Försvarsmaktens serie "Jägarsoldat", tung lumpen-nostalgi

Permalänk
Relik 📜

Försvarsmaktens serie "Jägarsoldat", tung lumpen-nostalgi

Försvarsmakten har dragit ut en serie på Youtube som följer rekryter under jägarutbildningen vid K3 i Karlsborg. Blev tipsad av @Callemedskägget, som tyckte det fick snurr på hans lumpen-nostalgi. Kan bara instämma där! Nostalgi och ett par lager ångest. Alla de där tokigt, tokigt jobbiga bitarna som vid det här laget är förträngda. Typ patron ur i 4-5 timmar i regnet, eller annat festligt.

"Rekommenderas" i alla fall, för de som vill få en tidsresa tillbaka till lumpen. Eller för den delen, som är nyfikna på militärtjänst idag. Finns sex delar ute, antar att fler kommer!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Tack för tipset! Kan nog vara nyttigt för en yngre publik att tillgodogöra sig!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av videopac:

Tack för tipset! Kan nog vara nyttigt för en yngre publik att tillgodogöra sig!

Haha, ja, kanske! Framför allt bra för de som funderar på att söka, som sagt. Är ju givetvis det som är tanken från Försvarsmakten med, och här hjälper jag till med gratisreklamen.. Shame!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag tyckte om den. Kändes dock som den har några avsnitt till som inte är släppta.
Jag är i generationen som lumpen var helt ens eget val och jag känner väl en eller två personer som gått i min generation så kul att se för mig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av infigo:

Jag tyckte om den. Kändes dock som den har några avsnitt till som inte är släppta.
Jag är i generationen som lumpen var helt ens eget val och jag känner väl en eller två personer som gått i min generation så kul att se för mig.

Jo, precis, det här är väl säsong 1. Slutar ju lagom efter GMU, så kan tänka mig nästa hakar på där helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Finns en likadan på svenska om Finlands enda svenskspråkiga förband, Nylands Brigad i Dragsvik. Jägarutbildning även där (kustjägare). Jag är medborgare i bägge länderna och gjorde min värnplikt i Dragsvik. Vi hade även någon samövning med Amfibieregementet i Stockholms skärgård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Försvarsmakten har dragit ut en serie på Youtube som följer rekryter under jägarutbildningen vid K3 i Karlsborg. Blev tipsad av @CalleFZ, som tyckte det fick snurr på hans lumpen-nostalgi. Kan bara instämma där! Nostalgi och ett par lager ångest. Alla de där tokigt, tokigt jobbiga bitarna som vid det här laget är förträngda. Typ patron ur i 4-5 timmar i regnet, eller annat festligt.

"Rekommenderas" i alla fall, för de som vill få en tidsresa tillbaka till lumpen. Eller för den delen, som är nyfikna på militärtjänst idag. Finns sex delar ute, antar att fler kommer!

https://www.youtube.com/watch?v=Mp9sRxfIY_I

https://www.youtube.com/watch?v=DGP24vQjFWY

https://www.youtube.com/watch?v=dL0Ftp6h8AA

https://www.youtube.com/watch?v=QmzZt24xEKY

https://www.youtube.com/watch?v=j3WG64nHkD4

https://www.youtube.com/watch?v=GrkL6nAe3FY

Har kollat lite i dessa klippen du länkar innan du lagt upp dem här (har ju inte gått att missa på tuben). En annan skulle aldrig orka det där. En del står och sover i filmerna

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av AMD-FX:

Har kollat lite i dessa klippen du länkar innan du lagt upp dem här (har ju inte gått att missa på tuben). En annan skulle aldrig orka det där. En del står och sover i filmerna

Stå och sova, eller för den delen sova precis överallt, lär man sig rätt snabbt. Ren överlevnad, haha.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

mm, lumpen!!!
skulle aldrig göra om det, men vill inte ha det ogjort.
hatade det då, gillar att ha gjort det nu.

de bästa och värsta minnena är typ från lumpen.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde lumpen på Armens Jägarskola i Kiruna som gränsjägare från hösten 74 till våren 75 och vi hade extremt jobbigt under dom två första veckorna med exercis och vapenträning 12 timmar varje dag men sedan blev det lite lugnare.

Sängarna i videon är exakt likadan som vi hade i Kiruna och även jag hade en plywood skiva under madrassen, jag förstår inte hur någon kan sova i dessa sängar utan denna skiva.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Slutförde min 11 månader långa grundutbildning i juni och igenkänningsfaktorn är hög. Jag är nu kvar som deltidsanställd soldat och var precis på övning - om några veckor beger det sig igen, riktigt roligt och givande. Hade man hållit samma höga tempo* som de första veckorna av GMUn för resten av livet skulle man åstadkomma fenomenalt mycket. Hade hunnit bli både ingenjör, läkare, astronaut och rockstjärna.

* Mestadels det mentala jag syftar på. Att alltid vara på fötterna, vara på vakten och ständigt ha en snäv tidsgräns att passa. Jag hade inte en enda personlig tanke de tre första dagarna; familj, vänner, intressen eller annat. Befälen säger sig hålla ett jämnt tempo under hela utbildningen men det blir definitivt mindre utmanande när rutinerna sätter sig.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem

Ja jisses.
Här var det hög igenkänningsfaktor!
Gjorde 15 månader amfibie på amf4 (göteborg) 2004 och allt känns igen.
Kul!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Bra serie de där.
När jag var 15 år gick jag med i Hemvärnet som ungdom. Gjorde sen lumpen i 15 månader på P18 som vagnchef på Stridsfordon 90. Efter muck fortsatte jag i Hemvärnet som jag ännu tjänstgör i. Så jag har ink ungdomsåren hållit på i de militära i över 20 år nu.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Åååh minnena från stadsskytte på livgardet! Suck... *svävar bort i tankarna*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Relik 📜

Missade säga själv inser jag nu.. Gjorde 10 månader på T2 i Skövde som skyttegruppchef. Måste varit 04-05. Ping @LeTTiC!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

11 år sedan jag gjorde den skiten, skoj att blicka tillbaka

Permalänk
Medlem

Bra serie!
Detta var tydligen Säsong 1, så mer kommer 18 December då Säsong 2 rullas ut.

Gjorde 10 Månader på T2 som Stridsfordonsförare/skytt (PATGB203) och kan med tanke på deras befattningar bara små le när dom tycker att dom första veckorna är det värsta dom gjort (vilket antagligen stämmer) men antar att det som kommer framöver kommer vara nått i hästväg, nått som vi aldrig kom i närheten av.

Själv var jag inte ett dugg intresserad när rektryterarna för Utlandsstyrkan var förbi vår pluton och lockade med Utlandstjänstgöring, men nu i efterhand med 2 utlandstjänstgöringar i bagaget kan man bara konstatera att det är lätt att fastna igen när man oftast bara minns det positiva.

// Furir, idag Sergeant? -LeTTiC

Visa signatur

R5 Black // Intel i5-6600K // Aorus GTX 1080TI // Audio-Technica ATH-M50X + Modmic // AOC 35" AGON G-Sync
"If everyone is thinking alike, someone isn't thinking." -Patton

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Finns en likadan på svenska om Finlands enda svenskspråkiga förband, Nylands Brigad i Dragsvik. Jägarutbildning även där (kustjägare). Jag är medborgare i bägge länderna och gjorde min värnplikt i Dragsvik. Vi hade även någon samövning med Amfibieregementet i Stockholms skärgård.

https://www.youtube.com/watch?v=pRX7AolJ9X0

Tror det är lite "sminkat" för kamerorna.

Gjorde själv KJK 2/01 - visst det var bra stämning bland beväringar, men det var en del grå-arbetskraft och grupp penalism, antar att det har försvunnit mer och mer med åren precis som i Sverige.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mod:

Tror det är lite "sminkat" för kamerorna.

Gjorde själv KJK 2/01 - visst det var bra stämning bland beväringar, men det var en del grå-arbetskraft och grupp penalism, antar att det har försvunnit mer och mer med åren precis som i Sverige.

Det är det absolut, man plockar fram de mest tittarvänliga bitarna. Jag var där två år tidigare och pennalism var det definitivt ingen brist på. Är ju inte speciellt TV-sexigt att visa beväringar som städar kommendörens lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Det är det absolut, man plockar fram de mest tittarvänliga bitarna. Jag var där två år tidigare och pennalism var det definitivt ingen brist på. Är ju inte speciellt TV-sexigt att visa beväringar som städar kommendörens lägenhet.

Haha, de försökte med sån skit på oss också. Men vi totalvägrade all form av kollektiv bestraffning för vi visste våra rättigheter och befälen (alltid de lägre rangerna) förstod också det till slut. Kanske hjälpte att typ alla läst minst ett år på universitetet för att kvala till den nya IT-enheten?
Var på S1 och introducerade IT ute i fält. Detta var 1999.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Mycket bra serie. Längtar tills nästa del

Permalänk

Ahhh memories

14 år sedan muck. Shit vad tiden går. Känns som befälen är lite snällare nuförtiden dock. Kommer ihåg hur det vältes skåp och kastades omkring kläder om något låg fel, av befälen. Skrek högre gjorde de flesta också. Känns som en bra utveckling trots allt där de kanske insett att tinnitus och kroppsskador inte gör en till en bättre soldat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shropshre:

Ahhh memories

14 år sedan muck. Shit vad tiden går. Känns som befälen är lite snällare nuförtiden dock. Kommer ihåg hur det vältes skåp och kastades omkring kläder om något låg fel, av befälen. Skrek högre gjorde de flesta också. Känns som en bra utveckling trots allt där de kanske insett att tinnitus och kroppsskador inte gör en till en bättre soldat.

Värnpliktiga idag får max ha kvällstjänst 2 dagar i veckan nu och dessa får inte vara längre än till 20.30 av anledningen att folk ska trivas. Man får inte heller gå högvakten i 7 dagar i rad längre, utan måste ha 1 dag paus i mitten.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Missade säga själv inser jag nu.. Gjorde 10 månader på T2 i Skövde som skyttegruppchef. Måste varit 04-05. Ping @LeTTiC!

Då var du nog där samtidigt som mig, var med på T2 under de åren har jag för mig. Är 85:a.

Första huset efter grinden in till höger, våning två, där "bodde" jag!

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Värnpliktiga idag får max ha kvällstjänst 2 dagar i veckan nu och dessa får inte vara längre än till 20.30 av anledningen att folk ska trivas. Man får inte heller gå högvakten i 7 dagar i rad längre, utan måste ha 1 dag paus i mitten.

Oj se där ja. Trivas? Det är ju en definitionsfråga.
Vi hade högvakten i 14 dagar. Ständigt nattpass i Lejonbacken

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Haha, de försökte med sån skit på oss också. Men vi totalvägrade all form av kollektiv bestraffning för vi visste våra rättigheter och befälen (alltid de lägre rangerna) förstod också det till slut. Kanske hjälpte att typ alla läst minst ett år på universitetet för att kvala till den nya IT-enheten?
Var på S1 och introducerade IT ute i fält. Detta var 1999.

Finland ligger nog ett par årtionden efter Sverige i fråga om mänskliga rättigheter, lol. Som jag sa ovan så är jag medborgare i bägge länderna och gjorde min värnplikt i Finlands enda svenskspråkiga förband, Nylands Brigad i Dragsvik (kustjägare). Hade nog fått rengöra toastolar med tandborste om jag hade försökt vägra nåt, haha. Men det var skapligt bra folk där då i alla fall, anställd personal menar jag. Och skärgården är svårslagen oavsett om man är på svenska eller finska sidan. Fina vyer.

Jag bodde ett år i Ryssland innan jag ryckte in och mina ryska kompisar hade det tio gånger värre, mycket våld och rena sadister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Finland ligger nog ett par årtionden efter Sverige i fråga om mänskliga rättigheter, lol. Som jag sa ovan så är jag medborgare i bägge länderna och gjorde min värnplikt i Finlands enda svenskspråkiga förband, Nylands Brigad i Dragsvik (kustjägare). Hade nog fått rengöra toastolar med tandborste om jag hade försökt vägra nåt, haha. Men det var skapligt bra folk där då i alla fall, anställd personal menar jag. Och skärgården är svårslagen oavsett om man är på svenska eller finska sidan. Fina vyer.

Jag bodde ett år i Ryssland innan jag ryckte in och mina ryska kompisar hade det tio gånger värre, mycket våld och rena sadister.

Fast ni i Finland måste ju vara mer hardcore än oss! Ni är ju vår första försvarslinje mot Ryssland

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast ni i Finland måste ju vara mer hardcore än oss! Ni är ju vår första försvarslinje mot Ryssland

Nu var det länge sen jag bodde där men visst

En av mina kompisar i Ryssland hade aldrig hört talas om att USSR slogs med Finland under andra världskriget, och när jag tog fram lite fakta för honom skrattade han till och anmärkte något i stil med "löjligt, vafan skulle vi hålla på med såna småkrig för". För honom och alla andra ryssar jag känner handlade WWII helt och hållet om Hitler. En desperat kamp för överlevnad för den ena, knappt en fotnot i historieböckerna för den andra.

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Värnpliktiga idag får max ha kvällstjänst 2 dagar i veckan nu och dessa får inte vara längre än till 20.30 av anledningen att folk ska trivas. Man får inte heller gå högvakten i 7 dagar i rad längre, utan måste ha 1 dag paus i mitten.

Jag gjorde min GU för ca 2 år sedan när det inte var värnplikt, och då var det inte någon maxgräns på kvällstjänsterna eller någon sluttid för dagen. Var inne igen förra veckan som deltidare och blev chockad över vilken skillnad det är nu gentemot för bara två år sedan. Men det är väl för att det nu är värnplikt och det ska va lite snällare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarreBarre:

Jag gjorde min GU för ca 2 år sedan när det inte var värnplikt, och då var det inte någon maxgräns på kvällstjänsterna eller någon sluttid för dagen. Var inne igen förra veckan som deltidare och blev chockad över vilken skillnad det är nu gentemot för bara två år sedan. Men det är väl för att det nu är värnplikt och det ska va lite snällare.

Det kan vara på grund av arbetsmiljölagen.
De hade problem med omställningen, när det var obligatorisk värnplikt kunde de göra hur de ville. Sedan blev det mer som en tjänst som alla andra och då var de tvungna att hålla sig till vissa regler (arbetstid utan vila och så vidare).