Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Vet inte hur stort bagageutrymme och så det är men jag skulle tittat närmare på Alfa Romeo Giulia. Den har fått väldigt bra recensioner och är inte så vanlig!
tror du kan få ett exemplar från 17 med mindre än 2000 mil på mätaren för din budget, alltså nästan ny.

Växellådan håller inte på dom dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Inom det närmsta året blir det dags att byta bil. Jag letar efter något roligt att köra men som fortfarande ska kunna tjänstgöra som vardagsbil därmed förekommer vissa kompromisser. Jag har redan börjat titta på "the usual suspects" i den här klassen. D.v.s. Audi S5, BMW 340i/335i. Det verkar även gå bra att klämma in en BMW M3, men frågan är om inte driftkostnaderna tar död på en... Men tar gärna emot tips på något annorlunda också. Föredrar råd från personer som faktiskt upplevt bilen de pratar om.

Självklart kan denna fråga ställas på bilforum också. Men jag gillar att hämta in preferenser från bredare grupper

Förutsättningar/krav:
*Max 500 tkr
*Max 5 år gammal
*Max 10 000 mil
*Ej diesel
*4 dörrar
*Helst inte kombi
*Bra ljudkomfort = skön att åka långt i. Stötig fjädring går däremot bra, det är jag van vid
*Minst 420L bagage
*"Rolig att köra" väger tyngre än hög effekt.

Jag tycker du skall ta en titt på Tesla.
Om du skall köpa en lite sportigare vardagsbil inom ett år så kan det vara en god idé att sätta sig i kön till en Model 3.
Du får:
*Max 500 tkr - Vi vet ju inte priset ännu, men i USA ligger priserna på följande:
RWD/Mid range - *$46,000
4WD (Dubbla motorer)/Long Range - *$53,000
Performande - **$64,000
* Priserna inkluderar svart färg med 18"fälg inkl. premium interiörspaket utan utökad autopilot
**Priserna inkluderar svart färg med performance upgrade

Som sagt, vad priset landar på i Sverige/Europa är fortfarande oklart. Med räkna med att du får pynta ut ca. 500,000kr efter din miljöbilspremie.

*Max 5 år gammal - Du får en ny bil med alla nybilsgarantier, dvs. 4 år/8,000mil på bil och 8år/∞ på batteri. Så (relativt) bekymmersfria år att vänta.
*Max 10 000 mil - Ny bil = nollställd mätare
*Ej diesel - Inte diesel. Om du bor i villa tankar du bilen hemma och har full tank varje gång du behöver bilen. Bor du i lägenhet i Storstockholm så vet jag inte hur laddningsmöjligheterna ser ut riktigt?
*4 dörrar - 4 dörrar!
*Helst inte kombi - Inte kombi
*Bra ljudkomfort = skön att åka långt i. Stötig fjädring går däremot bra, det är jag van vid - Uppgraderade ljudpaketet ingår i premiuminteriören. Fjädring vet jag inte då jag inte provat bilen än.
*Minst 420L bagage - 425 liter! Du får till och med någon liter över...
*"Rolig att köra" väger tyngre än hög effekt. - Lär vara djävulusiskt rolig att köra, i alla fall om du frågar mig.

Jag tycker du skall överväga att boka en bil. Du betalar 10,000kr, vilket är fullt återbetalningsbara den dag du kommer fram till att du inte vill köpa bilen. Därefter har du en lång men rolig väntan framför dig där du kommer att lägga många timmar på Youtube att leta information.
Efter du gjort detta så åker du in till Tesla och provkör Model S för att få en vag men ändå relativ uppfattning om hur 3:an kommer att vara. Om inte annat så får du en intressant provkörning i alla fall! Det kan jag garantera dig.

Annars kan du faktiskt också köpa en begagnad Model S för de pengarna du tänkt lägga. Lite mer riskabelt med garantier däremot då det är det tidiga bilarna (500,000kr = 2014 års modell). Här lär kanske också driftkostnaderna (eller reperationskostnaderna) ha död på en?

Till sist: Du vill ha tips från personer som upplevt bilen. Nej jag har ju inte kört denna. Har kört Model S däremot - om det är till någon hjälp? Såklart skall du också iväg och prova så mycket som möjligt för att kunna göra ett så bra val som möjligt. Du skall klart iväg och prova din S5/335 och kanske någon Merca.

Lycka till med bilköpet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leolulz:

Iofs var det en 2001a men de är väl i stort sätt samma mellan 00-07.

Körde 100 mil tur och retur till Sthlm förra vintern med dubbdäck på. Aldrig igen, efter 50 mil var mina öron ett med vägen och jag hade nog inte ens hört telefonen om den hade ringt då mina öron var ur funktion

Men den uppfyller ju alla andra kriterier Roligaste bilen jag ägt!

