Ny dator eller uppgradera befintlig för att driva en 5K monitor?

Permalänk
Medlem

Ny dator eller uppgradera befintlig för att driva en 5K monitor?

Hej!

Skulle behöva lite professionella råd i hur jag ska göra. Jag tänkte uppgradera min nuvarande dator eller bygga en ny för att hantera en 5K skärm. Skärmen jag tänkt köpa är en Iiyama XB2779QQS 5K skärm då jag länge önskat att ha en skärm likt den i Apples iMac 5K. Då XB2779QQS besitter samma panel som i iMacen och är blank, samt därtill även har i princip samma design som en iMac (inte den snyggaste, men det är överkomligt) samt att testerna ger skärmen väldigt bra betyg (bortsett från korrekt färgåtergivning vilket spelar mindre roll för mig) så känns den som ett ganska bra val för 5K. Alternativet är att invänta en mer högupplöst 32:9 skärm än Samsungs nuvarande C49HG90 eller C49J89 som istället för 3840x1080 kommer att ha 5120x1440 upplösning, så som exempelvis Philips 499p9h eller Dell UltraSharp U4919DW som jag sneglar på.

Min nuvarande setup består av:
- Chassi: Anidees AI-6BW
- Moderkort: Gigabyte GA-Z77-DS3H
- Processor: Intel Core i7-3770K 3.5GHz
- Ram: Kingston Beast Series XMP 2x8GB DDR3 1600MHz CL9
- Nätagg: OCZ 750W ZS series Power Supply
- Grafik: Zotac GeForce GTX 680 4GB DDR5
- 2x OCZ Vertex 4 256gb SSD (i dagsläget en för Windows boot & en för Mac boot/Hackintosh)

Har haft datorn sedan början på 2013 och aldrig haft några problem med den, dock var min tanke vid den tiden att jag skulle köpa en rejäl speldator. Men med facit i hand inser jag att den tiden är förbi.
Oavsett vad, nu vill jag uppgradera för att kunna köra ovanstående nämnda skärm och undrar vad jag behöver. Jag har länge väntat på en ny Mac Mini och när den äntligen presenterades igår blev jag precis som så många andra, chockade av priset. Därmed ändrades mina tankar direkt igen till att byta ut eller uppgradera nuvarande setup. Eftersom både nya Mac Mini och MacBook Air kan köra en 5K skärm via sitt inbyggda Intel Graphics UHD 617 (MacBook Air) & Intel Graphis UHD 630 (Mac Mini) så tänkte jag att det kanske räcker med ny processor (och moderkort) och därmed köra med inbyggda Intel Graphics UHD 630 som finns i 8:e och 9:e generations Core i5/i7. Men enligt Intels hemsida har dessa enbart stöd för 4096x2304@60Hz, så förstår inte riktigt. Dessutom har jag inte riktigt koll i dagsläget på vilka moderkort som har stöd för DsplayPort 1.4 som krävs för 5K via en kabel.

Så vad ska jag satsa på för att klara ovanstående? Räcker det med att byta grafikkort och fortsätta köra på tidigare setup, eller är i7-3770K inte längre att räkna med för 5K och om man byter grafikkort? Och hur bra grafikkort behöver jag egentligen för att driva en 5K skärm i 60Hz som vanlig hemdator/mediadator (tänk youtube, surf, en del arbete m.m., inget direkt grafiktungt).

Och lite för nyfikenhetens skull, om jag skulle vilja köra spel på den, då blir det till att byta ut hela setupen och köra på minst ett RTX2070? Eller är det lönlöst att försöka sig på spelande på en 5K skärm? (är medveten om att högupplöst skärmar oftast inte är på mer än 60Hz).

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb koll på Prisjakt och där såg det ut som att även de billigaste grafikkorten, så som t.ex. GT 1030 och uppåt, kan köra 5120x2880. Då handlar det det om max 1000 spänn för att köra skärmarna du vill.

Ska du gejma på den upplösningen måste du ju fläska på med absolut värsta grafikkortet på marknaden, och även det är lite tveksamt att det kommer gå fint för jämn FPS. Förutom det, för gejming, måste du uppdatera hela burken förutom SSD:na och PSU:n, skulle jag tro iaf.

Permalänk

@EddieCQ:
Det verkar som att du behöver Displayport v1.4 för att driva skärmen i native-upplösning, så du kommer behöva ett grafikkort med den anslutningen, enligt den här recensionen.

http://www.expertreviews.co.uk/iiyama/1406928/iiyama-prolite-...

Där skriver de även att HDMI-portarna på skärmen bara klarar 4K, därav behovet av Displayport.

GTX1030 som redan föreslagits har Displayport och klarar upplösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

@EddieCQ:
Det verkar som att du behöver Displayport v1.4 för att driva skärmen i native-upplösning, så du kommer behöva ett grafikkort med den anslutningen, enligt den här recensionen.

http://www.expertreviews.co.uk/iiyama/1406928/iiyama-prolite-...

Där skriver de även att HDMI-portarna på skärmen bara klarar 4K, därav behovet av Displayport.

GTX1030 som redan föreslagits har Displayport och klarar upplösningen

Tur du tänkte på det med utgångarna. Är tydligen inte alla GT 1030 som har DisplayPort.

Permalänk
Avstängd

Vad ska du ha datorn till?
Din CPU är äldst om du ska spela nyare spel i 4k (och därmed hela datorn).
Vad önskar du få ut utav skärmen? fet upplösning och bra färger antar jag men inget över 60hz/fps?
det är inte kul att spela på något under 120 hz, om man väl testat en gång.

Permalänk
Medlem

@Cuna: Speldelen var nog mest för nyfikenhetens skull, jag tror aldrig jag kommer spela på dator igen då jag spelat på datorn extremt sällan de senaste åren. Blir det spelande så blir det på konsoll isåfall. Det är mest hög upplösning och bra färger ja. Kollar en hel del Youtube videor, surfar och håller på en hel del med bilder, normalanvändare skulle jag säga (ingen bildredigeraing eller dylikt). Vill ha en stabil 5120x2880 upplösning utan lagg i bilden när man kollar på videor m.m.

Permalänk
Avstängd

tror du klarar dig bra med en 4k skärm såfall.
alternativt en bra ultrawide 1440p.
men blir ingen applepanel då

Permalänk
Avstängd

tror det är 21:9 man ska glo efter om man går ultrawide 1440p
gillar inte 32:9, det är 1080p. onödiga skärmar, man får inte plats med mer saker vertikalt. det är en av sakerna man är ute efter.

Permalänk
Medlem

@Cuna: Jag ivll helst ha Iiyaman eftersom det är samma panel som iMac:en och ger en oerhört hög PPI (218). Dessutom har Iiyaman precis som iMac en blank yta istället för matt vilket jag föredrar, och är samtidigt väldigt ljusstark. 21:9 format har jag kollat på också, men tycker de är väldigt dyra för vad man får när man ska upp i högre upplösningar. 32:9 vill jag ha för att få mycket skärmyta, framförallt om jag jobbar hemifrån med jobbdatron, men 49" skärm med 5120x1440 ger inte så hög PPI (108) när skärmen är så stor och avlång. Dessa 5120x1440 32:9 skärmar finns inte på marknaden än, men jag har tålamod. Dells är på väg ut på marknaden, Philips kommer i slutet på året eller Q1 2019 och Samsung lär följa efter. Så just nu lutar det åt Iilyaman, även om den är mindre så är den så högupplöst som jag vill ha den till ett bra pris Visst, jag hade velat ha Dells UP3218K (8k skärm), men ett pris på närmare 36.000:- är lite väl avskrämmande