Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd till rejäl dator, budget ca 50.000

Permalänk
Medlem

Köpråd till rejäl dator, budget ca 50.000

... efter en lång tid från sweclockers, är man äntligen tillbaka efter diverse sjukdom osv..

Nu är det dock dags att bygga en dator igen. Men, ja behöver er hjälp!

Har som sagt inte haft orken att hålla mej uppdaterad på många år, och önskar hjälp med val av komponenter till bygget jag och grabben skall genomföra tillsammans.

Seriös hjälp, som är vettig och saklig kommer leda till belöning, precis som jag gjorde sist.

Budgeten satte vi till 50K, + - 5.000.

Jag är INTE intresserad av det allra dyraste bara för att det går, hellre det bästa för en så liten peng det går och sedan kunna bygga ut systemet på flera håll, för att ta ett exempel kan jag säga... köper hellre en ryzen för 6.000 än en exreme cpu från intel för 20.000 som bara är någon procent bättre...

Däremot är jag inte intresserad av någon dålig prestanda för det. Hoppas ni förstod mej.. haha

Det som är inhandlat i dagsläget är:

43" UHD 4K Skärm från Philips
Tangentbord och Mus

Funderingar vi har på chassi är:

Corsair Obsidian 1000D eller Phanteks Enthoo EVOLV ATX, 2 helt skilda chassin av vad jag har kunnat urskilja, men köper hellre för stort än för litet.

Det datorn skal användas till är, för mej surfning, lite spel, mail och film. Grabben kommer spela spela spela.

Vad ska jag köpa? Intels system, isåfall varför? Amd verkar ha kommit ikapp rejält, deras system, isåfall varför?

Kylning, vatten eller luft? Kompressor kylning? Nätaggregat? sist jag köpte nätagg, köpte jag 2 st bequiet 1200w..

Kom igen nu... hjälp mej. Kan ju vänta nått coolt till den som gör ett bra jobb....

Obs!! Begagnade delar kan vara ok, så länge den jag skall handla av sköter det lika snyggt som jag dels med komponenter och affärsmässigt!

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Ska det spelas i 4K (60Hz)? I så fall så duger det med t.ex Ryzen 7 2700X.

Grafikkort: Antingen GTX 1080 Ti, RTX 2080 eller 2080 Ti. Budgeten tillåter visserligen det bästa, men ju högre upp i prisklassen desto mindre prisvärt blir det. Det kanske duger med 1080 Ti om grabben inte har för stora krav, och sedan uppgradera om 2-3 generationer. På Black Friday kommer man säkert kunna få ett bra pris på GTX 1080 Ti.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Ska det spelas i 4K (60Hz)? I så fall så duger det med t.ex Ryzen 7 2700X.

Grafikkort: Antingen GTX 1080 Ti, RTX 2080 eller 2080 Ti. Budgeten tillåter visserligen det bästa, men ju högre upp i prisklassen desto mindre prisvärt blir det. Det kanske duger med 1080 Ti om grabben inte har för stora krav, och sedan uppgradera om 2-3 generationer. På Black Friday kommer man säkert kunna få ett bra pris på GTX 1080 Ti.

Pojken har nämnt 2700X... personligen tycker jag den känns... vet inte.. lite B? tittat mer på Threadripper 2950X om jag skall vara helt ärlig... även tittat lite på i9 9900K, men kan inte bestämma mej

EDIT: Glömde svara på din fråga... ja det kommer att spelas i 4K 60Hz, och vill inte sitta med tanken, ..... kanske skulle köpt den där andra cpun.. eller grafikkortet...

Självklart kan vi vänta o se på black friday

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

Pojken har nämnt 2700X... personligen tycker jag den känns... vet inte.. lite B? tittat mer på Threadripper 2950X om jag skall vara helt ärlig... även tittat lite på i9 9900K, men kan inte bestämma mej

EDIT: Glömde svara på din fråga... ja det kommer att spelas i 4K 60Hz, och vill inte sitta med tanken, ..... kanske skulle köpt den där andra cpun.. eller grafikkortet...

Självklart kan vi vänta o se på black friday

Du tar u från tårna men spendera pengarna väl istället. Threadripper har många kärnor. Inte gjord för spel.
AMD är bättre value överlag men Intel är snäppet bättre.

Jag kan spela 1440p 144hz på en 1500kr amd CPU. Bara för att ge perspektiv. På en komponent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

threadripper är väl mest till server och sånt har jag för mig, 2700x är väl det bästa amds har nu till spel och i9 9900k är intels.

jag hade nog kört på
i8700k eller amds 2700x 16gb ram i 3200mhz eller det moderkort klarar av och 2080ti eller 1080ti.

det är min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kanske inte de mest prisvärda.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11929084/

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Avstängd

Om du har en budget på 50k finns det INGEN anledning att välja 2700X framför 9900k. Vad skulle argumentet vara för det?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Inaktiv

Grabben kommer köra matlab, mathematica, labview, stora databaser etc.. Nej jag läste fel.

Min poäng är att det låter som det klassiska misstaget jag gjorde med min första dator, vilken var en riktig dyr familjedator och man vågade ej göra något vid den och man lärde sig då ej ett skit. Polare som hade en hälften så dyr dator som de själva montera ihop och den var deras helt egen, de blev så otroligt mycket bättre på datorer.

Mitt råd är sänk budgeten och låt pojken experimentera med datorn och lära sig något. En Intel 9700k + Nvidia 2080 driver de flesta spel väldigt bra. För pengarna som blir över skaffa en nas och låt pojken konfigurera den etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Du tar u från tårna men spendera pengarna väl istället. Threadripper har många kärnor. Inte gjord för spel.
AMD är bättre value överlag men Intel är snäppet bättre.

Jag kan spela 1440p 144hz på en 1500kr amd CPU. Bara för att ge perspektiv. På en komponent.

Skickades från m.sweclockers.com

BRA! Tack, lite det jag behöver av er som grottat ner er sedan flera år tillbaka.. perspektiv...

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Om du har en budget på 50k finns det INGEN anledning att välja 2700X framför 9900k. Vad skulle argumentet vara för det?

Vi satte budget efter senast bygget jag gjorde, utan att faktiskt ha kollat över så mycket vad saker kostar idag. sist gick det på över 100.000, men då handlade jag på mej flera mobo, cpu osv... iofs är det säkert 8 år sedan! men hade ändå intels nyaste extreme cpu och 4 st nya gtx 480 samt evga classified 4way sli med allt vattenkylt i 2 loopar samt cpu kompressorkyld osv osv.. 6 st ssd raid 0 från intel 3 st 27" skärmar.. ja o massa annat

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

... efter en lång tid från sweclockers, är man äntligen tillbaka efter diverse sjukdom osv..

Nu är det dock dags att bygga en dator igen. Men, ja behöver er hjälp!

Har som sagt inte haft orken att hålla mej uppdaterad på många år, och önskar hjälp med val av komponenter till bygget jag och grabben skall genomföra tillsammans.

Seriös hjälp, som är vettig och saklig kommer leda till belöning, precis som jag gjorde sist.

Budgeten satte vi till 50K, + - 5.000.

Jag är INTE intresserad av det allra dyraste bara för att det går, hellre det bästa för en så liten peng det går och sedan kunna bygga ut systemet på flera håll, för att ta ett exempel kan jag säga... köper hellre en ryzen för 6.000 än en exreme cpu från intel för 20.000 som bara är någon procent bättre...

Däremot är jag inte intresserad av någon dålig prestanda för det. Hoppas ni förstod mej.. haha

Det som är inhandlat i dagsläget är:

43" UHD 4K Skärm från Philips
Tangentbord och Mus

Funderingar vi har på chassi är:

Corsair Obsidian 1000D eller Phanteks Enthoo EVOLV ATX, 2 helt skilda chassin av vad jag har kunnat urskilja, men köper hellre för stort än för litet.

Det datorn skal användas till är, för mej surfning, lite spel, mail och film. Grabben kommer spela spela spela.

Vad ska jag köpa? Intels system, isåfall varför? Amd verkar ha kommit ikapp rejält, deras system, isåfall varför?

Kylning, vatten eller luft? Kompressor kylning? Nätaggregat? sist jag köpte nätagg, köpte jag 2 st bequiet 1200w..

