Permalänk
Medlem

Sista kollen innan köp!

Hej,

Har plockat ihop en dator, jag byggar själv samt har Windows redan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11917464/
Uppdaterad Kundvagn: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11917530/daws
Ser allt bra ut eller är det något man skall byta ut? Varit ute ur gamet lite men senast jag spelade mycket så räckte 8gb Ram, kanske behövs mer?
Vad jag kunde läsa mig till så är 9600k lika bra att köpa istället för en 8600k?

Det jag kommer göra är att slösurfa samt spela.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Jag personligen kan tycka, med hänsyn till dagens priser att AMD Ryzen generellt är betydligt mer prisvärd idag till följd av den brist Intel nu genomlider.
Trots att Ryzen generellt är lite sämre på spel så vägs det upp med tanke på den stora prisskillnaden.

16GB rekommenderas alltid men samtidigt är ram väldigt enkelt att uppgradera. Du kan, om du vill köra på 8GB till en början och uppgradera så fort du får pengar över

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Mazada:
Kort kommentar så vill du nog ha mer internminne. 16Gb istället för 8.
Lite dålig koll på den PSUn, Jag hade avvägt en alternativ, typ en semi-passiv och modulär från Corsair med guld-certifiering i alla fall,
Om denna redan är det så är det ju okej, har inte kollat upp det än (ligger i sängen och skall sova...).

Annars ser det bra ut.

Angpende processorn är kanske 9-serien att rekommendera ja, men har inte 8600 HT-teknik medan 9000-serien inte har det (bortsätt från de riktigt dyra i den serien)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag personligen kan tycka, med hänsyn till dagens priser att AMD Ryzen generellt är betydligt mer prisvärd idag till följd av den brist Intel nu genomlider.
Trots att Ryzen generellt är lite sämre på spel så vägs det upp med tanke på den stora prisskillnaden.

16GB rekommenderas alltid men samtidigt är ram väldigt enkelt att uppgradera. Du kan, om du vill köra på 8GB till en början och uppgradera så fort du får pengar över

Hej,

Tack för snabbt svar!
Jag har budget på max 18.000 men drömmen är att ligga runt 15. Jag slänger i 16GB men tror jag håller kvar på Intel då av vana.

Skrivet av Zarlor:

@Mazada:
Kort kommentar så vill du nog ha mer internminne. 16Gb istället för 8.
Lite dålig koll på den PSUn, Jag hade avvägt en alternativ, typ en semi-passiv och modulär från Corsair med guld-certifiering i alla fall,
Om denna redan är det så är det ju okej, har inte kollat upp det än (ligger i sängen och skall sova...).

Annars ser det bra ut.

Angpende processorn är kanske 9-serien att rekommendera ja, men har inte 8600 HT-teknik medan 9000-serien inte har det (bortsätt från de riktigt dyra i den serien)?

Hej, tack för svar!

Det stämmer, såg nu att 9-serien ej har HT; https://gyazo.com/5b7b9bf034aad258b254700ee4f076f8
Är det något man bör oroa sig för? är inte det mer mot editing/streaming och dylikt.
Blir nog en RM750 från Corsair PSUn jag har nu är Bronze.

---

EDIT: Till er båda, här är uppdateringen av kundvagnen, https://www.inet.se/kundvagn/visa/11917530/
Jag kommer att vänta tills klockan 10.00 imorgon så vill ni sova, sov
Tack igen för svar!

Permalänk
Avstängd

Palit 2070 dual istället så sparar du typ 1500kr.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Palit 2070 dual istället så sparar du typ 1500kr.

Hej,

Palit känns lite som gamble? eller vet vi om de är bra, hittar inget på Sweclockers angående prestandan.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Precis... över 7000:- för GTX 1080-prestanda?! Det är helt galet.
Om du nu måste, så köp det här istället:
https://www.inet.se/produkt/5406920/palit-geforce-rtx-2070-8g...

Lägg mellanskillnaden på 16GB ram och bättre cpu. 6 kärnor utan HT i den här prisklassen är också helt galet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Precis... över 7000:- för GTX 1080-prestanda?! Det är helt galet.
Om du nu måste, så köp det här istället:
https://www.inet.se/produkt/5406920/palit-geforce-rtx-2070-8g...

Hej, Blir inte teknologin för spel bättre strax med RTX-Teknologin? eller har jag missuppfattat det hela?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazada:

Hej, Blir inte teknologin för spel bättre strax med RTX-Teknologin? eller har jag missuppfattat det hela?