De nyare 2014+ kanske är tystare. Men BMW är väl rätt svårslagna enligt dina krav.

Jag kör en -10 STi och instämmer, den är väldigt bullrig. Inget för långresor.

Permalänk

Jag har både ägt och haft tjänstebilar från Audi, BMW och Mercedes. I mitt ägande har jag hunnit ha BMW 335i(e92), 428i gc(f36), 550d(f10) och m3(e92). Som tjänstebil har jag en väldigt basutrustad BMW 520d G31. Något som alla BMW har gemensamt är att ljudkomforten är inte i samma klass om man jämför mot deras tyska konkurrenter. Undantagen är Audi 5, 6 och 7-serier i sedan utförande med sportpaket de har väldigt högt vägbuller och är stötiga, då bilarna är relativt så låga. Mercedes C och E-klass vinner när det kommer till blingbling och komfort, men saknar all sportig karaktär från BMW.

Vill du inte bli helt ruinerad så skulle jag undvika alla AMG, M-bilar och RS, speciellt om de har rullat långt och inte har nybilsgarantin kvar.

Vill du ha ett udda tips som kanske inte låter lika hett som de stora tyskarna så är det Kia Stinger. Du får en nästan en helt ny bil som rullat mindre än 1000mil för strax under 500k. Jag var och testkörde en sådan i Finland för två veckor sedan och blev positivt överraskad.

Permalänk
Medlem

Skoda Octavia RS är en rätt bra kompromiss, det är ju ingen sedankärra så OM du skulle vilja få in något mer än en näve vykort i trunken så går det.
RS går även att få med drag, om det behövs.

På andra sidan så har du ju Leon Cupra, lite råare än ovan, ingen dragkrok.

Båda är, om du väljer senaste generationen även hyffsat tysta (efter 2014).

Sen finns ju Golf GTI som någon nämnde tidigare, bygger på samma plattform, sämre prestanda än Leon Cupra men liknande Octavia RS.
Alla 3 av dessa har sina för och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Båda dessa bilar lockar, men att döma av tester är de jäkligt bullriga om man ska åka 30-40 mil motorväg. Det är synd, för annars checkar de ju faktiskt samtliga kriterier.

Bara ut och testa själv skapa en egen uppfattning istället för o Lita på testerna kollat något på rs3sedan?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

@Adnerhill: Jag har varit spekulant till den senaste RS3 och han spräcker sin budget även som lättare begagnad. Bagageutrymmet ligger inte heller inom hans krav om man inte fäller sätena. Sen är den verkligen ingen lyxkryssare om man jämför med Audi 6 och 7-serier

Permalänk
Medlem

Mercedes CLA 45 AMG årsmodell -14/-15/-16, prissatta uppåt 450k (som mest). Inte största av bilar - bra körglädje och standard på bil. Brummar väl en del sett till motorn (kaxigt skönt ljud?) men ljudnivån är tolerabel och komforten hög. Brukar ha gått uppåt 6000mil eller mindre, ca. 400hk, 4-dörrar, 470L bagageutrymme och ofta utrustade väldigt väl. Rätt skoj bil sett till vikt - kraft ratio. Enda negativa att nämna är väl att de flesta användarna av MB AMG-modeller ofta "kör sönder" dem. Kanske har man tur?

Gillar även förslagen på BMW M140i (körglädje) & S7 (hög komfort/standard på bil). Det svåra är väl att hitta passande bil sett till drift- och servicekostnader. Mycket subjektiv fråga detta Alla upplever bilar vara olika trots allt!

Permalänk

Audi S4 B8 modellen ska vara en riktigt rolig bil, Motorn i denna är dock väldigt strypt från fabrik (Förmodligen för att skapa utrymme för RS4 modellen)

Original levererar som ca 334hk tror jag, Med steg 1 chip/motoroptimering så levererar dom ca 420hk och drar nästan jämnt med RS4.

Jag har ej testat varken S4 eller RS4 av B8 modellen men dom verkar onekligen intressant

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

@PhilStah: Av någon anledning när det just kommer till Audi, BMW och Mercedes och deras AMG, M-bilar och RS-modeller. Så är det oftast leasingbilar och sällan där första ägaren lånar eller cashar av bilen. Sedan när leasingavtalet går ur så säljs bilarna vidare till privatpersoner, inte helt ovanligt att det är unga människor som lånar just pengar till dessa bilar för att sedan inse att de knappt har råd att äga bilen och därmed blir det fulservice och misskötta bilar. Därav så är det ganska svårt att hitta ett fint exemplar av just dessa bilar. Det är lättare att hitta en ferrari, lambo och porsche med fin ägarhistorik än en fin e63, m5 eller rs6

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

BMW 440i grand coupe måste vara den perfekta vardagsräsern...

