Nätverkskort ansluter ej till AC-standard

Permalänk

Nätverkskort ansluter ej till AC-standard

Hej på er.
Har haft detta problem ett tag nu men inte haft tid att ta tag i det, och vänder mig nu till er kunniga här på Sweclockers för hjälp.

Det är nämligen så att mitt nätverkskort ej ansluter till 802.11 AC, utan sitter fast runt 18 mbit/s.
Min telefon kan ladda ned i 250mbit/s utan problem däremot. Vad kan jag göra för att tvinga mitt nätverkskort att ansluta till AC-standarden?

Nätverkskortet i fråga är ett D-link DWA-582 AC1200, med senaste drivrutinerna från D-links hemsida. Routern är Technicolor TG799vac Xtream.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Har du skilda namn på 2.4Ghz och 5Ghz-nätverk, så du vet att du ansluter till 5Ghz?

Permalänk

@AndersHu: Ja, det har jag. Jag är ansluten till 5GHz.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Okej, en uppdatering.
Nu ansluter den till 802.11n, efter att jag ändrat från WPA till WPA2. Men det räcker ändå inte, hur får jag den att ansluta till AC?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Okej, en uppdatering.
Nu ansluter den till 802.11n, efter att jag ändrat från WPA till WPA2. Men det räcker ändå inte, hur får jag den att ansluta till AC?

Testa att gå till egenskaperna för nätverkkortet, där kan man välja vilka standard som ska användas att ansluta med, välj enbart ac utan nått annat som a, b, g, n. Normal brukar detta vara inställt på auto här

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson: Jag kan ej välja enbart AC, utan bara a/n/ac.

Det står nu att jag är ansluten till 2.4GHz i min router, som "unknown device", även fast jag stängt av 2.4GHz och använder endast 5GHz...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke på nätverkskortet? Det är inte alla som har stöd för AC. Äldre kort har bara stöd för N.
5ghz finns även för 802.11A, och det är låååångsamt..