Tack för svar!

Ditt kort kommer vara stenålders innan ray tracing implementeras på något betydelsefullt sätt. Först och främst måste nästa generations konsoler släppas och jag tvivlar på att de kommer stödja någon form av ray tracing. Det kanske blir till generationen där efter? RTX 2070 kommer ändå vara för trött för att rendera något i ray tracing fullt ut om det nu skulle dyka upp. Och nvidias "magiska" kantutjämningsteknologi som introducerades med RTX-serien men som ännu inte implementerats i något spel, verkar inte vara annat än uppskalning i kombination med TAA i princip. Alltså det dom kallar 4K är egentligen 1800p plus TAA. Med de äldre korten verkar du få samma resultat med 1800p och TAA och samma prestandapåverkan.

Men jag kan hålla med om att RTX 2070 kanske är mer värt för 5500:- än GTX 1080 för ungefär samma pris som de ligger på idag. Däremot kan jag tycka att det är snuskigt mycket pengar för ett grafikkort vilket kort du än tar. Inte minst med tanke på att navi sannolikt presterar i samma krokar för ungefär halva priset. Detta är såklart högst spekulativt, men om historien upprepar sig, vilken den har en tendens att göra i hårdvaruvärlden, så kommer det sannolikt att ske.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Personligen om inte det är brådis med datorn så hade jag väntat tills black friday med bygget för att få några fin deals

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ditt kort kommer vara stenålders innan ray tracing implementeras på något betydelsefullt sätt. Först och främst måste nästa generations konsoler släppas och jag tvivlar på att de kommer stödja någon form av ray tracing. Det kanske blir till generationen där efter? RTX 2070 kommer ändå vara för trött för att rendera något i ray tracing fullt ut om det nu skulle dyka upp. Och nvidias "magiska" kantutjämningsteknologi som introducerades med RTX-serien men som ännu inte implementerats i något spel, verkar inte vara annat än uppskalning i kombination med TAA i princip. Alltså det dom kallar 4K är egentligen 1800p plus TAA. Med de äldre korten verkar du få samma resultat med 1800p och TAA och samma prestandapåverkan.

Men jag kan hålla med om att RTX 2070 kanske är mer värt för 5500:- än GTX 1080 för ungefär samma pris som de ligger på idag. Däremot kan jag tycka att det är snuskigt mycket pengar för ett grafikkort vilket kort du än tar. Inte minst med tanke på att navi sannolikt presterar i samma krokar för ungefär halva priset. Detta är såklart högst spekulativt, men om historien upprepar sig, vilken den har en tendens att göra i hårdvaruvärlden, så kommer det sannolikt att ske.

Hej,

Fyfasen vad tråkigt att höra, mjo. Blir nog Palit för 5500:- isåfall, tyckte kort var dyra när det kostade cirkus 4000kr GTX 580 osv
Känns lite halvdåligt att köpa ett 1080 när nya serien är ute! Väljer ett "Palit 2070" istället då

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Tog en snabb titt på din senaste version av kundvagnen. Ser bra ut dock rekommenderar jag att du väljer ett Z390 moderkort. Har för mig att det ska gå att ha ett Z370 moderkort för Intels senaste processor men du kommer behöva göra en BIOS uppdatering.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna spara ytterligare 100 kr på att köpa 2.5" versionen av SSDn. Samma prestanda då båda använder SATA, bara olika format. Jag förstår dock om du föredrar en SSD som monteras på moderkortet.

Själv så skulle jag också köpa till en extra fläkt och sätta i fronten för att få ner temperaturen och ljudnivån lite. En NF-A14 skulle passa perfekt, men även billigare fläktar för 50-100 kr bör göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazada:

Hej, Blir inte teknologin för spel bättre strax med RTX-Teknologin? eller har jag missuppfattat det hela?

Tack för svar!

Kort svar Nej.
RTX kommer inte att ge dig högre prestanda/flera FPS än tidigare utan troligen får du lägre dock med fancy ljuseffekter.
Däremot som tidigare påpekats kommer det dröja innan det kommer vara mera än något enstaka spel som faktiskt använder det fullt ut, och vid det laget kommer dagens RTX kort knappast att prestera något vidare..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mazada:

Hej,

Palit känns lite som gamble? eller vet vi om de är bra, hittar inget på Sweclockers angående prestandan.

Tack för svar!

Varför känns det som gamble? Jag kanske låter lite brysk nu men varenda fanboy köper överprisade Asus strix kort och läser inte på eller undersöker själva.

Du kan läsa om Palit 2070 på massa andra sidor.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazada:

Hej,

Palit känns lite som gamble? eller vet vi om de är bra, hittar inget på Sweclockers angående prestandan.

Tack för svar!

Palit är faktiskt Nvidias största partnertillverkare

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Tog en snabb titt på din senaste version av kundvagnen. Ser bra ut dock rekommenderar jag att du väljer ett Z390 moderkort. Har för mig att det ska gå att ha ett Z370 moderkort för Intels senaste processor men du kommer behöva göra en BIOS uppdatering.

Hej,

Jag väljer in ett 390 kort så slipper jag krångla, tack!

Skrivet av tilted0113:

Varför känns det som gamble? Jag kanske låter lite brysk nu men varenda fanboy köper överprisade Asus strix kort och läser inte på eller undersöker själva.

Du kan läsa om Palit 2070 på massa andra sidor.

Aldrig hört talas om "Palit", Jag är mer åt EVGA

Skrivet av Cenorida:

Palit är faktiskt Nvidias största partnertillverkare

Perfekt, läste lite mer om Palit, ser bra ut

Tack för svar!

----

Uppdaterad vagn: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11918804/

Köper 17:00 idag efter jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazada:

Aldrig hört talas om "Palit", Jag är mer åt EVGA
Perfekt, läste lite mer om Palit, ser bra ut

Hört om Gainward?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida:

Hej, japp. Men har inte de varit ute ur gamet ett tag? kan vara jag som är ute och cyklar

Permalänk
Medlem

Tycker det ser kanon ut, hade ev. slängt in ett 9700k istället, men de verkar inte finnas överallt. 6 cores räcker ju ett tag iofs.

Oroa dig inte för det med grafikkortsmärke, det är skit samma så länge fungerar. Alla kort är i princip funktionellt lika, det kan vara nån enstaka % som skiljer på klockningen, inget du märker.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazada:

@Cenorida:

Hej, japp. Men har inte de varit ute ur gamet ett tag? kan vara jag som är ute och cyklar

Gainward ägs av Palit, och som precis som du säger håller de på ta över Gainwards marknadsandel i Sverige

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@RHWarrior:

Hej,

Blir nog tyvärr en i5 då i7an ej är i lager på inet! men känns inte en i7 onödig för "gaming"?

Permalänk
Avstängd

Skulle köpt ett beggat 1070TI eller 1080TI för halva priset istället.
RTX i spel om 5 år. Då är det ny dator som gäller.

Permalänk
Avstängd

och i7 är inte onödigt för gaming, beroende på vilka spel du tänker spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazada:

@RHWarrior:

Hej,

Blir nog tyvärr en i5 då i7an ej är i lager på inet! men känns inte en i7 onödig för "gaming"?

Idag så är den onödig, fler kärnor och trådar förlänger troligen den potentiella livslängden och andrahandsvärdet för datorn framöver. Fram till ganska nyligen tyckte många att det var onödigt med annat än 4C/4T för spelande, nu skulle aldrig någon överväga inköp av en sådan processor för spelande annat än som superbudgetalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Idag så är den onödig, fler kärnor och trådar förlänger troligen den potentiella livslängden och andrahandsvärdet för datorn framöver. Fram till ganska nyligen tyckte många att det var onödigt med annat än 4C/4T för spelande, nu skulle aldrig någon överväga inköp av en sådan processor för spelande annat än som superbudgetalternativ.

I stort sett ja, jag menar jag kan hitta på skit med min 6600k idag som segar ner spel något, dock inget jag får psykbryt av.
Som "tur är" har jag en maskin till jag kan köra igång grejer på, men den dan jag börjar flytta in mer grejer på huvudburken skulle 4c/4t åka ut, om ett-två år så lär den absolut vara mogen att byta.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@Cuna:

Hej, som det ser ut just nu är det Wow och lite arma 3 finns ju tyvärr inga bra spel ute just nu.
---

Vill tacka er alla som har hjälpt mig med olika komponenter, blev tillslut ändring av RAM,Moderkort,PSU samt GPU allt landade på 16.000:-

Uppskattar hjälpen väldigt mycket, ha en fortsatt trevlig kväll!