Original Xbox One med 4k-tv?

Permalänk

Original Xbox One med 4k-tv?

Hej hej
Jag är på väg att uppgradera från min gamla trotjänare 42-tums 720p plasma till en ny 65-tums 4k-tv och undrar hur pass mycket sämre bilden verkligen blir med original xbox one jämfört med en xbox one x. Jag förstår självklart att det är skillnad och det jag frågar efter är kanske egentligen omöjligt att svara på eftersom det är så subjektivt men ni som har haft den gamla xboxen på en 4k-tv och uppgraderat; hur stor skillnad skulle ni säga att det är? Var det en "åh herre gud det är som natt och dag ju!"-upplevelse eller mer av en "ja det är ju faktiskt lite snyggare tycker jag nog"-upplevelse.

Jag är på intet vis en bildkonnässör men till skillnad från exempelvis min lillebror som inte ens ser ful uppskalning av dåligt bildmaterial på sin jättetv tycker jag själv att det ser rätt gräsligt ut.

I ärlighetens namn är det länge sen jag ens spelade själv på mitt xbox (övertaget av barnen) men i och med släppet av Red dead redemption 2 är jag i det närmaste tvungen att börja spela igen och vill ju gärna att det ska bli så bra som möjligt men kanske inte beredd att punga ut 4-5 tusen om det inte är en rejäl skillnad.

Innan någon hinner säga det; nej jag är inte sugen på att vänta på pc-versionen för att få den bästa upplevelsen

Permalänk
Medlem

Sett enbart till upplösningen är det väldigt lite skillnad, det som kan göra skillnad är om du spelar nåt med ordentligt stöd för HDR.

Permalänk
Lego Master

Den här videon tyckte jag var rätt informativ gällande skillnaderna mellan de olika plattformarna som RDR2 finns på just nu.

Sen hur mycket man själv skulle märka om man inte sett detta, vetefan. Jag spelar glatt Just Cause 2 på min 360 och tycker det ser jävla fräscht ut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vanliga Xbox One kan inte köra högre än 1080p så om det ser bra eller dåligt ut beror på hur din TV skalar bilden.
Med just RDR2 så verkar det vara ganska skakig fps. Den verkar dippa under 30fps ganska ofta och går då ner från 1080p till 872p
Hade kört på One X enbart för stabilare fps i majoriteten av alla spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii