Permalänk
Medlem

Nya hörlurar

Hej!

Jag sitter nu och är på väg att köpa nya hörlurar. Jag har idag ett par Sennheiser PC373D hörlurar men letar efter lite mer high end. Jag har tänkt att använda hörlurarna för musik och film.

Min prisklass som jag letar efter är 1500-3000kr för hörlurarna och sedan behöver man ju förstås ha en bra DAC eller AMP.

Några förslag?

Mvh

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag Beyerdynamic DT770 80ohm, med en soundblaster x5.
Jätte nöjd. Hade BD custom one, som jag sålde av någon konstig grund Dom var mycket skönare att ha på huvudet, samma ljudbild skulle jag tycka.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Min prisklass som jag letar efter är 1500-3000kr för hörlurarna och sedan behöver man ju förstås ha en bra DAC eller AMP.

Fidelio X2? Då behöver du inte heller någon ytterligare DAC eller förstärkare.

Permalänk
Medlem

@hugo0814:
https://www.sweclockers.com/marknad/159891-sennheiser-hd-700-...

Hd700. I alla fall för musik?
Provlyssna och köp ett par begagnade...

Permalänk

Lite under din budget men tycker ändå du ska kika lite på Audio Technica ATH-m50x. Sägs vara bland de bästa lurarna du kan skaffa i den prisklassen du nämner ovan. Läs lite recensioner och testa dem i någon butik och se vad du själv tycker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Svenn3SaataN: Köpte ett för ca ett år sedan och jag kan säga att de är väldigt bra för priset och har väldigt skön "neutral" ton, dvs inte för mycket bas eller tråkiga highs.
Rekommenderar starkt!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Sennheiser hd700 hörlurarna ser intressanta ut, jag får se hur jag gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pokemonw2:

@Svenn3SaataN: Köpte ett för ca ett år sedan och jag kan säga att de är väldigt bra för priset och har väldigt skön "neutral" ton, dvs inte för mycket bas eller tråkiga highs.
Rekommenderar starkt!

Använder dem själv och kan inget annat än att hålla med. Definitivt prisvärda! En nice feature är ju också att det är kabeln är löstagbar och det följer med 3st olika varianter. Har nyligen bytt öronmuffarna på mina efter några år när de blev slitna, skönt när det finns reservdelar att hitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

@hugo0814:
https://www.sweclockers.com/marknad/159891-sennheiser-hd-700-...

Hd700. I alla fall för musik?
Provlyssna och köp ett par begagnade...

HD700 är modellen som sennheiser aldrig borde ha släppt.
HD600 var bättre när den kom och HD660S som finns nu är ännu bättre (till ett lägre pris).

Allt beror dock på vad du lyssnar på för musik.
Men fidelio X2, dt770/990, akg k702/712 och en instegs DAC/AMP gör dig nog mer nytta än bara ett par HD700

Visa signatur

: )

Permalänk
Avstängd

Fidelio X2 är jävligt bra, verkar dock märkligt svåra att få tag i från en svensk återförsäljare..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Fidelio X2? Då behöver du inte heller någon ytterligare DAC eller förstärkare.

Jag tyckte ljudet i mina X2 blev mycket trevligare med en Objective ODAC

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Vilken typ av musik lyssnar du på? Tittar du mycket på film kanske ett naturligt/platt ljud är att föredra.
Sennheiser HD599 är en fint balanserad allround-lur. Väldigt trevlig lur. Finns mycket reviews på nätet.
Jag gillar ju Beyerdynamic DT 880. Inget för basälskaren. Naturligt ljud med hög detaljrikedom. Utmärkt till klassisk musik och funkar också bra till klassisk rock i mina öron. Inget för den som lyssnar på ecstasydunk och dylikt skulle jag tro. Inte lika allround som Sennheiser HD599 i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite mer och såg beyerdynamics dt990 250ohm (Pro eller edition). Tänkte även köpa en mikrofon med XLR så min fråga är då, finns det någon amp med xlr som klarar de hörlurarna också utan att kosta en förmögenhet?

Ska man välja en 600ohm istället? Vad är det för skillnad? Ska jag välja dt880, isåfall vad är det för skillnad?

Jag lyssnar på rap blandat med pop musik.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ronz: Man ska inte underskatta placeboeffekten. Och den gör ju inte din upplevelse mindre, men rent objektivt så behöver X2 ingen ytterligare förstärkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@-ronz: Man ska inte underskatta placeboeffekten. Och den gör ju inte din upplevelse mindre, men rent objektivt så behöver X2 ingen ytterligare förstärkning.

Nu var det ju dock en separat DAC som användes och inte bara AMP så skillnad blir det ju
Har aldrig hört något integrerat ljudkort som kan mäta sig med ODAC och då tycker jag ändå att ODAC är "ok", inte mer.

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@-ronz: Man ska inte underskatta placeboeffekten. Och den gör ju inte din upplevelse mindre, men rent objektivt så behöver X2 ingen ytterligare förstärkning.

Det är skillnad, ingen placebo.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Behöver man både DAC och AMP eller räcker det med AMP? Hade en focusrite 2i2 klarat av 250 ohm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att man köper extragrejer som DACar och förstärkare, och "misstror" inte heller om man tycker att det blev bättre eller sämre. Det jag inte tycker att man ska göra är att däremot skriva ut det som en absolut sanning, och få nya till hobbyn att köpa på sig en massa prylar som kanske inte behövs. Med en impedans på 30 ohm och en känslighet på 100 db så behövs rent objektivt inget mer än hörluren. Sen kan det ju vara så att kretsen man kör från är dålig/tar upp störning och/eller har en extremt vek hörlursförstärkare inbyggt, men då är det ju en annan sak.

