Intel tillkännager Cascade Lake-AP med upp till 48 kärnor och tolv minneskanaler

Permalänk
Melding Plague

Intel tillkännager Cascade Lake-AP med upp till 48 kärnor och tolv minneskanaler

Efter AMD:s återkomst på servermarknaden kontrar Intel med en ny klass av processorer som går upp till hela 48 kärnor. Detta genom att "limma" ihop kretsar, något Intel kritiserat AMD över.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter AMD:s återkomst på servermarknaden kontrar Intel med en ny klass av processorer som går upp till hela 48 kärnor. Detta genom att "limma" ihop kretsar, något Intel kritiserat AMD över.

Läs hela artikeln här

Jamen sedär, vad lite konkurrens kan åstadkomma!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Ödets ironi, kul att Intel börjar komma ikapp AMD och kämpar för att återta tronen, hoppas dom får ordning på sin 10 nm process, hade varit trevligt! : )

Ryzen har varit grymt bra för branschen och för AMD, riktigt nöjd med Threadripper.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv

Det är på tiden, för 28 core är sånt som pensionärer sitter i ålderdomshem med och kollar in barnbarnens facebok.

Utveckling går dessutom emot att man kör allt mer på en av samma dator, där man genom olika sandboxtekniker isolerar programmen, denna sandbox kräver lite cpukraft men det är värt detta.
Min poäng är dock argumentet att kommunikation mellan kärnorna blir lidande, så ska inte heller alla kärnor göra så mycket av detta. Mer än saker som de delar samma IO och på något sätt bör hantera detta.
*edit*
På frågan är det inte bättre att köpa 4st datorer istället för en stor? Så kan det i många fall vara det. Många har dock behov av extremt mycket datakraft. Och det blir lite som argument emot 12TB HDD, att det är säkrare att köpa 2TB. Det kan stämma. Men ska man lagra 200TB data, så blir det uppemot 200st 2TB hårddiskar att köpa om man ska ha lite backup. Jag har ett vagt minne att elgiganten hade en 200disk nas på rea nu i veckan.

Permalänk
Medlem

Nästa generations CPUer:

Vem har bäst lim?

Permalänk
Medlem
Citat:

Några detaljer om sockeln framgår inte, men rykten talar för en helt ny skapelse vid namn LGA 5903.

Intels socklar är som Pokemons. Man måste samla alla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Nästa generations CPUer:

Vem har bäst lim?

Sålänge ingen hamnar i klistret så är det lugnt med lite lim.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ödets ironi, kul att Intel börjar komma ikapp AMD och kämpar för att återta tronen, hoppas dom får ordning på sin 10 nm process, hade varit trevligt! : )

Ryzen har varit grymt bra för branschen och för AMD, riktigt nöjd med Threadripper.

Mvh

Intel
Att "limma ihop" kretsar är jättedåligt (för att vi inte är först)

Intel börjar att "limma ihop" kretsar.

Att "limma ihop" kretsar är jättebra för nu har vi flest kärnor per sockel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Intels socklar är som Pokemons. Man måste samla alla.

Det är ju bara att köpa den som tillhör det segment du vill åt. Skulle de göra en för allt skulle det gnällas om dåliga kompromisser eller att de som bygger billigt får köpa onödigt dyra moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nästa generations CPUer:

Vem har bäst lim?

Med tanke på vem som hittat på den lösningen... trälim

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Intels socklar är som Pokemons. Man måste samla alla.

Hahahaha.. dagens. Tack

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oceanic:

Med tanke på vem som hittat på den lösningen... trälim

Skickades från m.sweclockers.com

Dum fråga, jag har lite trälim över från min garderob. Men borde jag inte kunna limmat ihop ett gäng äldre cpuer istället för att köpa nytt och spara en hacka på detta?

Sedan ihopkopplade cpuer är nog framtiden. Då datacenter är det "alla" använder och det gäller att få plats med mycket datakraft kompakt och strömsnålt. Så mycket kommunikation ska de olika delarna inte nödvändigtvis ha med varandra.
*edit*
Att "alla" använder datacenter är lite som att "alla" använder vatten och kärnkraftverk. Att man använder dem betyder inte på något sätt att man har någon av dem stående i sin lägenhet utan det räcker att man gör en sökning på google.

Permalänk
Inaktiv

Förlåt, men jag tycker inte att Jacob Hugosson ska skriva artiklar om CPUer eftersom han har en tydlig bias mot Intel. Ofta slinker det in saker som t.ex. citationstecken för länken till artikeln om "ihoplimmade kretsar" (/varför? Det var ju vad som sades, ingen anledning att sitta citationstecken kring själva nyhetsartikeln) samt ordval som "Några detaljer om sockeln framgår inte, men rykten talar för en helt ny skapelse vid namn LGA 5903" som låter direkt nedsättande.

Ni får såklart driva Sweclockers som ni vill, men att Jacob föredrar AMD framför Intel gör att det är svårt för mig som läsare att ta hans nyhetsartiklar seriösa. Svar ja, nu gör jag medvetet en höna av en fjäder, men det börjar någonstans, och jag tycker att Sweclockers styrka alltid har varit just det neutrala förhållningssättet i nyhetsrapportering.

Ihop med att ni också tar ni med hårdhandskarna kring kommentarer som ni anser vara politiska (vilket i sig är en svår gränsdragning, och blir moderators individuella bedömning i varje enskilt fall) kanske ni börjar röra er bort mot ett neutralt förhållningssätt, vilket är tråkigt. Samma utveckling hos era kompanjoner FZ, fast där är det mycket värre (med VÄLDIGT frispråkiga/åsiktsstarka skribenter som inte tycks ha något som helst intresse att rapportera neutralt).

My 5 cents... har hängt här i 14 år och konstaterar en tråkig utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju bara att köpa den som tillhör det segment du vill åt. Skulle de göra en för allt skulle det gnällas om dåliga kompromisser eller att de som bygger billigt får köpa onödigt dyra moderkort.

För AMD får den kritiken hela tiden tycker du?

Dom borde ju vara extremt utsatt för sån kritik med tanke på att dom har nu kört med samma sockel sen första Zen, och planererar så vitt jag kan se köra med den ända tills minst 2020+.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Intel
Att "limma ihop" kretsar är jättedåligt (för att vi inte är först)

Intel börjar att "limma ihop" kretsar.

Att "limma ihop" kretsar är jättebra för nu har vi flest kärnor per sockel.

Mja... ironiskt är ju... Intel är först.
Core2Quad är 2 st limmade Core2Duo

Skrivet av anon159643:

Dum fråga, jag har lite trälim över från mitt garderob. Men borde jag inte kunna limmat ihop ett gäng äldre cpuer istället för att köpa nytt och spara en hacka på detta?

Sedan ihopkopplade cpuer är nog framtiden.

Tänk vad kul det kunde vara om man kunde limma ihop CPU kärnor så... en 17 kärnig CPU, cus I can

Och ja, utan tvekan är det framtiden. De har nått så liten litografi att göra en hel CPU inte är möjligt längre med vettig yield. Så Intel måste tänka om, även om vissa inte vill detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon52343:

Förlåt, men jag tycker inte att Jacob Hugosson ska skriva artiklar om CPUer eftersom han har en tydlig bias mot Intel. Ofta slinker det in saker som t.ex. citationstecken för länken till artikeln om "ihoplimmade kretsar" (/varför? Det var ju vad som sades, ingen anledning att sitta citationstecken kring själva nyhetsartikeln) samt ordval som "Några detaljer om sockeln framgår inte, men rykten talar för en helt ny skapelse vid namn LGA 5903" som låter direkt nedsättande.

Ni får såklart driva Sweclockers som ni vill, men att Jacob föredrar AMD framför Intel gör att det är svårt för mig som läsare att ta hans nyhetsartiklar seriösa. Svar ja, nu gör jag medvetet en höna av en fjäder, men det börjar någonstans, och jag tycker att Sweclockers styrka alltid har varit just det neutrala förhållningssättet i nyhetsrapportering.

Ihop med att ni också tar ni med hårdhandskarna kring kommentarer som ni anser vara politiska (vilket i sig är en svår gränsdragning, och blir moderators individuella bedömning i varje enskilt fall) kanske ni börjar röra er bort mot ett neutralt förhållningssätt, vilket är tråkigt. Samma utveckling hos era kompanjoner FZ, fast där är det mycket värre (med VÄLDIGT frispråkiga/åsiktsstarka skribenter som inte tycks ha något som helst intresse att rapportera neutralt).

My 5 cents... har hängt här i 14 år och konstaterar en tråkig utveckling.

Helt okej att håna intel lite tycker jag, det har de mycket väl förtjänat.

Intel är ett grymt företag, men de är minst lika duktiga på att ta betalt som att utveckla processorer.

Tack och lov tar AMD en annan aproach. Visserligen främst pga. att de som regel legat på efterkälken, men vi får hoppas att de fortsätter på det här viset en stund till!

Först till 7nm betyder att AMD kommer ta ledningen. Härliga tider!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju bara att köpa den som tillhör det segment du vill åt. Skulle de göra en för allt skulle det gnällas om dåliga kompromisser eller att de som bygger billigt får köpa onödigt dyra moderkort.

Intel har varit lite mer glada för att byta socklar än AMD om man säger så.
Det kan vara mer eller mindre motiverat från fall till fall.

Sen är det inte bara socklar utan även styrkretsar.
Som LGA 1151, med 100, 200 och 300 serien chipset där de begränsar framåt/bakåt kompatibilitet mellan moderkort och processorer utan någon bra anledning mer än att de vill sälja mer.
Ofta har nyare chipset något fördel även inom de som är kompatibla och moderkortstillverkarna kan lägga till extra funktioner, så ibland kan det finnas anledning att byta moderkort även om man inte måste.
Men inte riktigt juste att tvinga folk som vill uppgradera processor att även byta moderkort, om det egentligen inte finns tekniska skäl till att det måste vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Intel
Att "limma ihop" kretsar är jättedåligt (för att vi inte är först)

Intel börjar att "limma ihop" kretsar.

Att "limma ihop" kretsar är jättebra för nu har vi flest kärnor per sockel.

Var inte Intel först med att limma ihop kretsar med Pentium D?

Anyway... det beror ju på hur kontakten mellan kretsarna ser ut. Om Intel har fått till något baserat på EMIB så kan det ju bli hyfsat

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

För AMD får den kritiken hela tiden tycker du?

Dom borde ju vara extremt utsatt för sån kritik med tanke på att dom har nu kört med samma sockel sen första Zen, och planererar så vitt jag kan se köra med den ända tills minst 2020+.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD delade upp am3 + med ett gäng olika FM socklar. Och nu har de am4 och deras thredripper folk hade klagat om man behövde ett x399 kort för att köra 2200g.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är ju inte som om det vore första gången för Intel, ni kommer väl ihåg Core 2 Quad?

Permalänk
Medlem

För 192 kärnor senare sitter vi ändå bara på 2.0-3.0GHz per kärna. För f*n, ge mig 10GHz och 4 kärnor istället!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Förlåt, men jag tycker inte att Jacob Hugosson ska skriva artiklar om CPUer eftersom han har en tydlig bias mot Intel. Ofta slinker det in saker som t.ex. citationstecken för länken till artikeln om "ihoplimmade kretsar" (/varför? Det var ju vad som sades, ingen anledning att sitta citationstecken kring själva nyhetsartikeln)

"ihoplimmade krestar" är ju ett citat av vad Intel sagt, när ska man använda citationstecken om inte till citat?

Skrivet av anon52343:

samt ordval som "Några detaljer om sockeln framgår inte, men rykten talar för en helt ny skapelse vid namn LGA 5903" som låter direkt nedsättande.

Jag kan inte se varför det skulle vara nedsättande ett kalla en eventuellt ny sockel för en "helt ny skapelse" när det är exakt det som det är. Här skulle jag nog säga att du trollar fram en höna ur hatten utan att ens ha en fjäder att börja med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

"ihoplimmade krestar" är ju ett citat av vad Intel sagt, när ska man använda citationstecken om inte till citat?
Jag kan inte se varför det skulle vara nedsättande ett kalla en eventuellt ny sockel för en "helt ny skapelse" när det är exakt det som det är. Här skulle jag nog säga att du trollar fram en höna ur hatten utan att ens ha en fjäder att börja med.

"Ihoplimmade kretsar" är ett nedsättande fördummande beskrivning av en viss cpukonstruktion, det borde vara hädelse att använda detta uttryck på Intels cpuer. Att "alla" använder det på AMD Threadripper och Epic, så är det "ingen" som bryr sig..

Nå jag håller med det du skrev. Jag har svårt att se denna artikel nedsättande emot något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Förlåt, men jag tycker inte att Jacob Hugosson ska skriva artiklar om CPUer eftersom han har en tydlig bias mot Intel. Ofta slinker det in saker som t.ex. citationstecken för länken till artikeln om "ihoplimmade kretsar" (/varför? Det var ju vad som sades, ingen anledning att sitta citationstecken kring själva nyhetsartikeln) samt ordval som "Några detaljer om sockeln framgår inte, men rykten talar för en helt ny skapelse vid namn LGA 5903" som låter direkt nedsättande.

Ni får såklart driva Sweclockers som ni vill, men att Jacob föredrar AMD framför Intel gör att det är svårt för mig som läsare att ta hans nyhetsartiklar seriösa. Svar ja, nu gör jag medvetet en höna av en fjäder, men det börjar någonstans, och jag tycker att Sweclockers styrka alltid har varit just det neutrala förhållningssättet i nyhetsrapportering.

Ihop med att ni också tar ni med hårdhandskarna kring kommentarer som ni anser vara politiska (vilket i sig är en svår gränsdragning, och blir moderators individuella bedömning i varje enskilt fall) kanske ni börjar röra er bort mot ett neutralt förhållningssätt, vilket är tråkigt. Samma utveckling hos era kompanjoner FZ, fast där är det mycket värre (med VÄLDIGT frispråkiga/åsiktsstarka skribenter som inte tycks ha något som helst intresse att rapportera neutralt).

My 5 cents... har hängt här i 14 år och konstaterar en tråkig utveckling.

Hade det varit lättare att läsa artiklarna ifall han föredrog Intel?

Seriöst taget så har alla människor preferenser och visst ska journalister hålla sig så objektiva de kan, funkar nog inte alltid, men tycker att Sweclockers håller en högre nivå än många andra sidor. Ibland någon lite känga mot intel, ibland mot amd, men på det stora hela väldigt små kängor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Detta var inte otippat alls och AMD lär ha känt till detta också. Dock känns de, precis som 9900K, som att de pressar allt till det yttersta. Känns lite som en "knee jerk reaction" precis som deras senaste i7, i9 och HEDT CPU:er varit som "svar" på AMD. Känns fortfarande som att AMD är de som har en intressant design som är tidigt i sin arkitektur och är spännand eoch följa medans Intel känns som de med hammare, speik, lim och tejp slänger på vad de kan på vad de pressat till max. Är inte 10nm igång i årestandasegmentet strax så kommer Intel nog tvingas konkurera med pris (något de tydligt vägrat hittils).

Vågar man gissa på offentliga prestandasiffror som chippet kommer upp i om typ en kärna används eller om man kyler med flytande kväve? Eller kommer man få se sådant man faktiskt kan förvänta sig.

Att de jämför prestanda med AMD's 32 kärnor är lite roligt. Hade AMD gjort detta så är det ju för att de ofta erbjuder fler kärnor vid samma eller mindre pengar. Här jämför Intel med en processor som gissningsvis kostar en bråkdel av vad Intel vill ha för sin.

AMD's 48+ kärnor som de borde jämföra med komemr nog vara billigare de också.
I prestanda/kr och förmodligen prestanda/watt (som är viktiga i dessa miljöer) så komemr nog AMD ligga före Intel här.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Ofta slinker det in saker som t.ex. citationstecken för länken till artikeln om "ihoplimmade kretsar" (/varför? Det var ju vad som sades, ingen anledning att sitta citationstecken kring själva nyhetsartikeln) samt ordval som "Några detaljer om sockeln framgår inte, men rykten talar för en helt ny skapelse vid namn LGA 5903" som låter direkt nedsättande.

Men är det inte just det att citatet i artikeln är ett citat av ett citat i den andra artikeln och därav citationstecknet?

Ordvalet ”skapelse” är ju just vad det är. Han kunde valt ordet typ eller något annat men hur hade det varitmer passande?

Jag lägger ingen värdering i ditt uttalande men är intresserad hur den borde varit utformad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter AMD:s återkomst på servermarknaden kontrar Intel med en ny klass av processorer som går upp till hela 48 kärnor. Detta genom att "limma" ihop kretsar, något Intel kritiserat AMD över.

Läs hela artikeln här

Så intel hycklar genom att anamma "AMDs idé" (Som egentligen Intel var först med ironiskt nog) och därmed ger sig själv en känga i arslet? Intressant.

Skrivet av Paddanx:

Nästa generations CPUer:

Vem har bäst lim?

Vänta bara.. Intel kommer att lansera CPU:er med majonäs istället för lim och därför kunna dra ned priset en del. Samtidigt kommer de lansera PR-kampanjen "Look what Intel is cooking" med sloganen "Vem behöver mat när din CPU luktar gott"?

Skrivet av GuessWho:

Intel
Att "limma ihop" kretsar är jättedåligt (för att vi inte är först)

Intel börjar att "limma ihop" kretsar.

Att "limma ihop" kretsar är jättebra för nu har vi flest kärnor per sockel.

Men Intel var ju först med detta. Redan under Netbursteran så försökte de göra en dual-core genom att "limma" ihop två kärnor med varandra. Resultatet var halvkass prestanda och skyhöga temps.

Skrivet av mpat:

Var inte Intel först med att limma ihop kretsar med Pentium D?

Anyway... det beror ju på hur kontakten mellan kretsarna ser ut. Om Intel har fått till något baserat på EMIB så kan det ju bli hyfsat

Korrekt medan Core2Quad var till en början två kärnorpaket ihoplimmande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Men vem ska köpa denna undrar jag?
Notera att i AMD's marknadsföring säger dom "våra kommande cpu'er kommer dominera Intel's kommande cpu'er".
Notera att i Intel's marknadsföring säger dom "våra kommande cpu'er kommer dominera AMD's nuvarande cpu'er".

Alla rykten, både business rykten och prestanda rykten, pekar på att AMD kommer totalstompa Intel på servermarknaden de kommande ~3 åren. Intel har själva insett detta och kommer överge sitt Xeon brand - de har redan tillkännagett sin nya arkitektur som ska ersätta Xeon under ett nytt varumärke för att kunna konkurrera mot Epyc's chiplet design. Men här är haken: deras nya design är bara på ritbordet, de har announce'at att de börjat jobba på en ny design. De kommande årens AMD dominans är exakt tiden det kommer ta för Intel att gå från ritbordet till färdig produkt.

Epyc kommer _garanterat_ komma i fler än 48 kärnor, om inte direkt vid launch så snart där efter. Hur vet vi det? Jo för att dess design, som Intel nu börjat kopiera med sin kommande Xeon ersättare, är gjord för att skala mycket högre i core-count. Men det är inte allt, den är dessutom billigare att tillverka då den har garanterat bättre yield och binning by design. AMD's Rome består nämligen av ett centralt kontroll chip tillverkat på 14nm, där man lägger all IO och annan circuitry som inte skalar prestandamässigt med node-shrink, vilket sparar pengar, + en massa små compute-chip på 7nm med bara kärnor i som ansluts till kontroll-chippet. Eftersom dessa är små, och vi snackar sisådär 8 sådana chip per cpu (med ett par kärnor i varje) så kommer de ha bra yields & gå att binna bättre: istället för ett stort monolitiskt chip som bara kan säljas som top-end ifall hela chippet blev top-silicone, så kan du "limma ihop" en handfull av hårt binnade små chip till en kanon top-end produkt. Det är en enkel fråga om yield-matte att AMD kommer kunna leverera hårdare binnade top-modeller i högre volymer till ett fantastiskt pris.

Lägg till detta på att Intel inte kan fortsätta limma mer än två chip som de ska göra nu: Redan idag sneglar server-marknaden mycket tveksamt på denna release då Intel's announce'ade tdp för detta dual-chip skjutit i höjden. I en high density serverhall är Intel's nya rekordhöga tdp ett stort no-no. Det handlar inte om en ny optimerad arkitektur, det är nära nog bara två monolitiska chip tillsammans så naturligtvis fås ~dubbel tdp.

Vi vet redan att AMD's nya Rome kommer ha mycket lägre tdp, dessutom fler kärnor (antingen vid launch eller strax där efter), bättre prestanda (enligt läckor) och mer minne/pci-lanes.
Och...
...kosta hälften så mycket.

Ovan är en blandning av fakta och mycket trovärdiga rykten, och baserat på dem har det börjat spridas lite lösare, mindre bekräftade rykten som säger att under de kommande åren kommer några av de stora serverleverantörerna inte att leverera några nya Xeon servermodeller ö.h.t.
Xeon kan inte skala högre, därför limmar Intel i desperation en design som ej är gjord för att limmas, medan Epyc's nya "fas 2" multichiplet design bara är i startfasen och är designad för att skala up från här.

Det spelar ingen roll om Intel får ordning på 10nm, iaf inte på server sidan, för deras svar till AMD's chiplets "fas 2" design är bara på ritbordet och fortfarande flera år bort. Visst 10nm kommer tillåta Intel att komma ikapp AMD tdp-mässigt, men det löser inte problemet att Xeon inte skalar högre prestandamässigt eller core-count mässigt på ett sätt som ligger i närheten sätt till yeilds och tillverkningskostnader. Om inte AMD har en 128-core på marknaden innan Intel kommer ut med sin Xeon ersättare äter jag upp min hatt - och detta har beslutsfattarna på de stora serverleverantörerna fått upp ögonen för. Att leverera Xeon-brand servrar år 2020 är att leverera en undermålig icke-konkurrenskraftig och överprisad produkt som enligt Intel själva har nått vägs ände och kommer avvecklas.

(Koncept: 14nm IO-chip i mitten med 7nm beräkningschip runt)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

OK Intel gör det en gång till. Släpper info om sin fantastiska CPU dagen innan AMD ska presentera sina nyheter. Intel kör fulspel på hög nivå. Det visar att Intel är pressade av AMD och för att inte tappa sitt värde på börsen så vill de ge sken av att de också har något stort på G. Tyvärr så är det mer troligt att Intel inte har så mycket att sätta emot nu om de inte får igång sin 10Nm tillverkning.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Det är på tiden, för 28 core är sånt som pensionärer sitter i ålderdomshem med och kollar in barnbarnens facebok.

Utveckling går dessutom emot att man kör allt mer på en av samma dator, där man genom olika sandboxtekniker isolerar programmen, denna sandbox kräver lite cpukraft men det är värt detta.
Min poäng är dock argumentet att kommunikation mellan kärnorna blir lidande, så ska inte heller alla kärnor göra så mycket av detta. Mer än saker som de delar samma IO och på något sätt bör hantera detta.
*edit*
På frågan är det inte bättre att köpa 4st datorer istället för en stor? Så kan det i många fall vara det. Många har dock behov av extremt mycket datakraft. Och det blir lite som argument emot 12TB HDD, att det är säkrare att köpa 2TB. Det kan stämma. Men ska man lagra 200TB data, så blir det uppemot 200st 2TB hårddiskar att köpa om man ska ha lite backup. Jag har ett vagt minne att elgiganten hade en 200disk nas på rea nu i veckan.

Det är också samma pensionärer som endast sitter på 64GB minne. Sådant där stenålders krafs håller inga vettiga datoranvändare på med nuförtiden.