Permalänk
Medlem

Saknad partition, ASUS Disk Unlocker

Hej,

Jag har ikväll formaterat min dator. Sist jag gjorde det hade jag ett ASUS-moderkort och jag använde då programmet ASUS Disk Unlocker för att partitionera. Jag har numera MSI och det har inte varit några problem, fram till nu. Jag kan inte installera Disk Unlocker på ett icke-ASUS baserat system, och jag kommer därmed inte åt de cirka 800 GB data jag har på den extra partitionen. Finns det något jag kan göra åt detta? Det är uppenbarligen en mjukvaruspärr så måste kunna kringgå den.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Du borde fint kunna partionera med win10. Vill du inte ha win10 sedan är du bara att köra över det med nån linux variant.

Mvh Emil

Permalänk
Rekordmedlem

Disk unlocker verkar ju vara nått skumt proprietärt program som mixtrar med disken för att kunna använda mbr på diskar större än 2Tbyte.
Du ska nog backa hårdvaran och göra en backup på datan för att sedan partitionera om disken med GPT i stället för mbr om det är nått du vill ha kvar och annars får du tömma disken och partitionera om den med GPT och installera om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.