Lastbar bra med ungar och matkassar, men mycket sportkänsla typ Porsche! Sitter lågt och bilen är extremt smidig och svänger bra på vanlig väg. Ingen M3 direkt, men i mitt tycke är den för mycket banräser. Passar inte på vanlig väg på samma sätt.

440i har 326hp standard men chippas till ca 420, så kraften räcker och blir över på svenska vägar.

Titta och provkör en sådan innan du bestämmer dig!
6a med turbo e gött, så är det bara..

(Har en själv)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade jag en halv mille att spendera på en bil hade det blivit en fullutrustad Merca CLS500. Har passerat stadiet där jag pallar att sitta i nån bullrig, stötig pyttekärra typ A45 AMG eller BMW M140i.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vill börja med att tacka alla för svar, tips och råd! Det lutar mest åt en Audi S4 eller en BMW 440i alt. 340i just nu. Just den storleken på bil blir alldeles lagom. Golf-klassen av bilar som många rekommenderat är lite för liten för livssituationen och oftast lite för bullrig för min smak. Annars hade jag utan tvekan tagit en RS3 eller BMW 140i.

Skrivet av Adnerhill:

Bara ut och testa själv skapa en egen uppfattning istället för o Lita på testerna kollat något på rs3sedan?

Skrivet av Screenwalk:

@Adnerhill: Jag har varit spekulant till den senaste RS3 och han spräcker sin budget även som lättare begagnad. Bagageutrymmet ligger inte heller inom hans krav om man inte fäller sätena. Sen är den verkligen ingen lyxkryssare om man jämför med Audi 6 och 7-serier

Ja, jag har kikat på RS3an. Sjukt mysig bil. Men den blir för liten tyvärr.

@Zarlor: Amerikanska priser är utan moms, så den bilen kommer hamna långt utanför min budget med största sannolikhet. Dessutom har jag (åtminstone i dagsläget) begränsade möjligheter att ladda hemma. Annars hade den verkligen varit ett av alternativen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Krippa75:

Hade jag en halv mille att spendera på en bil hade det blivit en fullutrustad Merca CLS500. Har passerat stadiet där jag pallar att sitta i nån bullrig, stötig pyttekärra typ A45 AMG eller BMW M140i.

Merca är och förblir gubbräser...

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Xyborg:
4serie GC lastar sjukt mycket bättre än en sedan, 3serie. GC har 4 dörrar och är comicupe som öppnar hela baken så att säga.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av micke7406:

Växellådan håller inte på dom dessvärre.

Ok, mer än vad jag visste. det verkar vara en väldigt vanlig växellåda (https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission) så då bör rimligtvis andra bilar med samma låda också undvikas? eller har alfa gjort något med programmeringen?
Har en Alfa 159 nu och tänker definitivt gå över till giulia när ekonomin finns, det är speciella bilar med charm. för att vara rättvis så har de ett väldigt dåligt rykte angående tillförlitlighet av en anledning, men de senare bilarna är inte värre än andra märken är min erfarenhet hittills.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vill börja med att tacka alla för svar, tips och råd! Det lutar mest åt en Audi S4 eller en BMW 440i alt. 340i just nu. Just den storleken på bil blir alldeles lagom. Golf-klassen av bilar som många rekommenderat är lite för liten för livssituationen och oftast lite för bullrig för min smak. Annars hade jag utan tvekan tagit en RS3 eller BMW 140i.

Ja, jag har kikat på RS3an. Sjukt mysig bil. Men den blir för liten tyvärr.

BMW 440i GC lätt, har en själv (2018 LCI med x-drive och MPPSK)
Den perfekta kompromissen när hjärtat säger coupé men familjelivet kräver 4 dörrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Merca är och förblir gubbräser...

Jajamensan, hade för tio år sedan aldrig ens funderat på en men nu med 40 passerat med marginal har urvalskriterierna ändrats.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tog en bild

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Krippa75:

Är 45 men känner inte gubben i mig än

Ok lite då.. inga inga bmw m längre..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör själv en Cupra ST 4drive -17 som vardagsbil och måste säga att det är den bästa bilen jag haft på långa vägar. Visst, den är ju inte så raffinerad som en bmw, mercedes eller audi. Men i ärlighetens namn så det ju precis det som ger bilen lite karaktär...finns ju inget tråkigare än en bil som är snabb på pappret men som är omöjlig att ha lite roligt med.