Och att skriva att det är skillnad och vara bombsäker på att det inte är placebo, har du gjort ett dubbelblint test?

Notera att jag själv alltså inte är en objektivist, utan har själv mycket dyra hörlurs- och hifiprylar men jag tycker man ska ge nya till hobbyn en någorlunda nykter syn på det hela så får de själva välja vilken nivå de vill lägga sig på. Och inte helt ge falska förhoppningar om hur stora skillnader är eller inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Har kollat runt lite mer och såg beyerdynamics dt990 250ohm (Pro eller edition). Tänkte även köpa en mikrofon med XLR så min fråga är då, finns det någon amp med xlr som klarar de hörlurarna också utan att kosta en förmögenhet?

Ska man välja en 600ohm istället? Vad är det för skillnad? Ska jag välja dt880, isåfall vad är det för skillnad?

Jag lyssnar på rap blandat med pop musik.
Skickades från m.sweclockers.com

DT990 är en väldigt ljus lur. Tror inte du blir nöjd om du lyssnar mycket på rap. Då tror jag AKG K712 Pro, Philips Fidelio X2HR, Beyerdynamic DT770/custom studio (slutna lurar) är ett bättre alternativ. Hörlurar är ett jäkla skit...så enkelt är det.

Edit: DT880 är en halvöppen lur med ett naturligt/platt ljud. DT990 är en öppen v-formad lur. Mer bas än DT880 men i sin helhet en ljusare lur. Om det har med den halvöppna lösningen kontra öppen kan jag inte svara på, men det säger mina öron. Jag är absolut ingen audiofil eller expert ska tilläggas.

Permalänk
Medlem

@REWplayFF: Okej, vet du om det finns något ställe i Göteborg som man kan testa sådana här hörlurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

@REWplayFF: Okej, vet du om det finns något ställe i Göteborg som man kan testa sådana här hörlurar?

Sök på Hifi butiker i Göteborg så hittar du. Gjorde ett snabbsök. Hifi klubben och Hifi stället har ni bl a i Götet. Du gör helt rätt att provlyssna först. Tror inte alltför många gör det. Ljud är något subjektivt och det som funkar i mina öron behöver inte funka dina.
Diskanten är en vattendelare hos Beyers lurar. Vissa tycker den är alltför vass, andra inte. Sen beror det på vilken DAC/AMP du kör via. Kör jag via min Lead Audio LA-100 blir den alldeles för vass - i mina öron - och måste EQ:a ner topparna med ca 10 db. Kör jag via Aune s16 behöver jag inte EQ:a ett dyft. Den mackapären tämjer den annars vassa diskanten på ett väldigt tillfredsställande sätt.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att om man haft ett par lurar som man använt under flera år och sedan byter till ett par andra så tar det tid att vänja sig vid ljudet. Köpte ett par Sennheiser HD598 och det tog nog en vecka innan jag tyckte de lät bra. Det är ju också en inspelningsperiod samtidigt. Skitsvårt att välja lurar...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Okej, jag får åka iväg och testa vilka jag tycker är bäst.

En fråga bara. Finns det någon bra AMP med XLR input för en mikrofon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Okej, jag får åka iväg och testa vilka jag tycker är bäst.

En fråga bara. Finns det någon bra AMP med XLR input för en mikrofon?

Fann du några lurar som föll dig i smaken?

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

Fidelio X2 är jävligt bra, verkar dock märkligt svåra att få tag i från en svensk återförsäljare..

Självklart ska han köpa Fidelio X2 bästa lurarna i prisklassen. Brukar droppa till sjuk bra priser runt black friday på elgiganten . 1111 kr som lägst https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2792577

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Värt att tänka på är att om man haft ett par lurar som man använt under flera år och sedan byter till ett par andra så tar det tid att vänja sig vid ljudet. Köpte ett par Sennheiser HD598 och det tog nog en vecka innan jag tyckte de lät bra. Det är ju också en inspelningsperiod samtidigt. Skitsvårt att välja lurar...

Mina Fidelio X2 lät gudomligt på en gång gick dock från akg 701.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Fann du några lurar som föll dig i smaken?

Jag har beställt ett par Beyerdynamic DT990 250 ohm, så jag väntar bara på att de ska komma någon gång nästa vecka. Jag uppdaterar dig när jag har fått dom och testat lite om hur jag tycker om dom.

Fanns tyvärr ingen butik nära mig som man kunde testa sådana hörlurar i så jag beställde och om jag inte gillar dem så skickar jag bara tillbaka dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Självklart ska han köpa Fidelio X2 bästa lurarna i prisklassen. Brukar droppa till sjuk bra priser runt black friday på elgiganten . 1111 kr som lägst https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2792577

Jepp, så har det varit tidigare. Nu har den dock försvunnit från nästan alla svenska butiker. De har släppt en ny variant kallad "X2HR" men även den verkar inte finnas hos svenska butiker. (En butik på prisjakt)

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

By the way

Bara för att de är stora betyder det inte att de är bättre. Dessa är helt fantastiska och slår de stora hörlurar jag äger:
https://audiobudget.com/product/TIMMKOO/C630 (ALWUP UPC630 modellen)

Sennheiser HD 280 Pro
Takstar 82 Pro