Kan Raspberry Pi 3 spela upp 1080p filmer på en 4k TV? LG OLED.

Permalänk
Medlem

Kan Raspberry Pi 3 spela upp 1080p filmer på en 4k TV? LG OLED.

På väg att köpa en LG OLED men vi kör just nu Raspberry Pi 3 tillsammans med en gammal Synology NAS och jag undrar lite hur jag ska göra med uppspelning av "eget" 4k material.
Pi 3 är ju dock inge vidare på att spela upp 4k material, men fungerar det bra att spela upp 1080p material på en 4k TV eller är det något med skalningen som fuckar upp prestandan här?

Om ovan fungerar bra kanske jag bara kör HDMI från datorn --> TV när det kommer främst till uppspelande av 4k-stuff, då det inte kommer vara så mycket.

Permalänk
Medlem

Tjena,

Har själv en RPI 1 +B och en LG OLED samt en synology NAS(DS212J)
Har inte märkt av några större problem mer än att prestandan i den lilla stackaren får problem vid för stora filer pga för hög bitrate.
Detta är dock något som kom mer med senare versioner av Openelec som jag kör med.
Med större filer pratar jag om 10-12GB för ~1h speltid i 1080p format.

Permalänk
Medlem

Om materialet är kodat i h264 så är det inget som helst problem.
Material i h265 kan däremot vara problematiskt men fungerar i vissa fall om du har senaste RBP 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekor:

Tjena,

Har själv en RPI 1 +B och en LG OLED samt en synology NAS(DS212J)
Har inte märkt av några större problem mer än att prestandan i den lilla stackaren får problem vid för stora filer pga för hög bitrate.
Detta är dock något som kom mer med senare versioner av Openelec som jag kör med.
Med större filer pratar jag om 10-12GB för ~1h speltid i 1080p format.

Toppen! Vi kör också DS212J faktiskt, skönt att veta att det fungerar. Vad använder du för uppspelning av 4k-material?

Skrivet av Ssargon:

Om materialet är kodat i h264 så är det inget som helst problem.
Material i h265 kan däremot vara problematiskt men fungerar i vissa fall om du har senaste RBP 3.

Tack, vi har RBP 3 model B, som inte verkar vara senaste versionen.

Permalänk
Medlem

Du kan väl lika gärna spela upp det direkt i tvn? Funderat på tex plex? Finns som app i webos

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Kör själv OSMC på en Raspberry Pi 3 (Som hämtar filmerna från en FreeNAS server) och har testat åtminstone 10GB+ i 1080 som fungerat felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Du kan väl lika gärna spela upp det direkt i tvn? Funderat på tex plex? Finns som app i webos

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan jag säkert göra men jag har sån dålig koll på detta : ]
Jag har kollat in Plex men då behöver jag väl en Plex server installerad på NASet också?
Eller kan man i Plex appen i TVn välja NASet som source för medieinnehåll, utan att behöva installerat något extra på NASet? Vet ej hur bra den gamla Synologyn fungerar med mer mjukvara installerad, den är ganska trög som det är.