Tipset är en lätt bil med mycket häst...alla dessa mercedes, bmw och audi känns som att köra runt i ett slagskepp. Ser imponerande ut för grannarna men suger livsglädjen ur en...i min mening

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Trigger och @D_M_R
Jag får helt enkelt åka och provköra en 440i låter det som

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Screenwalk: Jag håller helt med. Det är just vad som är den stora komplikationen i frågan. Man önskar ju självklart ha den minst "sönderkörda" bilen av dem alla, vilket i sig är omöjligt att veta på förhand.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Dr0st:

Kör själv en Cupra ST 4drive -17 som vardagsbil och måste säga att det är den bästa bilen jag haft på långa vägar. Visst, den är ju inte så raffinerad som en bmw, mercedes eller audi. Men i ärlighetens namn så det ju precis det som ger bilen lite karaktär...finns ju inget tråkigare än en bil som är snabb på pappret men som är omöjlig att ha lite roligt med.

Tipset är en lätt bil med mycket häst...alla dessa mercedes, bmw och audi känns som att köra runt i ett slagskepp. Ser imponerande ut för grannarna men suger livsglädjen ur en...i min mening

Helt rätt där med vikten,
Hade en 5serie xdrive som vägde nästan 2000kg.. den var en riktig koloss att svänga med..

3/4 serie ligger runt 1500kg och är nog liknande din seat dock

Visa signatur
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Igelkott:

Är det av någon särskild anledning man inte vill ha kombi?

Jag fattar ju om man inte tycker en specifik bil/modell inte är snygg. Men menar man alltså egentligen att man inte vill ha en ful bil?

Viktfördelning och köregenskaper tror jag inte är en faktor längre, om man inte fyller bagageutrymmet såklart.

Eller är det bara jag som har missat vad som gör kombi sämre på något?

Ja, alltså det handlar ju i ärlighetens namn mest om att jag tycker kombibilar är jäkligt fula jämfört med sina sedan-syskon. Åtminstone i 9 fall av 10.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Med dina krav skulle jag ta en E-klass eller 5-serie alla dagar i veckan. Jag har själv en E350 CDI AMG 4matic 2013 med air-matic luftfjädring. Oslagbar komfort i klassen. Jag var själv tveksam till diesel innan jag provat den. Men med 265 hästar och 620Nm så är det svårt att inte dra till med ett leende.

Hur som helst så får du vara berädd på att däcken konstar minst 1500kr styck och att en service kan gå på 12k. Men det du får tillbaka är en bil som aldrig är tråkig att köra. En bil byggd för att äta mil. Sen kan folk prata prisvärdhet hit och dit. Men en billig bil blir aldrig en premiumbil. Det du betalar för är inte ett emblem i fronten. Det är ingengörskonst på högsta nivå där varje detalj är genomtänkt och utan kompromisser. Jag brukar säga att det som avgör om det är en premiumbil eller inte är hur känslan i dörrarna är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Xyborg:

@Trigger och @D_M_R
Jag får helt enkelt åka och provköra en 440i låter det som

Ha med kontokortet bara, du kommer inte vilja lämna tillbaka den
T.o.m min fru som är sådär.. när det gäller bilar, älskar den

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Med dina krav skulle jag ta en E-klass eller 5-serie alla dagar i veckan. Jag har själv en E350 CDI AMG 4matic 2013 med air-matic luftfjädring. Oslagbar komfort i klassen. Jag var själv tveksam till diesel innan jag provat den. Men med 265 hästar och 620Nm så är det svårt att inte dra till med ett leende.

Hur som helst så får du vara berädd på att däcken konstar minst 1500kr styck och att en service kan gå på 12k. Men det du får tillbaka är en bil som aldrig är tråkig att köra. En bil byggd för att äta mil. Sen kan folk prata prisvärdhet hit och dit. Men en billig bil blir aldrig en premiumbil. Det du betalar för är inte ett emblem i fronten. Det är ingengörskonst på högsta nivå där varje detalj är genomtänkt och utan kompromisser. Jag brukar säga att det som avgör om det är en premiumbil eller inte är hur känslan i dörrarna är.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kom från 550ix 2012 när jag bytte till 440 och jag ångrar det inte en sekund.
Visst, det är inte samma "premiumkänsla" när man sätter sig i bilen men 4:an är så mycket roligare att ratta.

Permalänk

@Xyborg: Seat Leon cupra r eller vanlig kolla på den:)

Permalänk
Medlem

@trebrecks: Tycker man om låg ljudnivå är det bara att vända i dörren. Åkt med min polares Leon, på sommarsulor (förvisso av låg profil) gick det inte att prata med normal samtalston och kunna garantera att höra vad som sas. Min snart 20 år gamla Xsara Picasso är tystare, på dubbdäck.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD