Hur lång svarstid kan jag ha för gaming?

Permalänk
Medlem

Hur lång svarstid kan jag ha för gaming?

Hej,

Ska köpa en ny skärm till datorn och hittade den här på dustin_HP Z Display Z27i. Det händer att det ibland finns tid över för lite spelande så min fråga är funkar det men 6 sek svarstid för att undvika eftersläpningar mm.

/magvall

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magvall:

Hej,

Ska köpa en ny skärm till datorn och hittade den här på dustin_HP Z Display Z27i. Det händer att det ibland finns tid över för lite spelande så min fråga är funkar det men 6 sek svarstid för att undvika eftersläpningar mm.

/magvall

Jag antar att du menar 6 millisekunder (ms) och inte sekunder (sek). Sen så skulle jag även gissa att du fått siffran 6 ms från responstiden på specifikationen. Denna siffra säger bara hur snabba pixlarna är på att byta färg och inte hur responsiv skärmen känns vid spelande. Då är det istället input lag som man ska kolla efter. Tyvärr så brukar inte tillverkare specificera denna siffra utan man brukar behöva läsa recensioner. Har några äldre generationers HP Z-serie på jobbet och tycker de är väldigt responsiva, men jag har inte spelat på dem så kan egentligen inte uttala mig mer än så. Så länge du inte kör superseriöst FPS-lirande så tror jag inte det kommer att vara ett problem.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Eller är det andra saker som jag behöver ha med när innen jag bestämmer mig? inputlag är tydligen viktigt?

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem
Skrivet av magvall:

Hej,

Ska köpa en ny skärm till datorn och hittade den här på dustin_HP Z Display Z27i. Det händer att det ibland finns tid över för lite spelande så min fråga är funkar det men 6 sek svarstid för att undvika eftersläpningar mm.

/magvall

Responstiden spelar typ ingen roll, dels för att det oftast står gray-to-gray och dels för att det sällan stämmer det som står ...

Det du vill göra är att söka på modellnamnet och input lag, i detta fallet "Z27i input lag". Under 16 ms är det jag får efter iaf, då tappar du bara 1 frame.
Första testat jag såg visade 16 ms på denna men har inte tid att söka efter fler.
I så fall är det en okej skärm! Vet du att den inte går över 16 ms så är det lugnt, men jag hade nog velat se fler tester

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

jo det är ms som jag menar och nej jag spelar inte 24-7. Möjligen att det blir 2-3 timmar i veckan på sin höjd. Får leta runt om jag kan få mer matnyttig info om den. Jag har rätt att skicka tillbaka den om det inte funkar i värsta fall

tack!

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem

Jag äger storebrorsan till den skärmen (z27x, enda skillnaden är att den jag har är HP Dreamcolor samt kostar dubbelt så mycket) och jag har aldrig märkt av nån eftersläpning när jag spelar. Ingen hardcore-gamer dock, man köper inte en sån här skärm för att huvudsakligen spela men har aldrig märkt av någon lag.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Jag äger storebrorsan till den skärmen (z27x, enda skillnaden är att den jag har är HP Dreamcolor samt kostar dubbelt så mycket) och jag har aldrig märkt av nån eftersläpning när jag spelar. Ingen hardcore-gamer dock, man köper inte en sån här skärm för att huvudsakligen spela men har aldrig märkt av någon lag.

Ok, för min del är det mest till Musikproduktion, Photoshop och vanligt webbtittande. Var inne på att ha 2 st 24" istället och för samma kronor, men jag föredrar att ha en bra skärm som är behaglig att jobba mot än 2 som är ok.

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem

@isecore: Jag har Z27s, 4K, och den har eftersläpningar vad jag än gör. I InDesign är det kraftiga eftersläpningar, det t o m flimrar. Ser jag på play så är det samma sak, men lite mindre kraftigt. Men då har jag en Mac Pro från 2012, ingen PC, men jag tror inte det spelar någon roll. Grafikkortet klarar 4K, det är ett Nvidia Geforce GTX680.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

@isecore: Jag har Z27s, 4K, och den har eftersläpningar vad jag än gör. I InDesign är det kraftiga eftersläpningar, det t o m flimrar. Ser jag på play så är det samma sak, men lite mindre kraftigt. Men då har jag en Mac Pro från 2012, ingen PC, men jag tror inte det spelar någon roll. Grafikkortet klarar 4K, det är ett Nvidia Geforce GTX680.

Intressant att du väcker till liv en fyra år gammal tråd. Numera äger jag också en Z27s och har inga problem med den heller. Netflix, spel, Lightroom. Allt ser bra ut IMHO. Burken som den skärmen sitter på har nån Xeon-propp och ett Geforce GTX Titan av nån sort. Windows 10 Pro är OS i den maskinen.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Tycker 2ms krävs för gaming