Permalänk
Medlem

Uppgradera, Intel eller AMD?

Nu är det på tiden att jag uppgraderar CPU, moderkort och minnen.
Jag har dock svårt att välja mellan Intel och AMD.
Jag försöker tänka om det är värt dem extra pengarna att köpa intel men blir inte klok.
Det enda jag gör på datorn förutom surfandet är att spela. Är det framtidssäkert (något år framåt) med AMDs Ryzen 5 2600x? Tanken är att uppgradera grafikkort lite längre fram.

Intel alternativet 6279kr
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11954386/intel-uppgradering

Amd alternativet 5038kr
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11954418/

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Hedersmedlem

Ja. En Ryzen håller definitivt ett år...

Köp gärna lite snabbare minnen dock. Minst 3000 MHz skulle jag rekommendera.

Permalänk
Medlem

@sirfalk:

Kör du AMD-paketet så beställ från Komplett där 2600X är billigare:
https://www.komplett.se/wishlist/shared/d5e2d919-8683-4a93-b3...
Så får du ett bättre moderkort och snabbare minnen för samma pris.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja. En Ryzen håller definitivt ett år...

Köp gärna lite snabbare minnen dock. Minst 3000 MHz skulle jag rekommendera.

Nu skrev jag visserligen inte ett år utan något år men ok. Då behöver jag väll ett moderkort som klarar högre frekvenser?

Skrivet av D-ryd:

@sirfalk:

Kör du AMD-paketet så beställ från Komplett där 2600X är billigare:
https://www.komplett.se/wishlist/shared/d5e2d919-8683-4a93-b3...
Så får du ett bättre moderkort och snabbare minnen för samma pris.

Tack! Tänkte använda prisjakt vid beställning om det skiljer mycket mot att beställa allt frpn samma ställe. Bra tips!

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sirfalk:

Nu skrev jag visserligen inte ett år utan något år men ok. Då behöver jag väll ett moderkort som klarar högre frekvenser?

Något år förstod jag som ett år. Något = singularis. (Fast vad vet jag, det kanske är dialektalt.) Men oavsett, ja, Ryzen håller så klart *några* år också.

Ett B450-moderkort klarar av minne med höga frekvenser också, och kan dessutom överklocka CPU om du vill. Det är bara "A-serien" av moderkort hos AMD som inte klarar av överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Något år förstod jag som ett år. Något = singularis. (Fast vad vet jag, det kanske är dialektalt.) Men oavsett, ja, Ryzen håller så klart *några* år också.

Ett B450-moderkort klarar av minne med höga frekvenser också, och kan dessutom överklocka CPU om du vill. Det är bara "A-serien" av moderkort hos AMD som inte klarar av överklockning.

Tack, hade ingen aning om vad som klarar vad när det gäller AMD.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sirfalk:

Tack, hade ingen aning om vad som klarar vad när det gäller AMD.

Okej, tänk dock på att AMD-plattformen är kinkig vad gäller minne. Kolla ditt moderkorts kompatiblititetslista.

Bra att sikta på 3000-3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirfalk:

Nu är det på tiden att jag uppgraderar CPU, moderkort och minnen.
Jag har dock svårt att välja mellan Intel och AMD.
Jag försöker tänka om det är värt dem extra pengarna att köpa intel men blir inte klok.
Det enda jag gör på datorn förutom surfandet är att spela. Är det framtidssäkert (något år framåt) med AMDs Ryzen 5 2600x? Tanken är att uppgradera grafikkort lite längre fram.

Intel alternativet 6279kr
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11954386/intel-uppgradering

Amd alternativet 5038kr
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11954418/

En fråga som inte kommit upp, vad spelar du? Kör du mycket skjutaspel (cs etc) och vill ha 120+ fps i 1080p kan intel ge en bättre upplevelse. Med det sagt så kommer AMD ge en bra upplevelse, intel bara lite bättre. 60 fps och/eller högre upplösning gör skillnaden minimal.

Har själv funderat på uppgradering (från i7 2600K) och är inne på att byta sida till AMD då jag inte behöver mer än 60 fps för mitt spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Okej, tänk dock på att AMD-plattformen är kinkig vad gäller minne. Kolla ditt moderkorts kompatiblititetslista.

Bra att sikta på 3000-3200 MHz.

Moderkort som är baserade kring 450-seriens kretsar ska inte vara lika kinkiga som de som baserades kring 350-serien. Inte kanske nödvändigtvis för kretsen i sig, utan för att problemet uppmärksammades på 350-seriens kretsar och AMD samt moderkortstillverkarna arbetade för att adressera detta på den nyare generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

En fråga som inte kommit upp, vad spelar du? Kör du mycket skjutaspel (cs etc) och vill ha 120+ fps i 1080p kan intel ge en bättre upplevelse. Med det sagt så kommer AMD ge en bra upplevelse, intel bara lite bättre. 60 fps och/eller högre upplösning gör skillnaden minimal.

Har själv funderat på uppgradering (från i7 2600K) och är inne på att byta sida till AMD då jag inte behöver mer än 60 fps för mitt spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar nästan bara skjutaspel men är inte fpskåt. Frågan är bara om dem extrapengarna är värt det. Får väl hoppas att black friday är till intels fördel 🙄

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk

@dannesthlm: tänkte också byta till AMD snart.. Men så om jag idag sitter på 16gb 2666MHz minnen är det bättre för mig att köra på B-450 plattformen för det är stabilare då eller? Och vad är de andra skillnaderna på B-450/X370? har inte så bra koll hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarreBarre:

@dannesthlm: tänkte också byta till AMD snart.. Men så om jag idag sitter på 16gb 2666MHz minnen är det bättre för mig att köra på B-450 plattformen för det är stabilare då eller? Och vad är de andra skillnaderna på B-450/X370? har inte så bra koll hehe

Det är väl naturligt idag att köpa 400-seriens kretsar oavsett, i början var det väl svårt att hitta riktigt billiga modeller fast köper du nytt idag är det ett naturligt val (om du köper nytt). Ditt ram bör fungera i specificerad hastighet så länge det är DDR4-minne. Köper du en CPU i 2000-serien med en X-beteckning ska den i teorin kunna köra lite snabbare på 400-seriens moderkort då den på ett mer flexibelt sätt kan öka klockfrekvenserna.

Det finns lite andra skillnader också (inte så viktigt för de flesta), men det är nog smidigare för dig att göra en Google-sökning.

Vad gäller att jämföra 450 och 370 är dom i olika generationer, kanske rimligare att jämföra 370 med 470 och 350 med 450. Respektive dyrare modell brukar ofta komma med dyrare moderkort som kanske har mer inställningar för överklockningar etc. I övrigt skiljer antalet USB, PCI-express och SATA-portar samt möjlighet att köra t.ex. Crossfire.

Permalänk

@dannesthlm: okej! tack för ett bra svar!