Kom igen nu... hjälp mej. Kan ju vänta nått coolt till den som gör ett bra jobb....

Obs!! Begagnade delar kan vara ok, så länge den jag skall handla av sköter det lika snyggt som jag dels med komponenter och affärsmässigt!

Knappast jätteprisvärt - men samtidigt typ det "bästa" man kan få prestandamässigt. Går ju alltid att lägga till mer minne, RAM samt köra SLI om man vill. Däremot kommer du inte få bättre prestanda för det - bortsett från om man kör SLI med två grafikkort förstås.

Man kan ju alltid göra en custom loop också ifall man vill.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@tilted0113: beror väl på hur många 2080 TI som inhandlas. Är det endast ett så är det mer värt med en 2700x i 4k än en 9900k. Däremot om man köper 2st så lär man behöva en bättre CPU men även bättre skärm...

Mitt råd är att köpa en 2700x om du inte kommer att köra spel i 1080p eller 1440p på en bättre skärm och spendera pengarna på coola tillbehör istället.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

https://komponentkoll.se/bild/gvUDY.png

Knappast jätteprisvärt - men samtidigt typ det "bästa" man kan få prestandamässigt. Går ju alltid att lägga till mer minne, RAM samt köra SLI om man vill. Däremot kommer du inte få bättre prestanda för det - bortsett från om man kör SLI med två grafikkort förstås.

Man kan ju alltid göra en custom loop också ifall man vill.

Värt att notera är att SLI skalar extremt dåligt på RTX 2080 snitt på ca 25% boost https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_T...

Däremot vissa spel skalar bra, bf1 upp till 70%. Så där behöver man kolla vilka spel som ska köras.

Permalänk
Medlem

9900K, 2080Ti, 32GB DDR4 och 2TB SSD så har du en maskin som klarar allt ni kan slänga på den utan att vara extremt onödigt dyrt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Varför rekommenderar ni 9900k i 4k 60hz? Bara nyfiken då TS skrev att det inte skulle vara det värsta pga att man kunde. Några procent i skillnad gjorde ju inget...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

Varför rekommenderar ni 9900k i 4k 60hz? Bara nyfiken då TS skrev att det inte skulle vara det värsta pga att man kunde. Några procent i skillnad gjorde ju inget...

Jaa du. Ska man lägga runt 50k varför inte ta det bästa? Man kanske kör 2x2080ti nu, imorgon eller i övermorgon. Eller så kanske det om 1år kommer ett grafikkort dubbelt så snabbt som 2080ti eller att spelen optimerad bättre. Vad vet jag. Men då kan det vara rätt gött att man inte snålade på processorn när man spenderade 50 tusen kronor.

Eller du kanske tycker han ska välja ryzen 2600? Jag menar han ska ju ändå spela i 4K vad spelar processorn för roll.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Först och främst kan det vara bra att veta vilka spel du och grabben ska spela. Om ni ska spela minecraft räcker en 12k dator. Ska datorn se snygg ut? Vad är snyggt i dina ögon, rgb eller en svart låda?

Jag väljer hellre ett billigt moderkort som många köpt än ett dyrt. Moderkorten som massorna har brukar vara mer stabila.
Själv gillar jag luft och noctuas kylare då de är väldigt tysta men presterar bra.

Vilken gpu som passar dig avgör du bäst själv genom att kolla i tester som detta GPU test. 20180 ti är nästan ett måste om man vill spela de mest krävande spelen med allt ögongodis i 60hz.

I valet av cpu är 2700x mer prisvärd då den presterar inom felmarginalen av intels värstingar i 4k. Dock är det annorlunda i 1080p och 1440p CPU test

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av MR Axis:

... efter en lång tid från sweclockers, är man äntligen tillbaka efter diverse sjukdom osv..

Nu är det dock dags att bygga en dator igen. Men, ja behöver er hjälp!

Har som sagt inte haft orken att hålla mej uppdaterad på många år, och önskar hjälp med val av komponenter till bygget jag och grabben skall genomföra tillsammans.

Seriös hjälp, som är vettig och saklig kommer leda till belöning, precis som jag gjorde sist.

Budgeten satte vi till 50K, + - 5.000.

Jag är INTE intresserad av det allra dyraste bara för att det går, hellre det bästa för en så liten peng det går och sedan kunna bygga ut systemet på flera håll, för att ta ett exempel kan jag säga... köper hellre en ryzen för 6.000 än en exreme cpu från intel för 20.000 som bara är någon procent bättre...

Däremot är jag inte intresserad av någon dålig prestanda för det. Hoppas ni förstod mej.. haha

Det som är inhandlat i dagsläget är:

43" UHD 4K Skärm från Philips
Tangentbord och Mus

Funderingar vi har på chassi är:

Corsair Obsidian 1000D eller Phanteks Enthoo EVOLV ATX, 2 helt skilda chassin av vad jag har kunnat urskilja, men köper hellre för stort än för litet.

Det datorn skal användas till är, för mej surfning, lite spel, mail och film. Grabben kommer spela spela spela.

Vad ska jag köpa? Intels system, isåfall varför? Amd verkar ha kommit ikapp rejält, deras system, isåfall varför?

Kylning, vatten eller luft? Kompressor kylning? Nätaggregat? sist jag köpte nätagg, köpte jag 2 st bequiet 1200w..

Kom igen nu... hjälp mej. Kan ju vänta nått coolt till den som gör ett bra jobb....

Obs!! Begagnade delar kan vara ok, så länge den jag skall handla av sköter det lika snyggt som jag dels med komponenter och affärsmässigt!

Satt och funderade på hur mycket bättre en 50K-dator är i förhållande till två stycken 25K-datorer. Då slipper ni ju bråka om vem som ska ha datorn också.
Men det finns det garanterat folk här som är betydligt bättre än mig på att plocka ihop optimala system för rätt summa pengar.
Bara en tanke sådär en söndagskväll.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Eftersom ni verkar köpa och bygga så sällan precis som jag själv så valde jag dessa komponenter. Lite mycket fokus på RGB och på färre tillverkare för att få bättre helhet. Ingen idé att snåla, jag tycker att procenten gör skillnad i längden och jag köper hellre allt som behövs direkt än att bygga ihop och byta saker efterhand eller lägga till. https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1036611/rbg

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Jaa du. Ska man lägga runt 50k varför inte ta det bästa? Man kanske kör 2x2080ti nu, imorgon eller i övermorgon. Eller så kanske det om 1år kommer ett grafikkort dubbelt så snabbt som 2080ti eller att spelen optimerad bättre. Vad vet jag. Men då kan det vara rätt gött att man inte snålade på processorn när man spenderade 50 tusen kronor.

Eller du kanske tycker han ska välja ryzen 2600? Jag menar han ska ju ändå spela i 4K vad spelar processorn för roll.

Hmm, ok, kanske ska förtydliga lite. Vi har och KAN lägga 50.000kr, men kan vi komma undan billigare så är det ju bara en bonus.

Kostar det 35.000 att komma upp till en nivå där man har mer än vad som behövs, men kanske 45.000 till en nivå som är bara nån enstaka procent mer, ja då väljer man ju 35.000. hoppas ni förstod...

som någon annan skrev tidigare, då finns det ju möjlighet att lägga nån krona på kringutrustning som tex vattenkylning eller bättre skärm eller nått annat kul till datorn.

Ta exemplet med 2 st rtx 2080 ti... 2 st för 28.000 eller 1 st för 14.000.. när det är upp till 25% i prestandaökning, mao inte värt det!

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av iffelito:

Eftersom ni verkar köpa och bygga så sällan precis som jag själv så valde jag dessa komponenter. Lite mycket fokus på RGB och på färre tillverkare för att få bättre helhet. Ingen idé att snåla, jag tycker att procenten gör skillnad i längden och jag köper hellre allt som behövs direkt än att bygga ihop och byta saker efterhand eller lägga till. https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1036611/rbg

Ja.. en sak jag faktiskt glömde i början, datorn MÅSTE vara stilren, typ designad. Frugan går i taket om det skall stå en ful burk från rymden i vardagsrummet!

Egentligen därför jag tittade på Corsair obsidian 1000D, med glas runtom.... den är riktigt stilren i min mening, iallafall på bilder.

Många verkar förespråka asus strix z390 moderkortet, skall läsa om det nu innan jag somnar för natten. Hade annars ögona på ett ASUS ROG MAXIMUS XI EXTREME Z390, iofs en helt annan prisklass, men känns som ett kort som är mer påkostat. Kan ju iofs ha fel!

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MR Axis:

Hmm, ok, kanske ska förtydliga lite. Vi har och KAN lägga 50.000kr, men kan vi komma undan billigare så är det ju bara en bonus.

Kostar det 35.000 att komma upp till en nivå där man har mer än vad som behövs, men kanske 45.000 till en nivå som är bara nån enstaka procent mer, ja då väljer man ju 35.000. hoppas ni förstod...

som någon annan skrev tidigare, då finns det ju möjlighet att lägga nån krona på kringutrustning som tex vattenkylning eller bättre skärm eller nått annat kul till datorn.

Ta exemplet med 2 st rtx 2080 ti... 2 st för 28.000 eller 1 st för 14.000.. när det är upp till 25% i prestandaökning, mao inte värt det!

Jaa du bättre skärm. Vi kan väl börja där. Varför inte spela i 1440p 165hz istället? Förstår inte riktigt charmen med att spela i 4K 60hz. Värdelöst enligt mig. Av den enkla anledningen att varken skärmar eller grafikkort är på den nivån de behöver vara för att få en bra spelupplevelse i 4K.

Överlåter resten av förslagen till andra.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Köp en varsin dator och spela tillsammans

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte hur svårt det kan vara att tyda för folk vad du är ute efter.

Klart och tydligt spelas det i 4K, 60 FPS minimum vill hållas.

Som nämnt;

2080ti
32GB ram
SSD efter behov
9900k Givetvis

Varför ens argumentera för Ryzen när det skiljer så mycket i minimum FPS mellan ryzen och intel?

Datorn ska användas i flera år frammåt, klart att man inte snålar in 4% av sin budget på en CPU.

Ryzen vs Intel i minimum FPS skiljer sig stort på många spel.

Givetvis finns ingen anledning att idag köpa SLI. Ditt kort kommer klara samtliga spel på ultra på 60 FPS.

Spara resten av 15k och köp det bästa grafikkortet igen om 2-3 år istället.

Permalänk
Avstängd

2700x är en bra cpu och siktar på spel så är dom helt ok med hög upplösning och snabb gpu och man vinner inte prestanda i spel med en thredripper som har upphetsande namn men spel kan inte hantera så många kärnor bra

8700k och 9900k är bättre men med en 4k skärm antar jag 4k gaming är vad du siktar på då duger 2700x bra för cpu kommer inte vara problemet men mer lågupplöst så skulle jag gå intel

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11929337/

Så skulle inälvorna se ut i min 4k gaming dator sen utsidan är mer smak sak men är kvalitet rakt igenom med väl optimerad prestanda och TR gör inte mer för spel så ska man upp där är det intel som gäller

2700x med tuff är ganska lagom för 4k och bra prylar
32gb ram kommer duga LÄÄNGE och hälften skulle duga bra
2080ti är viktigaste delen för 4k prestanda men hade valt kort som strix eller msi gaming eller så men var enda på lager och 2st känns som trassel
snabb disk med 1tb brukar duga till dom flesta
nätagg som är av högsta kvalitet med mer watt än man behöver
kylning en klassisk d15 som är bra kvalitetes kylning som jag gillar och cpu klockar inte så
custom kylning känns aktuellt

1000kr moderkort 16gb ram 1000kr agg 2080ti skulle prestera likvärdigt och bli mycket billigare så är mycket bara för att detaljer och kan bli mycket billigare och prestera lika bra i 4k

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11929495/

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

Ja.. en sak jag faktiskt glömde i början, datorn MÅSTE vara stilren, typ designad. Frugan går i taket om det skall stå en ful burk från rymden i vardagsrummet!

Om du har råd att slänga 50k bara sådär på en dator så kanske är det bäst att du sparar till ett större boende där du kan ha ett datorrum?

Bara en tanke...inget illa menat men jag skulle aldrig palla ha frugan bredvid när jag gamear.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Det här är mitt bygge inför 2019, jag väntar fortfarande på gpu, kylare och ram. Med 9900k så är det a och o att köra på minst 360 mm radiatorer då processorn lätt blir varm. Ska du köra ett annat moderkort så bör du avstå asus kylaren då det sägs sakna kompatibilitet med andra moderkortstillverkare.

Mitt bygge lär passa mig perfekt för gaming/redigering, då 16 gb extra ram kan vara ett plus för olika program. För spel så räcker 16 gb gott och väll tills det inte gör det, har hört att vid 4k så kommer mer ram att behövas, dock så har jag inga källor på det, enbart gissningar. Att sikta på amd system för 50000 kronor är helt ovärt, kör på intel. Intel har bättre ipc och fungerar bra vid redigering. För mig är detta bra, för dig kanske ovärt. Hoppas du får ihop ett bra bygge.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11929321/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11929321/

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

@tilted0113: ja du, antalet kärnor spelar roll.
Intels 6/6 kärnor jobbar hårt i en del spel vilket antyder att man ändå satsar på CPUer med många kärnor och trådar.
Nu har ju iofs 2600 6/12 men jag hade ändå gått på 8/16 som minimum om man nu inte uppgraderar ofta. Annars har du ju rätt i att de nästan presterar lika i 4k.

Säg att man plockar en bättre skärm när det kommer till hz så är det ju ganska naturligt att välja 9900k, speciellt om man kör lägre upplösning alternativt 2 2080TI.

Tror du är inne på något när det kommer till att TS bör ge svar på hur ofta som uppgradering kommer att ske samt upplösning+hz man kommer att lira i. Bara för att man köper en skärm med hög hz, eller vad man nu säger, så betyder det ju inte att man når upp till den...

Edit: Såg nu att TS har angett bättre skärm som möjlighet.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

@tilted0113: ja du, antalet kärnor spelar roll.
Intels 6/6 kärnor jobbar hårt i en del spel vilket antyder att man ändå satsar på CPUer med många kärnor och trådar.
Nu har ju iofs 2600 6/12 men jag hade ändå gått på 8/16 som minimum om man nu inte uppgraderar ofta. Annars har du ju rätt i att de nästan presterar lika i 4k.

Säg att man plockar en bättre skärm när det kommer till hz så är det ju ganska naturligt att välja 9900k, speciellt om man kör lägre upplösning alternativt 2 2080TI.

Tror du är inne på något när det kommer till att TS bör ge svar på hur ofta som uppgradering kommer att ske samt upplösning+hz man kommer att lira i. Bara för att man köper en skärm med hög hz, eller vad man nu säger, så betyder det ju inte att man når upp till den...

Edit: Såg nu att TS har angett bättre skärm som möjlighet.

Uppgradering kommer säkerligen ske lite titt som tätt, men känner inte riktigt för att vilja uppgradera i januari om vi säger så.

EDIT: Lägger en rätt stor summa nu på en dator, och vill inte känna redan om nån månad att vi vill uppgradera datorn igen

Anledningen till att jag köpte den skärmen jag har nu är att jag sett den live... riktigt nice skärm! Köpte den begagnad faktiskt för jag fick den för ett riktigt bra pris.

Länk till den kommer här: https://www.dustinhome.se/product/5010914790/brilliance-bdm43...

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

@MR Axis: Ok, ser nice ut. hur många kids är det som ska spela? Någon gav förslag på 2 st datorer istället för 1.
Kör ni competitive? Vilka spel liras?

Vill man över 60hz så måste du köpa ny skärm. Det är som natt och dag att gå upp till 144hz och är väl nästan ett måste i dagens FPS-lir. Själv hade jag nog inte köpt en under 100hz, även om man lirar andra spel än FPS. Så vill man i framtiden byta skärm så kan man ju alltid köra på den du har tillsammans med 9900K+2080TI. DÅ har du säkrat hz- och upplösnings-begränsningarna vid bytet.

lite CPU-tester som är läsvärda och ger en riktlinje på begränsningarna kring CPUvsGPU när det kommer till upplösning och grafiska inställningar: test

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC