om att BBB vill tjäna pengar och så. Men jag tycker bara att det så illa att folk kan sitta med 10mbit/s medans andra sitter kvar på 56k modem. Som sagt så vill ju bara BBB erbjuda snabbt internet till en låg kostnad och det är kanske ändå inte så många som ändå har tillgång till denna snabba uppkoppling i och med avståndskravet till stationen.
Jag kände bara för att skriva av mig lite av mina aggressioner.

Tycker det är assegt att sitta här med 1 mbit in och 0,5 mbit ut.
Hoppas verkligen att BBB skyndar sig lite så jag åtminstonne får 10 mbit in och 9 mbit ut! :/

Permalänk
Medlem

Alltså jag hänger inte riktigt med här. VDSL tjänsten är för folk som bor i Stockholm och högst 750m från stationen. Till andra som bor lite förlångt bort erbjuds ADSL på 8/1 mb (vilket enligt mig är bra det med). Är detta fortfarande bara i Stockholm? Eller gäller det hela Sverige?

På deras hemsida skrev jag in mitt postnummer för att se fall jag kunde få nån typ av bredband. Det kunde jag dock inte på min gata. Och innom mitt postnummers område så är jag 99% säker på att det inte finns några lägenheter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
om du har adsl i dag & dom mäter på ditt ab så mäter dom igenom din adsl utrustning på stn å det blir en binge meter som inte ska räknas . så för att få en korekt längd så måste ditt adsl rakkopplas på stn & mätas

Hur många meter rör det sig om cirka? :).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniv-mannen
Alltså jag hänger inte riktigt med här. VDSL tjänsten är för folk som bor i Stockholm och högst 750m från stationen. Till andra som bor lite förlångt bort erbjuds ADSL på 8/1 mb (vilket enligt mig är bra det med). Är detta fortfarande bara i Stockholm? Eller gäller det hela Sverige?

På deras hemsida skrev jag in mitt postnummer för att se fall jag kunde få nån typ av bredband. Det kunde jag dock inte på min gata. Och innom mitt postnummers område så är jag 99% säker på att det inte finns några lägenheter.

1200 m från stationen

ska byggas ut till andra ortet i höst.

dom som bor 1200-3500 m från stationen kan få vdsl 8 mbit/1mbit

Visa signatur

"efter regnet kommer solsken"

Permalänk
Medlem

Fortfarande bara Stockholm alltså?

Permalänk
Avstängd

ja än så länge....

Visa signatur

"efter regnet kommer solsken"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Hur många meter rör det sig om cirka? :).

det beror på hur långt det är mellen plint & racket där adsl korten står & det varierar från stn till stn men det kan vara upp till 10-50m men jag har allrig mätt & kollat

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryking
Vafan, fick bekräftelsen idag.. Jag skulle tydligen bara få 8/1 och då kan jag fan lika gärna ha kvar mitt chello+ !!! De sa på kundtjänsten att de trodde att det berodde på att jag hade dåliga ledningar till telestationen, för avståndet borde inte vara nått problem!

Jag skulle ju inte klagat om jag kunde få 8/1.. Måste väl vara en rejäl uppgradering från ditt Chello?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {76th}Johan
Jag skulle ju inte klagat om jag kunde få 8/1.. Måste väl vara en rejäl uppgradering från ditt Chello?

precis

Visa signatur

"efter regnet kommer solsken"

Permalänk
Medlem

Mycket vill ha mer.

Permalänk
Medlem

hehe..
Men jag vill åt uploaden mest... Jag bor på kungsholmen, nästan innerstad förfan, säkert nån jävla telestation runt kröken men min ledning tar väl 3 varv runt krillan.. ! Om den nu bara tar 2 varv runt så är det säkert en skitledning

bajs!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryking
hehe..
Men jag vill åt uploaden mest... Jag bor på kungsholmen, nästan innerstad förfan, säkert nån jävla telestation runt kröken men min ledning tar väl 3 varv runt krillan.. ! Om den nu bara tar 2 varv runt så är det säkert en skitledning

bajs!

Hoppas innerligt att mina ledningar håller måttet!

Hade ~900 meter till stationen så risken finns att jag också "bara" kan få deras ADSL-tjänst på 8/1 mbit.

Permalänk
Medlem

hade du ~900m till station så är det lugnt ju. jag ringde och hade 940m och dethamnar ju inom deras ramar 1200m kabellängd.
750m gällde bara fågelvägen

Permalänk
Medlem

Jaha, enlig bostreams kundtjänst har jag 2009M, jävla skit.
Hoppas chello fär nåt hjärnsläpp och höjer hastigheten, men då blir det väl som telia, betala per meg.
Ja ja bättre än modem allafall.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broix
hade du ~900m till station så är det lugnt ju. jag ringde och hade 940m och dethamnar ju inom deras ramar 1200m kabellängd.
750m gällde bara fågelvägen

Tydligen så kunde man ha dålig ledningar också, och då spelar det ingen roll om man har nära till stationen.